Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Johan Björklund

Sidor: [1] 2 3
1
Färjor / SV: 70-tals nostalgi
« skrivet: 15 januari 2018, 20:54:05  »
Intressant att trots att Rosella byggdes samtidigt och på samma varv som Viking Saga och Song, så hade hon tydligt annat teckensnitt på VIKING LINE-texten på skrovsidan. Var man inte överens internt mellan rederierna i Viking Line vilken stil man skulle välja?

2
Baltic Princess ankom varvet i Gdansk torsdag förmiddags för en lång översyn (42 dagar) för uppgradering av vissa utrymmen samt byte av reduktionsväxlar.

Vi får se om det blir någon exteriör förändring när hon är tillbaka den 22 februari.

http://www.sjofartstidningen.se/baltic-princess-dockas-polen/

3
Färjor / SV: 70-tals nostalgi
« skrivet: 29 december 2017, 13:48:39  »
Tack ännu en gång för bilderna, Hans!

Aurella var verkligen en hit för Eklunds och som fick stå modell för storasystrarna Turella och Rosella. Att Aurella efter 44 år ännu är i trafik talar ju också för en solid konstruktion. Ett alltigenom riktigt lyckat fartyg.

Konstaterar på den äldsta bilden att hennes aktermast ursprungligen var helvit för att senare målas med svart topp då röken från skorstenen missfärgade masten. Märkligt nog gjordes samma misstag på Turella sex år senare som också hade helvit aktermast första tiden.

4
Färjor / SV: 70-tals nostalgi
« skrivet: 19 december 2017, 20:44:07  »
Något som etsades in i mitt eget minne mycket tidigt, när jag inte var många år gammal, är bärplansbåten Sirena i mitten av 60-talet.
http://www.faktaomfartyg.se/sirena_1960.htm
Sirena hade en säreget hög ljudnivå och hördes långt innan hon passerade förbi vårt sommarställe.
Jag stod på berget och beundrade hennes passager, både morgon och kväll, det var så fascinerande med en båt som kunde flyga...! :)
Men som sagt, jag var mycket ung då, och bara svaga minnesfragment finns kvar...

Sirena var en uddafågel i Mariehamnstrafiken 1960-1966. Gick i trafik Stockholm-Mariehamn tre månader varje år och låg däremellan upplagd.

Utan att tråden spårar ur så finns en kul berättelse om Sirena när hon något av de första åren 1960 eller 1961 skulle visa upp sin förträffliga snabbhet gentemot konkurrenten S/S Norrtelje som ju gick på samma trad. Sirena körde ikapp ångaren i farleden och körde stöddigt ett ärevarv runt den gamla Waxholmsbåten. Detta bara för att kort senare få motorkrångel och avstannade. Norrtelje kom ikapp och var inte sämre än att hon i sin tur tog ett ärevarv runt den havererade Sirena. Om historien är sann vet jag inte men rolig är den.

5
Färjor / SV: 70-tals nostalgi
« skrivet: 18 december 2017, 19:50:56  »





...Diana II den 6 februari 1982, önska en riktigt GOD JUL!  :)

Otroliga bilder - igen! Tack för att du fortsätter att dela med dig, Hans!

Diana II var ett speciellt fartyg, hon var ju en direkt fortsättning på Papenburgarna i förstorad version. Hon är ju som snyggast här som ny med sin skorsten i original. Redan vintern 1980 fick hon den ju kompletterad med förhöjda pipor och en liten extraskärm på toppen.

Som vi ser på Hans sista bild så har skorstenen nu modifierats en andra gång då den bakre stora skärmen dessvärre skurits bort.

6
Färjor / SV: Massor med byggbilder på Silja Serenade & Symphony!
« skrivet: 27 november 2017, 23:33:49  »
Nu la du till ang färgen, men "felvänd" är ju sälen iaf 2008 med enligt bild på FoF?!

Med felvänd avses att sälen har nosen pekat åt vänster. En rättvänd säl har nosen pekande åt höger. Finns ingen bild på FoF där sälen pekar åt vänster på Silja Serenade.

När det var nytt för Silja Line att ha sälen på skorstenen så tänkte man uppenbarligen ett tag att sälens nos alltid ska peka föröver, både på styrbord och babords sida. Detta implementerades på Silja Star och under bygget av Silja Serenade. Men så kom man väl på att sälen inte riktigt var vändbar, den gjorde sig bäst av att alltid peka åt höger, härav att märket på Silja Serenades skorsten vändes. (Silja Stars skorsten brydde man sig inte om att "fixa" då den bara gick i trafik som Silja-färja i Silja-färger under en sommar.


7
Färjor / SV: Massor med byggbilder på Silja Serenade & Symphony!
« skrivet: 27 november 2017, 15:06:25  »
Tack för det, mycket trevliga bilder.

Ser att man lyckats få sälen på babordssidan av skorstenen felvänd på Serenade. Detta måste ha rättats till innan färdigställandet.

Vad ser du som jag missar, ser ut på byggbilderna som den gjorde tills Tallink gjorde om sälarna ?!  ???

Så här har det väl aldrig sett ut?

https://m.facebook.com/valkeatlaivat/photos/a.1956975254318702.1073741888.175010782515167/1956975864318641/?type=3&source=54

8
Färjor / SV: Massor med byggbilder på Silja Serenade & Symphony!
« skrivet: 27 november 2017, 14:03:21  »
Tack för det, mycket trevliga bilder.

Ser att man lyckats få sälen på babordssidan av skorstenen felvänd på Serenade. Detta måste ha rättats till innan färdigställandet.

9
Färjor / SV: Mera färjor, mera sjuttiotal
« skrivet: 03 november 2017, 06:59:27  »
Vad har hänt med hyttfönstren på Viking 4? Det saknas en massa...

Dom är återställda nu  :-[

Haha. Du ville bara kolla om vi var vakna eller?

Tack för bilderna, Jan. En fråga till, fotar du inte längre nya bilder? Synd i så fall, du har ju alltid hållt skyhög kvalitet.

10
Färjor / SV: Mera färjor, mera sjuttiotal
« skrivet: 02 november 2017, 20:20:00  »
Vad har hänt med hyttfönstren på Viking 4? Det saknas en massa...

11
Färjor / SV: 70-tals nostalgi
« skrivet: 16 oktober 2017, 22:11:37  »
Tack igen Hans för alla bilder. Vilken formidabel skattkammare du sitter på!

På denna tid var det verkligen klasskillnad på Viking och Silja Line. Lilla Viking 6 har inte mycket att komma med gentemot den stora Wellamo. För att inte tala om mot den enorma Finnjet!

12
Färjor / SV: 70-tals nostalgi
« skrivet: 25 september 2017, 17:00:04  »
Fortsatt fantastiska bilder, både motiven men även kvalitén!

Hur körde Viking Line under denna tid? Om både Aurella och Viking 4 kör om "Ålandsfärjan" på väg tillbaka? Gick den ena på Kappellskär?
Viking 4 var väl lite av en trotjänare på Åbolinjen?

//R

Det var precis så som du säger. Både har avgått på morgonen, Viking 4 Åbo till Stockholm och Aurella Nådendal till Kapellskär.

Visst gick väl Aurella nästan enbart på Nådendal? Hon hade väl begränsat med hytter?

//R

Aurella gick såvitt jag vet helt uteslutande på Kap-Nåd, hon besökte väl aldrig ens Stockholm eller Åbo?

Lite hytter hade hon dock, om än små och utan fönster.
Hon har varit både i Stockholm och Åbo, men inte i trafik

Aurella har alltså varit i Stockholm. Intressant! Vet du när/i vilket sammanhang?

13
Färjor / SV: 70-tals nostalgi
« skrivet: 25 september 2017, 11:50:28  »
Fortsatt fantastiska bilder, både motiven men även kvalitén!

Hur körde Viking Line under denna tid? Om både Aurella och Viking 4 kör om "Ålandsfärjan" på väg tillbaka? Gick den ena på Kappellskär?
Viking 4 var väl lite av en trotjänare på Åbolinjen?

//R

Det var precis så som du säger. Både har avgått på morgonen, Viking 4 Åbo till Stockholm och Aurella Nådendal till Kapellskär.

Visst gick väl Aurella nästan enbart på Nådendal? Hon hade väl begränsat med hytter?

//R

Aurella gick såvitt jag vet helt uteslutande på Kap-Nåd, hon besökte väl aldrig ens Stockholm eller Åbo?

Lite hytter hade hon dock, om än små och utan fönster.

14
Färjor / SV: 70-tals nostalgi
« skrivet: 11 september 2017, 21:56:37  »
Återigen tack, Hans för fantastiska bilder!

Intressant att notera hur FÅA på denna tid lät profilera sig lite extra gentemot Svea ovh Bore genom att måla namnen på sina fartyg med större och guldfärgade bokstäver.

15
Färjor / SV: 70-tals nostalgi
« skrivet: 04 september 2017, 06:22:40  »
Stort tack för alla bilder, Hans. Helt otroliga! Extra kul att se hur 70-talets färjor tedde sig ombord, dessa bilder är ju rena guldskatten.

Sidor: [1] 2 3