Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Johan Björklund

Sidor: [1] 2 3 4
1
Färjor / SV: 70-tals nostalgi
« skrivet: 21 maj 2018, 18:33:10  »

Silvia Regina möter Skandia.

Det är ju inte någon liten bildskatt du sitter på, Hans. Helt otroliga bilder igen! Silvia Regina var i mitt tycke som snyggast här, med Svea-skorstenen. Bilden är också talande för den enorma utvecklingstakten på dessa färjor. Skandia var inte mer än 8 år när den här bilden togs, men hon ser ut att vara från ett annat sekel.

2
Färjor / SV: Viking Grace (video)
« skrivet: 14 april 2018, 20:01:38  »
Jag skulle helst se att man tog bort texterna på seglet men i övrigt så gillar jag det. Bara vetskapen om att man släpper ut mindre Co2 tack vare seglet gör det snyggt på nåt sätt. :-).

3
Färjor / SV: Grace på varv, men ingen som säger nått om detta?
« skrivet: 03 april 2018, 17:16:08  »
Fartygets huvudmaskiner driver generatorer för att förse elmotorerna till framdrivningen med electricitet.
Sådan electricitet kommer rotorseglet bidra med, vilket i sin tur kommer att fungera som ett stöd till huvudmaskinerna så dem inte behöver jobba lika hårt, det är där man sparar bränsle och minskar utsläppen. :)

Rotorseglen bidrar INTE med någon elektricitet, tvärtom så förbrukar de elektricitet. Däremot så bidrar de till fartygets framdrift.

Läs på här:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rotor_ship

4
Kryssningsfartyg / SV: Upp 48 procent och 472 fartyg
« skrivet: 29 mars 2018, 08:45:27  »
Helt otroligt. Vad gjorde alla kryssningsresenärerna på sina semestrar förr?

5
Färjor / SV: Obemannade fartyg
« skrivet: 09 februari 2018, 23:52:09  »
Jag tror att ekonomin i autonoma fartyg kommer först när man på dessa kan skala bort verkligen allt vad människor heter ombord och därmed bespara på allt som vi behöver: belysning, uppvärmning, VVS, hytter, byssa, brygga etc. Ett fartyg utan allt detta torde bli avsevärt billigare både att bygga, underhålla och sedermera driva. Men detta kräver nybyggen och går såklart bara att göra på lastfartyg.

Därtill tror jag inte att autonoma fartyg kommer att tillåtas i inre fart de första åren, så feeders blir det inte tal om i början. Snarare medelstora containers med fokus på de personaltätaste båtarna först och där både avgångs och ankomst-hamn tillåter och har möjlighet att låta autonomer angöra och lägga till.

6
Färjor / SV: Obemannade fartyg
« skrivet: 08 februari 2018, 23:16:04  »
Passagerarfartyg är knappast prio när det kommer till automatisering. Den största delen av personalen där går ändå till hotell- och restaurangdelarna.

Långväga frakt kan möjligen komma att bli påverkat av automatisering. Jag tror dock att det behövs helt nya fartyg, skräddarsydda för personalfri drift, för att göra detta till lönsam verklighet.

7
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 01 februari 2018, 10:48:17  »
Det kan vara en förhandlingstekniskt agerande. Hur såg det ut med eventuella finansiella stöd för optionen? VL vill väl också se hur själva byggnationen i Kina utvecklas innan man bestämmer sig för en syster men man har knappt börjat bygga den första fartyget än.Att man avstår optionen så här tidigt är lite märkligt. Var det så bråttom?

Det kan ju som sagt vara kineserna som ville ha en så kort options-tid så att Viking hade i praktiken inget val än att säga nej. Men en option handlar ju egentligen bara om pris, d.v.s. att systern kunde byggas till samma pris som det första fartyget. Om allt går bra framöver så finns det ju inget som hindrar Viking Line att beställa ett systerfartyg ändå. Enda skillnaden är att man då först måste göra en ny förhandling om priset.

Däremot så kan jag tycka att det nog är rätt att inte beställa en syster i vilket fall som helst. Nybygget och Viking Grace är ju ändå designade för Stockholm-Åbo rutten primärt. Nästa runda nybyggen för Viking Line torde bli för Stockholm-Helsingfors och det torde kräva lite andra lösningar än på dessa fartyg.

8
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 01 februari 2018, 09:08:12  »
I pressmeddelandet så står det att optionen löpt ut. Väldigt kort tid för att utnyttja den kan tyckas, första fartyget kommer ju inte på tre år ens.

9
Färjor / SV: 70-tals nostalgi
« skrivet: 15 januari 2018, 20:54:05  »
Intressant att trots att Rosella byggdes samtidigt och på samma varv som Viking Saga och Song, så hade hon tydligt annat teckensnitt på VIKING LINE-texten på skrovsidan. Var man inte överens internt mellan rederierna i Viking Line vilken stil man skulle välja?

10
Baltic Princess ankom varvet i Gdansk torsdag förmiddags för en lång översyn (42 dagar) för uppgradering av vissa utrymmen samt byte av reduktionsväxlar.

Vi får se om det blir någon exteriör förändring när hon är tillbaka den 22 februari.

http://www.sjofartstidningen.se/baltic-princess-dockas-polen/

11
Färjor / SV: 70-tals nostalgi
« skrivet: 29 december 2017, 13:48:39  »
Tack ännu en gång för bilderna, Hans!

Aurella var verkligen en hit för Eklunds och som fick stå modell för storasystrarna Turella och Rosella. Att Aurella efter 44 år ännu är i trafik talar ju också för en solid konstruktion. Ett alltigenom riktigt lyckat fartyg.

Konstaterar på den äldsta bilden att hennes aktermast ursprungligen var helvit för att senare målas med svart topp då röken från skorstenen missfärgade masten. Märkligt nog gjordes samma misstag på Turella sex år senare som också hade helvit aktermast första tiden.

12
Färjor / SV: 70-tals nostalgi
« skrivet: 19 december 2017, 20:44:07  »
Något som etsades in i mitt eget minne mycket tidigt, när jag inte var många år gammal, är bärplansbåten Sirena i mitten av 60-talet.
http://www.faktaomfartyg.se/sirena_1960.htm
Sirena hade en säreget hög ljudnivå och hördes långt innan hon passerade förbi vårt sommarställe.
Jag stod på berget och beundrade hennes passager, både morgon och kväll, det var så fascinerande med en båt som kunde flyga...! :)
Men som sagt, jag var mycket ung då, och bara svaga minnesfragment finns kvar...

Sirena var en uddafågel i Mariehamnstrafiken 1960-1966. Gick i trafik Stockholm-Mariehamn tre månader varje år och låg däremellan upplagd.

Utan att tråden spårar ur så finns en kul berättelse om Sirena när hon något av de första åren 1960 eller 1961 skulle visa upp sin förträffliga snabbhet gentemot konkurrenten S/S Norrtelje som ju gick på samma trad. Sirena körde ikapp ångaren i farleden och körde stöddigt ett ärevarv runt den gamla Waxholmsbåten. Detta bara för att kort senare få motorkrångel och avstannade. Norrtelje kom ikapp och var inte sämre än att hon i sin tur tog ett ärevarv runt den havererade Sirena. Om historien är sann vet jag inte men rolig är den.

13
Färjor / SV: 70-tals nostalgi
« skrivet: 18 december 2017, 19:50:56  »





...Diana II den 6 februari 1982, önska en riktigt GOD JUL!  :)

Otroliga bilder - igen! Tack för att du fortsätter att dela med dig, Hans!

Diana II var ett speciellt fartyg, hon var ju en direkt fortsättning på Papenburgarna i förstorad version. Hon är ju som snyggast här som ny med sin skorsten i original. Redan vintern 1980 fick hon den ju kompletterad med förhöjda pipor och en liten extraskärm på toppen.

Som vi ser på Hans sista bild så har skorstenen nu modifierats en andra gång då den bakre stora skärmen dessvärre skurits bort.

14
Färjor / SV: Massor med byggbilder på Silja Serenade & Symphony!
« skrivet: 27 november 2017, 23:33:49  »
Nu la du till ang färgen, men "felvänd" är ju sälen iaf 2008 med enligt bild på FoF?!

Med felvänd avses att sälen har nosen pekat åt vänster. En rättvänd säl har nosen pekande åt höger. Finns ingen bild på FoF där sälen pekar åt vänster på Silja Serenade.

När det var nytt för Silja Line att ha sälen på skorstenen så tänkte man uppenbarligen ett tag att sälens nos alltid ska peka föröver, både på styrbord och babords sida. Detta implementerades på Silja Star och under bygget av Silja Serenade. Men så kom man väl på att sälen inte riktigt var vändbar, den gjorde sig bäst av att alltid peka åt höger, härav att märket på Silja Serenades skorsten vändes. (Silja Stars skorsten brydde man sig inte om att "fixa" då den bara gick i trafik som Silja-färja i Silja-färger under en sommar.


15
Färjor / SV: Massor med byggbilder på Silja Serenade & Symphony!
« skrivet: 27 november 2017, 15:06:25  »
Tack för det, mycket trevliga bilder.

Ser att man lyckats få sälen på babordssidan av skorstenen felvänd på Serenade. Detta måste ha rättats till innan färdigställandet.

Vad ser du som jag missar, ser ut på byggbilderna som den gjorde tills Tallink gjorde om sälarna ?!  ???

Så här har det väl aldrig sett ut?

https://m.facebook.com/valkeatlaivat/photos/a.1956975254318702.1073741888.175010782515167/1956975864318641/?type=3&source=54

Sidor: [1] 2 3 4