Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Johan Björklund

Sidor: [1] 2 3 4
1
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 13 september 2018, 21:11:27  »
När det sedan kommer till namnet på fartyget vet jag inte om jag tycker att det blir så bra. Jag vill gärna ha ett namn som på något sätt matchar Grace, så att det märks att de båda fartygen är parhästar.

(Detta betyder inte nödvändigtvis att hon måste heta Glory...)

PS Gloria och aura kanske också kan anses ha ett samband? DS

Jag tycker lite tvärtom, det är bra att att Grace och nybygget har namn som skiljer sig lite från varandra, det är bra för att undvika förväxlingar, både för resenärer och andra.

2
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 13 september 2018, 15:02:34  »
Mycket riktigt finns en liten bilfärja i Finland som heter Aura. Finska flottan har haft två fartyg med namnen, Aura I och Aura II.

Viking Aura känns därmed som att det är ett okontroversiellt namn även i Finland.

3
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 12 september 2018, 16:16:53  »
Aura är en medicinsk term för kraftig huvudvärk/migrän...

Behöver inte vara ett problem då förmodligen ytterst få känner till detta.

4
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 12 september 2018, 03:41:03  »
Ja, M/S Aura finns i Finland också.

Namnet är inte dumt alls!
Men det stämmer inte att hon blir ensam om det. Aida Aura existerar redan.

Det finns såklart andra fartyg med ordet "Aura" i sig. Men "Viking Aura" finns det inget existerande fartyg som heter.

5
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 11 september 2018, 15:18:06  »
Någon (okänd för mig) har gjort en sidoprofil jämförelse mellan Viking Grace och Viking Harmony (mitt önskenamn).

Vi kommer säkert att diskutera namnet på det nya fartyget till dödagar men för mig finns det ett namn som känns ganska självklart:
VIKING AURA

  • "Aura" är vindarnas gud i den grekisk-romerska mytologin (en mytologi tidigare använd inom Viking Line). Fartyget kommer ju att bestyckas med rotor-segel.
  • "Aura" är Finlands mö, en "poetisk nationspersonifikation för Finland"
  • Aura-joki är ån i Åbo varifrån fartyget kommer att trafikera.
  • Det är en fin referens till SF-Lines tidigare fartyg Aurella som var en stor succé för rederiet på 70-talet.
  • Aura är ett allmänt positivt ord på svenska, engelska och finska.
  • Namnet är ledigt, inget fartyg i världen heter så.
https://en.wikipedia.org/wiki/Aura

6
Färjor / SV: 70-tals nostalgi
« skrivet: 21 maj 2018, 18:33:10  »

Silvia Regina möter Skandia.

Det är ju inte någon liten bildskatt du sitter på, Hans. Helt otroliga bilder igen! Silvia Regina var i mitt tycke som snyggast här, med Svea-skorstenen. Bilden är också talande för den enorma utvecklingstakten på dessa färjor. Skandia var inte mer än 8 år när den här bilden togs, men hon ser ut att vara från ett annat sekel.

7
Färjor / SV: Viking Grace (video)
« skrivet: 14 april 2018, 20:01:38  »
Jag skulle helst se att man tog bort texterna på seglet men i övrigt så gillar jag det. Bara vetskapen om att man släpper ut mindre Co2 tack vare seglet gör det snyggt på nåt sätt. :-).

8
Färjor / SV: Grace på varv, men ingen som säger nått om detta?
« skrivet: 03 april 2018, 17:16:08  »
Fartygets huvudmaskiner driver generatorer för att förse elmotorerna till framdrivningen med electricitet.
Sådan electricitet kommer rotorseglet bidra med, vilket i sin tur kommer att fungera som ett stöd till huvudmaskinerna så dem inte behöver jobba lika hårt, det är där man sparar bränsle och minskar utsläppen. :)

Rotorseglen bidrar INTE med någon elektricitet, tvärtom så förbrukar de elektricitet. Däremot så bidrar de till fartygets framdrift.

Läs på här:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rotor_ship

9
Kryssningsfartyg / SV: Upp 48 procent och 472 fartyg
« skrivet: 29 mars 2018, 08:45:27  »
Helt otroligt. Vad gjorde alla kryssningsresenärerna på sina semestrar förr?

10
Färjor / SV: Obemannade fartyg
« skrivet: 09 februari 2018, 23:52:09  »
Jag tror att ekonomin i autonoma fartyg kommer först när man på dessa kan skala bort verkligen allt vad människor heter ombord och därmed bespara på allt som vi behöver: belysning, uppvärmning, VVS, hytter, byssa, brygga etc. Ett fartyg utan allt detta torde bli avsevärt billigare både att bygga, underhålla och sedermera driva. Men detta kräver nybyggen och går såklart bara att göra på lastfartyg.

Därtill tror jag inte att autonoma fartyg kommer att tillåtas i inre fart de första åren, så feeders blir det inte tal om i början. Snarare medelstora containers med fokus på de personaltätaste båtarna först och där både avgångs och ankomst-hamn tillåter och har möjlighet att låta autonomer angöra och lägga till.

11
Färjor / SV: Obemannade fartyg
« skrivet: 08 februari 2018, 23:16:04  »
Passagerarfartyg är knappast prio när det kommer till automatisering. Den största delen av personalen där går ändå till hotell- och restaurangdelarna.

Långväga frakt kan möjligen komma att bli påverkat av automatisering. Jag tror dock att det behövs helt nya fartyg, skräddarsydda för personalfri drift, för att göra detta till lönsam verklighet.

12
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 01 februari 2018, 10:48:17  »
Det kan vara en förhandlingstekniskt agerande. Hur såg det ut med eventuella finansiella stöd för optionen? VL vill väl också se hur själva byggnationen i Kina utvecklas innan man bestämmer sig för en syster men man har knappt börjat bygga den första fartyget än.Att man avstår optionen så här tidigt är lite märkligt. Var det så bråttom?

Det kan ju som sagt vara kineserna som ville ha en så kort options-tid så att Viking hade i praktiken inget val än att säga nej. Men en option handlar ju egentligen bara om pris, d.v.s. att systern kunde byggas till samma pris som det första fartyget. Om allt går bra framöver så finns det ju inget som hindrar Viking Line att beställa ett systerfartyg ändå. Enda skillnaden är att man då först måste göra en ny förhandling om priset.

Däremot så kan jag tycka att det nog är rätt att inte beställa en syster i vilket fall som helst. Nybygget och Viking Grace är ju ändå designade för Stockholm-Åbo rutten primärt. Nästa runda nybyggen för Viking Line torde bli för Stockholm-Helsingfors och det torde kräva lite andra lösningar än på dessa fartyg.

13
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 01 februari 2018, 09:08:12  »
I pressmeddelandet så står det att optionen löpt ut. Väldigt kort tid för att utnyttja den kan tyckas, första fartyget kommer ju inte på tre år ens.

14
Färjor / SV: 70-tals nostalgi
« skrivet: 15 januari 2018, 20:54:05  »
Intressant att trots att Rosella byggdes samtidigt och på samma varv som Viking Saga och Song, så hade hon tydligt annat teckensnitt på VIKING LINE-texten på skrovsidan. Var man inte överens internt mellan rederierna i Viking Line vilken stil man skulle välja?

15
Baltic Princess ankom varvet i Gdansk torsdag förmiddags för en lång översyn (42 dagar) för uppgradering av vissa utrymmen samt byte av reduktionsväxlar.

Vi får se om det blir någon exteriör förändring när hon är tillbaka den 22 februari.

http://www.sjofartstidningen.se/baltic-princess-dockas-polen/

Sidor: [1] 2 3 4