Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Risberg

Sidor: [1] 2 3 ... 35
1
Kryssningsfartyg / SV: Norgekryssning
« skrivet: 23 september 2018, 08:37:54  »
Tackar för tipsen! Måltiderna verkar vara en stökig historia. Kanske smidigare att ta bilen och se fjordarna från land istället...
Neineinei!!! Du tar selvfoelgelig Hurtigruten fra Bergen! Du kan saagar ha bilen med deg.

2
Kryssningsfartyg / SV: Norgekryssning
« skrivet: 22 september 2018, 14:23:15  »
Av de cruiseskipsrederier som pOlman ramser opp har jeg kun reist med Costa og har kanskje litt bedre erfaring. Jeg reiste I november-desember 2024 fra Savona til Santos. Absolutt alt ble sagt paa seks sprog, og det opplevdes ikke trangt, paa tross av at vi var 3000 pax.

3
Kryssningsfartyg / SV: Norgekryssning
« skrivet: 22 september 2018, 14:17:10  »
Det er kun tilfeldigvis at cruiseskip tilbyr reiser mellom Koebenhavn og Norge. Ellers er der kun ett rederi som har ferger paa den ruten: DFDS

4
Pollarsnack / SV: Maritimt språkbruk.
« skrivet: 21 september 2018, 13:46:39  »
Ta som ett exempel leasa, som för tanken till ett lånekontrakt av bilar eller maskiner och som används om t.ex, färjor ibland. Fartyg och då gäller det alla typer inom handelsflottan.
I min sinnesvärd chartrar man ett fartyg med eller utan besättning och inget annat. Men leasa ett fartyg, där går väl i alla fall gränsen.

Korrekt, man använder Timecharter, Bareboatcharter och numera även Bareboat-hire-purchase.
Om en ägare inte själv vill driva fartyget utan låta någon annan driva det så är det en Bareboatcharter.
Så da vil du si at MECKLENBURG-VORPOMMERN var en Bareboat-hire-purchase av Scandlines GmbH?

5
Färjor / SV: MECKLENBURG-VORPOMMERN
« skrivet: 21 september 2018, 13:43:37  »
Registrerad ägare sedan 2017-03 till MECKLENBURG-VORPOMMERN är ett dotterbolag till AB Stena Metall Finans som heter Havgalleskären AB.
Hmmm, var det ikke omtrent da alle sporene måtte skiftes ut på vogndekk? Kan det ha vært en betingelse for å overta fergen, at den var i ordentlig stand?

6
Pollarsnack / SV: Maritimt språkbruk.
« skrivet: 21 september 2018, 08:34:52  »
I min begrepsverden er det en prinipiell forskjell på charter og leasing. Chartrer gjør et rederi av et annet. Leasing er når en låneinstitusjon, som ikke har et fnugg med rederivirksomhet å gjøre, investerer i et skip og leier det ut til en reder, som foretrekker (eller er nødt til) å frigjøre kapital til noe annet, og derfor leier "sine egne" skip. Eks. Scandlines GmbH med MECKLENBURG-VORPOMMERN eller Hurtigruten en periode med et par skip, bl.a. RICHARD WITH.

Grensetilfeller finnes selvsagt, noen av SJs jernbaneferger var visstnok formelt eid av Christenssonföretagen i Trelleborg, men det var vel tilnærmet et rederi, så der var det nok charter. Der var vel muligens begrunnelsen at Statens Järnvägar, som daværende statsforvaltning, ikke kunne låne penger, men var avhengig av bevilgninger. Det var jo derfor man lot Lion Ferry eie SVEALAND.

7
Färjor / SV: TT-line nybyggen
« skrivet: 21 september 2018, 08:25:20  »

Jag blir inte förvånad om nybyggena kommer att sättas in på Polen och trafiken på Tyskland fortsätter ungefär som nu. Kan tänka mig att behovet minskar ytterligare, speciellt på Travemünde. Sen kommer utvecklingen visa behovet att behålla TS och HF för trafiken speciellt på Baltikum. Finns nog stor sannolikhet för ytterligare nybyggen innan de fasas ut.

Spekulerar
/ Marre
Nu skrev jo i og for seg https://www.shippax.com/en/news/tt-line-germany-signs-loi-for-two-newbuilds.aspx at de skulle settes inn på Trelleborg - Rostock.
Men hvis Marre får rett, og de settes inn på Swinoujscie, da kunne jo GUSTAV VASA (jfr. forum-medlem peterpans innlegg 17. september) og STEFAN BATORY være passende navn på de nye fergene, to 1500-tallskonger, den ene svensk og den andre polsk.

8
Färjor / SV: TT-line nybyggen og Stena Line på Trelleborg-Rostock
« skrivet: 20 september 2018, 08:24:25  »
Er det noen som vet når leasingavtalen for MECKLENBURG-VORPOMMERN går ut? Stena eier jo ikke den fergen. Kan insettingen av SASSNITZ på Rostock-ruten være en forberedelse på ikke å forlenge leasingavtalen for MECKLENBURG-VORPOMMERN?

9
Reseberättelser / SV: Hurtigruten 2018 - Världens vackraste sjöresa
« skrivet: 20 september 2018, 08:20:44  »
Flott reportasje, Marre, men for å være pirkete, RICHARD WITH var ikke det første men det annet av de store skipene fra 90-årene. KONG HARALD kom fem måneder før. ;)

10
Färjor / SV: TT-line nybyggen
« skrivet: 19 september 2018, 17:03:57  »
Tycker personligen att nuvarande RH och ND borde flyttas till Rostock och flytta PP och NH till Swinoujscie. Men det är mycket tid kvar och det är bara att se vad TT kommer göra :)
Kanskje det? Men er ikke ROBIN HOOD og NILS DACKE alene litt for små for Rostock-ruten. Forsåvidt går jo dagfergene til og fra Travemünde også innom Rostock, så det kanskje holder. Men om både NILS HOLGERSSON og nylig forlengede PETER PAN flyttes til Swinoujscie ville det jo kanskje være rimelig at en av dem også tar Klaipeda-ruten. Hvis ikke da, som forum-medlem Andreas 01 antyder, (i det minste en av) HUCKLEBERRY FINN og TOM SAYWER beholdes likevel, og bare går på Klaipeda, hvis den ruten viser seg å bli en suksess. ???

11
Färjor / SV: Unity Line förstärker på Trelleborg-Swinoujcsie
« skrivet: 19 september 2018, 16:58:48  »
I början ryktades det om att antingen så skulle Copernicus ersätta Kopernik eller att Wolin flyttas till Ystad. Det andra ryktet försvann nästan direkt med tanke att hon får inte plats i Ystads hamnbassäng.

OT: När det gäller Kopernik så tror jag inte att hon kommer ersättas av nåt annat tonnage. Hon kommer bli såld och avgången 9:30 från Ystad respektive 19:30 från Swinoujscie försvinner.
Nja, det var jeg som var litt skyld i de "ryktene", dvs. at COPERNICUS skulle erstatte KOPERNIK var en opplysning fra en vanligvis meget velinformert østtysk venn av meg, som forumets kjære medlem mkh fant grunn til på det sterkeste å kritisere at jeg videreformidlet, og hvorvidt WOLIN skulle flyttes til Ystad var vel nærmest et spørsmål i kjølvannet av opplysningen om at COPERNICUS likevel skulle gå til Trelleborg; om det da medførte at det ble fire ferger fra Trelleborg eller om WOLIN ville bli flyttet. :-[

Så Ystad er så trang? Ja, det er jo ikke store bassenger fergene har å boltre seg i der. ;)

12
Färjor / SV: Unity Line förstärker på Trelleborg-Swinoujcsie
« skrivet: 19 september 2018, 13:50:07  »
Det som nå er litt rart, er att ikke COPERNICUS og GALILEUSZ skifter rute med KOPERNIK og JAN SNIADECKI. De to sistnevnte jernbaneferger kan bruke fergeleie 9 i Trelleborg - JAN SNIDECKI har allerede prøveanløpt det fergeleiet, og det var meningen at jernbanefergeruten skulle flyttes til Trelleborg ved årsskiftet 2009/10. Så inntraff den økonomiske krisen, som gjorde at Green Cargo ikke kunne garantere nok jernbanegods for å gjøre det. Men da gikk det kun en EuroAfrica-ferge på Trelleborg. Nå er alle de fire ovenfornevnte fergene tilhørende EuroAfrica og omtrent like store (jernbanefergene ca. 5 m lenger men ca. 2 m smalere), og da skjønner jeg ikke helt hvorfor man ikke etterkommer godstogselskapenes ønske. For lastebiler kan det jo være en grunn til å kunne velge mellom Ystad och Trelleborg, men for jernbanegodset er det jo overhodet ikke noe poeng å gå over Ystad, siden den eneste jernbanen videre går via Malmö og er lenger en jernbanen Trelleborg - Malmö.

13
Färjor / SV: TT-line nybyggen
« skrivet: 19 september 2018, 13:38:15  »
Mer som talar för att de behålls är den renovering av de bägge som gjordes föregående år. De blir kvar.
Det er et poeng.

14
Färjor / SV: Unity Line förstärker på Trelleborg-Swinoujcsie
« skrivet: 18 september 2018, 11:39:30  »
https://24trelleborg.se/satsningen-i-hamnen-nya-fartyget-pa-plats_5f47e3f5
På bildet i denne nettavisartikkelen ligger COPERNICUS i fergeleie 2 i Trelleborg. Det er litt merkelig, fordi hun har ankomsttid ved 3-tiden på natten og avgang ved 10-tiden. Da pleier enten TOM SAYWER eller HUCKLEBERRY FINN ligge i det fergeleiet, bl.a. har de en rampe til akterskipet på mellombildekket i det fergeleiet (som også WOLIN bruker, som ligger der fra ca. midnatt til omtrent COPERNICUS' ankomst). TOM SAYWER går bl.a. til Klaipeda lørdager klokken 6 fra det fergeleiet.

15
Färjor / SV: Systrarna tillsammans
« skrivet: 18 september 2018, 09:51:45  »
De som minns kommer kanske ihåg bardisken upp i vilsalongen som alltid var stängd. Den fick nog inte lov att användas under gotlandstrafiken pga spritregler och inrikestrafik.
Hvorfor skulle den ikke det. Selv på innenriks tog selger jo SJ både brennevin, vin og øl. Det var nok heller slik at man fant ut at det ikke lønte seg, fordi man ble nødt til å ta svenske innenriks bar/restaurantpriser.

Sidor: [1] 2 3 ... 35