Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Risberg

Sidor: [1] 2 3 ... 50
1
Reseberättelser / SV: Hurtigruten i höstmörker
« skrivet: 16 december 2018, 16:13:14  »
Tusen tack för kommentarerna!
Richard With ser riktigt bra ut efter ombyggnaden, lite annorlunda stil än de andra fyra, men mycket lika också. ;) 

https://www.facebook.com/groups/hurtigruteninsiders/permalink/474641999609249/
Tack för länken. Intressant att den gick att se utan att vara Facebook-medlem. Interiören är ju åtskilligt bättre än på de ramponerade skeppen, framförallt i baren på 7. däck. Men har de flyttat upp receptionen till 4. däck?

2
Färjor / SV: M/F NILS HOLGERSSON på varvöversyn?
« skrivet: 15 december 2018, 23:22:30  »
Kl 22 gick NILS DACKE tidtabellsenligt från Trelleborg till Travemünde. Samtidigt gick NILS HOLGERSSON, inte enligt tidtabell och utan att ha lastat innan. NILS DACKE gick sydvästerut - NILS HOLGERSSON gick västerut. På varvöversyn? Landskrona? Kiel via Storstrømmen?
På väg till Odense enligt Marine Traffic.
Aha!

Ja, jag kom på att det knappast var Kiel. När jag åkte med Hurtigruteskeppet NORDLYS på leverancetour från Stralsund via København till Kiel-kanalen åkte vi genom Femern Bælt och inte Storstrømmen.

3
Färjor / M/F NILS HOLGERSSON på varvöversyn?
« skrivet: 15 december 2018, 22:24:28  »
Kl 22 gick NILS DACKE tidtabellsenligt från Trelleborg till Travemünde. Samtidigt gick NILS HOLGERSSON, inte enligt tidtabell och utan att ha lastat innan. NILS DACKE gick sydvästerut - NILS HOLGERSSON gick västerut. På varvöversyn? Landskrona? Kiel via Storstrømmen?

4
Reseberättelser / SV: Hurtigruten i höstmörker
« skrivet: 15 december 2018, 11:35:03  »
Synd att det är så dyrt

Jag håller inte alls med om att det är dyrt. Prisnivån hänger helt och hållet ihop med hur man reser samt vilken tid på året. Själv reser jag flera gånger om året i arbetet. Årets resor har varit Tromsø- Honningsvåg. Honningsvåg- Tromsø. Tromsø- Sandnessjøen. Sandnessjøen- Bodø. Tromsø- Stokmarknes. Svolvaer- Tromsø. Bergen- Torvik. Ålesund- Bergen. Molde- Trondheim.

En "över natt" resa kostar under tusenlappen med hytt och frukost. Men då skall märkas att jag alltid tar enklaste invändiga hytt. Har inte något behov av utsikt. Skall man äta i stora matsalen eller i "fine dining" då är det normala Norska restaurangpriser. Äter man i cafeterian blir priset betydligt mer humant. Öl och drinkar kostar som på vilken Norsk pub som helst. Skall man ta utflykter så är det också dyrt. Jämför jag med flygresor samma sträcka så kostar resa med hytt och frukost i allmänhet ungefär en tredjedel eller fjärdedel av flygbiljetten. Köper man en biljett på kryssningsbasis är priserna betydligt högre än om man reser mellan två hamnar.

För ett par månader sedan reste jag Oslo- Kiel och retur några dagar senare. Den resan kostade ungefär dubbelt mot motsvarande resa med Hurtigruten. Trots enklaste invändiga hytt.
Relativt sett har dock priserna ombord på Hurtigruten stigit ganska ordentligt. På 80-talet åkte jag mycket som tjänsteman i Finnmark fylkeskommune med Hurtigruten och då räckte "kostgodtgjørelsen" efter Statens reiseregulastiv till alla tre måltiderna i matsalen. Det gör den långt ifrån idag. Priserna i cafeterian är också dyrare än på NSBs fjärrtåg, som inte är kända för billig mat och dryck. Å andra sidan åkte jag en gång undantagsvis med buss från Fauske till Stokmarknes, istället för Hurtigruten från Bodø till Stokmarknes. Och då fick jag chock. Priserna på vägkrogarna var ju ännu högre och kvaliteten mycket sämre.

5
Färjor / Ny kapten på PETER PAN?
« skrivet: 14 december 2018, 13:15:32  »
Idag gick ROBIN HOOD från färjeläge 10 i Trelleborg till Travemünde. Väl ute ur inseglingsrännan möter hon PETER PAN från Swinoujscie. Men PETER PAN blir liggande en kvart innan hon går in. Förklaringen ser ut att vara att lotsbåten kommer in i full fart före henne. Betyder det att PETER PAN har fått ny kapten? Hur många gånger måste en ny kapten segla på leden innan han slipper lots?

6
Övrig sjöfart / SV: Verdens største skib under Storebæltsbron
« skrivet: 14 december 2018, 09:34:37  »
Ved middagstid den 12. december passerede verdens største skib Storebæltsbroen. Her til aften ligger skibet lige syd for broen og venter på gunstigt vejr til at fortsætte
https://www.tveast.dk/artikel/wow-hvor-er-den-stor-verdens-stoerste-skib-skal-under-storebaeltsbroen-i-dag
Det forbauser mig at de kun sejler med 6 knob. Jeg har ellers hørt at når skibe sejler med fuld fart så bliver vandnivået lavere (hvad bl.a. har ført til grundstødninger i Oslofjorden). Men det er måske ikke tilfælde, når det sker på så dybt vand som under Storebælt?

8
Lastfartyg / SV: Tanker & fregatt i svår kollision(Norge)
« skrivet: 12 december 2018, 19:08:25  »
Denna tafatthet i VTS-inspelningen ögonblicken innan kollision är helt otrolig. Inga svordomar, ingen höjer rösten, ordet "kollision" hörs en gång, ingen minskar varvtalen. Trots stundande krock.

+ En lycklig snabbfågel med dålig fantasi och för många hästkrafter (Nato Helge Ingstad)
+ En butter gammal björn (Sola TS), i vägen, på dålig, ofördelaktig plats trots bättre vetande
+ En sovande domare (VTS).
-----------------
1+ mrdNOK, seriösa miner, massor av arbete

Smäller det så smäller det?
Härlig kommentar! ;) :D :D Men vi hetsar ju inte upp oss i Skandinavien! Somewhat stiff upper lip, I'd say. ;) Eller kanske mer: "Ojsan, då!" ??? :o

9

När jag klickade på länken så kom VG testar Nakenrestaurang upp på skärmen :-)
Helt obegripligt! Där var visserligen en sådan artikel den dagen, men den var jag inte ens inne och tittade på. ???

10
Lastfartyg / SV: Tanker & fregatt i svår kollision(Norge)
« skrivet: 12 december 2018, 14:50:39  »
Problemet med att länka till VG:s ingångssida vg.no är att länkarna där är kortlivade, normalt några dagar  skulle jag tro. Det är därför bättre att länka direkt till artikeln (i det här fallet https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oRgWAR/knm-helge-ingstad-ulykken-politiet-etterforsker-trafikksentralen) eftersom själva artiken brukar vara relativt långlivad.
Allra bäst är att skriva ett kort sammandrag här på Landgången OCH länka till källan (artikeln).
T.ex. så här:
---
Enligt den norska tidningen VG undersöker polisen i Bergen om Fedje VTS följt gällande instruktioner och föreskrifter i kommunikationen med Helge Ingstad och Sola TS. Specifikt skriver VG att de finns en ordbok utgiven av Kystverket som säger att man i vissa situationen använda s.k. markörord för att undvika missförstånd. Det finns sju ord i ordboken, t.ex. advarsel, anbefalning, informasjon, spørsmål. Chefen för trafikcentralen säger i en kommentar att bruket av markörorden beror på situationen.

Källa: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oRgWAR/knm-helge-ingstad-ulykken-politiet-etterforsker-trafikksentralen
Tyvärr funkar inte Google Chrome på min PC så att jag får upp den enskilda artikelns internetadress, då hade jag givetvis vidarebefordrat den.

Moderatorerna till detta forum har tidigare bett om att vi inte citerar artiklar som vi länkar till utan bara anger länken.

Och i just detta fall har denna incident på ett eller annat vis omhandlats på VGs nätsida sedan den skedde.

11
www.vg.no

Var det Nakenrestaurangen du länkade till?
Hvad får Dig att tro det? Det er den generelle Internettadresssen till VGs nättidning, som har en artikel med rubriken "Politiet etterforsker trafikksentralen". :P

12
Färjor / SV: TT-line nybyggen
« skrivet: 11 december 2018, 19:20:19  »
https://www.ttline.com/sv/passagerare/ombord/fartyg/tt-line-green-ship/?id=20458

Tack!

Den såg ju inte så dum ut, renare linjer än dagens NILS HOLGERSSON och PETER PAN. Uppenbarligen har man tänkt ha tre lastbilsdäck i överbyggnadens fulla längd.

14
Färjor / SV: TT-line nybyggen
« skrivet: 11 december 2018, 18:29:08  »
Hvar ser Ni hur den nya färjan skall se ut?!

15
Reseberättelser / SV: Hurtigruten i höstmörker
« skrivet: 10 december 2018, 23:13:06  »
Tack Kim för åter ett trevligt och välarbetat reportage.

Kul att se det norska kustlanskapet igen i helt annan skepnad än två månader tidigare när jag åkte.
Inredningen på Trollfjord kan man ha olika åsikter om, men om jag varit designer hade nog möbelvalet blivit ett annat.
Ska bli intressant att se hur Richard With blivit efter ombyggnad, för han/hon skrek verkligen efter uppfräschning i somras.
Enligt min mening har hvarken TROLLFJORD eller systerfartyget MIDNATSOL en enda bekväm stol. De båda är dessutom fruktansvärt slitna för sin ålder.

Men "uppfräschningen" av nittiotalsfartygen KONG HARALD, RICHARD WITH, NORDLYS, NORDKAPP, POLARLYS och NORDNORGE är rena vandaliseringen, en slags "kaffistove"-interiör från innersta Gudbrandsfalen och otroligt kitschy.
du varit i Honningsvåg flera gånger så har du kvar Nordkap som ett absolut måste! Men på sommaren!
Att se midnattssolen tangera vattenytan och aldrig gå ner, det är en upplevelse.
Jag var där för, det är nog 40 år sen. Vi kom med bil som vi hyrt i Kiruna. Köerna till färjan, på den tiden fanns ingen fast förbindelse, var oändliga.
Vi körde förbi kön och parkerade bilen, tog färjan över utan bil efersom vi räknade ut att vi inte skulle komma över samma dag annars, tog lokalbussen ut till klippan och fick en upplevelse man aldrig glömmer. Bonus ett var att vi träffade en lokal kille som visade guidade oss till Nordkap och som vi sen fick övernatta hos. Att vi sen slapp samma bilköer till färjan på vägen tillbaka dgen efter var bara en andra bonus.
Efteråt fick vi reda på att anledningen till köerna var att det hade varit dåligt väder i 14 dagar och folk legat i grannskapet och väntat till just den dagen vi kom och solen råkade skina.
 
/Marre
Nordkapp är en av världens största turistfällor, Europas dyraste parkeringsplats (Du gjorde klokt i att parkera på fastlandssidan – det finns italienare som har kört hela vägen från Italien men vänt när de fått veta hvad det kostar att köra in) ett fruktansvärt tivoli som har fullständigt förstört naturen med ett stort djävla fönster i klippan (!), ett brott på allemansrätten och världens största bluff: Det är inte den nordligaste punkten på Europas fastland för det ligger på ön Magerøya och heller inte Eurpas totalt nordligaste punkt, för det är Svalbard eller Frans Josefs Land.

Nordkynnhalvøya är däremot Europas nordligaste fastland, ser exakt likasdant ut som Nordkapp före vandaliseringen och kostar inte fem øre att parkera på.

Sidor: [1] 2 3 ... 50