Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Ib

Sidor: [1] 2
1
Färjor / SV: Medmar Guilia
« skrivet: 06 januari 2018, 21:31:18  »
Gamla Scania hamnade ju på Fiji tillslut efter en tid hos Medmar

https://www.facebook.com/IslandsBusiness/photos/a.516163225230315.1073741864.290491571130816/516163241896980/?type=3

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2268630

[/quote

Scania72 är mycket nyare än Hamlet69 o ett år nyare än Svea Scarlett71.
Svea Scarlett71 är 12m längre än Hamlet63.

Svea Scarlett71 är ett förlängt syskon till Betula68, Regula71 0ch Ursula73.
Svea Scarlett71 är förlängd med 15meter. Mot sina systrar.


2
Kunde vara trevligt,
men man måste vara realist.
Underlaget för linjen måste baseras på frakten.
Passagerarna är bara ett marginellt tillskott.

DFDS har ju testat detta koncept redan med Dana Sirena på Esbjerg-Harwich, men förutsättningarna har kanske förändrats sen dess.

/ Marre


Dana Sirena är en liten färja 600pass. 2060längdm.
Dyr och därmed hög personal kostnad.
Göteborg - Norge - Skottland bör gå att få lönsamt.
Då detta motsvarar Stockholm - Åland - Helsingfors.

Med fartyg typ Stena Hollandica eller Nordlink.
Små fartyg typ Dana Sirena passar inte.

3
Verkar intressant.
Bra, att linjen i så fall kunde seglas med 24h vändningar.
Skall det vara tillräckligt av passagerare under säsongtid, bör destinationen i Skandinavien
nog vara Danmark.
Jag vet inte orsaken varför Fjord-line inte fick linjen till UK lönsam från Norge, men troligt
är att antalet norrmän inte räckte till. Vet ej heller i vilken mån britterna är intresserade
av Skandinavien, men det lilla jag nu som bilist hört, är att allt i Europa är ju enligt deras
mening "upside down"!

SL

Att Fjord linje inte klara Skottland trafiken
Var nog att dom lossa i för många och fel hamnar.

Att köra som DFDS Göteborg -Kristiansand - Newcasel.
Borde gå att få lönsamt
Med ett fartyg med stor lastförmåga typ Stena Hollandia.
800 hyttplatser 5000 lastmeter.

4
Färjor / SV: Svenska polisen föreslår alkohollag för färjorna.
« skrivet: 27 december 2017, 23:18:17  »
Svensk lag gäller på Svenskflaggat fartyg.

5
Färjor / SV: Polferries har köpt fartyg från Moby
« skrivet: 27 december 2017, 18:24:53  »

6
Regler, information och hjälp / Landgången och Firefox inloggning
« skrivet: 10 december 2017, 22:11:09  »
Måste logga in varje gång, jag startar datorn

Firefox 57,0,2 på W7 64-bitar.

Det inan innan krassen.

det ska gå att vara inloggad på dator och plattan samtidigt.

Hälsar
IB


7
Färjor / SV: Peter Pan förlängs
« skrivet: 17 november 2017, 21:44:23  »
Peter Pan kommer att ersättas av Patria Seaways under januari och februari.

Underar om hon får byta namn tillbacka till TT-Travler

8
Färjor / SV: Hammerodde såld till Stena!
« skrivet: 04 november 2017, 08:41:18  »
Hammerodde är en liten färja 400pass. 168 hyttplatser 1500lastmeter.

Vad Stena har för planer vet vi inget om.

Men dom lär köpt henne billigt.

9
Färjor / SV: Silja eller Viking?
« skrivet: 16 oktober 2017, 04:01:44  »
Att handla i taxfreen på Vikinglinjen är ett skämt!

Att betala 255 för en liter Apsolut Vodka
När Border Shop i Puttgarten tar 145sek/litern.
Detta är 105sek lägre pris.
På HH-LINJEN betalar du 225/litern.

10
Färjor / SV: Hvar blir det av den nationella stoltheten
« skrivet: 03 oktober 2017, 11:55:27  »
Jag undrar om man inser hur mycket man förlorar i omdömme. Kanske inte smöret på COLOR MAGIC, men defintivt ölet på DFDS. >:(

DFDS har ett annat Danskt öl som var gott.
Så det finnes alternativ ombord.

11
Kryssningsfartyg / SV: Birkas express a la carte
« skrivet: 24 september 2017, 14:00:50  »
Det låter som att Birka behöver nya med service inriktade hovmästare.

De gamla har tappat kundfokuset

12
Färjor / SV: Finneagles framtid?
« skrivet: 21 september 2017, 22:15:13  »
Det låter konstigt
Att dom kör upp henne till varv i Östersjön. 

Det måste vara billigare totalt sett att docka i Medelhavet. 
Om hon ska användas där igen.

13
Färjor / SV: Ny färjeterminal i Gdynia
« skrivet: 20 september 2017, 00:33:42  »
Newbulding 1-3 på ruta?

Nej
Men nuvarande Stena Germanica o Stena Skandinavien

Som är lämpligast på Karlskrona - Gdynia.

14
Färjor / SV: Superfastarna sålda till Stena
« skrivet: 27 augusti 2017, 23:39:20  »
Det spekuleras på brittiska sidor om att Superfast stannar kvar på nuvarande rutt. Och att E-flexer ersätter Superfast X och Bai de Seine.

Spekulerar själv om en Superfast till Sassnitz. Då går det att köra tre dubbelturer per dygn, 3 h 15 min i 22-23 knop inklusive in- och utsegling. Linjen kan bli ett vettigt alternativ till Rostock och Swinoujscie. Tre dubbelturer skulle vara möjligt på Halmstad/Helsingborg-Grenå också, men tror inte det kommer att hända.

Göteborg-Frederikshavn? Bygg en stor butik runt hela skorsten så kanske. Möjligen i underkant med antalet lastmeter.


Nu är det Stena och då vet man inget om hur de tänker!

Se bara på Stena Hollandica och hennes 3 systrar.
Två såldes under byggnad och en senare, finnlines.
Ho själva byggdes om 3 gånger och går numera Göteborg-  Kiel

Nä nybygge Göteborg - Fredrikhamn, Stena Jutlandica 3 till Trelleborg-  Satsnitz

15
Färjor / SV: Polen resa omöjligt?!
« skrivet: 14 juli 2017, 20:55:30  »
Nynäshamn-Gdansk vore en utmärkt linje för en icke ombyggd Superfast. Tyvärr finns det ju inte så många sådana kvar. Men det vore kanske ändå en linje för Stena att satsa på?

Vision  och Spirit vore också bra på Gdansk/Gdynia-Nynäshamn och sedan ett par E-flexare på Gdynia-Karlskrona. Alternativt E-flexare på Göteborg-Kiel och Scandinavica och Germanica på Gdynia-Karlskrona.

Går Kiel linjen så dåligt?

Att man behöver minska kapaciteten med 1200längd Meter? 
E-flexare att är små 3000m.


Sidor: [1] 2