Landgången - Sjöfartsforumet

Sjöfart => Övrig sjöfart => Ämnet startat av: mikael.p skrivet 18 november 2017, 23:15:33

Titel: Lyft för Tonnageskatten ?
Skrivet av: mikael.p skrivet 18 november 2017, 23:15:33
Som rubriken beskriver !!

http://www.sjofartstidningen.se/lyft-tonnageskatten-wallenius-ansluter/ (http://www.sjofartstidningen.se/lyft-tonnageskatten-wallenius-ansluter/)

Det låter ju bra. Men är det inte så att Wallenius har 10 svenskflaggade fartyg ?

Så i praktiken ansluter man bara fartygen/företaget till systemet vilket egentligen inte innebär fler fartyg och mer jobb till svenskar i nuläget ?

Titel: SV: Lyft för Tonnageskatten ?
Skrivet av: Lars H skrivet 19 november 2017, 09:05:20
Nej, det är nog ingen skillnad. Om jag fattat allt rätt så innebar börsinroduktionen dessutom att Wallenius numera inte ens är fartygsägare. Istället är man ett ship-managementbolag åt WWL ASA. Beslut om flagg ligger där. Och tio fartyg under svensk flagg fanns där redan tidigare.
Titel: SV: Lyft för Tonnageskatten ?
Skrivet av: Wärtsilä skrivet 19 november 2017, 21:18:51
Nej, det är nog ingen skillnad. Om jag fattat allt rätt så innebar börsinroduktionen dessutom att Wallenius numera inte ens är fartygsägare. Istället är man ett ship-managementbolag åt WWL ASA. Beslut om flagg ligger där. Och tio fartyg under svensk flagg fanns där redan tidigare.

En liten skillnad är det trots allt, de låser båtarna till svenskflagg i ett antal år, tror det är 10 år.
Titel: SV: Lyft för Tonnageskatten ?
Skrivet av: Björn Holm skrivet 20 november 2017, 08:42:37
Hörde dock från en anställd i Wallenius att det inte kommer flaggas några nya båtar Svenskt som tidigare gjorts med nybyggen, så det är nog en bra kalkyl för Wallenius om de kalkylerar med 10 existerande båtar i systemet men inga fler nybyggen och att de då inte samtidigt flaggar ut existerande äldre tonnage som de tidigare gjort.

Systemet skulle ju innebära att antalet svenskflaggade fartyg ökade dramatiskt, men nu jublar Föreningen Svensk Sjöfart och dess apostel Sjöfartstidningen över att ett rederis styrelse beslutat att inte flagga in fler fartyg???

Jag tror mest man försöker rädda sitt eget anseende efter att ha lovat guld och gröna skogar för att man inte trodde att tonnageskatten skulle bli verklighet.
Titel: SV: Lyft för Tonnageskatten ?
Skrivet av: Lars H skrivet 20 november 2017, 14:36:14
Man får väl ända säga att det är positivt desto fler fartyg som går med i det nya systemet. Det är väl bla därför man hurrar som besatt. Alternativet för WWL ASA hade ju lika gärna kunnat vara att flagga ut. Och vet jag man varit orolig för.
Titel: SV: Lyft för Tonnageskatten ?
Skrivet av: Björn Holm skrivet 20 november 2017, 16:40:09
Både ja och nej,

Föreningen Svensk Sjöfart med flera gick ju ut med att över 300 inflaggningar skulle komma.

Naturligtvis är det bra att de behåller flaggen och har en strategi för det, men jag skulle gärna vilja se mer resultat av dessa 300 inflaggningar.
Titel: SV: Lyft för Tonnageskatten ?
Skrivet av: mikael.p skrivet 20 november 2017, 22:34:27
Både ja och nej,

Föreningen Svensk Sjöfart med flera gick ju ut med att över 300 inflaggningar skulle komma.

Naturligtvis är det bra att de behåller flaggen och har en strategi för det, men jag skulle gärna vilja se mer resultat av dessa 300 inflaggningar.

Det står i artikeln:

"Små tecken syns nu, som kommer att öka inom några veckor" ?

Frågan är om det är lite på gång.

Om man nu ansluter 10 fartyg till systemet så är det väl inte förbjudet att flagga ut dem så länge företaget är kvar i systemet ?
Titel: SV: Lyft för Tonnageskatten ?
Skrivet av: Björn Holm skrivet 21 november 2017, 12:02:54
Nej, det är tillåtet att flagga ut till EU flagg
Titel: SV: Lyft för Tonnageskatten ?
Skrivet av: mikael.p skrivet 25 november 2017, 12:54:14
Då väljer iallafall Wallenius att flagga ett nybygge Svenskt. Det var ju roligt. Stora grejor på gång.

Då är väl de färskaste inflaggningarna:

Coralius, Donia, Nybygge(Wallenius)
Titel: SV: Lyft för Tonnageskatten ?
Skrivet av: mikael.p skrivet 08 december 2017, 11:19:46
Då väljer Älvtank, Thun och Furetank svensk flagg för totalt 8 fartyg. Det är ju inte illa !!. I dessa är det ju även 2 äldre återinflaggningar.

Har vinden vänt med råge nu mån tro ?

Tarbit som för ett tag sedan fick ett nybygge valde dock Hollänsk flagg.
Titel: SV: Lyft för Tonnageskatten ?
Skrivet av: Lars H skrivet 08 december 2017, 14:23:50
Då väljer Älvtank, Thun och Furetank svensk flagg för totalt 8 fartyg. Det är ju inte illa !!. I dessa är det ju även 2 äldre återinflaggningar.

Har vinden vänt med råge nu mån tro ?

Tarbit som för ett tag sedan fick ett nybygge valde dock Hollänsk flagg.

Intressant dock att inget fartyg flaggas in för att ingå i tonnageskattesystemet. Det kräver ju att fartyg inte får trafikera inom Sverige mer än 25 procent av tiden på ett år. Detta tillsammans med att man måste ingå i systemet i tio år, och några andra besvärande regler, gör att rederierna anser att det blir alldeles för osäkert att ansluta sig.
Titel: SV: Lyft för Tonnageskatten ?
Skrivet av: kapstans skrivet 08 december 2017, 21:09:33
Nej det är sant men det är ju en möjlighet bland flera, kanske behövs en palett av möjligheter. Ett nytt system kan ju därtill behöva justeras till innan det blir komplett. Få saker är ju kanonbra från dag 1. Samtidigt lite besvärligt att alla fick 1 % lägre sjöfartsstöd när tonnageskattesystemet infördes. Det är ju verkligen beklagligt. Men ser man från statens sida att fartyg kommer till/stannar kvar i svensk flagg skulle jag tro att man blir mer intresserad att förbättra och förfina. När redarna levererar skjuter man ju bollen vidare till politikernas famn.
Titel: SV: Lyft för Tonnageskatten ?
Skrivet av: Wärtsilä skrivet 09 december 2017, 14:10:34
Då väljer Älvtank, Thun och Furetank svensk flagg för totalt 8 fartyg. Det är ju inte illa !!. I dessa är det ju även 2 äldre återinflaggningar.

Har vinden vänt med råge nu mån tro ?

Tarbit som för ett tag sedan fick ett nybygge valde dock Hollänsk flagg.

Intressant dock att inget fartyg flaggas in för att ingå i tonnageskattesystemet. Det kräver ju att fartyg inte får trafikera inom Sverige mer än 25 procent av tiden på ett år. Detta tillsammans med att man måste ingå i systemet i tio år, och några andra besvärande regler, gör att rederierna anser att det blir alldeles för osäkert att ansluta sig.

DIS har också krav på att binda sig under tio år.

Mest förvånande att Thun flaggar in en tankbåt då de ej har någon tankdivision alls i Sverige på landsidan.
Titel: SV: Lyft för Tonnageskatten ?
Skrivet av: Lars H skrivet 10 december 2017, 19:16:21
Just i många nu aktuella fall, tror jag inte tioårsregeln har så stor betydelse, utan mer 25 procentregeln.
Titel: SV: Lyft för Tonnageskatten ?
Skrivet av: mikael.p skrivet 10 januari 2018, 23:04:39
Tydligen enligt skeppsregistret är Thunbolagets nya torrlastare Snow Crystal satt under Svensk flagg. Men finns tydligen även under Färöisk flagg. Kan ett fartyg vara registrerat i 2 länder samtidigt ?
Titel: SV: Lyft för Tonnageskatten ?
Skrivet av: mikael.p skrivet 22 juli 2018, 02:17:50
Sedan Tonnageskatten kommit 1:e Januari har följande skett:

Inflaggningar:

Europalink, pass-motorsk roll on, 45.923/2007
Ice Crystal, torrlastmotorsk, 3.618/2018,(är dock registrerad på Färöarna.)
Fure Vinga, kem-tankmotorsk, 12.770/2018


Utflaggningar:
Stena Forerunner av Gbg, torrlastmotorsk roll on, 24.688/2003
Nordlink av Malmö, pass-motorsk roll on, 45.923/2007
Baltico av Donsö, tankmotorsk, 15.980/2003

Endast 2 fartyg in och 3 ut ?

Man lovade 300 fartyg. Wallenius lovade ett nybygge men det första fick Malta-flagg.
Måste vara jobbigt att jobba med alla inflaggningarna på Transportstyrelsen.
Titel: SV: Lyft för Tonnageskatten ?
Skrivet av: Henke H skrivet 22 juli 2018, 17:46:38
Tror nog att 7 manader ar en for kort tid for att utvardera nagon effekt av Tonnage skatten.
Vi far helt enkelt aterkomma om nagra ar med en battre analys.
Sjofart ar langsiktigt, de fartygsrorelser du namner var med all sakerhet beslutade redan innan inforandet av den nya skattemodellen.

Titel: SV: Lyft för Tonnageskatten ?
Skrivet av: mikael.p skrivet 16 september 2018, 21:00:53
Lite uppdateringar i skeppsregistret !!

Sedan Tonnageskatten kommit 1:e Januari har följande skett fram t.o.m 31/8:

Inflaggningar:

Europalink, pass-motorsk roll on, 45.923/2007
Fure Vinga, kem-tankmotorsk, 12.770/2018
Ramanda, kem-tankmotorskepp, 12.595/2018
Astrea,  kemtankmotorskepp, 7.366/2010
Fure Nord, kemtankmotorskepp (ej angivet i register utdraget)


Utflaggningar:

Stena Forerunner av Gbg, torrlastmotorsk roll on, 24.688/2003
Nordlink av Malmö, pass-motorsk roll on, 45.923/2007
Baltico av Donsö, tankmotorsk, 15.980/2003

5 fartyg in och 3 ut ? Hoppas jag fått med allt ?
Titel: SV: Lyft för Tonnageskatten ?
Skrivet av: Mpba skrivet 16 september 2018, 21:07:31
Finnclipper glömde du, utflaggad
Titel: SV: Lyft för Tonnageskatten ?
Skrivet av: danneh93 skrivet 16 september 2018, 23:29:26
Fure West är väl inflaggad under denna perioden också?
Titel: SV: Lyft för Tonnageskatten ?
Skrivet av: Björn Holm skrivet 17 september 2018, 07:45:38
Inflaggning av tankbåtar beror till stor del på att man inte får bedriva cabotagetrafik i Spanien och Frankrike med Färöflagg.

Skall bli intressant att se om fler Donsörederier flaggar hem efter bakslag med antal anlöp i Danska hamnar.
Titel: SV: Lyft för Tonnageskatten ?
Skrivet av: mikael.p skrivet 17 september 2018, 17:50:20
Fure West kom nog in efter 31/8. Men visst den är Svensk nu.

Finnclipper har tydligen fått Cypriotisk flagg.

Men det är ju trots allt flera fartyg på gång i Sirius, Furetank, Älvtank och Thunbolaget.

Intressant med vad som händer med handelsflottan. Vet inte om cabotageregler med Färöflagg i Spanien och Frankrike påverkar svenska redare så mycket egentligen.
Nu är det väl bara Furetank och Thunbolaget som det kanske berör kanske. Även Uman shipping kanske men deras båtar är väl aldrig där nere och kör inrikestrafik ?

Det var väl så att Sirius åkte på dryga böter då en av deras fartyg anlöpt dansk hamn c:a 200 ggr(eller nåt) på ett år och vad jag läste var väl de då tvungna att ha arbetstillstånd i Danmark för sina asiatiska arbetare. Nu verkar ju Sirius välja Svensk flagg på sina nybyggen ?

Men alla småhinder är väl ändå att betrakta som ett hinder.
Titel: SV: Lyft för Tonnageskatten ?
Skrivet av: Björn Holm skrivet 18 september 2018, 07:21:37
Man får inte angöra danska hamnar mer än 25 ggr/år med dansk flagg om man har utomeuropeisk besättning.

Cabotagereglerna har påverkat inflaggningen av Fure Nord & Fure West från Färöarna.

Nybyggena som flaggas in för Furetank, Älvtank & Thun är naturligtvis positivt, men det är långt ifrån det antal som Föreningen Svensk Sjöfart utlovat för att få igenom tonnageskatten.

Umans fartyg kör inte cabotage i Frankrike & Spanien och har inga planer på att lämna Färöarna.
Titel: SV: Lyft för Tonnageskatten ?
Skrivet av: Henke H skrivet 22 september 2018, 18:10:34
Stena Vinga, ex; Hammerodde ar val ocksa inflaggad nyligen? men flaggdes nagon annan Stena bat ut samtidigt?
Titel: SV: Lyft för Tonnageskatten ?
Skrivet av: danneh93 skrivet 22 september 2018, 20:56:58
Tror du är lite snabb på döma tonnageskatten.. Ingen, inte ens på Svensk Sjöfart, har man väntat sig en jätteinflaggning direkt. Utan det kommer framförallt bestå av nybyggen och nyinköpta fartyg, och visst har det stämt än så länge. Och sen finns det en del ”skönhetsfel” på nuvarande utformning i tonnageskatten, bla kravet på internationell trafik (vilket gör att i princip inget tankrederi kan gå in i den). Så mig veterligen har nog inget av de inflaggade båtarna hamnat inom tonnageskattbeskattning. När tonnageskatten är fixad, så tror jag vi kommer se en större inflaggning, tom Concordia funderade på att flagga in hela flottan nyligen, men det föll på just stämpelskatten.

På tal om Stena Vinga: veckan efter att Vinga flaggades in så flaggades Gothica om till DIS...
Titel: SV: Lyft för Tonnageskatten ?
Skrivet av: kapstans skrivet 22 september 2018, 23:04:31
Ge det lite tid helt enkelt samt korrigeringar för att passa fler så kommer nog de positiva effekterna på lite sikt.
Titel: SV: Lyft för Tonnageskatten ?
Skrivet av: mikael.p skrivet 25 september 2018, 22:28:19
Det är ju just nu en hel del positiva signaler från rederier.

Det är ju nu tillåtet att ha 75% TAP vilket gör att Svensk flagg blir mer konkurenskraftig.

Men vad jag förstår så signalerade först Wallenius att man skulle flagga sitt nybygge Titus svensk men det blev Malta istället.

När man nu skapat bra förutsättningar så väljer t.ex Tarbit, Thun, Wallenius annan flagg. Visserligen kommer Thun flagga ett tankfartyg svenskt men de har ju fått torrlastare också men valt Färöarna.

Läste också om Concordia och deras planer på Svensk flagg. Tror inte det kommer hända faktiskt. Man hittar nog bara på nya orsaker för att slippa svensk flagg. Visserligen är det inte så längesen som man hade Stena Arctica och Stena Primorsk under svensk flagg. Stena Vinga fick svensk flagg och då flaggade man genast ut Gothica till DIS.

Återstår att se om man kan fin-justera reglerna för Tonnageskatten samt att återställa 1% till sjöfartstödet som utlovats.

Tyvärr har nog politikerna nu fått annat att tänka på efter valet så risk finns att dessa sjöfartsfrågor hamnar långt ner på listan igen.   
Titel: SV: Lyft för Tonnageskatten ?
Skrivet av: kapstans skrivet 26 september 2018, 00:57:59
Alltså ge det tid. Visst man har tagit fram ett tonnageskatteystem ett system som passar en del andra inte. Det systemet behöver vissa justeringar för att bli bra. Det kommer. 1% minskningen av sjöfartsstöden är helt oacceptabelt men även det är något som faller under justeringar.

Vad som däremot är positivt är att glappet mellan näring och politik minskat de senaste åren och att fler politiker från de olika partierna visar ett större intresse och engagemang, det säkrar ju framtiden. Likaså att sjöfarten agerar som en gemensam röst är också något positivt.

Sedan vill jag egentligen inte kommentera enskilda rederiers beslut om flagg, det är ju något som är starkt kopplat till det enskilda rederiets ekonomiska och praktiska verklighet. Det kan finnas många och goda skäl till att man väljer än det ena än det andra.

Först på agendan står förstås att bilda en regering men tror inte att det påverkar värst mycket takten på förändringar inom sjöfartsområdet, inte mer än andra frågor. Dessa frågorna är att ses som en process, en process som tar lite tid. Vi får ju inte glömma bort att det var inte värst länge sedan Sverige halkat rejält bakom andra stater och att bygga något för framtiden är inte gjort över en natt.
Titel: SV: Lyft för Tonnageskatten ?
Skrivet av: Raymond3257 skrivet 28 september 2018, 03:29:17
Tonnageskatt i all ära , men det generar inte många svenka arbetstilfälle , Tap -anställda blir fler . Men är det inte meningen att något som är skatte finansierat skall generera svenska arbetstillfälle .  Eller vad tycker ni som skriver inlägg här ?
Som det är nu så blir det inga jobb ens för junior befäl . Så varför är det så viktigt med Svensk flagg när det likväl inte blir fler arbets tillfälle
Titel: SV: Lyft för Tonnageskatten ?
Skrivet av: kapstans skrivet 28 september 2018, 20:20:24
En svensk flagg är viktig att värna. Det är klart att vi skall ha svenska fartyg på samma grunder som det finns norska fartyg, danska fartyg eller vad det nu må vara. Jag menar att svenskarna är lika betjänta av egna fartyg under egen flagg som våra grannländer är.  Det finns reglerat hur TAP skall se ut. 75% gäller med 25% svenska jobb inom resp avtalsområde. Det här är ju då den svenska modellen för att säkra och på sikt bygga upp fler jobb. Man kan liksom inte se tillbaka på tider som varit utan detta är ett format som fungerar idag med dagens förutsättningar. Eftersom jobben växer till från extremt låga nivåer kan det upplevas som inget sker, men med tiden och bättrade förutsättningar tillkommer fler.
Titel: SV: Lyft för Tonnageskatten ?
Skrivet av: Henke H skrivet 04 oktober 2018, 08:52:18
Nu har ju Sirius beslutat sig for att flagga hem hela flottan vilket ar ett valkommet bidrag till den Svenskflaggade handelsflottan.

Att ha en stark handelsflotta under Svensk flagg ar i princip lika viktigt som att ha ett forsvar. Skulle vi av nagon anledning raka in i orostider behover vi egna fartyg for att forsorja landet med fornodenheter.
Hade vi (Sverige) haft en lika lag niva av Svenskflaggade fartyg under senaste varldskriget som vi har idag, sa hade den Svenska befolkningen lidit sa oerhort mer och den svenska neutraliteten hade varit omojlig.

En annan reflektion ar ju att for varje inflaggat fartyg blir det aven fler arbetstillfallen. Aven om det ar tillatet med75% TAP sa ar det ju trots allt 25% Svenska arbetstillfallen. Dessutom sakrar man ju upp ett antal arbetstillfallen i landorganisationen.

Vi far ge detta lite tid. 10 manader hittills och det borjar trots allt handa saker.