Fartyget på varv....
« skrivet: 09 november 2017, 19:01:57 »
Undrar bara hur kommer det sig att bära ekonomiskt ut ur för personalen, nu när tiden på varv mer o mer börjar närma sig 4-6 vecker? Dvs. rederiet får inga intäkter under tiden. Men personal kostnaderna blir kvar!

Jobbar man 1:1, dvs, jobbat in ledighetsperioden under tiden pga. långa tjänstgöringdagar.
Men, är man liksom tvungen att ta ut innerstående semesterdagar,eller är helt utan lön...?
Vederlag försvann ju sen 90-talet. Sedan dess har man varit antingen på plus eller minus

Med tanke på Baltic Princess lång uppehåll nu i kommande januari?
Nån, som har bättre insyn på detta?
SV: Fartyget på varv....
« Svar #1 skrivet: 09 november 2017, 19:07:44 »
Undrar bara hur kommer det sig att bära ekonomiskt ut ur för personalen, nu när tiden på varv mer o mer börjar närma sig 4-6 vecker? Dvs. rederiet får inga intäkter under tiden. Men personal kostnaderna blir kvar!

Jobbar man 1:1, dvs, jobbat in ledighetsperioden under tiden pga. långa tjänstgöringdagar.
Men, är man liksom tvungen att ta ut innerstående semesterdagar,eller är helt utan lön...?
Vederlag försvann ju sen 90-talet. Sedan dess har man varit antingen på plus eller minus

Med tanke på Baltic Princess lång uppehåll nu i kommande januari?
Nån, som har bättre insyn på detta?

Personalen hjälper väl till med att städa och liknande uppgifter.
« Svar #2 skrivet: 09 november 2017, 19:33:16 »
Nu vet jag inte hur det fungerar på stora passagerarfartyg med en liten armé av servicepersonal men på "vanliga" fraktfartyg behöver man normalt sett "all hands" vid ett välplanerat varvsuppehåll.

Dels så krävs folk som ger support till varvet och alla inspektörer. Men sedan har man alltid en mängd med jobb som man inte har handlat upp ifrån varv eller servicefirmor utan gör med eget folk.

Som exempel kan jag ge att just nu genomför jag en Class Renewal på en tankbåt. Där besättningen normalt går 1-1 system. Men vi har kallat in båda skiften just för att hinna med så mycket som möjligt under de här få veckorna vi har till förfogande. Dessutom är det så att varje jobb man gör med egen personal är betydligt billigare än att göra det med varvsfolk eller servicefirmor.

Sedan skall båten segla igen och då blir det nära noll tid i hamn för att göra något som helst. Det som inte blir gjort nu blir ogjort till nästa dockning.
*
« Svar #3 skrivet: 09 november 2017, 19:35:28 »
En del blir kvar ombord och storstädar och liknande. annars är det också vanligt att man får hoppa in och köra ett pass på nåt annat fartyg medans det "egna" är på varv. detta alltså om vi tar exemplet baltic princess eller andra stora passagerarfartyg.

/Tuvv
« Svar #4 skrivet: 09 november 2017, 19:41:36 »
Förr i tiden vart man ju med och städa de allmänna utrymmena, men knappast vid 6 veckers uppehåll.
Själv varit med om Slites och Siljas varvsbesök, dvs. en vecka eller så.

Så, frågan finns, hur kommer dessa påverka ens lön?
TallinSilja Sverige har ju årsarbetstid på närmare 1700 timmar per år, men på finskflaggade fartyg är det lite annorlunda.Är man sjukskriven på TallinkSiljaFinland, så förlorar man ingenting.

Hur dessa minustimmar åtgärdas på svenskfladdage fartyg? Ifall du ej har innestående ledighet?

TallinkSilja Finland kör ju fortvarande utan årsarbetstid, utan vid varje injobbad dag får du likaså en inbetal dag ledig med ersättning dessutom. Och där vid varje ombordstiding vid den anstellde måste finnas scemalagda arbetstimmar per dag. 10,5 timmar per dygn. Allt förutöver beräknas som övertid.

Att det finns lik mellan Seko´s och Smury´s avtal i dagens ära. Dägge har 10,5 timmar per dygn, snitt. Timmarna måste va schemalagda då du kommer på jobb. Allt utöver räknas som övertid.

Fast svenska avtalet går med på att man ha nån att jobba upp till 12 timmar per dygn utan ersättning. Dessa timmar räknas in i årsarbetstidsavtalet.
Däremot, går ej på finska avtal.

Det jag ville säga att det finns
« Senast ändrad: 09 november 2017, 20:05:06 av Ronny66 »
« Svar #5 skrivet: 10 november 2017, 08:33:57 »
Förr i tiden vart man ju med och städa de allmänna utrymmena, men knappast vid 6 veckers uppehåll.

TallinSilja Sverige har ju årsarbetstid på närmare 1700 timmar per år, men på finskflaggade fartyg är det lite annorlunda.Är man sjukskriven på TallinkSiljaFinland, så förlorar man ingenting.

Hur dessa minustimmar åtgärdas på svenskfladdage fartyg? Ifall du ej har innestående ledighet?

TallinkSilja Finland kör ju fortvarande utan årsarbetstid, utan vid varje injobbad dag får du likaså en inbetal dag ledig med ersättning dessutom. Och där vid varje ombordstiding vid den anstellde måste finnas scemalagda arbetstimmar per dag. 10,5 timmar per dygn. Allt förutöver beräknas som övertid.

Att det finns lik mellan Seko´s och Smury´s avtal i dagens ära. Dägge har 10,5 timmar per dygn, snitt. Timmarna måste va schemalagda då du kommer på jobb. Allt utöver räknas som övertid.

Fast svenska avtalet går med på att man ha nån att jobba upp till 12 timmar per dygn utan ersättning. Dessa timmar räknas in i årsarbetstidsavtalet.

Enklast blir nog om man kanner att man kan bli berord av detta att kontakta personalavdelningen och fraga.
Annars blir det nog mest ett vilt spekulerande har.

Jag kan inte tala for farjor da jag inte har nagon erfarenhet av de men som redan papekats pa lastfartyg behovs varenda hand. Likasa pa de kryssningsfartyg jag varit med att docka. Dar man under en normal dockning har nagot hundratal contractors ombord som sysslar med allehanda projekt. Dessa skall ju servas med mat och hyttstadning samtidigt som allman storstadning pagar. Dessutom brukar man utnyttja en del av hotellpersonalen som extra brandvakter.
« Svar #6 skrivet: 13 november 2017, 17:12:33 »
men undrar om personal från BP kan jobba på galaxy under tiden? verkar väl lite knepigt med tanke på att dom har olika flagga i aktern. En intressant fråga dock behövs full styrka ombord under alla 6 veckor? då hinner det bli några avlösningar också på varvet i polen /TT
Resor 2017.
Silja Symphony*2
Baltic Queen
Jewel of the seas i medelhavet
Galaxy
Baltic Princess
Kommande2017:
Freedom of the seas i karibien
Kommande 2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
« Svar #7 skrivet: 19 november 2017, 18:03:41 »

Jobbar själv pp de svenska Siljagartygen och måste rätta en hel del..

Vi har 10.6 timmar per arbetsdag som skall jobbas per år vilket blir 1934.5 och det är inklusive semesterdagar.
Men säger vi att jag har jobbat 1850 timmar så får jag fortfarande full lön, men där gör rederiet en ekonomisk förlust då jag får mer lön och färre arbetade timmar, jobbar jag däremot t.ex 1954.5 timmar så får jag utbetalt 20 timmar i övertid.

Sjukdagar så har jag full betalt från dag 1-6 sen krävs läkarintyg, och blir det mer än 2 veckor blir det sjukpenning.

Och enligt de fackliga arbetstidsreglerna får vi bli schemalagaade mellan 6-13 timmar med minst en 6 timmars sammanhängande vila.
« Svar #8 skrivet: 19 november 2017, 18:06:08 »
men undrar om personal från BP kan jobba på galaxy under tiden? verkar väl lite knepigt med tanke på att dom har olika flagga i aktern. En intressant fråga dock behövs full styrka ombord under alla 6 veckor? då hinner det bli några avlösningar också på varvet i polen /TT

Det går i princip inte att flytta personal pga olika flaggor och avtal vilket blir krångligt.