*
Trender i kryssningsbranschen
« skrivet: 06 november 2017, 20:42:21 »
Marknaden

Till skillnad från shipping i allmänhet, där redarna ständigt plågas av våldsamma prissvängningar och där jämnvikt mellan efterfrågan och utbud  sällan föreligger, har kryssningsmarknaden varit förvånansvärt stabil, även om den hypade kinesiska, inte fullt ut verkar ha motsvarat förväntningarna. Med tanke på orderböckernas omfång, har vi nog varit många som förutspått en viss avmattning. Hitintills har vi olyckskorpar dock haft fel.

Visst går det upp och ned på vissa marknader men totalt är efterfrågan hyggligt stabil och så länge inga större oroligheter, extrema oljeprishöjningar eller någon världsomfattande lågkonjuktur kan skönjas, bygger rederierna på allt vad tygen håller och nya aktörer hoppar på framgångsvågen. Expansionstakten har istället medfört att kajplatser, service och annan infrastruktur i många hamnar, allt mer framstår som den trånga sektorn.

Fartygen

Big is beautiful. Från expeditions- till massmarketfartyg ökar storleken. Någon gräns tycks inte finnas. Fartyg med en kapacitet på 8.000 - 10.000 pax plus ett antal tusen crew, verkar vara inom räckhåll, bara hamnfaciliteterna så tillåter. Att tendra alla dessa förstås ingen höjdare.

Uppfinningsrikedomen är dock imponerande när det gadgets i främst massmarketfartygen, för att locka nya, och inte minst yngre passagerare. Kanske går vi, åtminstone när det gäller jättefartygen, mot en framtid där fartyget/resorten alltmer blir den stora upplevelsen snarare än resmålen. Ungefär som en dygnsresa till Åland. Fast längre. Och med mer att göra.

Priser

De flesta rederier gör fn robusta vinster. En tydlig trend är att man också gör prisdifferentieringar beroende på vilken marknad man vänder sig till. Såväl vad som ingår i form av dricks, vin, öl och sprit, utflykter mm, som själva grundpriset. Vin- och spritpaket samt dricks tycks exempelvis mer och mer börjat ingå för den europeiska marknaden inom flera segment. Den typen av all inclusive var tidigare förbehållet fartyg inom lyxsegmentet.  Märkligt kan tyckas att man även inom euroområdet kan finna skillnader i pris på samma produkt.

Däremot har på många håll antalet avgiftsbelagda restauranger ökat. Tidigare relativt låga priser har rakat i höjden. Även andra kringavgifter, som var för sig inte är så betydande, har tillkommit, som för vissa rederier genererar betydande intäkter.

Service

Flera snabbexpanderande rederier verkar ha svårt att få tag i tillräckligt välutbildad servicepersonal: typ servitörer, hovmästare och liknande. Tycker det även märks inom andra delar av branschen. Servicenivån har på många håll dalat betänkligt.

Direktbokningar

Har väl inte ännu fått någon fart liknande den inom flyget. Fortfarande betalar rederierna en hög kommission till resebyråerna. Nivåer man får gå tillbaka 20 - 30 år i tiden för att hitta, då motsvarande erhölls från flygbolagen. Men direktbokningar kommer säkert i takt med att folk blir mer vana och oberoende av resebyråerna.

Finare och inte fullt så fint

Forna tiders klassindelningar har fått ett uppsving inom massmarket och premium. Separata områden med restauranger, lounger mm är på tillväxt i försök att dels behålla repeaters stadda i kassa, dels attrahera nya grupper.

Middagssittningar

Tidigare klassiska två sittningar i huvudrestaurangen är på väg ut. På gott och ont. Många tycker det är utmärkt att slippa bestämda tider medan andra saknar bordsgrannar och samma personal.

Klädkoder

Försvinner allt mer. Åtminstone strikta sådana. Allt blir casual, smart casual eller varianter därav, inom alla segment. En konsekvens av tiden och nya kategorier passagerare. Kan tänkas.

Resmålen

I takt med att fartygen blir större begränsas också resmålen och några direkt nya och mer ”oupptäckta” är svåra att finna. Oavsett fartygsstorlek. När Turkiet och Svarta Havet försvann från kryssningskartan stod inga nya på kö. Det blev istället hamnarna i västra Medelhavet som fick fler anlöp. I Karibien med sina kortkryssningar från US Gulf eller Florida är trängseln på sina håll betydande även om rederiernas egna öar eller avskilda resorts lindrar något.

Viktigt är förstås att resmålen skall ligga ganska nära marknaden för att få ordentlig volym. Röda Havet med Egypten, Israel och Jordanien ligger hyggligt till för européer men har ändå, av lätt insedda skäl, aldrig blivit någon hit. Gäller även Nordafrika.

Östersjön har fått en boost till följd av St Petersburgs attraktionskraft. Inte minst har sydeuropéer sökt sig hit medan vi i Skandinavien, som vanligt, söker oss till Medelhavet. Med eller utan kryssningsfartygs hjälp.

Men om resmålen i stort förblir desamma så finns ändå mycket att göra på utflyktssidan. Och där tycker jag mig se en viss utveckling från de mer traditionella till de mer unika. Det kan vara allt från besök i folks hem till rundvandringar på bilfabriker. Här finns utrymme för nytänk, vare sig det är en storstad eller en mindre ö. Min erfarenhet är att lokala arrangörer dessvärre ofta är hemmablinda för vad som kan intressera utsocknes.



SV: Trender i kryssningsbranschen
« Svar #1 skrivet: 06 november 2017, 21:52:57 »
Intressant inlägg.
 
Vi har rest med RCI några gånger och har alltid bokat direkt med rederiet, alla gånger utan den första har vi bokat nästa resa ombord. Det har fungerat bra. Vi har ju dock fått boka flygresan och hotell på avreseorten själva och det har också fungerat väl. När man bokar nästa resa ombord får man ju alltid några hundra dollar i ombordkredit.
 
Vilka fördelar har man genom att boka direkt?
SV: Trender i kryssningsbranschen
« Svar #2 skrivet: 06 november 2017, 22:43:56 »
Intressant inlägg.
 
Vi har rest med RCI några gånger och har alltid bokat direkt med rederiet, alla gånger utan den första har vi bokat nästa resa ombord. Det har fungerat bra. Vi har ju dock fått boka flygresan och hotell på avreseorten själva och det har också fungerat väl. När man bokar nästa resa ombord får man ju alltid några hundra dollar i ombordkredit.
 
Vilka fördelar har man genom att boka direkt?
Man får svar direkt, och ärligt talat, min erfarenhet med skandinaviska resebyråer är urusel. Det vet ofta mindre om det de bokar än jag som kund vet på förhand.
SV: Trender i kryssningsbranschen
« Svar #3 skrivet: 06 november 2017, 22:47:19 »
Marknaden

Till skillnad från shipping i allmänhet, där redarna ständigt plågas av våldsamma prissvängningar och där jämnvikt mellan efterfrågan och utbud  sällan föreligger, har kryssningsmarknaden varit förvånansvärt stabil, även om den hypade kinesiska, inte fullt ut verkar ha motsvarat förväntningarna. Med tanke på orderböckernas omfång, har vi nog varit många som förutspått en viss avmattning. Hitintills har vi olyckskorpar dock haft fel.

Visst går det upp och ned på vissa marknader men totalt är efterfrågan hyggligt stabil och så länge inga större oroligheter, extrema oljeprishöjningar eller någon världsomfattande lågkonjuktur kan skönjas, bygger rederierna på allt vad tygen håller och nya aktörer hoppar på framgångsvågen. Expansionstakten har istället medfört att kajplatser, service och annan infrastruktur i många hamnar, allt mer framstår som den trånga sektorn.

Fartygen

Big is beautiful. Från expeditions- till massmarketfartyg ökar storleken. Någon gräns tycks inte finnas. Fartyg med en kapacitet på 8.000 - 10.000 pax plus ett antal tusen crew, verkar vara inom räckhåll, bara hamnfaciliteterna så tillåter. Att tendra alla dessa förstås ingen höjdare.

Uppfinningsrikedomen är dock imponerande när det gadgets i främst massmarketfartygen, för att locka nya, och inte minst yngre passagerare. Kanske går vi, åtminstone när det gäller jättefartygen, mot en framtid där fartyget/resorten alltmer blir den stora upplevelsen snarare än resmålen. Ungefär som en dygnsresa till Åland. Fast längre. Och med mer att göra.

Priser

De flesta rederier gör fn robusta vinster. En tydlig trend är att man också gör prisdifferentieringar beroende på vilken marknad man vänder sig till. Såväl vad som ingår i form av dricks, vin, öl och sprit, utflykter mm, som själva grundpriset. Vin- och spritpaket samt dricks tycks exempelvis mer och mer börjat ingå för den europeiska marknaden inom flera segment. Den typen av all inclusive var tidigare förbehållet fartyg inom lyxsegmentet.  Märkligt kan tyckas att man även inom euroområdet kan finna skillnader i pris på samma produkt.

Däremot har på många håll antalet avgiftsbelagda restauranger ökat. Tidigare relativt låga priser har rakat i höjden. Även andra kringavgifter, som var för sig inte är så betydande, har tillkommit, som för vissa rederier genererar betydande intäkter.

Service

Flera snabbexpanderande rederier verkar ha svårt att få tag i tillräckligt välutbildad servicepersonal: typ servitörer, hovmästare och liknande. Tycker det även märks inom andra delar av branschen. Servicenivån har på många håll dalat betänkligt.

Direktbokningar

Har väl inte ännu fått någon fart liknande den inom flyget. Fortfarande betalar rederierna en hög kommission till resebyråerna. Nivåer man får gå tillbaka 20 - 30 år i tiden för att hitta, då motsvarande erhölls från flygbolagen. Men direktbokningar kommer säkert i takt med att folk blir mer vana och oberoende av resebyråerna.

Finare och inte fullt så fint

Forna tiders klassindelningar har fått ett uppsving inom massmarket och premium. Separata områden med restauranger, lounger mm är på tillväxt i försök att dels behålla repeaters stadda i kassa, dels attrahera nya grupper.

Middagssittningar

Tidigare klassiska två sittningar i huvudrestaurangen är på väg ut. På gott och ont. Många tycker det är utmärkt att slippa bestämda tider medan andra saknar bordsgrannar och samma personal.

Klädkoder

Försvinner allt mer. Åtminstone strikta sådana. Allt blir casual, smart casual eller varianter därav, inom alla segment. En konsekvens av tiden och nya kategorier passagerare. Kan tänkas.

Resmålen

I takt med att fartygen blir större begränsas också resmålen och några direkt nya och mer ”oupptäckta” är svåra att finna. Oavsett fartygsstorlek. När Turkiet och Svarta Havet försvann från kryssningskartan stod inga nya på kö. Det blev istället hamnarna i västra Medelhavet som fick fler anlöp. I Karibien med sina kortkryssningar från US Gulf eller Florida är trängseln på sina håll betydande även om rederiernas egna öar eller avskilda resorts lindrar något.

Viktigt är förstås att resmålen skall ligga ganska nära marknaden för att få ordentlig volym. Röda Havet med Egypten, Israel och Jordanien ligger hyggligt till för européer men har ändå, av lätt insedda skäl, aldrig blivit någon hit. Gäller även Nordafrika.

Östersjön har fått en boost till följd av St Petersburgs attraktionskraft. Inte minst har sydeuropéer sökt sig hit medan vi i Skandinavien, som vanligt, söker oss till Medelhavet. Med eller utan kryssningsfartygs hjälp.

Men om resmålen i stort förblir desamma så finns ändå mycket att göra på utflyktssidan. Och där tycker jag mig se en viss utveckling från de mer traditionella till de mer unika. Det kan vara allt från besök i folks hem till rundvandringar på bilfabriker. Här finns utrymme för nytänk, vare sig det är en storstad eller en mindre ö. Min erfarenhet är att lokala arrangörer dessvärre ofta är hemmablinda för vad som kan intressera utsocknes.
Jag tycker att Du litet grand hoppar över en motsatt trend - de väldigt små fartygen på 250-350 passagerare. Inte alltid väldigt exklusiva (Hurtigruten) men några är det (Silver Seas) och de får framförallt gå till antarktiska och arktiska områden, där det nu är våldsamma restriktioner och lotteri mellan rederierna år från år om hvem som just det året får gå till ett visst stäle. Det är inte mer än 500 personer/år som t.ex. får besöka Nordöstgrönlands nationalpark. Hurtigrutskeppet FRAM fyller halva den kvoten.
*
SV: Trender i kryssningsbranschen
« Svar #4 skrivet: 06 november 2017, 23:40:13 »
Tjaa, jag vet inte det. Arktis och Antarktis är ändå en rätt liten marknad. Men även där får man intryck av att fartygsstorleken ökar. Crystal Serenity, runt 1000 pax, har tex gjort två resor genom Nordvästpassagen från Alaska till New York. Regents Seven Seas Navigator, runt 500 pax, hade också planer på samma resa men ställde av mig okända skäl in det hela. Flera planerade expeditionsfartyg, och till sådana ombyggda mer konventionella kryssningsfartyg, som förvisso inte bara trafikerar dessa regioner, är större än sina föregångare.

Men visst är det så att restriktionerna i vissa av dessa områden ökar och därmed också kanske behov eller krav på mindre tonnage. 

Intressant i sammanhanget är möjligen att tyska Hapag-Lloyds Hanseatic, genomfört två resor genom Nordostpassagen. En från vardera hållet. Har för mig att tidigare har bara ryska isbrytare med betalande passagerare gjort samma sak. Och så förstås ett antal handelsfartyg.
« Senast ändrad: 06 november 2017, 23:51:15 av Lars H »
SV: Trender i kryssningsbranschen
« Svar #5 skrivet: 07 november 2017, 09:43:27 »


Bra sammanfattning!

Angående nybyggnation sade Richard Fein i en Seatrade konferens något i stil med "Tack och lov finns det inte mer nybyggnadskapacitet än det finns, annars hade vi nog (också) byggt för mycket"

Bekymret är ju att det finns massor av kapacitet i "expedition"-segmentet. Alla varv som tidigare byggde för offshore har ju en ganska enkel omställning till mini-kryssningsfartyg.
Så om något segment kommer att få överskott på fartyg så är det nog just expedition. Många gamla och nya aktörer ger sig nu in i det segmentet och bygger nytt. Och kommer därmed att binda upp sig på både höga kapitalkostnader och höga besättningskostnader. Små båtar har ju alltid proportionellt stor andel "marine crew" per gäst.

//Skepptikern


*
SV: Trender i kryssningsbranschen
« Svar #6 skrivet: 07 november 2017, 10:30:32 »


Bra sammanfattning!

Angående nybyggnation sade Richard Fein i en Seatrade konferens något i stil med "Tack och lov finns det inte mer nybyggnadskapacitet än det finns, annars hade vi nog (också) byggt för mycket"

Bekymret är ju att det finns massor av kapacitet i "expedition"-segmentet. Alla varv som tidigare byggde för offshore har ju en ganska enkel omställning till mini-kryssningsfartyg.
Så om något segment kommer att få överskott på fartyg så är det nog just expedition. Många gamla och nya aktörer ger sig nu in i det segmentet och bygger nytt. Och kommer därmed att binda upp sig på både höga kapitalkostnader och höga besättningskostnader. Små båtar har ju alltid proportionellt stor andel "marine crew" per gäst.

//Skepptikern

Alla är naturligtvis medvetna om att förr eller senare får branschen problem och då gäller att inte stå där med Svarte Petter. Men det är svårt att hålla tillbaka expansionsplaner när allt pekar uppåt.

Även i allmänt goda tider springer branschen på nitar. För inte särskilt många år sedan var man enormt entusiastisk gällande Brasilien och Argentina. Här fanns en ny jättemarknad att exploatera. Flera av de stora rederikonglomeraten placerade fartyg i området under säsong. Tanken var att introducera korta kryssningar till en befolkning, där medelklassen snabbt växte och de ekonomiska förutsättningarna såg strålande ut. Särskilt den brasilianska.

Fungerade hyggligt några år trots byråkratiska problem, oförutsägbara kostnader och diverse andra plötsliga överraskningar. Men när luften gick ur den brasilianska ekonomin drog flera sig tillbaka. Kvar är dock ett rejält antal brasilianska servitörer som då fick jobb och nu återfinns lite varstans i branschen.
SV: Trender i kryssningsbranschen
« Svar #7 skrivet: 07 november 2017, 21:36:29 »
Tjaa, jag vet inte det. Arktis och Antarktis är ändå en rätt liten marknad. Men även där får man intryck av att fartygsstorleken ökar. Crystal Serenity, runt 1000 pax, har tex gjort två resor genom Nordvästpassagen från Alaska till New York. Regents Seven Seas Navigator, runt 500 pax, hade också planer på samma resa men ställde av mig okända skäl in det hela. Flera planerade expeditionsfartyg, och till sådana ombyggda mer konventionella kryssningsfartyg, som förvisso inte bara trafikerar dessa regioner, är större än sina föregångare.

Men visst är det så att restriktionerna i vissa av dessa områden ökar och därmed också kanske behov eller krav på mindre tonnage. 

Intressant i sammanhanget är möjligen att tyska Hapag-Lloyds Hanseatic, genomfört två resor genom Nordostpassagen. En från vardera hållet. Har för mig att tidigare har bara ryska isbrytare med betalande passagerare gjort samma sak. Och så förstås ett antal handelsfartyg.
Nordvästpassagen är litet speciell, där har det ju först nyligen överhuvudtaget gått att segla genom. Men HANSEATIC har redan gått där sex-sju år.
*
SV: Trender i kryssningsbranschen
« Svar #8 skrivet: 07 november 2017, 22:20:07 »
Långt tidigare faktiskt. Hanseatic gick igenom Nordvästpassagen första gången redan 1994 eller 1995. Därefter har både Hanseatic och Bremen gjort det åtskilliga gånger. Båda har också mötts där. Har för mig att Lindblad Explorer var den första i modern tid som gjorde den resan.

Nästa år blir det för övrigt Bremens tur att gå Nordostpassagen. Från Tromsö till Nome i Alaska.
« Senast ändrad: 07 november 2017, 22:36:11 av Lars H »
SV: Trender i kryssningsbranschen
« Svar #9 skrivet: 08 november 2017, 06:42:45 »
Mycket bra sammanfattning Lars. Har tidsbrist just nu, och hinner inte fördjupa mig i tråden. ;)

//R