Två olika sjövägar till Litauen
« skrivet: 05 november 2017, 22:58:58 »

I slutet av oktober tog jag en liten weekendresa till Litauen. Färjorna till Klaipeda går från pittoreska Karlshamn.


Från själva staden är det en bit ut till färjehamnen. Jag hade inget bättre för mig och gick ner till hamnen på drygt en timme. Hamnen ligger avsides från lokaltransport, men det är möjligt att ta taxi hit till ett rimligt pris. 


DFDS har tre färjor på rutten mellan Karlshamn och Klaipeda. Optima och Athena Seaways kör daglig trafik på linjen. Utöver dessa avgångar gör Patria Seaways två rundturer per vecka (måndag och fredag från Karlshamn). Vilket visar att fraktbehovet på linjen är enormt!


Terminalen i Karlshamn är oerhört enkel och samtliga måste checka in här (även lastbilschaufförer och personbilsresenärer).


Gammeldags reklam för DFDS.


En dröm gick i uppfylles när jag äntligen fick åka Patria Seaways. Jag har länge tittat på en resa med henne på olika rutter. Hon har de senaste åren fungerat som extrafärja och har i princip trafikerat alla DFDS-rutter i Östersjön.


Ombord fick vi (6 st) gående passagerare åka denna minibuss den 300 meter långa sträckan till fartyget.


Bildäcket blev tillslut helt fullproppat.


Innan jag kunde gå till hytten, var jag tvungen att hämta ut nyckeln (plastkort) från receptionen. Hyttnumren förstod jag inte logiken med, på däck 6, hyttnummer 3XX och på däck 5 hyttnummer 4XX.


Hytten var inte den modernaste, men stor och funktionell.


Den lilla á la carten Mare Balticum med 36 sittplatser. 


Patria Seaways byggdes som Stena Traveller 1991. För Stena har hon bl.a. gått mellan Hoek van Holland-Harwich samt Karlskrona-Gdynia. Hon har även varit utchartrad till TT-Line. År 2004 såldes hon till DFDS Lisco.


Avgång från Karlshamn, Athena Seaways gick 2 timmar efter.




Trapphusen och korridorerna var dekorerade med fotografier av DFDS färjor.


Maten var extremt billigt. En tvårätters kostade 190 kronor. Service var däremot extremt långsam. Det tog närmare en timme innan jag fick huvudrätten, trots att jag var ensam i restaurangen. 


Gult är inte alltid fult.


Ombord finns en liten bar och en lika liten butik. 


Ett par gråsiskor tog skydd från det hemska vädret.




Restaurangen har kvar sin inredning från Stenatiden.


Jag åt frukost här och det var inte särskilt spännande, men med ett pris på 70 kr kanske man inte kan förvänta sig för mycket.


Receptionen


Ja vädret var inte särskilt upplyftande...


På väg in mellan vågbrytarna.


Samtidigt försvann fotoljuset helt och regnet började ösa ner.


Minsveparen M53 Skalvis tillhör den inte allt stora litauiska flottan.


Finska Aura.


Bulkfartyget Kambos lastade inför en resa mot Mozambique.




I containerhamnen låg utterliggare ett bulkfartyg.


En utsideshytt ombord på Patria.


Fyrbäddshytterna är väldigt stora. Fönsterna är bra mycket större än de som finns i restaurangerna.


Om man inte vill ha hytt under resan är man tvungen att köpa en vilstol för ett par hundra.




I början av oktober flyttades Karlshamnsfärjorna till den nya centrala färjeterminalen i Klaipeda. Därmed går alla DFDSs färjor därifrån. Terminalen i sig är fräsch och rymlig.


Gamla staden med anor från medeltiden.




F.d. tyska Nordwind.


Från de centrala delarna av staden tog jag passagerar- och cykelfärjan ut till Kuriska näset. Den vackra halvön som är nationalpark. 




Badsugen blev jag inte.


Några timmar senare och mycket blötare, anlände Regina Seaways från tyska Kiel.


Fullt vid kaj. Enligt planen så ska Regina få den nya färgsättningen under vintern.


Längre söder ut på kuriska näset går bilfärjan över till fastlandet (precis norr om färjehamnen).




Jag lärde mig en del litauiska, oftast är det bara att lägga till ett s på något namn.


Efter en regnig dag var det skönt att få komma ombord i värmen på Athena Seaways.


Här fanns det många vilstolar.


Hytten var inte särskilt upphetsande, men dög väl för en natt.


Patria fick nu vila i ett dygn, innan söndagsavgången till Sverige.


Avgång för den trettontimmarlång resan till Karlshamn.


Som synes saknade middagen alla form av färg och tyvärr saknade den även smak...


Tack och lov för mer logiska hyttnummer.


Om man har otur att få en hytt på däck 5, är man tvungen att gå ut för att komma till de allmänna utrymmena.


Road Kings bar, eftersom den var öppen hela natten, var det också några som sov i sofforna här. Det syns inte på bilderna eftersom de är tagna tidigt på morgonen, men det var i princip fullt ombord med 500 passagerare, vilket visade sig vara rätt så trångt. Bara i kön till frukosten fick man tillbringa mer än 30 minuter för att få någon mat.


Receptionen


Mellan däck 6 (hyttdäck) och däck 5 (de allmänna utrymmena) fanns endast en smal trappa (om man inte vill gå ute).


Restaurangen, tyvärr är havsutsikten rätt så begränsad, t.ex. har denna fartygsklass endast 5 fönster i fören på däck 5.


Allt är i en öppen planlösning, bar, lekrum och restaurang tillsammans gör lätt att ljudvolymen blir hög.


A la carte Mare Balticum.


Natten var lite gungig med en svag kuling som motvind. 


Duscharna ute på däck visar att fartyget tidigare har gått i Medelhavet och då har haft pool ombord.


Strax innan klockan 9 började vi vända utanför Karlshamns hamn.




Vi gående fick åka rulltrappa ner till aktern på däck 3.


Där väntade en stor turistbuss på oss. Vilket behövdes, vi var fler än 50 fotpassagerare denna resa.


300 meter senare klev man av bussen, gick upp två våningar i terminalen passerade den tomma tullen och sedan ner två våningar igen till markplan. För att komma cirka 100 meter från passagerarnas landgång i aktern på Athena. Kunde vi inte bara ha fått gå rakt över istället?


Jag hade några timmar på mig tills tåget skulle gå och hann då ner till naturreservatet Kofsa Nabbe.


Tankern Navigator Libra bogserades in till kaj.


En sista vy på Athena Seaways. Även om priserna för kryssnigar är rätt så dyra, är det en trevlig och annorlunda upplevelse att åka på kryssning till Litauen. Om man har höga förväntningar och förväntar sig samma kvalité på mat och service som på norra Östersjön så lär man bli besviken. Men allt ombord får ses som väldigt prisvärt. Ifall man bara önskar sig en lugn sjöresa och att få uppleva vackra Klaipeda är denna rutt perfekt.

/Kim Viktor
« Senast ändrad: 05 november 2017, 23:09:08 av Kim Viktor »
SV: Två olika sjövägar till Litauen
« Svar #1 skrivet: 06 november 2017, 02:40:59 »
Fantastisk! Dine bilder og reisereportasjer gir inspirasjon til nye reiser  :D
8.November: M/S Oslofjord.

20.November: M/S Oslofjord og M/S Bohus.

9.Desember: M/S Color Viking og M/S Oslofjord.

13-15.Desember: M/S Color Magic.
SV: Två olika sjövägar till Litauen
« Svar #2 skrivet: 06 november 2017, 13:24:26 »
Fina bilder men maten på Athena Seaways såg ju inte särskilt spännande ut skulle det vara nån form av schnitzel?
SV: Två olika sjövägar till Litauen
« Svar #3 skrivet: 06 november 2017, 13:51:36 »
Åter igen har Kim bjudit oss på ett reportage långt bort från dom vanliga färjorna/kryssningsfartygen, lyfter på hatten igen! :)

Men det märks att dessa Ro/Ro fartyg från början inte verkar byggda för så mycket passagerare utan mer för frakt och några chaufförer.
Sen är det inte bara duscharna som ger lite Medelhavskänsla på Athena Seaways, utan rulltrappan är en klassiker där nere.

//R
SV: Två olika sjövägar till Litauen
« Svar #4 skrivet: 06 november 2017, 14:59:06 »
Fantastisk! Dine bilder og reisereportasjer gir inspirasjon til nye reiser  :D
Tack, ja Litauen är värt en resa. :)

Fina bilder men maten på Athena Seaways såg ju inte särskilt spännande ut skulle det vara nån form av schnitzel?
Tack, det var buffé och jag vet nog inte var allt var som serverades, men den stora är fylld kycklingfilé (ost och konserverad annans ;) ).

Åter igen har Kim bjudit oss på ett reportage långt bort från dom vanliga färjorna/kryssningsfartygen, lyfter på hatten igen! :)

Men det märks att dessa Ro/Ro fartyg från början inte verkar byggda för så mycket passagerare utan mer för frakt och några chaufförer.
Sen är det inte bara duscharna som ger lite Medelhavskänsla på Athena Seaways, utan rulltrappan är en klassiker där nere.

//R
Tack, ja rulltrappan också.
SV: Två olika sjövägar till Litauen
« Svar #5 skrivet: 06 november 2017, 20:19:03 »
Tusen tack för detta reportage. Har länge varit intresserad av att åka denna linje, men aldrig kommit iväg. Men nu får jag nog ta en tur:)
SV: Två olika sjövägar till Litauen
« Svar #6 skrivet: 07 november 2017, 00:16:48 »
Tackar för de bilderna kul att se lit ehur det ser ut på dom mer fraktbetonade skutorna. /TT
Resor 2017.
Silja Symphony*2
Baltic Queen
Jewel of the seas i medelhavet
Galaxy
Baltic Princess
Kommande2017:
Freedom of the seas i karibien
Kommande 2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
SV: Två olika sjövägar till Litauen
« Svar #7 skrivet: 21 november 2017, 04:55:36 »
Tack så mycket för ett annat häftigt reportage, Kim! Av någon anledning undrade jag alltid som unge hur det kan se ut på insidan av Traveller alltså Patria Seaways. Nu äntligen får man svaret. :D