*
SV: Udda öar
« Svar #15 skrivet: 06 november 2017, 20:47:04 »
Frisk bris skulle skrämma.
*
« Svar #16 skrivet: 09 november 2017, 16:07:24 »
Vet inte om ni sett TV-serien ”Deadliest Catch”?

Den har i alla medfört att Dutch Harbor på ön Amaknak Island, tillhörande ögruppen Aleuterna i Alaska har fått lite kändisstatus.

Har besökt denna plats med runt 4.000 innevånare, som förutom en kyrka, några mindre hotell, ett par affärer och ett rätt intressant museum, är belamrad med tusentals krabburar. Dessutom har man begåvats med ett sjusärdeles uselt väder. Dock var det drägligt då jag var där. I september ett år.

Under kriget bombade japanerna ön från baser på de hyggligt närliggande öarna Attu och Kiska, som man till amerikanernas förtret lyckades ockupera.

Närmare fastlandet ligger den större ön Kodiak, känd för sina jättestora björnar, som till följd av gott om föda inte bara blivit stora, utan också förökar sig rejält. Det har medfört att man måste skjuta av ett antal varje för att hålla populationen i schack. Björnarna är därför -tack och lov kanske- mer skygga för människor än de vanliga grizzlybjörnarna i Alaska, som kan vara både orädda och ilskna.

När jag besökte Kodiak var det stående golfskämtet på ön, att visst har vi en golfbana. Ett tjugoparshål! Fast nu har man tydligen fixat till en bana. Naturen på ön är rätt speciell. Fortfarande kan man se spår på träden av den vulkanaska som föll över ön 1912, då en vulkan 170 km därifrån fick det utbrott, som påstods var det kraftigaste i världen under hela 1900-talet. En rätt förödande tsunami drabbade dessvärre också ön 1964.
« Senast ändrad: 09 november 2017, 16:09:07 av Lars H »
*
« Svar #17 skrivet: 09 november 2017, 18:01:00 »
Glömde nämna något som bara hänt mig i Dutch Harbour. Och det var att det kryssningsfartyg jag var ombord på, hade fel officiell tid när vi anlände. Det slog på en timme och orsakade vissa problem!
*
« Svar #18 skrivet: 09 november 2017, 19:46:39 »
Finns det några udda intressanta öar i Karibien?

Klart det gör. Många svenskar verkar dock gå ned i beundrande spagat för ”paradisöar” som St Thomas, St Martin och liknande nedtrampade turistställen.

Men visst finns det sådana. Dock får man söka en aning bland kryssningsrederiernas broschyrer. Och kanske inte bland de vanligaste inom massmarket.

Här några hyggligt kända. Finns förstås även åtskilliga andra. Den som är intresserad kan slå upp dessa öar på nätet.

San Blas, Panama.
Bequia, Mayreau, Saint Vincent och Grenadinerna
Jost van Dyke, Virgin Gorda, Brittiska Jungfruöarna.
« Senast ändrad: 09 november 2017, 20:00:57 av Lars H »
*
« Svar #19 skrivet: 12 november 2017, 14:48:25 »
Kryssningsrederierna söker förstås ständigt med ljus och lykta efter nya resmål inom resp för övrigt välbekanta länder. Något vi även kunnat notera i Sverige. Städer som Trelleborg, Karlskrona, Kalmar, Hudiksvall, Sundsvall, Piteå och Luleå mfl har tex haft besök av kända rederiers fartyg.

I Karibien söker man nya hamnar på de större öarna som Jamaica, Kuba som Hispaniola. På den sistnämnda dock bara på den del som tillhör Dominikanska Republiken. Den andra delen - Haiti - är det ingen som vågat sig på, bortsett från enklaven Labadee i norra delen, där RCCL till 2050 leasat området och investerat stort i en badresort för sina passagerare på dagsbesök.

Internationellt så har även tidigare mer sällan besökta resmål fått ett uppsving. Jag tänker bla på öar som Komodo i Indonesien och Thursday Island i norra Australien. Båda klart udda platser.

Komodo är förstås mest känd för sina dreglande, köttätande och minst sagt livsfarliga jättevaraner, som bla kan lukta sig till blod på extremt långt håll. När jag besökte ön för ett antal år sedan, hade jag en föreställning om att dessa 2-3 meter långa monster, på något sätt var inhängnade. Så var inte fallet. De promenerade fritt på ön. Vi var en liten grupp som gick runt med en guide beväpnad med en vek käpp och som uppmuntrande började med att säga att blev vi bitna fanns inget serum på ön och att kvinnor med mens, kanske gjorde bäst att återvända ombord. Nåja, allt gick bra i alla fall.

Thursday Island ligger i Torres Strait, mellan Australien och Nya Guinea. Bredvid ligger förresten påpassligt nog Wednesday Island. Tidigare var pärlindustrin betydande men numera är ön administrativt centrum för de andra öarna i området. Hyser man dock en obändig önskan att se stora saltvattenkrokodiler i vilt tillstånd har man här kommit till rätt ställe. Sandstränderna är vackra, men ack så tomma, sånär som på skyltar, som varnar för reptilerna.
« Senast ändrad: 12 november 2017, 14:51:19 av Lars H »
« Svar #20 skrivet: 12 november 2017, 20:31:21 »
Man kan åka båt mellan Cairns och Torres sundet

https://www.seaswift.com.au/
*
« Svar #21 skrivet: 12 november 2017, 21:26:04 »
Njaa, det är nog en hyggligt lång omväg. Även om det nog går. Vill man till Thursday Island från tex Cairns är nog den vanliga vägen via Horn Island eller Barmaga. Har jag för mig. Om man vill dit via båt.

För övrigt är Torres Strait extremt svårnavigerat med starka tidvattenströmmar (något som alla med en äldre svensk sjökaptensexamen
tenterat på). Antalet vrak i området talar sitt tydliga språk.
« Senast ändrad: 12 november 2017, 21:27:45 av Lars H »
*
« Svar #22 skrivet: 13 november 2017, 00:25:32 »
När jag besökte Thursday Island var det med Regents, Seven Seas Navigator (500 pax). Den sticker rätt djupt för att vara ett så förhållandevis litet fartyg, så det var lite problem att passa tidvattnet. Har väl ett samband med den rätt intressanta historia fartyget har. Skrovet konstruerades på sin tid av Sovjet och avsikten var att nyttja fartyget som någon form av spionfartyg avseende satelliter.

Men apropå avstånd mellan olika platser i Australien, så misstar man sig ofta som utlänning. Vi körde en gång bil mellan Cairns och Sydney. En nätt liten sträcka på runt 250 mil om man kör raka vägen. Något inte vi gjorde, så det blev istället en bit över 300 mil. När vi efter en dags resa, på kvällarna, vecklade ut kartan över Australien tyckte vi att vi knappt rört oss.

Jag har kört mycket bil i USA, bla route 66, men där får man, av någon anledning, en bättre avståndsbedömning.