Kryssning med Norwegian Epic 2011
« skrivet: 26 oktober 2017, 12:39:18 »
Ännu en resa i repris här på Landgången men med nyredigerade bilder. Hösten 2011 åkte vi iväg på en 7 nätters med Epic, att det blev just den fula Epic berodde på flera orsaker, priset var avgörande, vi fick en svit för ett mycket bra pris och fick då tillgång till Svitområdet Haven som är värt mycket på den stimmiga Epic.
Sen var jag nyfiken på NCL och hur det är att kryssa med dom, samt på själva fartyget. Ful som stryk på utsidan men klart bättre insidan som jag ville uppleva, dessutom var hon endast ett år gammal då.

Resan började inte bra, då jag glömde kvar mitt handbagage i taxin, och där låg förstås min nya Canon EOS 50D. :(
Så jag fick köpa en så kallad kompaktkamera för att dokumentera resan, därför blev det färre inredning och sämre kvalité.



Efter två nätter i Miami så var det dags att gå ombord.



Det var lite stökigt och trångt i terminalen men till slut hamnade vi rätt och fick personlig Escort ombord bakvägen via personalutrymmen upp till Haven där vi fick en presentation av utbud och service.

Vi tittar in i hytten däck 12 i aktern med nummer 12317, hyttens namn är: "The Haven Aft-Facing Penthouse with Balcony". Många klagade över att dessa hytter var placerade så långt ifrån själva Havenområdet, så på nyare Breakawayklassen har man alla sviter på samma ställe.



Designen var mins sagt annorlunda, antingen gillar man det eller så gillar man det inte. Jag tycker det är en häftig och annorlunda design. Enda minuset är dock att dörren till toaletten inte direkt tog bort ljud...  :o :-[





Bakom sängen hittar man handfat och badkar.





En liten sittgrupp, hela hytten har asiatiskt tema i designen.





Espressomaskinen skulle få jobba under veckan! :)



Från balkongen kunde jag spana in Carnival Liberty.



Här har vi flyttat upp till Sailawayparty uppe på soldäck och Liberty passerar oss.





Epic har ett ganska rörigt soldäck och runt poolen så är det ganska begränsat med plats, det fanns dock gott om platser som folk inte hittade till vilket jag kommer återkomma om senare. Fördelen med att vara gäst i Haven, är att man har tillgång till egen solterrass som heter The Posh, gäster som inte reser i Haven kan köpa sig in till detta soldäck, eller som NCL säger, Beach Club.





Vi passerar ett mindre containerfartyg på väg ut.



Många som ville uppleva Sailaway!



Södra South Beach, där är vi om lite mindre än 4 veckor.



Vy över poolområdet med Miami i bakgrunden.





Utanför hissarna däck 7, nedanför en bar som heter Cascade, Epic har en öppning i två plan på längden när man går föröver härifrån.



Frukostdags!



The Epic Club är en lounge/restaurang som ligger i Haven, mycket trevlig och med fantastisk utsikt på däck 16.



Man kunde välja från meny, men även hämta från uppdukad buffé med bla kallskuret, frukt, bröd mm.





Sen hamnade jag på en Cruise Critic träff i nattklubben Bliss.





Poolområdet i Haven.



Fördelen med espressomaskin på rummet, man kan lätt fixa en kaffe till stänkaren!



Så är vi i aktern på däck 16 och tittar ner på däck 15, här ligger Spice H20 som är soldäck och pool för alla över 18. Poolen dock för liten och även dom två bubbelpoolerna på sidorna var för små och nästan alltid upptagna.

Fortsättning följer.
« Senast ändrad: 26 oktober 2017, 12:44:29 av Robert Brink »
SV: Kryssning med Norwegian Epic 2011
« Svar #1 skrivet: 26 oktober 2017, 15:41:11 »


Spice H2O Buffé/Grill.



Skorstenarna.



Klätterväggen bakom skorstenarna.



Soldäcket!



Bubbelpooler.



Huvudpoolerna, här ser vi också dom två enda glashissarna ombord, den till vänster går upp till The Posh, och den till höger borde fler testat, tog man den så kom man upp till massor av tomma solsängar på styrbordssidan! Men inte många som hittade dit, kanske för att man inte förstod att dom båda hissarna gick till olika ställen?



Konst vid poolen.



Utomhusbuffé i anslutning till invändiga buffén, men det fanns egna diskar här ute så man behövde inte gå in för att hämta mat.



Disken på ena sidan.



Skorstenarna, om jag ska vara lite positiv till Epic:s design, så just skorstenarna är snyggare än på nyare NCL fartygen  där den är för låg.



Någon fånig tävling som pågick.



The Posh, något som saknades här var en pool, det har man fixat på senare byggen som fått Jacuzzi.



Vi träffade på en tysk singelresenär som åkte i NCL:s singelhytt, den var så liten så jag knappt kunde fotografera!





Allmän wc, inget märkvärdigt.







The Epic Club Lounge, tyvärr var det nästan alltid tomt här, svitgästerna hängde nog mest i sina hytter tyvärr, men häftiga möbler.



Så kommer vi fram till första stoppet, St Maarten. Jag vill att vi tänker en tanke på alla som drabbades under höstens orkan som förstörde stora delar av ön.  :'(



Navigator Of The Seas och en Princess.



Den inte allt för snygga Epic poserar!



Vi tog båten in till Philipsburg.



Stranden i Philipsburg, såg bilder härifrån efter orkanen och då gick vattnet upp bland husen. :(



Vi letade upp lokala minibussen mot Maho Beach men fastnade i långa köer på grund av vägarbete, det tog över en timme att komma fram.



Framme vid Maho Beach.



En United A320 landar, höjdpunkte var förstås KLM:s jumbo, men den videofilmade jag vid avgång.

https://www.youtube.com/watch?v=lphj43KQdS4



Då vår avgång var först 18:00 mot så ofta 17:00, så kunde vi stanna och se A340:n landa. :)



Tillbaka i Philipsburg.



Tomten packade ihop solstolar.



Ombord så höll man på att spela in en Dokusåpa där ett gäng ungdomar dejtade ombord på Epic. Pratade snabbt med en deltagare och han berättade att dom var helt styrda av produktionsteamet och fick inte röra sig fritt alls ombord.



Och så säger vi hejdå till St Maarten för denna gång.

Fortsättning följer...

//R
SV: Kryssning med Norwegian Epic 2011
« Svar #2 skrivet: 26 oktober 2017, 19:26:46 »
Fina bilder från St Maarten som jag idag fick reda på att jag ej får besöka på min kommande kryssning med freedom det blir st:john på Antigua istället/TT
Resor 2017.
Silja Symphony*2
Baltic Queen
Jewel of the seas i medelhavet
Galaxy
Baltic Princess
Kommande2017:
Freedom of the seas i karibien
Kommande 2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
SV: Kryssning med Norwegian Epic 2011
« Svar #3 skrivet: 29 oktober 2017, 17:37:18 »
Tack för fina bilder!! Helt ok kvalitet ändå, trots kameramissödet...
SV: Kryssning med Norwegian Epic 2011
« Svar #4 skrivet: 29 oktober 2017, 20:24:56 »
Tack för fina bilder!! Helt ok kvalitet ändå, trots kameramissödet...

Jo, utomhusbilderna är helt ok, det är inredningsbilderna som blev sämre, därför tog jag inte så många heller.
Nu fortsätter vi vidare.



Det är morgon och vi har inte förflyttat oss allt för långt. St Thomas är det som vi ankommer till här. Enchantment Of The Seas närmast och någon av Princess Cruises fartyg innerst.



Undrar om dom får någon frukost ombord när hela kockgänget står ute och spanar på vår ankomst!  :D



Taxi och utflyktsfordon väntar, lugnt på Senior Frogs uteservering ännu så länge.



Turkost vatten, segelbåtar och grönska på bergen, typiska bilden av Karibien.



Balkongrengöring, det gäller att inte ha dukat upp frukosten precis!



Vi tog en taxivan för att ta båten över till St John, här två färjor för motorfordon.



Skönt att se sitt säkerhetsbolag vara på plats!  ;)



Soldäcket, restiden var då ca: 20 minuter, idag går det å 15 med dom nya katamaranerna.



Möte med linjepartnern.

Så har vi kommit fram till Cruz Bay.



Vi hamnade på den vackra stranden Trunk Bay.



Trots flera kryssningsfartyg på besök, var det lugnt här nästan hela dagen jämfört med hur det var nu senast vi var där 2015.



Tillbaka i Cruz Bay för att åka tillbaka till Red Hook.



Taxin tillbaka hade en pimpad instrumentbräda.



St Thomas har två hamnar för kryssningsfartyg, den vanligaste är här där vi låg, Havensigt och i staden Charlotte Amalie, sen finns det en väster om staden också.



Dags att gå ombord igen.



På Epic kan man ändra status för hytten genom att vrida på vredet, man kan ha upptaget, städning önskas, osv.



Hyttkorridor.



Shanghai Restaurant som är en av alla specialrestauranger.



Atriumutrymmet med den fina glasskulpturen, längst ner ligger en av huvudrestaurangerna Taste.



Glasskulpturen



Epic har två huvudrestauranger istället för en stor, det här är Taste som är den mindre av dom.



Rulltrappor ombord, här är Casinot där rökning var tillåtet och röken steg upp till nästa däck. ´



Mer från Casinot.



O´Sheehans irländska pub som finns på dom flesta av NCL:s fartyg. Döptes väl efter dåvarande irländska VD:n? Trevlig pub som har ett bra utbud av enklare mat som inte kostar extra.



Friterade kycklingbitar på O´Sheehans.



Ungefär midskepps ligger ett mindre atrium där Guestservice och ett Café ligger längst ner, här finns även en stor skärm som just nu visar morgondagens resmål.



O´Sheehans Pub i bakgrunden.

Jag gillade verkligen Epic invändigt, insidan kompenserade verkligen den fula utsidan.



Så åker vi vidare och nästa dag är sjödag innan vi ankommer till Nassau på Bahamas.







På kvällen åt vi i specialrestaurangen Cagneys Steakhouse och jag hade mitt sämsta restaurangbesök här tillsammans med ett på MSC.
Serveringspersonalen var helt förvirrade och hade ingen koll på vad den andre gjorde, dryck och mat synkade inte alls. Vi erbjöds att beställa en fördrink innan maten, men maten kom in före fördrinken!!! Vinet till maten kom dock långt senare, tomatsalladen jag tog till förrätt var iskall vilket inte tomater ska vara för att smaka rätt.  Den bakade potatisen på bilden talar väl för sig själv? Ja, detta var verkligen ingen bra upplevelse och då kostade det ändå extra att äta här.

Fortsättning följer...

//R
*
SV: Kryssning med Norwegian Epic 2011
« Svar #5 skrivet: 29 oktober 2017, 23:55:20 »
Det jag är intresserad (och ofta imponerad) av när det gäller den här typen av fartyg och rederier är ändå allt nytänk och diverse gadgets man kan finna ombord. Både i stort och smått. Vare sig det nu gäller NCL eller RCCL. Något man mer sällan ser inom luxurysegmentet. Att det sedan kan fallera i service mm är en annan femma.

För övrigt en intressant text till bilderna. Det uppskattas!!
SV: Kryssning med Norwegian Epic 2011
« Svar #6 skrivet: 30 oktober 2017, 09:01:54 »
Ja, det måste vara ganska stora avdelningar som sysslar med produktutveckling på Massmarket rederierna! Kanske skulle även dom mindre ibland behöva lära sig lite och våga utveckla utan att tappa sin grundidé förstås.

//R
SV: Kryssning med Norwegian Epic 2011
« Svar #7 skrivet: 30 oktober 2017, 09:04:19 »
Så härligt att följa, tack så mycket Robert! Kul att 2011 känns lite avlägset redan. Tiden går fort. :)

Så synd med kameran bara, hade du inte sagt, hade man inte vetat att dessa är från en kompaktkamera. Vad hände sen, fick du en ny genast när du kom hem?
*
SV: Kryssning med Norwegian Epic 2011
« Svar #8 skrivet: 30 oktober 2017, 10:54:36 »
Ja, det måste vara ganska stora avdelningar som sysslar med produktutveckling på Massmarket rederierna! Kanske skulle även dom mindre ibland behöva lära sig lite och våga utveckla utan att tappa sin grundidé förstås.

//R

Inte minst tror jag hotelbranschen har en del att lära av kryssningsindustin. Floorplan liknande deckplan exempelvis, där man kan boka exakt det rum man vill och bättre bilder på nätet av rummen samt inredningsdetaljer i allt från stör ej och städaskyltar till kuddval. Dessutom är man i publika miljöer ofta mer innovativa när det utformningen av barer. 
SV: Kryssning med Norwegian Epic 2011
« Svar #9 skrivet: 30 oktober 2017, 13:03:17 »
Tack för att ni är intresserade! :)

Vi fortsätter vidare, trapphusen på Epic är inget att skriva hem om, ganska enkla och ser ut precis så här på varje våning men med olika färger för babord och styrbord. Man får nästan lite känsla av att åka en Tallinkfärja.



I väntan på hissen.



Dagen till havs bjöd på varm och lugnt väder, havet var helt stilla.



Ett av dom soldäck i fören som inte så många hittade till, men det kan också vara så att man helt enkelt ville vara närmare pool, rutschbanor och lekar.



The Haven, tomt där med för det mesta. En nackdel som jag upplevde, var att man är väldigt instängd där och har ingen som helst kontakt med havet. Så egentligen kunde man lika gärna legat på något hotell i land.



The Haven har även en poolgrill som serverade burgare, sandwiches och lite annat.



På 7 dagars kryssningarna är det oftast väldigt fullt på stora soldäcket när det är sjödag eftersom det max blir 3 sådana dagar ombord.



The Posh och ett lugnt hav.



Nästa förmiddag ankommer vi Nassau, och vädret var inte längre så behagligt. Svensk sommar med ca: 21 grader men väldigt hård vind.



Det är ganska så tight när man girar in mot hamnen.



Norwegian Sun och Disney Dream, här tog det lång tid för oss att lägga till. Vi hade stark vind från sidan och trots att Disney Dream gav oss lite lä fick man problem. Epic har klassiska propellrar, så för att flytta hela lådan sidledes har man bara bogpropellrarna och motsvarande i aktern. Och dom fick jobba vill jag lova.



Till höger i bild så ser man Disney Dreams mast, där har man en "nöd" styrhytt om jag inte fattat det hela fel?



Skorstenar, soldäck och annat skoj.



Klassiska Carnival Ecstasy ankommer, hon byggdes 1991 i Helsingfors.



Disney Dreams ena skorsten med vattenbanan genom.



Vuxenområden på Disney Dream. Disney må vara för barnfamiljer men dom har även många områden ombord som inte är för barn. Och till skillnad mot MSC, så håller man på dom reglerna ombord.
Saknar Andy Cruisers reportage från en resa med Disney på gamla Landgången.



Carnival Ecstasy vänder runt, hon har fått lite balkonger påbyggda jämfört med original.



Vi stannade kvar en stund ombord då vi kände för att njuta av ett nästan tomt fartyg.



Blev glad för att få träffa på Bahamas Celebration som är fd  Prinsesse Ragnhild och seglade för Jahre Line mellan Oslo och Kiel. Byggd 1981 i just Kiel, men ganska kraftig tillbyggd senare.



Lite enklare poolområde.



Lugnt ombord på Epic.



Men eftersom det blåste hårt, så valde vi det vindskyddade Haven.

Fortsättning följer...

SV: Kryssning med Norwegian Epic 2011
« Svar #10 skrivet: 01 november 2017, 11:51:51 »
Vi fortsätter med sista delen nu.



Om man seglar i lite kyligare breddgrader så kanske bastun passar bra?



Tomt förutom mitt resesällskap.



Två trappor upp fanns denna terrass, dock sällan någon som var här.



Dags för lunch.



Det blåste friskt in genom öppningarna vid fönstren.





För att få med hela Disney Dream fick jag dela upp henne på två bilder.



Ingången till Buffé restaurangen som ligger högt uppe i fören.



Lugnt vid poolbaren.



Och även lugnt vid poolen, fartygen är ganska så trevliga när alla är i land! :)



Carnival Sensation har dykt upp, även hon byggd i Helsingfors 1993, syster till Ecstasy. Hon har också fått balkonghytter vid senare ombyggnad.



Bakom skorstenarna och i gången akterut så körde man ofta marknader och sålde tröjor å annat tjafs.



Jag skrev att dom allmäna toaletterna var ganska så tråkiga, ett undantag fanns det, denna  med hyfsat bra utsikt! :)



Så har vi gått iland en sväng för att kolla läget, då det är ganska kort avstånd hem till Miami, så var avresan ganska så sen från Nassau.



Man känner sig lite inklämd här...



Om inte Epic haft den otroligt fula påbyggnaden ovanpå bryggan med hytter, så skulle hon nog sett mycket bättre ut.



Den mindre Norwegian Sun, byggd 2001 i Tyskland, skrovet i Wismar men sedan flyttades hon till Bremen där hon byggdes klart.



Ett mindre Ro/Ro fartyg.



Som sagt, inte vacker!



Bahamas Celebration, ramperna kvar sedan tiden hos Color Line. I Oktober 2014 gick hon på grund utanför Bahamas och började ta in vatten, jag har även för mig att hon drabbades av brand där nere. 2015 kördes hon upp på stranden och skrotades.



Tänk er henne utan påbyggnaden där uppe, då skulle hon i alla fall bara vara en låda av många, nu en extra ful låda!  :D



Norwegian Sun sticker iväg.



Närmast hamnen var det marknad med sjukt mycket krimskrams och folk.



En eldhärjad krog, det pyrde lite fortfarande.



Vi gick bort till en mindre strand ganska nära hamnen, för kallt för att bada men en kall dryck kunde man i alla fall unna sig.





Några badade trots att det inte var speciellt varmt.



Avgång för Carnival Sensation som får hjälp av bogserbåtar.





En lokal öl smakade bra på stranden.



Det fanns gott om små barer vid stranden.



Stadsgata



Sliten amerikansk dragbil.



Dags att gå ombord igen, solen på väg ner.



Concierge Service i Haven. Vi utnyttjade knappt servicen, bara för någon bordsbokning.



Casinot en trappa ner med öppningarna upp till våningen över, många som klagade på Cruise Critic över röken från spelarna...



NCL har på flera av sina fartyg en Jazzklubb som var riktigt bra, där hängde vi nästan varje kväll.



Och så var det roliga slut och bara att ställa sig in taxikön.



Förstår fortfarande inte varför så många spansktalande envisas med att plasta in sina väskor? Miljövänligt?



Mitt resesällskap åkte med Air Berlin hem, och jag skulle premiärflyga med Lufthansas Airbus 380.



En stor nackdel med A 380. är att det är en väldigt tjock vägg som begränsar utsikten genom fönstret. :(

Så var resan slut, och totalt sett en trevlig kryssning med NCL. Men mycket av det positiva beror på att jag fick chansen att få resa i deras svitklass. Det var väldigt skönt att många stunder kunna fly från hysterin i övriga utrymmen och dessutom få perfekt mat.



Som tack för att ni tittat, bjuder jag på en bonusbild! Nämligen trotjänaren i Stockholms skärgårdstrafik M/S Skarpö, här vid Norra Ingmarsö 6/1 2012.

//R
*
SV: Kryssning med Norwegian Epic 2011
« Svar #11 skrivet: 01 november 2017, 14:01:44 »
”Förstår fortfarande inte varför så många spansktalande envisas med att plasta in sina väskor? Miljövänligt?”

Nej, knappast. Det beror på att det i många sydamerikanska och andra latinska samt afrikanska länder, finns en rädsla för att flygplatspersonalen skall bryta sig in eller dyrka upp väskan. Och görs ändå det skall man banne upptäcka det snarast möjligt.

Men det är ändå ett bra sätt att skydda prylarna om man har en väska i dåligt skick eller att låset inte fungerar.
SV: Kryssning med Norwegian Epic 2011
« Svar #12 skrivet: 01 november 2017, 14:08:39 »
”Förstår fortfarande inte varför så många spansktalande envisas med att plasta in sina väskor? Miljövänligt?”

Nej, knappast. Det beror på att det i många sydamerikanska och andra latinska samt afrikanska länder, finns en rädsla för att flygplatspersonalen skall bryta sig in eller dyrka upp väskan. Och görs ändå det skall man banne upptäcka det snarast möjligt.

Men det är ändå ett bra sätt att skydda prylarna om man har en väska i dåligt skick eller att låset inte fungerar.

Eller för den delen vill inte ha ohyggliga överraskningar hem, i varma länder är det ofta insekter och dylikt som kan hamna i bagaget när de väntar att bli lastat ombord, samt så fruktar många att någon ska sätta några föremål inne i bagaget under transport, något som säkert kan hända.
SV: Kryssning med Norwegian Epic 2011
« Svar #13 skrivet: 01 november 2017, 14:29:02 »
Ni har nog lite rätt här ovan. ;) Men tycker ändå att lite överdrivet är det nog ändå...
Varför skulle det tex smugglas från Florida söderut? Är väl snarare tvärtom i sådana fall?
Tror nog den där risken är lite överdriven och att det är något många säger när dom ertappas med tex droger i sitt bagage, att någon annan lagt det där. Även om det förstås säkert hänt genom alla år.

Däremot om man har en lite tröt väska så är det förstås ett jättebra sätt att skydda den från att ramla i bitar ute på plattan.

//R
SV: Kryssning med Norwegian Epic 2011
« Svar #14 skrivet: 02 november 2017, 08:14:15 »
Citera
Om man seglar i lite kyligare breddgrader så kanske bastun passar bra?
En bastu passar alltid bra Punkt!
Tackar för bilderna /TT
Resor 2017.
Silja Symphony*2
Baltic Queen
Jewel of the seas i medelhavet
Galaxy
Baltic Princess
Kommande2017:
Freedom of the seas i karibien
Kommande 2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet