Den autonoma framtiden?
« skrivet: 24 oktober 2017, 16:15:00 »
Laste idag att analysforetaget McKinsey ser framfor sig autonoma containerfartyg pa 50000 TEU fara fram over varldshaven om 50 ar. Dessa gigantiska containerdragare skulle da ocksa vara lastade/lossade av autonoma lastbilar och tag samt att slutlevereringen av varorna skall utforas av dronare.

Nu ar fragan om detta kommer att bli verklighet eller inte. Mycket av detta ar ju redan under utprovning sa helt omojligt ar det ju inte, och vem vet, kanske gar det fortare an 50 ar.

https://maritimedanmark.dk/?Id=36323
SV: Den autonoma framtiden?
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2017, 17:07:33 »
Laste idag att analysforetaget McKinsey ser framfor sig autonoma containerfartyg pa 50000 TEU fara fram over varldshaven om 50 ar. Dessa gigantiska containerdragare skulle da ocksa vara lastade/lossade av autonoma lastbilar och tag samt att slutlevereringen av varorna skall utforas av dronare.

Nu ar fragan om detta kommer att bli verklighet eller inte. Mycket av detta ar ju redan under utprovning sa helt omojligt ar det ju inte, och vem vet, kanske gar det fortare an 50 ar.

https://maritimedanmark.dk/?Id=36323
Och så kan vi säkert ersätta kunderna till varorna som skall levereras med robotar, så behöver vi inte folk överhuvudtaget. "Blade runner"?
« Svar #2 skrivet: 24 oktober 2017, 17:43:11 »
Men är inte de allra flesta rederierna helt självständiga redan idag ???
« Svar #3 skrivet: 24 oktober 2017, 18:10:24 »
Det är ändå en med en viss oro man ser det autonoma samhället växa fram i visionerna. Om ingen skall jobba lägre kan det ju uppstå en grogrund för konflikter när alla har mer tid... Nu blir det väl inte så eftersom folk ändå kommer jobba fast med nya uppgifter.

Jag skulle ändå ta framtidsvisioner med en viss nypa salt. Se på de andra fartygssegmenten som redan på 1970-talet nådde sina praktiska max-mått. Likväl hur ser transportsystemet ut om 50 år? Har produktionen kanske förflyttats till Afrika, har järnvägen blivit en riktig konkurrent att räkna med osv. Jag tror faktiskt att vi kommer se en del av visionerna bli till verklighet medan andra delar uteblir.

Däremot är utvecklingen intressant att följa, här näst är det väl norska Yaras "konceptfartyg" som står på tur att visa vad det går för och redan där ingår moment som automatiserad transport samt automatiserad lastning/lossning.
Fredrik Ahlman
« Svar #4 skrivet: 25 oktober 2017, 04:19:39 »
Det är ändå en med en viss oro man ser det autonoma samhället växa fram i visionerna. Om ingen skall jobba lägre kan det ju uppstå en grogrund för konflikter när alla har mer tid... Nu blir det väl inte så eftersom folk ändå kommer jobba fast med nya uppgifter.

Jag skulle ändå ta framtidsvisioner med en viss nypa salt. Se på de andra fartygssegmenten som redan på 1970-talet nådde sina praktiska max-mått. Likväl hur ser transportsystemet ut om 50 år? Har produktionen kanske förflyttats till Afrika, har järnvägen blivit en riktig konkurrent att räkna med osv. Jag tror faktiskt att vi kommer se en del av visionerna bli till verklighet medan andra delar uteblir.

Däremot är utvecklingen intressant att följa, här näst är det väl norska Yaras "konceptfartyg" som står på tur att visa vad det går för och redan där ingår moment som automatiserad transport samt automatiserad lastning/lossning.

Ja det blir spannande att folja utvecklingen som springer allt snabbare for varje ar som gar.
Transporter lar vi nog alltid behova alldeles oavsett vart varldens tillverkningsmecka kommer att finnas. Inte heller obligatoriska 3D printrar i alla hem kommer att ta bort transporter, mojligen enbart minska dom.

jag tror heller inte att vi (manniskan) kommer att bli arbetslosa, iallafall inte inom overskadlig tid. vi kommer nog fortsatta arbeta men med andra uppgifter an idag.
Manniskan har i alla tider varit radda for utveckling och speciellt kanske sedan industrialiseringen tog fart.
« Svar #5 skrivet: 14 november 2017, 10:07:21 »
Rolls-Royce Marine är ju ett av de företag som ligger i framkant i diskussionerna om autonoma fartyg men ned deras "records" för sina styr- och kontrollsystem så låter det väldigt farligt med autonoma fartyg.

Deras system har i minst två fall sen 2013 haft "buggar" som orsakat två kostsamma och allvarliga grundstötningar.
« Svar #6 skrivet: 15 november 2017, 06:14:00 »
Vad jag kan tycka ar lite underligt ar att i alla debattartiklar och seminarier man laser om sa ar det endast fragan om hur fartyget skall framforas rent nautiskt som avhandlas. Jag har inte sett nagon serios artikel som tar upp den tekniska biten med framdrivningsmaskineriet i fokus.
Jag vet inte hur det ar tankt att ett fartyg skall kunna operera utan nagon mansklig narvaro i maskinrummet. Mig veterligen finns det inte ett enda fartyg som nagonsin gjort en resa utan att maskinbesattningen fatt gora nagon form av insats for att fa allt att tuffa pa.
Visst, tar man bort all utrustning som behovs for att en besattning skall kunna bo ombord sa underlattar ju det. men fortfarande finns ju maskineriet kvar med all nodvandig kringutrustning.
Vad hander till exempel om ett ror springer lack pa ett autonomt fartyg utan besattning? eller om en ventil hanger sig? eller om.....???
Visst kan vi flyga till manen utan problem maskinmassigt sett, men det ar ju helt andra saker och budgettar som galler i sadana samanhang.
« Svar #7 skrivet: 15 november 2017, 20:43:13 »

Jag håller med.

Den nautiska sidan är komplex, med krav på utkik som skall ersättas av sensorer och algoritmer.
Detta kan dock nog lösas.

På motorsida kan jag bara se ren batteridrift eller batteri/bränsleceller eller liknande. Så fort man blandar in förbränningsmotor, kylning via sjövatten, behandling av bränsle (separering, förvärming, gasifiering eller liknande) så blir systemet  alltför komplext för någon längre resa. Alternativt att man måste skapa en redundans som fyttar kapitalkostnaden bortom rimlighetens gräns.

//Skepptikern
« Svar #8 skrivet: 16 november 2017, 09:45:56 »

Jag håller med.

Den nautiska sidan är komplex, med krav på utkik som skall ersättas av sensorer och algoritmer.
Detta kan dock nog lösas.

På motorsida kan jag bara se ren batteridrift eller batteri/bränsleceller eller liknande. Så fort man blandar in förbränningsmotor, kylning via sjövatten, behandling av bränsle (separering, förvärming, gasifiering eller liknande) så blir systemet  alltför komplext för någon längre resa. Alternativt att man måste skapa en redundans som fyttar kapitalkostnaden bortom rimlighetens gräns.

//Skepptikern

Ja precis, exakt mina tankar ocksa. Batteridrift/bransleceller ar nog det enda som kan fungera.
Alternativet ar ju som du sager att bygga en sadan redundans att det blir ekonomiskt vansinne.