*
Händer mer sällan
« skrivet: 24 oktober 2017, 12:24:11 »
Många rederier försöker klämma in fler hytter i befintliga fartyg. Det blir aldrig bra. HAL har exempelvis gjort åtskilliga sådana ombyggnationer.

Men det händer faktiskt att man går åt andra hållet. Dvs minskar antalet passagerare.

Crystal Symphony har vid senaste varvsbeöket i år minskat antalet pax från 922 till 848 och nästa år bygger man om Crystal Serenity från 1070 till 1,070 till 980 pax. Påpassligt nog också lagom till min kryssning med Serenity.
SV: Händer mer sällan
« Svar #1 skrivet: 25 oktober 2017, 01:15:02 »
Många rederier försöker klämma in fler hytter i befintliga fartyg. Det blir aldrig bra. HAL har exempelvis gjort åtskilliga sådana ombyggnationer.

Men det händer faktiskt att man går åt andra hållet. Dvs minskar antalet passagerare.

Crystal Symphony har vid senaste varvsbeöket i år minskat antalet pax från 922 till 848 och nästa år bygger man om Crystal Serenity från 1070 till 1,070 till 980 pax. Påpassligt nog också lagom till min kryssning med Serenity.

Ska dom plocka bort hytter eller göra om hytter till singelhytter? Eller göra nåt annat....?
Finns det någon länk som berättar VAD/HUR dom ska göra? Jag har bara lyckats hitta sidor som berättar samma som du skrev ovan...
SV: Händer mer sällan
« Svar #2 skrivet: 25 oktober 2017, 03:57:20 »
Blir val nagot liknande nar nu Adonia skall transformeras till Azamara Pursuit.
Ett flertal befintliga hytter skall rivas ut for att bygga flera sviter enligt vad jag hort.
*
SV: Händer mer sällan
« Svar #3 skrivet: 25 oktober 2017, 09:53:56 »
Många rederier försöker klämma in fler hytter i befintliga fartyg. Det blir aldrig bra. HAL har exempelvis gjort åtskilliga sådana ombyggnationer.

Men det händer faktiskt att man går åt andra hållet. Dvs minskar antalet passagerare.

Crystal Symphony har vid senaste varvsbeöket i år minskat antalet pax från 922 till 848 och nästa år bygger man om Crystal Serenity från 1070 till 1,070 till 980 pax. Påpassligt nog också lagom till min kryssning med Serenity.

Ska dom plocka bort hytter eller göra om hytter till singelhytter? Eller göra nåt annat....?
Finns det någon länk som berättar VAD/HUR dom ska göra? Jag har bara lyckats hitta sidor som berättar samma som du skrev ovan...

Man gör i princip större och fler penthousehytter.

http://www.crystalcruises.com/serenity-symphony-reimagined?cmp=emev12303&ct=HPageLink
SV: Händer mer sällan
« Svar #4 skrivet: 25 oktober 2017, 12:27:15 »
Trenden med speciella områden ombord för dom som vill betala mera sprider sig nu till fler och fler rederier! Såg att Carnival har det i Vista-serien och Celebrity inför det nu när man ska bygga om Millenium serien. Tyvärr har man sällan råd att gradera upp sig dit och kan tycka NCL:s variant där man kan köpa sig in till det lite lyxigare soldäcket är bra. Men så är det ett mellanområde, man får förstås inte tillgång till det lyxigaste området och så ska det vara.
I takt med att fartygen blir större och större, mer och mer hytter och billigare att resa med, så sjunker både kvalité och ytan att vistas på ute i allmända utrymmerna.
Sen kanske man kan diskutera varför man väljer att betala dyrt för att åka ett jättefartyg när det finns mindre fartyg som är lyxiga rakt igenom?
Men kanske är det så, att man ändå vill kunna utnyttja mycket av det som erbjuds invändigt kvällstid på dom stora fartygen?

//R
*
SV: Händer mer sällan
« Svar #5 skrivet: 25 oktober 2017, 13:39:36 »
Trenden med speciella områden ombord för dom som vill betala mera sprider sig nu till fler och fler rederier! Såg att Carnival har det i Vista-serien och Celebrity inför det nu när man ska bygga om Millenium serien. Tyvärr har man sällan råd att gradera upp sig dit och kan tycka NCL:s variant där man kan köpa sig in till det lite lyxigare soldäcket är bra. Men så är det ett mellanområde, man får förstås inte tillgång till det lyxigaste området och så ska det vara.
I takt med att fartygen blir större och större, mer och mer hytter och billigare att resa med, så sjunker både kvalité och ytan att vistas på ute i allmända utrymmerna.
Sen kanske man kan diskutera varför man väljer att betala dyrt för att åka ett jättefartyg när det finns mindre fartyg som är lyxiga rakt igenom?
Men kanske är det så, att man ändå vill kunna utnyttja mycket av det som erbjuds invändigt kvällstid på dom stora fartygen?

//R

Fast just i det här fallet laborerar man inte med särskilda samt avskilda områden och restauranger som inom massmarket. Känner väl till båda fartygen.

Däremot så är majoriteten av hytterna, jämfört med andra rederier i samma segment, rätt små, varför jag kan förstå att det finns en efterfrågan på större. Högre intäkter uppnås samtidigt som det blir färre passagerare. En hygglig kombination kan tyckas.
*
SV: Händer mer sällan
« Svar #6 skrivet: 25 oktober 2017, 14:11:56 »
För övrigt har jag aldrig varit särskilt förtjust i uppdelningen av passagerare i olika restauranger och lounger beroende på vilken hyttkategori man bokat.

Cunard håller sedan gammalt fast vid det förfarandet. Tre huvudrestauranger som man nu dessutom utökat med en variant som kallas Britannia Club.
SV: Händer mer sällan
« Svar #7 skrivet: 25 oktober 2017, 15:12:29 »
För övrigt har jag aldrig varit särskilt förtjust i uppdelningen av passagerare i olika restauranger och lounger beroende på vilken hyttkategori man bokat.

Cunard håller sedan gammalt fast vid det förfarandet. Tre huvudrestauranger som man nu dessutom utökat med en variant som kallas Britannia Club.
När jag åkte med QE2 1992 hade man 1. och 2. klass, med hvarsina restauranger, och dessutom egen restaurant for "Princess" ett eller annat. På 1. klass hade man fri rumsservice.
*
SV: Händer mer sällan
« Svar #8 skrivet: 25 oktober 2017, 16:23:03 »
Jag har också rest med QE2 och även med QM2 i såväl Queens som Princess class. Dessutom har man också den ”billiga” Britannia class. Plus den som heter Britannia Club i de nuvarande tre fartygen.

Visst, såväl hytter som mat i Queens och Princess klassen är utmärkta även om maten i QE2 var klart bättre. Å andra sidan är hytterna i QM2 bättre. Gäller nog även Victoria och Elizabeth.
« Senast ändrad: 25 oktober 2017, 16:27:20 av Lars H »
*
SV: Händer mer sällan
« Svar #9 skrivet: 25 oktober 2017, 19:14:46 »
Intressant möjligen är att när Cunard på sin tid ägde Vistafjord, Sagafjord samt de nuvarande Seadream I och II, fanns inga klasser på det sättet.

Dessutom försökte man på den tiden, rätt misslyckat, men ändå, även attrahera passagerare inom massmarketsegmentet, som tex när man på 70-talet, med fyra rätt risiga fartyg, varav ett rätt kvickt, efter en kortvarig Cunard karriär, blev ett fartyg specialiserat för fårtransporter!!
« Senast ändrad: 25 oktober 2017, 19:31:43 av Lars H »
*
SV: Händer mer sällan
« Svar #10 skrivet: 27 oktober 2017, 19:04:46 »
Intressant möjligen är att när Cunard på sin tid ägde Vistafjord, Sagafjord samt de nuvarande Seadream I och II, fanns inga klasser på det sättet.

Dessutom försökte man på den tiden, rätt misslyckat, men ändå, även attrahera passagerare inom massmarketsegmentet, som tex när man på 70-talet, med fyra rätt risiga fartyg, varav ett rätt kvickt, efter en kortvarig Cunard karriär, blev ett fartyg specialiserat för fårtransporter!!

Haha va? låter jätte skoj, vilket fartyg var det som gick från folk till får?  :) :D
Sluta censurera och radera!!!
SV: Händer mer sällan
« Svar #11 skrivet: 27 oktober 2017, 19:15:35 »
Intressant möjligen är att när Cunard på sin tid ägde Vistafjord, Sagafjord samt de nuvarande Seadream I och II, fanns inga klasser på det sättet.

Dessutom försökte man på den tiden, rätt misslyckat, men ändå, även attrahera passagerare inom massmarketsegmentet, som tex när man på 70-talet, med fyra rätt risiga fartyg, varav ett rätt kvickt, efter en kortvarig Cunard karriär, blev ett fartyg specialiserat för fårtransporter!!

Haha va? låter jätte skoj, vilket fartyg var det som gick från folk till får?  :) :D

http://faktaomfartyg.se/cunard_ambassador_1972.htm

Og grunnen til at det gikk fra folk til får var at det brøt ut brann i skipet i 1974 og ble sett på som totalförlust, og da ble hun solgt og gjort om til får-skip  8)

« Senast ändrad: 28 oktober 2017, 11:23:10 av Kim Viktor »
SV: Händer mer sällan
« Svar #12 skrivet: 30 oktober 2017, 12:08:14 »
Har åkt I britannia klass på QM2 och maten som serverades där är något av det bättre jag har upplevt på diverse fartyg. visst enstaka rätter hos andra kan slå sig in men som helhet över hela resan så /TT
Resor 2017.
Silja Symphony*2
Baltic Queen
Jewel of the seas i medelhavet
Galaxy
Baltic Princess
Kommande2017:
Freedom of the seas i karibien
Kommande 2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
SV: Händer mer sällan
« Svar #13 skrivet: 30 oktober 2017, 14:20:03 »
Har åkt I britannia klass på QM2 och maten som serverades där är något av det bättre jag har upplevt på diverse fartyg. visst enstaka rätter hos andra kan slå sig in men som helhet över hela resan så /TT
Maten var bra, ja, aningen bättre än på QE2, men på 1. klass QE2 blev man hälsad välkommen till hvarje måltid med sitt namn (som hovmästaren kom ihåg för alla 1. klass-passagerarna), och man kunde välja fritt från tidigare dagars menyer om man sade ifrån redan vid lunchen.

Men beträffande mat är det inget fartyg som slår STEFAN BATORY, som jag åkte med Tilbury - Montreal - Tilbury 1984.
SV: Händer mer sällan
« Svar #14 skrivet: 30 oktober 2017, 15:48:26 »
Intressant möjligen är att när Cunard på sin tid ägde Vistafjord, Sagafjord samt de nuvarande Seadream I och II, fanns inga klasser på det sättet.

Dessutom försökte man på den tiden, rätt misslyckat, men ändå, även attrahera passagerare inom massmarketsegmentet, som tex när man på 70-talet, med fyra rätt risiga fartyg, varav ett rätt kvickt, efter en kortvarig Cunard karriär, blev ett fartyg specialiserat för fårtransporter!!

Haha va? låter jätte skoj, vilket fartyg var det som gick från folk till får?  :) :D

http://faktaomfartyg.se/cunard_ambassador_1972.htm

Og grunnen til at det gikk fra folk til får var at det brøt ut brann i skipet i 1974 og ble sett på som totalförlust, og da ble hun solgt og gjort om til får-skip  8)

Dessutom ombyggt på Öresundsvarvet i Landskorna. Var en artikel om ombyggnaden i SST.