Då smiter jag in här med lite mera Medelhavet men lite längre österut, nämligen bilder från en resa med Anek Lines El. Venizelos som är syster till Stena Germanica och Scandinavica. Det beställdes fyra systrar i början på 80 talet som skulle byggas i Polen, leveransen drog ut på tiden och endast två hamnade hos Stena försenade.
Den tredje som hade skrovet så gott som klart, bogserades ner till Grekland och färdigställdes till Anek Lines som El. Venizelos. Men innan hon hamnade i Grekland, så var hon en kort tid i Fred Olsens ägo med namnet Bonanza.

1989 började man bygga klart henne och 1992 levererades hon till Anek, hon har varit i deras ägo sedan dess och är det fortfarande. Hon har gått på lite olika linjer både inrikes och på Italien, hon har varit utchartrad lite här och där men sommaren 2012 gick hon i inrikestrafiken på Kreta och jag ville förstås testa henne.

Här ligger hon i Pireus 29/12 på morgonen och ska om någon timme avgå på en dagtur ner till Chania som ligger på västra Kreta. Hon ser alltid stor och mäktig ut när man ser henne.

Jag gör mig redo för att gå ombord, tycker dessa fyra systrar ha en så mäktig akter!

Det är en viss känsla att kliva på ett stort fartyg på en liten ramp i aktern.

Tar rulltrappan upp och sen ut på däck, här har vi skorstenen.

Där stenasystrarna har konferensutrymme, så är det istället pool, dock som vanligt utan vatten.

Det finns även en Snackbar som serverar dryck, smörgåsar och Gyros. Nackdelen här var för lite skugga, när temperaturen är upp mot 30-35 grader och man har vinstilla, så är skugga att önska längre stunder och kortare i solen.

Ganska stor pool, hon var länge Anek Lines flaggskepp på linjerna till Italien.

Bryggvingen.

Stora utrymmen på däck under livbåtarna.

Livflottar lite huller om buller.

Anek Lines hade en tradition på den här tiden att förse sina ombyggda färjor med en tvåvånings nattlubb och det fick även El. Venizelos i aktern.

Akter om nattklubben.

Vi går in en sväng, här har vi ett trapphus.

Rejäla ledstänger i trä.

Den stora Alá Carte krogen där jag skulle äta lite senare, ganska tråkig inredning.

Man kunde gå in från två håll, antingen genom denna branddörr, eller från Arkaden.

Arkaden akterut, inga sittplatser men någon utnyttjar golvet, desto mera växter. Man ser även ingången till restaurangen.

När man passerat trapphuset midskepps kommer man hit till ett Café/bar. Här var det på Stenasystrarna en arkad med lekrum och bar i original. Verkar som om grekerna byggde ett något mindre kök och flyttade in baren så den blev något större?
Längre akterut kommer Self Service, men den tittar vi på nästa gång... ;)

//R
Mer härliga bilder från medelhavet, härligt  :)    Bägge färjorna bredvid El.Venizelos på första bilden drabbades senare av maskinhaverier, tror t o m det skrevs en bok om Elli T´s äventyr hos ett nystartat Kretarederi där fartygets maskinhaveri fick hela satsningen att misslyckas.
Mer härliga bilder från medelhavet, härligt  :)    Bägge färjorna bredvid El.Venizelos på första bilden drabbades senare av maskinhaverier, tror t o m det skrevs en bok om Elli T´s äventyr hos ett nystartat Kretarederi där fartygets maskinhaveri fick hela satsningen att misslyckas.

Och hamnade inte fjärde skrovet också i Grekland? Skulle bli kryssningsfartyg men det gick sådär...

Vi fortsätter här med mera bilder.

Hyttkorridor

Deckplans

Self Service restaurangen i aktern, är buffé på Stenasystrarna.

Till vänster om Self Service restaurangen ligger en arkad.

Vi går upp en våning till Nattklubben som ligger på samma ställe som Stenasystrarna, men är här i två våningar.

Sent 80 och tidigt 90 betyder rosa! :)

Bardisken på nedre våningen.

Stängd bar på övervåningen.

Dansgolvet sett från övervåningen.

DJ Båset.

Rosa, rosa, rosa! :)

Dansgolv och bar. Kan tycka dessa nattklubbar är en aning onödiga. Har man verkligen den typen av resenärer? Av alla resor jag gjort så har det aldrig varit några nattklubbsrävar ombord!

Så är vi i fören där vi har en stor barsalong som är lite mera behaglig i färgerna. Här hade Stena konferensrum bla.

Vi lämnar Pireus och har 7 timmar till Kreta.

Medvind gjorde att det var behagligt ute.

Första dörrparet är till trapphuset, sen är det duschar.

Dags för lunch och jag fick dricka en öl med mitt namn. Maten var helt ok också. :)

Man får inte dyka i poolen som aldrig har vatten...

Lite mera skugga här hade inte skadat.

Nere på informationsdäcket vid just Informationen, hissen i mitten precis som på Stena.

Den breda gången mellan trapphusen finns även på Stena.

Rulltrappan i aktern finns inte på Stena.

Skönt i skuggan!

Och så har vi henne liggandes i Souda/Chania, snart ska hon avgå igen tillbaka till Pireus.

Hoppas någon uppskattat bilder från El. Venizelos?
Jag återkommer med reportaget från hela resan 2012 lite senare. :)

//R
Skojar du! Såklart uppsakattas bilderna på Elefterios! Klart intressanta färjor som dröjde mycket före leverans.
Många trevliga bilder! Jag blev lite småkär i inredningen i nattklubben. ;)
Med tanke på att dom beställdes redan runt 1979-1980, så var dom rejält stora då. Men man märkte också vid leveranserna av Stenas två, att dom kändes lite gamla som nya.
Men Stena var som sagt tidiga med att ha stora bil/trailerdäck på sina kryssningsfärjor.

//R
tackar för dessa bilder.  Provade en sådan Brink öl på kreta förra sommaren och den var riktigt god. /TT
Resor 2017.
Silja Symphony*2
Baltic Queen
Jewel of the seas i medelhavet
Galaxy
Baltic Princess
Kommande2017:
Freedom of the seas i karibien
Kommande 2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet