SV: Gamla bekanta på Medelhavet 5: Sardinia Regina & Pascal Lota
« Svar #15 skrivet: 24 oktober 2017, 22:30:16 »
Härliga bilder! Jag upptäckte idag, att jag saknar bilderna från resan med Regina Della Pace (Turella) på hårddisken. :(

Sardinia Regina hade som Visby lite annorlunda akter, då hon till en början hade en styrhytt där. Snyggt att man byggt om henne med samma linjer som syrran Gotland som saknade styrhytten.  Man ser skillnaderna bra på dessa två bilder.

http://www.faktaomfartyg.se/drotten_1972_b_5.htm  (Visby- 72)

http://www.faktaomfartyg.se/gotland_1973_b_3.htm (Gotland -73)

//R

Tack!

Oj! Kanske borde jag upprepa reportaget ombord på henne då? Eller visa bilder på Rosella som jämförelse samtidigt? Jag åkte sensommaren 2012, när var det att du åkte?

Där ser man. Jag blandade helt enkelt ihop Gotland eftersom jag minns ha läst i ditt reportage på syrran att aktern var likadan från början, men det var alltså på Gotland. :D
« Svar #16 skrivet: 24 oktober 2017, 22:53:08 »
Härliga bilder! Jag upptäckte idag, att jag saknar bilderna från resan med Regina Della Pace (Turella) på hårddisken. :(

Sardinia Regina hade som Visby lite annorlunda akter, då hon till en början hade en styrhytt där. Snyggt att man byggt om henne med samma linjer som syrran Gotland som saknade styrhytten.  Man ser skillnaderna bra på dessa två bilder.

//R

Tack!

Oj! Kanske borde jag upprepa reportaget ombord på henne då? Eller visa bilder på Rosella som jämförelse samtidigt? Jag åkte sensommaren 2012, när var det att du åkte?

Där ser man. Jag blandade helt enkelt ihop Gotland eftersom jag minns ha läst i ditt reportage på syrran att aktern var likadan från början, men det var alltså på Gotland. :D

Vi åkte från Ancona till Split Juni 2011 med henne.

//R
« Svar #17 skrivet: 25 oktober 2017, 11:37:03 »

//R

Tack!

Vi åkte från Ancona till Split Juni 2011 med henne.

//R

Okej, då tror jag det var ganska likadant ombord. :)

Åter till reportaget, följande morgon vaknar jag lite för sent och det var mycket lyckad att boka sista natten i hotellet i hamnen. Jag kommer precis i tid för när det är dags att kliva på Pascal Lota. Moby Zaza ankommer och Corsica Victoria ligger inne.

Man har byggt även här en rulltrappa upp till aktra aulan på däck 6 som fått en ny reception dit.

Namnet kommer från sena grundaren till rederiet. Har haft en del intressanta fd skandinaver i flottan från första början.

Ritningen.

Sedd från däck 7.

Rederiflaggan eller dylik.

Min B4 hytt. Den enda resan jag hade hytten denna långa turen.

Man får frukost till hytten skulle man önska så.

Här är det mycket likt Superstar och självklart Finlandia för den delen, troligen även Moby Aki och Wonder. ;)

Korridoren har fått nya mattor likaså allmänna utrymmena.

Fd Business Lounge man inte använde i nuläget.

Här fanns det receptionen på däck 6 förut. Hytter nu.

Men den största förnyelsen är väl alla hytter som tillkommit där alla butikerna på däck 6 var förut - längs sidorna där parfymerin samt matburen var förut samt i aktern där det var den stora superstoren. Alla utsides hytter är nu med stora fönstren och det skulle ha varit intressant med Superstar på Åbo-linjen med en liknande lösning faktiskt. ;) Liknar en hel del övriga systrarna i serien och Finlandia har ju haft det samma men fått sin butik i lägsta våningen av förliga baren samt så har man omvandlat en del hytter på däck 6 till information och konferensrum där.

En A4/5 i aktern.

En vid sidan av båtdäcket.
« Svar #18 skrivet: 25 oktober 2017, 12:03:04 »
Så bilder på avgången. Corsica Express Three ankommer från Piombino. Inte en vanlig vy här i Bastia. Pascal Paoli ligger inne som bekant.

Skorstenen är betydligt snyggare nu i min åsikt.

Express Three är framme.

Akterbarens övre våning.

Ljusblå är en snyggare färg på soldäcket.

Det var verkligen en snabbis för Express Three eftersom bara 10 minuter senare är hon på vägen ut igen.

Zaza och terminalbyggnadet.

Corsica Victoria fd Gotland.

Hejdå Zaza!

Hejdå lotsen!

Hejdå Bastia! Vi syns nästa år!

« Svar #19 skrivet: 25 oktober 2017, 12:21:56 »
Jag längtar absolut inte ner dit, jag längtar absolut inte ner dit...  :D
Vilka bilder från avgången, helt fantastiska. Är det någon som vet varför Tallink valde felvänd skorsten? Någon funktion eller ville man bara ändra designen från italienska systerfartygen?

//R
« Svar #20 skrivet: 25 oktober 2017, 12:48:45 »
De nya hytterna ser riktigt trevliga ut!
« Svar #21 skrivet: 25 oktober 2017, 17:24:51 »
Jag längtar absolut inte ner dit, jag längtar absolut inte ner dit...  :D
Vilka bilder från avgången, helt fantastiska. Är det någon som vet varför Tallink valde felvänd skorsten? Någon funktion eller ville man bara ändra designen från italienska systerfartygen?

//R

Tack, Robert! Jag kan medge att jag saknar något enormt dit. :D

De nya hytterna ser riktigt trevliga ut!
Det tycker jag med. Tänk om denna skulle ha ersatt Galaxy på morgonavgången från Åbo och kväll från Stockholm, vad fint hade det varit att njuta av utsikten genom skärgården i dessa. Man kunde ha sålt bort Isabelle och ersatt Victoria med Galaxy som hade gått över till Riga. Men nog förstår jag att de sålde Superstar istället. :)

På insidan av akterbaren har man den andra våningen kvar som den var men en mindre uppfräschning.

Själva baren på däck 8 har fått en del nya prylar också.

Samt den bär samma namn som på övriga i flottan, Riviera Lounge. Här hade man comfort loungen på Superstar.

På däck 8 mot fören från akterbaren har man fortfarande buffén på pb-sidan men den har fått namnet från fd Silja Karneval och Festival, la Veranda. Tyvärr var denna inte öppen heller på denna resa.

På däck 8 så har man renoverat en mindre butik i stället där leklandet var hos Tallink.

Man känner igen sig i snabbkäket som har blivit fortfarande snabbkäket.

Cafeterian är nu Yellow's enligt Corsica Ferries brandning av restauranger.

Och Pizza Roma är Gusto men säljer pizza fortfarande.

Den härliga förliga baren i tre våningar har fått a la carte restaurangen på däck 8, la Dolce Vita precis som på övriga rederiets färjor.

Samtidigt har man hållit även den ursprungliga a la carten och den har samma meny och går under samma namn som nya delen.

Men förstås så har man annars baren kvar i tre våningar med bardisken kvar på däck 8 och den andra på däck 6.

« Svar #22 skrivet: 25 oktober 2017, 17:53:27 »
Till sist bilder på soldäcket samt en på båtdäcket, här utanför nuvarande comfort loungen, före detta business loungen.

Soldäcket på däck 9.

Vi passerar en gammal bekant på sin väg från Nizza till Bastia, Moby Dada jag pratade om i del 4.

Skorstenen i solskenet, Robert jag minns att det hade något att göra med förändrat AC-ventilation och nedkylning jämfört med tidigare systrar och därför var man tvungen att vända om skorstenen.

Inseglingen till Nizza.

Svallen på det djupa blåa.

TAP Portugalias ERJ195 har precis startat från NCE. Jobbet känns att bli närmare eftersom jag opererar kabinen på en likadan maskin.

Pullmanturs Sovereign ligger inne i Villefranche.

Tillsammans med Independence of the Seas byggd i Åbo. Henne har jag sett på insidan när de höll på att bygga interiören på henne hösten 2007.

Nizza.

« Senast ändrad: 25 oktober 2017, 17:57:02 av JoonasK »
« Svar #23 skrivet: 25 oktober 2017, 18:09:34 »
Jag gick ut genom bildäcket och till andra sidan av hamnen på vågbrytaren för att fota Pascal Lotas avgång.

Personligen tycker jag att det är kul att hon är sysselsatt som Corsica Ferries flaggskepp nuförtiden. Det började bli lite sunkigt här och där de sista åren mellan Helsingfors och Tallinn, alltid fint att se när man tar hand om en färja, trots att hon har många år framför sig fortfarande i snart 10 års ålder.

Jag tackar er alla som orkat hänga med hittills. Nu var det nämligen slut på denna resa och jag tog bara en liten promenad från hamnen genom gamla Nizza och åkte en liten bit med spårvagnen till centrumet och vidare till flygplats där min skjuts hem med Norwegian B738 skulle senare hämta mig. Hoppas jag kan återvända snart med reportage från ännu mer olika färjor, det har varit kul att göra detta.

« Svar #24 skrivet: 25 oktober 2017, 21:41:08 »
Underbar resa du har haft. så många härliga gamla bekantingar du åkt med. Måste fråga en sak hur lång tid satt du hemma och kollade tidtabeller mm för att planera denna tripp? /TT
Resor 2017.
Silja Symphony*2
Baltic Queen
Jewel of the seas i medelhavet
Galaxy
Baltic Princess
Kommande2017:
Freedom of the seas i karibien
Kommande 2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
« Svar #25 skrivet: 25 oktober 2017, 22:10:10 »
Underbar resa du har haft. så många härliga gamla bekantingar du åkt med. Måste fråga en sak hur lång tid satt du hemma och kollade tidtabeller mm för att planera denna tripp? /TT

Oj vilken bra fråga Tony. Jag måste medge att nu är jag inte helt säker. Jag har en typ av bucket list på färjor som skulle vara schyssta att åka med och så klart de som man måste åka med. Nu råkade det hela gå ihop ganska lyckligt men jag har ju ganska mycket tid på jobbresor då man är ensam i hotellet med inget att göra och så är det ganska lätt att hamna på rederiers hemsidor för tidtabeller. Jag tror jag började denna gång med Corsica Ferries turlistor och sen kollade upp Moby och till slut Ventouris men det tog ett tag att få klämma in Rigel I från Grekland i just denna resa. Sen bestämde vi oss ganska sent att åka till just Capri men ville lyxa till lite. Att de mindre färjorna till Elba blev första var också av en slump när jag bestämde mig att börja resan lite tidigare och slippa åka till Piombino mellan Korfu och Livorno, som skulle säkert ha varit möjligt också.
« Senast ändrad: 25 oktober 2017, 22:32:42 av JoonasK »
« Svar #26 skrivet: 25 oktober 2017, 23:23:54 »
Bara att buga och tacka för alla fin härliga bilder (och allt jobb med att lägga upp dom och skriva texten). Landgången när den är som bäst

Stefan
« Svar #27 skrivet: 26 oktober 2017, 14:27:56 »
Bara att buga och tacka för alla fin härliga bilder (och allt jobb med att lägga upp dom och skriva texten). Landgången när den är som bäst

Stefan

Tack så mycket Stefan, med dina ord riskerar man att det blir mer sådant nu snart. ;)
« Svar #28 skrivet: 26 oktober 2017, 16:28:35 »

Stefan

Tack så mycket Stefan, med dina ord riskerar man att det blir mer sådant nu snart. ;)

Den risken ser vi fram emot :)
« Svar #29 skrivet: 26 oktober 2017, 18:25:36 »
Kan bara instämma, tack för alla fina bilder. Speciellt de på gamla Jugoslavien byggena som Gotlandsbolaget hade i trafik. Gjorde ju en Prao ombord på M/S Gotland när jag gick i 8:an men hade ju tyvärr inte en tanke på kamera då.