Celebrity renoverar fyra fartyg!
« skrivet: 16 oktober 2017, 20:20:59 »
https://www.cruisecritic.com/news/news.cfm?ID=8122

Intressant att det verkar vara dom 4 gamlingarna man ska satsa stort på? Vilket då betyder att dom kanske inte försvinner när Edge-klassen kommer?
Kan det vara så, att man ser potential i att ha fartyg i nyskick som inte tillhör dom största bjässarna?

//R
*
SV: Celebrity renoverar fyra fartyg!
« Svar #1 skrivet: 22 oktober 2017, 12:05:33 »
Ja, många rederier får problem med sitt äldre tonnage när nya och mer attraktiva fartyg introduceras. Då gäller det att antingen sälja eller uppgradera för att inte minst hålla repeaters på gott humör. Större organisationer av typ RCCL och Carnival har ju också ofta den möjligheten att överföra äldre tonnage, utan några större investeringar, till hel- eller delägda rederier i de något lägre divisionerna.
« Svar #2 skrivet: 22 oktober 2017, 12:19:21 »
Sen kanske andrahandsmarkanden minskar när man redan skickat ner några av sina äldre fartyg till dotterbolagen? Personligen gillar jag att man satsar lite på dom "mindre" fartygen och att dom blir kvar. :) Mindre och mindre? För inte så många år sedan, ansågs tex Milleniumklassen som bjässar, idag är dom redan i mellanklass. Mindre är ju en helt annan klass av fartyg om man ska vara petig. ;)

//R
*
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2017, 13:39:35 »
Klart att många kan bli avskräckta av jättefartygen, trots alla påhittiga sk gadgets, till följd av begränsat antal hamnar, kösituationer, inte bara av och på fartyget, utan också ombord.

Så visst finns det en marknad för mindre fartyg, men det är också en fråga om lönsamhet och inom vilket segment man vill nischa sig. R-fartygen är ett rätt bra exempel. Dessa har under åren valsat runt bland rederier som profilerat sig med betydligt större fartyg. Och där har det inte fungerat och istället har dessa mer och mer samlats upp hos rederier som Azamara och Oceania.
*
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2017, 13:45:04 »
Apropå köer, så måste man ändå bli imponerad av hur pass smidigt det ändå går att tex skifta passagerare i Fort Lauderdale för de största kryssningsfartygen i världen.
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2017, 20:29:00 »
Personligen är jag int eså förtjus ti alla jätte fartyg. jag gillar radiance klassen och vision klassen hor rcccl riktig mycket fa i dag anses tillhöra fartyg i det mindre segmentet.
Förvisso skall jag snart åka med freedom of the seas som inte är så värst liten men jag tycker det blir mera personlig ombor dpå de mindre fartygen. Så jag hoppas rccl commer behålla vision och raidance klass fartygne i mångaår till och kanske lägga en slant på att fräsha upp dem när det behövs.
Jag är inte så imponerad av en massa konstiga aktivitets prylar när jag kryssar. Fast jag kryssar med barn så är dottern nöjd om det finns en pool och en teater där dom har shower.
Fast det kanske blir annorlunda när hon blir tonåring vem vet/TT

Resor 2017.
Silja Symphony*2
Baltic Queen
Jewel of the seas i medelhavet
Galaxy
Baltic Princess
Kommande2017:
Freedom of the seas i karibien
Kommande 2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
« Svar #6 skrivet: 23 oktober 2017, 03:12:22 »
Personligen är jag int eså förtjus ti alla jätte fartyg. jag gillar radiance klassen och vision klassen hor rcccl riktig mycket fa i dag anses tillhöra fartyg i det mindre segmentet.
Förvisso skall jag snart åka med freedom of the seas som inte är så värst liten men jag tycker det blir mera personlig ombor dpå de mindre fartygen. Så jag hoppas rccl commer behålla vision och raidance klass fartygne i mångaår till och kanske lägga en slant på att fräsha upp dem när det behövs.
Jag är inte så imponerad av en massa konstiga aktivitets prylar när jag kryssar. Fast jag kryssar med barn så är dottern nöjd om det finns en pool och en teater där dom har shower.

Radiance klassen blir nog kvar inom overskadlig tid. Daremot sa kommer de kvarvarande fartygen ur Vision klassen att avyttras inom nagra ar. Fragan ar bara hur manga ar dessa blir kvar i RCCL. Legend och Splendour har ju redan lamnat.
*
« Svar #7 skrivet: 24 oktober 2017, 19:29:21 »

Ja, det är väl så att intresset ändras, inte bara beroende på ekonomiska förutsättningar utan också familjesituation och ålder. Därför finns det ingen kryssning som passar alla.