Gamla bekanta på Medelhavet 4: Moby Vincent & Moby Dada
« skrivet: 16 oktober 2017, 13:12:56 »
Så har man jobbat fem dagar utan paus och nu när det regnar ute och man har några dagars ledighet framför sig, kan jag lika väl få dessa två sista delarna med reportaget från Medelhavet gjort.

De första tre delarna hittar du här:
http://www.landgången.se/index.php?topic=535.0
http://www.landgången.se/index.php?topic=564.0
http://www.landgången.se/index.php?topic=592.0

---

Den 5 september började tidigt när jag tog några minuters promenad från lägenheten ner till hamnen i Livorno. Där väntade en skolåda från 1974, nämligen Moby Vincent som började sitt liv som Stena Normandica i många olika charteruppdrag och hette även St. Brendan för Sealink ett tag på 90-talet före att bli köpt av Moby till Italien. Hon har haft sitt nuvarande namn från 1990 och namnet väckte känslor uppe i Kvarken sommaren 1993 när hon fick artistnamnet Wasa Sun för sin sommartrafik Vasa-Umeå. Vitsen var att Silja Festival, nuvarande Mega Andrea på del 3 av reportaget, hade precis börjat trafikera linjen i våren efter att ha blivit överflödig mellan Åbo och Stockholm när att Silja tog emot Silja Europa istället för Myrsten och Serenade i sin tur tog över Festivalens avgångar från Åbo. Men sedan gick man in på äventyret mellan Malmö och Travemünde där Euroway hade hamnat i problem efter att deras syster till Frans Suell nuvarande Vikings Gabriella blivit kvar i Kroatien på grund av kriget och skulle färdigställas först 1994 och bli såld till DFDS som blivande Crown of Scandinavia. Och det var förstås Festivalen som hamnade ner till Skåne istället. Så hade man sålt Wasa King till Estline i början av året och Wasa Queen samt Fennia kunde inte sköta tre linjer utan hjälp och Moby Vincent hittade sin väg till Vasa. Jag var klart intresserad av att åka med henne då trots att man hade en resa med Silja Europa på Helsingfors-linjen redan bokad inför sommaren. :D Det var något lockande med "sardinburken" som den kallades bland vasaborna och att den upplevdes som mindre skandal efter Festivalen som skulle nog återvända 1994 och 1995 till Kvarken igen. :)
http://faktaomfartyg.se/moby_vincent_1974_b_3.htm
http://faktaomfartyg.se/stena_normandica_1974.htm

Här har jag hittat vägen bland långtradarna och massvis filar till rätta kajen och klivit ombord genom bildäcket som vanligt. Först tar vi en tur på soldäcket samt lite bilder av avgången.


















Så mumma med dessa 70-tals skorstenar!


















Eurocargo Malta i frakthamnen.


Systern Corsica Marina Seconda som trafikerat till Corsica Ferries sedan länge har redan avgått. Men det visade sig att vi skulle som vanligt segla parallelt.
http://faktaomfartyg.se/stena_nautica_1974.htm


Moby Aki som skulle till Olbia på Sardinien senare. Systern till Pascal Lota fd Superstar, Moby Wonder samt Finlandia fd Moby Freedom.


Marina 2 backar när vi tar oss genom inloppet med fören mot hennes för.








Bekanta former med glada figurer.




Mega Express Three från Golfo Aranci igen.


Marina 2 nästan färdig med giret.




Samt Grimaldis Eurocargo Malta på utgående.








Riviera ligger förtöjd i kryssningskajen.




Samt en bekant från Östersjön Vikingland, byggd för FÅA som Arcturus nu i charter för Grimaldi.
http://faktaomfartyg.se/arcturus_1982.htm







Vi sätter på lite fart.














Från nedre soldäck.


Med en trevlig liten bar.






Aktersponsoner som blivit installerade någon gång under senaste år.








Aki var så mycket snabbare än oss.


Elba syns.


Det visade sig bli en mycket varm dag men jag tar mig in för en liten runda och frukost.




« Senast ändrad: 16 oktober 2017, 13:17:10 av JoonasK »
SV: Gamla bekanta på Medelhavet 4: Moby Vincent & Moby Dada
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2017, 19:13:32 »
Dom där "skokartongerna" har ett segt liv och överlever det mesta. :) Kul också att dom har lite cool design där uppe på soldäck i aktern, det lägger man knappt märke till utifrån då dom är så kantiga.

//R
SV: Gamla bekanta på Medelhavet 4: Moby Vincent & Moby Dada
« Svar #2 skrivet: 16 oktober 2017, 22:09:09 »
Dom där "skokartongerna" har ett segt liv och överlever det mesta. :) Kul också att dom har lite cool design där uppe på soldäck i aktern, det lägger man knappt märke till utifrån då dom är så kantiga.

//R

Så sant! Helt underbart att tre utav fyra är kvar och till och med i samma trafik. Bara om Al Mansour hade fått åka tillsammans med systern i Mobys flotta som det troligen var tänkt när hon hette Moby Kiss ett tag. :)

Efter lite strul med bilderna så fortsätter jag nu igen.

Akterbaren.


















Arkaden med vilstolar.




















Och bollhav.










En stor self-service.
















En liten butik mot fören.




Den förliga trappan.




Samt baren i fören.
























Så har man hytterna i fören på två däck ner från restaurangdäcket.




En trappa upp till soldäcket igen.


Där finns det sittsalongen högst uppe framför skorstenen.
















« Senast ändrad: 16 oktober 2017, 22:13:08 av JoonasK »
SV: Gamla bekanta på Medelhavet 4: Moby Vincent & Moby Dada
« Svar #3 skrivet: 16 oktober 2017, 23:10:35 »
Båtdäcket längs sidorna.
















Sittsalongen.




































Vi möter Corsica Victoria fd Gotland som är systern till Sardinia Regina fd Visby, bägge två som redan sagt i flottan.


Elba i bakgrunden och Gotlandsfärjan från 1973.


Som alltid Capraia på andra sidan.










Liburna förnärmar sig ön Capraia.


Och så möter vi GNVs La Suprema från 2003.


Hon är på vägen norrut mot Genoa.


Ett tag senare har vi Korsika i sikte igen.




Samt Bastia.


Capraia och Elba.




Även Excelsior är på vägen mot norr.


En härlig dag!


Lotsen ska ombord.






Moby Zaza fd Julia och Christian IV ligger inne.


Och Pascal Paoli.








Hon trafikerar enbart till Marseille.


Systern har hunnit fram före oss.


Zaza trafikerar även Nizza och Genoa.






Dags att säga adjö till härliga solstolarna.












Så var vi framme.


Jag måste medge att jag gillade denna 70-tals färja betydligt mer än jag hade tänkt mig.


En ex japaner ankommer. Mega Express Five. Hon fick en lång makeover i Italien före trafikstart 2009 eftersom byggd som Phoenix Express 1993 såldes hon redan 2006 till Corsica Ferries. Samma år tillkom även Rainbow Bell från 1996 från Japan till Grekland och blev Ariadne till Hellenic Seaways. Hon blev dock färdigställd inför ny trafik redan inför hösten 2007.


Övre bildäcket på vägen ut. Jag undrar om det var här man hade tax freen under sommaren 1993 i Siljas trafik för Vasabåtarna.




« Senast ändrad: 16 oktober 2017, 23:26:37 av JoonasK »
SV: Gamla bekanta på Medelhavet 4: Moby Vincent & Moby Dada
« Svar #4 skrivet: 16 oktober 2017, 23:27:05 »
Jag går ut till hamnpromenaden igen.



Corsica Marina Seconda ska till Livorno igen.






Zaza. Hade en stor brand i maskinrummet i Nizza men reparerades snart igen förra året.


Mega Express Five hade en evakueringsövning ombord men enligt utrop gick det inget vidare.


Moby Vincent avgår strax också mot Livorno.






Hejdå! Det var trevligt!


Nappe avvaktar hamntorget.


Det var så varmt och efter hela dagen i solen kände jag mig att det var dags att vara inomhus resten av dagen. Jag käkade snabbt lite pizza eftersom jag hade missat lunchtiden och i Frankrike är det svårt att hitta mat utanför lunch och middagstiderna som är alltid samma. Så klättrar jag upp till mitt hotell igen och denna gång får jag ett rum med utsikt mot havet. Precis lagom i tid för att se Moby Corse ankomma.


Följd av Corsica Victoria med sistra strålar av kvällsolen och Elba i bakgrunden.


Samt Mega Express Two. Tyvärr nu i skuggan av bergen på norra Korsika.








Med fullmånen som sakta gick upp över horisonten.




Dags att säga god natt. Följande morgon skulle det bli en till fd Finladsfärja jag hade bokat mig på, nämligen Moby Dada, Siljas första äkta kryssningsfärja från 1981 med namnen Finlandia, Queen of Scandinavia samt Princess Maria som hon blivit känd för otaliga passagerare genom åren.

SV: Gamla bekanta på Medelhavet 4: Moby Vincent & Moby Dada
« Svar #5 skrivet: 17 oktober 2017, 12:51:27 »
Den 6 september kom solen upp vid 7-tider och jag ser en bekant färja på vägen in till hamnen i Bastia genom mitt rums fönster. Och hennes fd. rederisyrra parkerad inför avgången jag skulle följa med.


Ca. 45 minuter senare är jag nere i hamnen igen och ska boarda en bekant från Helsingfors åren 1981-90 först och sedan 2010-16. Det är ju Moby Dada som började som Siljas Finlandia men under sista år erbjöd kryssningar till St Petersburg som Princess Maria. Efter att Moby köpte upp St Peter Lines verksamhet hamnade hon hit nere istället och nu kör mest Nizza-Bastia-Livorno. Detta är också ett slags repris eftersom jag har visat bilder ombord på henne från en resa i juni 2010 på gamla Landgången som gick i graven. Väldigt lite har förändrats på insidan. På utsidan då... Nå, åtminstone syns den en bra bit borta och i verkligheten ser hon faktiskt lite bättre ut än i bilderna när ögat ska vänja sig. :D


In genom bildäcket och på däck 4 har det kommit lite Looney Tunes som vanligt på Mobys färjor. Dock är cafet inte i bruk, men det går att leka här i bollhavet.












Informationen.








Obemannad med röster i byrån men ingen visade bry sig om att stanna vid däsken. Samt så kör man annons för Buffen all you can eat, men var den öppen på denna resa? Näe ni. Frukost ja, men lunch varför skulle man servera det? :)








Hyttkorridorerna precis som hos DFDS/St Peter Line.








Trapphuset i fören. Påminner en del Mariella och Princess Anastasia fd Olympia här, men de har ju praktiskt samma koncept. Stena Saga fd Silvia Regina har glasmålningar här istället.














Flera hytter på däck 5.




Och däck 6.


















På däck 7 har man restaurangdäck.


På däck 9 hade man discot under St Peter Lines tid samt konferensavdelningen.


Öresund sett från öst. :) Troligen från tiden hos DFDS på OSL-CPH mellan 1990-2001 som Queen of Scandinavia.


St Petersburg.




På däck 8 har man bufferestaurangen som jag ska visa alldeles strax. Men först lite bilder som alltid på avgången samt soldäcket.


Härligt med tidiga 80-tals design.
« Senast ändrad: 17 oktober 2017, 13:09:35 av JoonasK »
SV: Gamla bekanta på Medelhavet 4: Moby Vincent & Moby Dada
« Svar #6 skrivet: 17 oktober 2017, 21:07:51 »
Så var det alltså dags för avgång från Bastia.

En fortsatt fin morgon.




En glad färgsättning i överbyggnadet nuförtiden.




Under provianteringskranen som är av lite olik modell jämfört med fd Åbo-färjorna Mega Smeralda och Andrea.






I think I saw a pussycat.




I did.


Lite häftigt att hon har "rymdraketuppskjutaren" kvar bakom skorstenen, som plockades nog bort från systern Stena Saga i början av 2008 om jag minns rätt. Lite tidsanda från 1981 här.




Kiosken i aktern var i alla fall öppen.


Främst tyskar som ska sluta semestern och tänkte hålla sig utanför under hela färden.


Trapporna i aktern. Stena Saga har sin akter kvar som i originalutseendet, men Moby Dada fick sin nattklubb utbyggd hos DFDS.


Lite framåt så har man konferensavdelningen kvar, men inte i bruk.


Inte helt olikt här från Åbo-systrarna, varav fd Wellamo som också blev levererad till FÅA syns på bilden med.








"Lådan" är dock kantigare här än på Åbo-systrarna. Stena Saga har fått sin förliga delen av soldäcket ombyggd till en spa-anläggning. Var mycket härligt att bada där 2012 när jag sist åkte.


Även fören skiljer sig från systern när den blev helt ombyggd 2000 hos sin tid för DFDS. Det var troligen klokt eftersom hon inte har någon bogport nuförtiden och 2001-2008 så trafikerade hon på Nordsjön mellan Geordie Sh... England och Holland samt senare till Norge.








Sardinia Regina har ankommit på morgonen och ska avgå nu först före oss till Livorno.




Piana från Marseille ligger även förtöjd vid kajen som används av La Meridionale och Corsica Linea.


Härligt med en fd Gotlandsfärja på nära håll.






Storleksjämförelse.








Mega Andrea fd Silja Festival/Wellamo.




1980-talets design bara tilltalar mig så att det blir svårt att låta bli överdriva med bilderna.




Samt en bjässe från 2012, Piana.


Sardinia Regina gasar på. Hon ska ta den nordligare rutten idag på norra sidan av Capraia för att sedan återförenas med oss i Livorno med samma ankomsttid.




Den andra bryggvingen.


Klart skönt att sova i solen.






Konferensavdelningen. Systern har ett mycket spartanskt disco där.




Tyvärr så kommer man inte högre upp nu. Även hos St Peter Line hade man en däckbar där uppe, precis som på Stena Saga.


Gråben på styrbordsidan.






Daffy ville gärna tillbaks till Korsika.








Sådana härliga klumpiga former att det gör nästan ont. :D


« Senast ändrad: 17 oktober 2017, 21:17:03 av JoonasK »
SV: Gamla bekanta på Medelhavet 4: Moby Vincent & Moby Dada
« Svar #7 skrivet: 17 oktober 2017, 21:35:53 »
Då blev man redan ganska fiksugen och det började kurra i magen så gick jag in igen.

A la carte skulle inte öppna förrän på förmiddagen, men det gick utmärkt att få lite bilder här i förliga restaurangen med två våningar.


Styrbordsidan används fortfarande som en restaurang med bordservering.




Och det var just här att lunchen intogs lite senare. Inget att skriva hem om för att vara ärlig om man ser på priserna men det var helt okej med smak.












Men övrigt är nedre våningen en stor bar.


Med det stora fönstret i fören som finns även på Åbo-färjorna kvar. Stena Saga har två separata våningar här nuförtiden. Och har hört att Serenade och Symphony har fått baren i fören med ett stor fönster som arv härifrån.



En trappa upp så har man bufferestaurangen.


















På andra sidan av lokalen hade man bilder på familjen Onoratos gamla fartyg.




































Jag ber om ursäkt för antal bilderna, men jag tycker denna lokal med lampor och dekoration som är originala från 1981 är bara så fina.












« Senast ändrad: 17 oktober 2017, 21:49:46 av JoonasK »
SV: Gamla bekanta på Medelhavet 4: Moby Vincent & Moby Dada
« Svar #8 skrivet: 17 oktober 2017, 22:00:10 »
På däck 8 i samma utrymme hade man alltså buffen som fortfarande används som sådan. Dock hade man stängt för frukost redan men eftersom ingen från personalen var där, tänkte jag smita in och ta några bilder.





















Här verkar stolarna och lamporna vara från 1981.


















SV: Gamla bekanta på Medelhavet 4: Moby Vincent & Moby Dada
« Svar #9 skrivet: 17 oktober 2017, 22:09:27 »
Tack för alla bilder, en riktig bildskatt du tagit på alla dessa härliga fartyg :)
SV: Gamla bekanta på Medelhavet 4: Moby Vincent & Moby Dada
« Svar #10 skrivet: 17 oktober 2017, 22:14:46 »
På däck 7 så har man fortfarande kvar den rätt så stora butiken, men som var knappt öppen någon gång under morgonen den här resan. Ändå så har man förstörd arkaden utanför med hyllor och tagit bort alla fina stolgrupper som fanns där förut.


















Aktern är dock fortfarande mycket mer bekväm med en stor nattklubb där jag handlade lite frukost. Och fungerar dagtid alltså som sittsalong/bar med mackor, jus och övriga drycker.






























Detta känns mycket mer som att vara ombord på DFDS.


Mellan aktra nattklubben och den trista arkaden har man denna mindre pub som blivit kvar.








SV: Gamla bekanta på Medelhavet 4: Moby Vincent & Moby Dada
« Svar #11 skrivet: 17 oktober 2017, 22:53:20 »
Tack för alla bilder, en riktig bildskatt du tagit på alla dessa härliga fartyg :)

Tack så mycket Stefan, jag hoppas bara att ni orkar några inlägg till. ;)

För nu blir det sista av den här delen. Väl på soldäcket igen, ser man inga underliga färjor passera, för det är ju Corsica Marina Seconda och Moby Vincent på sin morgonöverfart från Livorno. :D









Det började bli mulet.


Trappor till förliga däcket.




Då hamnen syns är solen redan borta helt.


Fd Visby girar in.


Lotsen ska ombord.


Två stycken Aida, en Disney och en Pullmantur.


Dessa typer har mycket att göra dagligen.


Sardinia Regina har hunnit till inloppet för färjehamnen.




Vi är snart inne också.


Ingen Looney Tunes figur där.


Tajt är det även med en mindre färja.


Aidaperla på kryssningskajen.


Så var vi framme. Och dags att kliva på resans nästa färja som syns på bilden, Sardinia Regina fd Drotten och Visby från 1972. Stay tuned! ;)
SV: Gamla bekanta på Medelhavet 4: Moby Vincent & Moby Dada
« Svar #12 skrivet: 17 oktober 2017, 23:14:25 »
Alltså, jösses! Jag som tycker jag åker mycket färja i Medelhavet, men det här tar rekord! :) Och nu får vi strax åka fd Visby också, kul då jag åkte fd Gotland sommaren 2016.

Otroligt att så mycket original är kvar i restaurangen med orginalstolar från 1981 och lampor bla. Var det inte syrran som hade blåa stolar? Och så dom där lamporna, den designen är ju på modet igen, så tur att dom sitter kvar så man inte behöver köpa in nya.

//R
SV: Gamla bekanta på Medelhavet 4: Moby Vincent & Moby Dada
« Svar #13 skrivet: 18 oktober 2017, 10:52:46 »
Alltså, jösses! Jag som tycker jag åker mycket färja i Medelhavet, men det här tar rekord! :) Och nu får vi strax åka fd Visby också, kul då jag åkte fd Gotland sommaren 2016.

Otroligt att så mycket original är kvar i restaurangen med orginalstolar från 1981 och lampor bla. Var det inte syrran som hade blåa stolar? Och så dom där lamporna, den designen är ju på modet igen, så tur att dom sitter kvar så man inte behöver köpa in nya.

//R

Haha, ja det kanske blev lite oväntat för mig själv också, antalet enkla resor. Jag skulle ha två kvar i reportaget, som kommer alldeles omgående. :)

Skrev faktiskt fel! Club Silja som den hette i början finns förstås på däck 8 där Stena Saga har Riva Baren. Jag länkar in några halvsuddiga bilder från 2010 ombord på Princess Maria på ytor som inte finns för gemene nuförtiden:

Discot bakom Buffeterassen, precis där Princess Anastasia har det fortfarande och Mariella har ett konferensrum jag aldrig fått chansen att kika in till. :)








Så konferensavdelningen på däck 9. Här har man discot på Stena Saga och det blandade jag visst ihop med syrran, ber om ursäkt.






Samt gamla arkaden som finns kvar på Mariella och Princess Anastasia fd Olympia - men som man rivit nu alltså bort. Hur var med Stena Saga, var jag tvungen att kolla upp, och ja det fanns en Forza Bar mellan förliga trappan och tax freen i aktern när jag sist besökte 2012:
https://v6-moving-pictures.com/stena_saga/
Men tydligen har man inte uppdaterat sidan med 360 eftersom på hemsidan står det att ytan heter Cafe Saga nuförtiden:
https://www.stenaline.no/vaare-ferger/Stena-Saga/restauranter-og-barer









Och så däckbaren högst upp. Har någon koll om den finns kvar på syrran?












« Senast ändrad: 18 oktober 2017, 11:04:25 av JoonasK »
*
SV: Gamla bekanta på Medelhavet 4: Moby Vincent & Moby Dada
« Svar #14 skrivet: 18 oktober 2017, 12:40:40 »
Fantastiskt!
Och tröttnar på 70- och 80-talsfärjor, det gör man aldrig.
/ Marre