SV: Silja eller Viking?
« Svar #30 skrivet: 16 oktober 2017, 09:25:21 »
Fast så värst långt är det väl inte att går från gärdet till silja terminalen? visst några hundra meter extra blir det till den  nya men ändå inte så farligt tycker jag /TT

772 meter lite ovetenskapligt
Som är alltför långt mitt i en resa med bagage Oslo - Moskva.
Jag har aldrig haft problem med att hitta.

Jag har bara försökt det en gång, i motsatt riktning, då jag lät mig lura av en skylt till Gärdet T-banestation. Efter ett tag upphörde skylrtningen, utan att jag ännu fått syn på någon T-banestation.
Med www.sl.se har jag inga problem att hitta vilka linjer man tar. Mitt stora problem med SL är att köpa biljetter, man är nästan mobbad som utsocknes sällanresenär.
Jag reser inte runt med elektroniskt utstyr. Och innan jag reser hemifrån har jag annat att tänka på än en sådan detalj. Särskilt som jag enkelt och smärtfritt kan ta mig till Viking Lines terminal i Stadsgården. SL-biljett köper jag på Stockholm C.
« Svar #31 skrivet: 16 oktober 2017, 12:35:13 »
Att handla i taxfreen på Vikinglinjen är ett skämt!

Att betala 255 för en liter Apsolut Vodka
När Border Shop i Puttgarten tar 145sek/litern.
Detta är 105sek lägre pris.
På HH-LINJEN betalar du 225/litern.
Nu ska ju inte dom riktigt jämföras med varandra utan mot systembolaget eller alko. Säg någon
sydlig linje där du får 4 timmar buss och 5 timmar nöjeskryssning för 50kr.
Säger sig självt att rederiet inte får in någon vinst på ett sådant pris, så vinsten måste ju
komma någonstans ifrån.
« Svar #32 skrivet: 16 oktober 2017, 13:18:22 »
Att handla i taxfreen på Vikinglinjen är ett skämt!

Att betala 255 för en liter Apsolut Vodka
När Border Shop i Puttgarten tar 145sek/litern.
Detta är 105sek lägre pris.
På HH-LINJEN betalar du 225/litern.
Nu ska ju inte dom riktigt jämföras med varandra utan mot systembolaget eller alko. Säg någon
sydlig linje där du får 4 timmar buss och 5 timmar nöjeskryssning för 50kr.
Säger sig självt att rederiet inte får in någon vinst på ett sådant pris, så vinsten måste ju
komma någonstans ifrån.

"Taxfree" och överpriser på mat samt drinkar i baren?
« Svar #33 skrivet: 16 oktober 2017, 14:27:40 »

komma någonstans ifrån.

Just precis! Bara se hvad en middag på DFDS' Oslo - København-färjor kostar!
« Svar #34 skrivet: 16 oktober 2017, 14:46:50 »

komma någonstans ifrån.

Just precis! Bara se hvad en middag på DFDS' Oslo - København-färjor kostar!
Sist och slutligen är det ju ändå totalpriset för en kryssning som man borde titta på.
Var en som berättade för mig att han varit och kryssat med Stena till Kiel. Varför var min naturliga
fråga eftersom det typ är dubbelt längre till Göteborg och bökigare att ta sig dit.
Tja... spriten är ju billigare på dessa båtar.
Efter att förhört han lite kom det fram att han med fru och familj tjänade ca. 100kr på 2 flaskor sprit
men resan jämfört med en Helsingfors kryss då kostade ca. 2000kr mera för hela familjen.
« Svar #35 skrivet: 16 oktober 2017, 15:43:17 »

Sist och slutligen är det ju ändå totalpriset för en kryssning som man borde titta på.
Var en som berättade för mig att han varit och kryssat med Stena till Kiel. Varför var min naturliga
fråga eftersom det typ är dubbelt längre till Göteborg och bökigare att ta sig dit.
Efter att förhört han lite kom det fram att han med fru och familj tjänade ca. 100kr på 2 flaskor sprit
men resan jämfört med en Helsingfors kryss då kostade ca. 2000kr mera för hela familjen.
Du har en poäng. Det gäller ju t.ex. också alla dessa norrmän som åker bil till Bohuslän för att handla. Om man räknar bilersättningskostnad enligt satserna för bruk av egen bil i tjänsten på dessa inköpsresor, så är nog många av dem inte så lönsamma heller. Men det handlar väl lika mycket om att då köper man en massa gott, som man inte hade köpt annars. (När jag växte upp på 60-70-talet i Skåne köpte mina föräldrar allt brännvin och allt kött i Helsingør - men det var bara en liten omväg från Trelleborg till sommarstugan på Hallandsåsen).
« Svar #36 skrivet: 16 oktober 2017, 15:51:48 »

Du har en poäng. Det gäller ju t.ex. också alla dessa norrmän som åker bil till Bohuslän för att handla. Om man räknar bilersättningskostnad enligt satserna för bruk av egen bil i tjänsten på dessa inköpsresor, så är nog många av dem inte så lönsamma heller. Men det handlar väl lika mycket om att då köper man en massa gott, som man inte hade köpt annars. (När jag växte upp på 60-70-talet i Skåne köpte mina föräldrar allt brännvin och allt kött i Helsingør - men det var bara en liten omväg från Trelleborg till sommarstugan på Hallandsåsen).
Ja, det kanske ligger i människans natur att vara dum :-) Vet flera som kan åka flera mil för att vinna 10kr
på en tank bensin. Många räknar också bara på bensinpengar när dom åker många mil till närmaste storstad
för att handla billigt (ofta skitvaror), bilen kostar ju faktiskt ungefär 3 gånger bensinpengarna att använda
om man räknar in allt som slitage, reparationer, värdeminskning mm.
« Svar #37 skrivet: 16 oktober 2017, 16:56:25 »
Är Cinderella dyrare än Birka med drinkar i baren? Någon som vet gällande snus priserna?
« Svar #38 skrivet: 16 oktober 2017, 19:50:46 »
« Svar #39 skrivet: 16 oktober 2017, 22:26:22 »
Åker man på kryss med Viking/silja så är man ju partyberoende och bara efter spriten? Är det så ni menar?

Vi, min fru och vår 3 åriga son har gjort nio "kryssningar" i år. Tre till Helsingfors, fem till Åbo, en till Mariehamn. Vi har åkt från C4 till LyxA. Aldrig varit stök eller problem, ja förutom stopp på skithuset. Men då fick vi ny hytt snabbt. Eller så har vi råkat åka när hamstrarna inte är ombord...

Vi har ätit väldigt gott och vår son har knappt velat ta landgången i besittning i Stockholm.

Utomordentligt trevliga resor för det priset.

Så ja, visst har det effekt att man stoppat taxfreespriten på utresa, det är ju bevisat nu.

Men vad i björnröven gör man på en båt mellan Finland och Sverige om man bara ska köpa sprit? Finns väl tusentals andra kanaler att få tag på den varan, och billigare också dessutom utan att borda ett fartyg...
YNWA!
« Svar #40 skrivet: 16 oktober 2017, 22:47:27 »
För mig är snarare snuspriset intressant! :)

Bokad Cindy, lite besviken när jag läser att man måste betala SPA inträde för bastu, är det så? Kan man inte bara betala en hundring och basta?
« Svar #41 skrivet: 16 oktober 2017, 23:00:46 »
För mig är snarare snuspriset intressant! :)

Bokad Cindy, lite besviken när jag läser att man måste betala SPA inträde för bastu, är det så? Kan man inte bara betala en hundring och basta?

Finns ju snus också att få för antiriksdagspriser utan att behöva sticka näsan utanför dörren...
YNWA!
« Svar #42 skrivet: 16 oktober 2017, 23:17:59 »
Inget illa menat mot dig dock. Blir bara sur på att allt ska handla om sprit så länge en färja går mellan Finland och Sverige.

Alla rederier erbjuder faktiskt nåt annat idag också. Fast för en kort stund och väldigt avskalat (kostnadseffektivt). Klart dom vill sälja sina produkter i Taxfree också, och det är väl därför vi bordar hytterna nästan gratis.

Men helt klart kan man åka och njuta av skärgårdarna,låta ungarna leka, äta gott, handla nåt, spela lite kanske tom och även bara basta faktiskt (om man frågar snällt).
YNWA!
*

Eugen Cork

• 17
  • Det går åt helvete kapten, ankaret flyter!
    • Visa profil
« Svar #43 skrivet: 16 oktober 2017, 23:27:33 »

Men vad i björnröven gör man på en båt mellan Finland och Sverige om man bara ska köpa sprit? Finns väl tusentals andra kanaler att få tag på den varan, och billigare också dessutom utan att borda ett fartyg...

Inte minst måste man även spendera ett helt dygn på båten, (eller två om man skall till Riga som verkar vara billigast i Östersjön från Stockholm).

Men: Om man inte skall langa, hur mycket dricker man om man behöver ta in 110 liter öl, 90 liter vin och 10 liter sprit?

Billig och billig sprit? Köper man de billigaste rävgiften blir det billigt; vill man upp lite i kvalitet så märker man att det svenska monopolet faktiskt inte är så illa, iofs hög moms men punktskatten på alkohol är den samma på Lord Calvert som Highland Park och Bolaget är inte vinstdrivande.
Plan 2017:

Rock the Boat: Dragonforce (Galaxy)

Plan 2018:
Tallinn trettonhelgen. matiné på operan. (Victoria)

Tallinn februari. Två kvällar på operan, en dag Tallinn-Helsingfors-Tallinn; måste åka ALLA båtar (Baltic Queen, Star, Megastar, Victoria)
*

Eugen Cork

• 17
  • Det går åt helvete kapten, ankaret flyter!
    • Visa profil
« Svar #44 skrivet: 16 oktober 2017, 23:38:58 »
Inget illa menat mot dig dock. Blir bara sur på att allt ska handla om sprit så länge en färja går mellan Finland och Sverige.

Alla rederier erbjuder faktiskt nåt annat idag också. Fast för en kort stund och väldigt avskalat (kostnadseffektivt). Klart dom vill sälja sina produkter i Taxfree också, och det är väl därför vi bordar hytterna nästan gratis.

Men helt klart kan man åka och njuta av skärgårdarna,låta ungarna leka, äta gott, handla nåt, spela lite kanske tom och även bara basta faktiskt (om man frågar snällt).

Medhåll, har vuxit ifrån bekantskaperna som bara handlade om råsupande.

Jag kanske nämnt det förut men jag är opera-entusiast. Nationaloperorna i Tallinn och Riga har intressant utbud så jag har upptäckt att det går utmärkt att ta två tre nätter på hotell, äta mat på båten och i stan samt se två-tre klassiska uppsättningar (till skillnad från Stockholm som ska vara så dj*vl* noveau hela tiden). Att man får hem ett par ovanliga buteljer till bra pris är mest en bonus.

För att anknyta till trådens ämne: Det blir Silja för min del för att de trafikerar Tallinn och Riga. Samt att inleda Helsingforsresan med en kall pilsner/champagne ett par timmar i Front Bar och njuta av skärgården.

Nä, i övermorgon blir det Riga: Bolero, Figaros bröllop, Törnrosa samt Turaidas ros.
Plan 2017:

Rock the Boat: Dragonforce (Galaxy)

Plan 2018:
Tallinn trettonhelgen. matiné på operan. (Victoria)

Tallinn februari. Två kvällar på operan, en dag Tallinn-Helsingfors-Tallinn; måste åka ALLA båtar (Baltic Queen, Star, Megastar, Victoria)