SV: Silja eller Viking?
« Svar #15 skrivet: 13 oktober 2017, 10:46:02 »
(jag är sekundärvegetarian; kon äter gräset, jag äter kon).

Fantastiskt uttryck!  :D Det kommer jag att låna/stjäla.  ;)
« Svar #16 skrivet: 13 oktober 2017, 10:52:32 »
Stor orsak för oss att välja Symphony över Serenade är följande:
Symphony har sushikrogen Serenade inte har och den är suverän i förhållandet pris/kvalite
Serenade har Fast Lane istället för Mundo och vi är inga stora fansen av snabbmat
Symphonys pub är ganska häftig.

Ah, det hör till saken att jag är allergisk mot fisk så allt vad sushi heter filtreras bort mentalt. En kryssning för mig är att äta gott så allt vad snabbmat filtreras också bort, kanske därför jag inte noterat skillnaden (jag är sekundärvegetarian; kon äter gräset, jag äter kon).

Men är det någon skillnad på pubarna? Stämningen är typiskt beroende på dagsformen (gäller även karaoke).

Puben på Serenade är väl fortfarande den med Brittisk inredning och som det ljusa halvåret känns lite instängd då man gömt fönstren. På Symphony har man den ombyggda i trendigare ljus stil, fönstren är inte gömda och den känns ljus och luftig, kanske mera bar än pub dock.

//R
« Svar #17 skrivet: 13 oktober 2017, 11:28:47 »

Åtskilligt. Där är också anslutningsbuss, men också en busshållplats för SL-buss från Centralstationen, inom gångavstånd.
Dessutom är där i Helsingfors spårvagn direkt från Vikingterminalen (Skatudden) till Centralstationen. Det är där inte för Silja, såvitt jag vet (inte buss heller).

Jag använder huvudsakligen Stockhom - Helsingfors-färjorna för att åka från Oslo till Moskva.
« Svar #18 skrivet: 13 oktober 2017, 12:41:14 »

Åtskilligt. Där är också anslutningsbuss, men också en busshållplats för SL-buss från Centralstationen, inom gångavstånd.
Dessutom är där i Helsingfors spårvagn direkt från Vikingterminalen (Skatudden) till Centralstationen. Det är där inte för Silja, såvitt jag vet (inte buss heller).

Jag använder huvudsakligen Stockhom - Helsingfors-färjorna för att åka från Oslo till Moskva.

Men det är ju inte sant. Spårvagn direkt till Siljas hamn har funnits sedan början av trafiken. Den trafikerar med 5 minuters intervall.

https://beta.reittiopas.fi/reitti/Olympiaterminaali%3A%3A60.16156%2C24.95638/Rautatientori%2C%20Kluuvi%2C%20Helsinki%3A%3A60.171283%2C24.942572?arriveBy=false&time=1507964937
« Senast ändrad: 13 oktober 2017, 12:58:48 av JoonasK »
« Svar #19 skrivet: 13 oktober 2017, 13:10:35 »

Men det är ju inte sant. Spårvagn direkt till Siljas hamn har funnits sedan början av trafiken. Den trafikerar med 5 minuters intervall.

https://beta.reittiopas.fi/reitti/Olympiaterminaali%3A%3A60.16156%2C24.95638/Rautatientori%2C%20Kluuvi%2C%20Helsinki%3A%3A60.171283%2C24.942572?arriveBy=false&time=1507964937
10 minuters, såvitt jag kan se i Din länk (med bagage är det ju bara trean som är aktuell, inte tvåan) - men det är ju glimrande! ;)
« Svar #20 skrivet: 13 oktober 2017, 15:43:22 »
Fast så värst långt är det väl inte att går från gärdet till silja terminalen? visst några hundra meter extra blir det till den  nya men ändå inte så farligt tycker jag /TT
Resor 2017.
Silja Symphony*2
Baltic Queen
Jewel of the seas i medelhavet
Galaxy
Baltic Princess
Kommande2017:
Freedom of the seas i karibien
Kommande 2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
*

Eugen Cork

• 17
  • Det går åt helvete kapten, ankaret flyter!
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 13 oktober 2017, 19:23:17 »
Fast så värst långt är det väl inte att går från gärdet till silja terminalen? visst några hundra meter extra blir det till den  nya men ändå inte så farligt tycker jag /TT

772 meter lite ovetenskapligt

https://kartor.eniro.se/m/vUxSS

Kartan är inte riktigt uppdaterad men gångvägen stämmer rätt bra tror jag. Jag har aldrig haft problem med att hitta.

Med www.sl.se har jag inga problem att hitta vilka linjer man tar. Mitt stora problem med SL är att köpa biljetter, man är nästan mobbad som utsocknes sällanresenär.
Plan 2017:

Rock the Boat: Dragonforce (Galaxy)

Plan 2018:
Tallinn trettonhelgen. matiné på operan. (Victoria)

Tallinn februari. Två kvällar på operan, en dag Tallinn-Helsingfors-Tallinn; måste åka ALLA båtar (Baltic Queen, Star, Megastar, Victoria)
« Svar #22 skrivet: 14 oktober 2017, 13:09:23 »

772 meter lite ovetenskapligt

https://kartor.eniro.se/m/vUxSS

Kartan är inte riktigt uppdaterad men gångvägen stämmer rätt bra tror jag. Jag har aldrig haft problem med att hitta.

Med www.sl.se har jag inga problem att hitta vilka linjer man tar. Mitt stora problem med SL är att köpa biljetter, man är nästan mobbad som utsocknes sällanresenär.
Den biljettmaskinen som skrattar åt dig får du gärna berätta var den finns.;)/Ulf
« Svar #23 skrivet: 14 oktober 2017, 13:48:33 »
Symphony har sushikrogen Serenade inte har och den är suverän i förhållandet pris/kvalite
Serenade har Fast Lane istället för Mundo och vi är inga stora fansen av snabbmat

Men annars om man inte tagit en tur efter 1991... Ja vad kan man säga, inget är som förut och de senaste renoveringarna inklusive alla standarhytter är ju det bästa som har hänt på dessa sedan trafikstarten.

Är det samma sushi i sushikrogen som den man brukar få iband på buffen? För den är ju inte så rolig.
« Svar #24 skrivet: 14 oktober 2017, 14:34:31 »

Men annars om man inte tagit en tur efter 1991... Ja vad kan man säga, inget är som förut och de senaste renoveringarna inklusive alla standarhytter är ju det bästa som har hänt på dessa sedan trafikstarten.

Är det samma sushi i sushikrogen som den man brukar få iband på buffen? För den är ju inte så rolig.

Absolut inte! De har japanska chefer i krogen och det slår till och med krogar
iland. Buffen kan jag inte uttala mig om, men det låter inte alls roligt.
« Svar #25 skrivet: 15 oktober 2017, 21:11:59 »
Fått tips från en kollega från Åland att Cinderella ska vara bra. Har åkt Birka många gånger men aldrig Cinderella. Blev väl lite avskräckt iom färjan på tv.. Men nu inne på att ta en kortare trip med den. Dock måste jag säga att det är ruggigt mycket bokat, iofs är det väl höstlov etc på gång..
« Svar #26 skrivet: 15 oktober 2017, 21:16:59 »
Fått tips från en kollega från Åland att Cinderella ska vara bra. Har åkt Birka många gånger men aldrig Cinderella. Blev väl lite avskräckt iom färjan på tv.. Men nu inne på att ta en kortare trip med den. Dock måste jag säga att det är ruggigt mycket bokat, iofs är det väl höstlov etc på gång..

Cinderella är en av mina favoritbåtar har blivit ganska städat på helgerna nu när man inte säljer sprit i taxfree sen är ju Etage underbar inte alls som Fun Club va när dom spela in Färjan.
« Svar #27 skrivet: 15 oktober 2017, 23:24:54 »
Jag kom hem från en Cinderellakryssning idag och jag kan vittna om att det är mycket trevligare
stämning ombord nu efter att man drog in Taxfreeförsäljningen på fredagar och lördagar.
Livet är för kort för att inte kryssa.
*
« Svar #28 skrivet: 16 oktober 2017, 04:01:44 »
Att handla i taxfreen på Vikinglinjen är ett skämt!

Att betala 255 för en liter Apsolut Vodka
När Border Shop i Puttgarten tar 145sek/litern.
Detta är 105sek lägre pris.
På HH-LINJEN betalar du 225/litern.
« Svar #29 skrivet: 16 oktober 2017, 04:13:44 »
Om man vill handla billigt alkohol är det bäst att ta sig till Riga på en kryssning. Alla övriga linjer vill inte att partyt spårar ur och jag är en av dom som gillar skarpt detta med köpförbud på utresan på en helgkryssning. Av samma orsak kryssar vi nästan aldrig under helgen.