SV: Saga Lejon på väg till Afrika
« Svar #30 skrivet: 07 november 2017, 16:15:07 »
Man kan ha lagrat upp i lösa tankar också. Kanske är det som så att man vill undvika att göra ett stopp inom Paris MOU området för att kunna göra det ser man därmed till att ha bränsle så det räcker. Jag vet att det förekommit lastfartyg som kanske inte "bör" göra ett extra stopp för att undvika risken för detention eller kanske varit ur klass redan från start, då lagrat bränsle tex i IBC-containers i lastrummet. Om det är så i detta fall eller ej är omöjligt att svara på.
« Senast ändrad: 07 november 2017, 16:19:28 av kapstans »
Fredrik Ahlman
SV: Saga Lejon på väg till Afrika
« Svar #31 skrivet: 12 november 2017, 08:11:18 »
Saga Lejon framme Lome redd Togo Afrika.
Återstår att se hur kommande etablering kommer att se ut i Togo.
Det står att läsa i Folkbladet den 9 september
 ”I fortsättningen kommer Saga Lejon att få byta ut Bråviken och östgötaskärgården, mot Afrikas västkust, berättar Henning Kielberg från Södertälje, som köpt båten av Wahlinrederierna.
Närmare bestämt kommer den att gå i en rutt mellan länderna Togo och Kamerun och redan nu är båten på väg ner till Afrika”
Det är cirka två dygns sjöresa mellan Kamerun och Togo.
Hur komforten för passagerarna kommer att bli kan man bara ana då det endast finns besättningshytter.
Därtill lämnade fartyget Sverige helt utan klass och är för närvarande registrerat som fritidsfartyg.
Förutsätter att Saga Lejon åter igen blir inregistrerat som passagerarfartyg i den nya flaggstaten.
Resan Norrköping – Togo haltade i början då Saga Lejon blev stoppad utanför Karlskrona och efter någon dag försökte smita för att åter igen bli inmotade till Ystad av KBV.
Distansen Norrköping – Lome 5040 nm har klarats utan bunkring under resan vilket från mitt perspektiv sett är imponerande för en skärgårdsbåt.
Fartyget var ju beställt för att gå korta sträckor, inte att gå sträckor på nära en månad.
Medelfarten har legat på cirka nio knop och uppskattad förbrukning omkring 4 m3 dygn grundat på uträkning i tidigare inlägg i denna tråd.
Normalförbrukning  12 knop är 240 L/timme 5.8m3/dygn
Vädret efter Skagen och Biscaya var nog en prövning för besättningen om än dom lyckades undslippa riktigt dåligt väder.
Ett vackert fartyg har lämnat Sverige som de sista åren gick den svenska hurtigrutten sträckan Stockholm -  Nyköping - Västervik.
Återstår att se om Royal Cruise Line eller annat rederi tar upp trafiken igen
Linjen var omtyckt av många resenärer när den påläste befälhavaren guidade passagerna genom skärgårdarna.
« Senast ändrad: 12 november 2017, 08:14:22 av Navigatören »
SV: Saga Lejon på väg till Afrika
« Svar #32 skrivet: 12 november 2017, 10:06:02 »
När det gäller bunkring tror jag att de dels har kört försiktigt för att hålla ned konsumtionen men jag tror också att de har bunkrat "off shore" från bunkerbåtar. Till exempel utanför Skagen, i Kanalen och utanför Canary Islands.

Därmed slipper de ett dyrt hamnbesök men undviker också att komma i kontakt med Port State Control. Visserligen är fartyget registrerat som fritidsfartyg under Togo-flagg och står därmed utanför PSC-ordningen. Men å andra sidan är det inte något som säger att en PSC-officer skulle acceptera den saken.
SV: Saga Lejon på väg till Afrika
« Svar #33 skrivet: 12 november 2017, 10:48:44 »
Jag är tämligen övertygad att ingen bunkring skett under resan Norrköping - Lome.
Men osvuret är bäst…
SV: Saga Lejon på väg till Afrika
« Svar #34 skrivet: 12 november 2017, 14:54:29 »
Inte en chans att de ens ville in i en hamn. Däremot skulle det vara intressant att se fartygets vidare öden där nere och den trafik hon troligen sätts in i.
Fredrik Ahlman
SV: Saga Lejon på väg till Afrika
« Svar #35 skrivet: 13 november 2017, 06:06:36 »
Nån får köpa en biljett så vi får ett reportage :)
SV: Saga Lejon på väg till Afrika
« Svar #36 skrivet: 13 november 2017, 06:30:29 »
Redaren, denne Henning Kielberg, har val ett forflutet i Afrika sedan forut.
Ar det nagon som vet mera om de turerna?

Tydligen korde han da (2001) oklassat.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/1408441.stm
SV: Saga Lejon på väg till Afrika
« Svar #37 skrivet: 13 november 2017, 09:36:48 »
Saga Lejon stävar nu in mot hamnen Lome från ankringsplatsen 13 nov kl 09:30
SV: Saga Lejon på väg till Afrika
« Svar #38 skrivet: 13 november 2017, 15:28:02 »
Norrköpings Tidning den 13 nov
Saga Lejon har nått sin nya hamn i Afrika
NORRKÖPING Passagerarbåten M/S Saga Lejon, som legat förankrad i Norrköpings hamn, har nått sin nya hemmahamn i Lomé i Togo i västra Afrika.

Företaget Royal Stockholm Cruise Line, som ägs av redaren Lasse Wahlin i Norrköping, sålde i oktober Saga Lejon till en man i Södertälje, som fört båten till Togos huvudstad Lomé. Tanken är att den ska användas i trafik där. Men resan till Afrika, som startade i Norrköping den 7 oktober, var inledningsvis fylld med motgångar. Eftersom det saknades trafikstillstånd för att köra båten utomskärs bordade Kustbevakningen båten och förde den in i Karlskrona hamn, där den låg 8-14 oktober. Den smet iväg, men bordades på nytt och fördes till Ystad hamn. Efter omflaggning och kontroll av dokumentation kunde båten lämna Ystad 20 oktober – och på söndag 12 november nådde den Lomé.

– Jag har följt resan, men inte fått kontakt med han som köpte båten, säger Lasse Wahlin.

Båten tillverkades i Tyskland 1969 och hette urspungligen M/S Malmö, när den trafikerade Malmö-Köpemnhamn. Den har även haft andra ägare och namn innan Lasse Wahlin köpte den 2003 och döpte om den till Saga Lejon. Den har kört turister i Bråviken samt Gryts och S:t Anna skärgård, men det bär sig inte längre ekonomiskt:


M/S Saga Lejon har varit ett "landmärke" i Norrköpings hamn. Nu har båten fått en ny hemmahamn i Lomé i Togo i västra Afrika.
– Det finns ingen annan lösning än subventioner från kommunen, säger han, men tycker sig inte ha fått gehör från de styrande.

– En barnfamilj betalar inte ett tusen kronor för att ta sig ut i skärgården, säger han, och menar att det är ett biljettpris som motsvarar kostnader för rederiet, bland annat för löner.

« Senast ändrad: 13 november 2017, 15:30:32 av Navigatören »
SV: Saga Lejon på väg till Afrika
« Svar #39 skrivet: 14 november 2017, 09:25:58 »
Henning Kielberg sålde henne vidare den 171010 till Seikon Dukuray, Togo  inskrivet i skeppsregistret 171011 så hon var vidaresåld då hon lämnade Norrköping.
Enligt uppgifter i Båtologen från Skeppsregistret av NHK.

Christer
SV: Saga Lejon på väg till Afrika
« Svar #40 skrivet: 14 november 2017, 10:18:55 »
Henning Kielberg sålde henne vidare den 171010 till Seikon Dukuray, Togo  inskrivet i skeppsregistret 171011 så hon var vidaresåld då hon lämnade Norrköping.
Enligt uppgifter i Båtologen från Skeppsregistret av NHK.

Christer
Tack Christer för den informationen :)
Intressant om ytterligare uppgifter kommer fram.
SV: Saga Lejon på väg till Afrika
« Svar #41 skrivet: 15 november 2017, 09:44:23 »
Henning Kielberg sålde henne vidare den 171010 till Seikon Dukuray, Togo  inskrivet i skeppsregistret 171011 så hon var vidaresåld då hon lämnade Norrköping.
Enligt uppgifter i Båtologen från Skeppsregistret av NHK.

Christer
Om jag inte minns fel så lämnade Saga Lejon Norrköping den 7 oktober.
Överlåtelsen skedde den 10 då fartyget låg i Karlskrona, notering i Skeppsregistret den 11 oktober.
Imponerande snabb handläggning av Transportstyrelsen är min spontana reflektion..
Är ägarbytet konsekvens av att fartyget blev inmotat till Karlskrona?
Vem äger fartyget idag?
Google sök ” Seikon Dukuray, Togo” ger ingen träff.
Vad skall Saga Lejon användas till framöver?
« Senast ändrad: 15 november 2017, 09:57:52 av Navigatören »
SV: Saga Lejon på väg till Afrika
« Svar #42 skrivet: 15 november 2017, 20:16:03 »
Kanske turistkryssningar.Är det stor turism där av de som söker "det lilla extra"?

Gör iordning Birger Jarl för kustkryssningar de som Saga Lejon gjorde tidigare,borde vara lönsamt då hon erbjuder hytter som efter lätt renovering är helt OK för kortare resor
« Senast ändrad: 15 november 2017, 20:19:01 av Bo Otterström »