*
SV: Saga Lejon på väg till Afrika
« Svar #15 skrivet: 16 oktober 2017, 13:41:02 »
Kan inte begripa varför Lasse Wahlin  sålde sin älskade båt till detta öde? Men denna båt har ju varit otursförföljd större delen av sitt liv, så det lär säkert fortsätta.
Undrar också om "otur" för fartyget, men Saga Lejon hade ett starkt behov av renovering invändigt och det var väl dags för en massa klassning för fartyget. Hur mådde maskineriet tex..
Hon har legat ute bra länge till försäljning och till slut så vart det sålt.
Här löns int förklarar för den som int begriper
SV: Saga Lejon på väg till Afrika
« Svar #16 skrivet: 16 oktober 2017, 14:10:48 »
Tja om jag inte minns helt fel så omkom en person vid första sjösättningen. Diverse turer i Öresund som sagt, och hos Wahlin har det varit en hel del problem.  Flera maskinstopp och grundstötningar med evakuering av passagerare. I Slussen tror jag det var som någon i maskin skulle passa på att ordna en glappkontakt med följd att all hydraulik till propellerreverseringen slogs av, och av säkerhetsskäl vred bladen sig för back. Skepparen gav fart framåt när han märkte att Saga börjar backa med påföljd att hastigheten bakåt ökar ytterligare.  Mosar en segelbåt där besättningen med nöd och näppe hinner upp på pålverket. Blir även ytterligare en påbackning vid senare tillfälle.
Visar sig även att Saga blir ovälkommen på Harstena by pga sin storlek, och passagerarna lämpas iland på klipporna på östra sidan. Blev fina bilder i tidningen på gamla tanter som halkar och slår sig när de försöker komma iland, och där tar de populära resorna till ön slut. På Capella ekumenika sätter sig Saga duktigt fast när kapellbesökarna ska åka hem, och även de resorna tar slut. Har även med egna ögon sett diverse konstigheter båten råkat ut för då jag själv är till sjöss i samma område. Klantig hantering möjligen,  men ändå en hel del otur omgärdar denna båt anser jag.
SV: Saga Lejon på väg till Afrika
« Svar #17 skrivet: 21 oktober 2017, 07:26:49 »
Det var en väldig bevakning i många dagstidningar strax efter förra helgen, men nu är det helt tyst., och AIS är avslagen.
Båten rymde från Karlskrona men blev snabbt upphunnen av KBV och fick gå in i Ystad. Det sades att fartyget skulle flaggas ut till Togo som fritidsfartyg. Inspektör från Togo skulle komma till Ystad för besiktning av fartyget och skriva erforderliga certifikat. Är det någon som vet mer om detta? Någon i Ystad som kan bekräfta att båten ligger kvar?
*
SV: Saga Lejon på väg till Afrika
« Svar #18 skrivet: 21 oktober 2017, 08:08:36 »
Hon avgick i går kväll mot Skagen.
Här löns int förklarar för den som int begriper
SV: Saga Lejon på väg till Afrika
« Svar #19 skrivet: 21 oktober 2017, 09:09:11 »
Hon avgick i går kväll mot Skagen.

Tack, ser nu att AIS är igång.
Kanske blir det dockning och inspektion av Togo Register.
*
SV: Saga Lejon på väg till Afrika
« Svar #20 skrivet: 21 oktober 2017, 10:49:48 »
Så då går "Sagan" mot sitt slut.
I natt har hon passerat sitt ursprungliga hemmavatten. :(
/Marre
SV: Saga Lejon på väg till Afrika
« Svar #21 skrivet: 21 oktober 2017, 18:05:28 »
Men nu får vi fundera lite över reglerna. Resterande inlägg är baserat på vad som skrivits tidigare i tråden. Från början hade fartyget Svensk registrering som passagerarfartyg och begränsningar i vilket fartsområde det fick segla i. Det var inte sökt om något "Conveyance Certificate" (vet inte vad det heter på Svenska) som skulle tillåta fartyget att förflytta sig på en tillfällig resa utanför dessa fartsområden. Vid skifte av ägare och management måste också detta dokumentaras hos flaggstaten som antingen förnyar certifikat eller påtecknar de nya förhållandena på existerande cert.

Men på vägen registrerade man fartyget i Togo. Och hissade en Togo-flagg. MEN - vid flaggskifte måste också alla certifikat förnyas. Med den nya flaggstatens papirer. Detta efter en inspektion som säkerställer att fartyget tillfredställer nya flaggstatens regelverk. Och detta är internationella regler. Oavsett i vilken hamn fartyget hade visat sig efter att ha lämnat Sverige skulle de ha fått stora problem när dokumentationen inte var i ordning. Av någon anledning genomförde man uppenbarligen inte denna procedur. Vilket orsakade att Svenska myndigheter reagerade. Antagligen helt korrekt.

Därmed tog man in fartyget till en hamn där detta skulle klargöras. Och så utfärdade Togo alla de dokument som behövdes för en vidare resa. Varefter Svenska myndigheter lyfte på hatten och sade "bon voyage".

Grundfelet tycks alltså ligga hos rederiet som inte har haft kunskap om vilka papirer som måste finnas för en vidare resa utanför Svenska myndigheters juristiktion. Hela denna fars kunde sannolikt ha undvikits om de nya ägarna hade haft lite mer kunskap om regelverken inom shipping eller anlitat någon konsult med dessa kunskaper.
« Senast ändrad: 21 oktober 2017, 18:09:27 av Donkeyman »
SV: Saga Lejon på väg till Afrika
« Svar #22 skrivet: 21 oktober 2017, 20:39:28 »
Eller så är deras filosofi "gåre så gåre"

Ännu ett vackert fartyg försvann för gott.
SV: Saga Lejon på väg till Afrika
« Svar #23 skrivet: 22 oktober 2017, 15:57:04 »

Undrar om det är någon som fått en påse pengar för att bättra på handläggningstiderna?

SV: Saga Lejon på väg till Afrika
« Svar #24 skrivet: 22 oktober 2017, 16:24:14 »
Nu har det sig också så att de allra flesta Flaggstater som ser en möjlighet att få in ett nytt fartyg genomför proceduren med absolut minsta tänkbara handläggningstid. För fartyg som är i klass genomför klassen detta på vägnar av Flaggstaten men för dem som inte är klassade krävs att en inspektör från Flaggstaten genomför operationen.
SV: Saga Lejon på väg till Afrika
« Svar #25 skrivet: 03 november 2017, 09:22:11 »
Saga Lejon har ännu inte bunkrat på resan från Norrköping till Lome i Togo Afrika
Fartyget lämnade Norrköping den 7 oktober.
Med reservation för ofrivilliga stopp i Karlskrona och Ystad men jag tror inte att någon bunkring skedde där heller.
Grundar det på osäkerheten om fartyget skulle få fortsätta eller inte och därför stod nog bunkring långt ner på befälhavarens to do lista.
Imponerande räckvidd om de klarar sig hela vägen.
Distansen Norrköping – Lome är 5040 nm räknat Marine Traffic reseplanerare.
Tid för segling medelfart 8 knop blir cirka 26 dygn.
Medelfarten har legat på 8-9 knop 75-80 procent av full fart 12-13 knop hittills.
Klipp: Shipforsale sålda fartyg.
Saga Lejon Skandinaviens största restaurangfartyg.
Har tidigare haft certifikat för 850 pax i internationell trafik. 59 x 12 meter.
Byggd till GL 100A5 K i Tyskland 1969.
SV: Saga Lejon på väg till Afrika
« Svar #26 skrivet: 03 november 2017, 18:48:20 »
Visst är det märkligt om fartyget klarar att gå hela vägen till Togo utan att bunkra. Fartyget har två huvudmaskiner på tillsammans ca 1800 hk. Enligt min erfarenhet från olika fartyg drar de 6-7 m3/dygn vid 80-90 % effektuttag. om de kör med ca 60% effektuttag gissar jag på 4 m3 per dygn. Alltså i storleksordning 100 m3 för hela resan. Och så bör de väl ha några 10-tal m3 i marginal. Finns det någon som har GA-plan för fartyget så att vi får veta vad tankarna rymmer? Fartyget var ju beställt för att gå korta sträckor, inte att gå sträckor på nära en månad. Kanske är det så enkelt att bunkern var så billig på 60-talet att man byggde med tankar så stora att man skulle klara sig med att bunkra med några månaders mellanrum.
SV: Saga Lejon på väg till Afrika
« Svar #27 skrivet: 03 november 2017, 19:04:13 »
Enligt uppgift skall lär det finnas 29,8 m3 tankar för bunker i det fartyget.
Fredrik Ahlman
SV: Saga Lejon på väg till Afrika
« Svar #28 skrivet: 05 november 2017, 09:24:43 »
Saga Lejon har nu passerat Dakar på väg mot Lome i Togo.
Trodde att dom skulle sätta in nosen där och fylla upp tankarna.
Beräknat ETA Lome nästa söndag.
SV: Saga Lejon på väg till Afrika
« Svar #29 skrivet: 07 november 2017, 13:26:03 »
Det spekuleras kring huruvida Saga Lejon har bunkrat under resan Norrköping – Lome i Togo Afrika 5040 nm i systerforumet skärgårdsbåtar.
Länk: http://www.skargardsbatar.se/forum/index.php?PHPSESSID=779474da33371303f72fd75b41ddf96c&topic=5075.60
Det cirkulerar ett rykte i Norrköping att flera tankbilar varit synliga dagarna innan Saga Lejons avgång från hamnen den 7 oktober
Kan det vara så att ballasttankankar byggts om för att i stället ta bunker?
Om så är fallet ger det förklaring till att fartyget blev inmotat till Karlskrona av KBV där orsak uppgavs vara för stort djupgående.
Ett konstaterande som senare togs tillbaka när Saga Lejon väl kom till kaj.