"Pråmhiss" i Jenisej uppströms Krasnojarsk
« skrivet: 06 oktober 2017, 12:34:55 »
I "Kryssningsfartyg": "Panamakanalkryssningar"

Den här anordningen i Krasnoyarsk är ju rätt mäktig

https://en.wikipedia.org/wiki/Ship_lift_of_Krasnoyarsk_hydroelectric_power_station
Den här linken är bättre: https://www.e-river.ru/press-centre/gallery/misc/shipelevator
Det är ett rälsfordon, elektriskt, med tre strömavtagare, som på en järnväg med 9000 mm spårvidd och vågrät tandstång på bägge räler, kör ner i vattnet på nersidan av kraftverket, så att pråmar kan bogseras ombord, backar så upp till en vändskiva, vänder 140 grader och går ner i vattnet på översidan kraftverket. Jag besiktigade personligen anordningen i juni i år.
« Senast ändrad: 06 oktober 2017, 12:37:09 av Risberg »
SV: "Pråmhiss" i Jenisej uppströms Krasnojarsk
« Svar #1 skrivet: 06 oktober 2017, 12:57:10 »
Det är närmare till Bryssel, där den här typen av "slussning" har funnits ganska länge.
Båthiss på kabelbana resp. vertikalt i Belgien
« Svar #2 skrivet: 06 oktober 2017, 13:05:08 »
Det är närmare till Bryssel, där den här typen av "slussning" har funnits ganska länge.
Intressant! Med pråmar som fraktas på ett fordon på räls förbi ett hinder?
Något helt annat, som också finns i Belgien, är båthissen i Ronquiere, där i två av hvarandra oberoende, stora "badkar", flodbåtar/pråmar fraktas på en kabelbana på hvardera 238 hjul på fyra skenor, och den helt lodräta båthissen i Strepy-Thieu, där de fraktas vertikalt i liknande "badkar". (Jag åkte med en passagerarbåt i båda 2004 - rekommenderas. Turen börjar i Halle, söder om Brussel.)
*
« Svar #3 skrivet: 06 oktober 2017, 13:10:31 »
Finns liknande lite var stans. Bla den här i Tyskland.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lyftverket_Niederfinow

Men den i Sibirien är nog bland de större. Tror det finns någon eller några ytterligare också i Ryssland. Men jag är inte säker.

Själv tycker jag akvedukter är minst lika imponerande. Vi har väl två i Sverige? Den i Dalsland och den bredvid Göta Kanal.
« Svar #4 skrivet: 06 oktober 2017, 13:21:29 »
Finns liknande lite var stans. Bla den här i Tyskland.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lyftverket_Niederfinow

Men den i Sibirien är nog bland de större. Tror det finns någon eller några ytterligare också i Ryssland. Men jag är inte säker.

Den i Niederfinow är väl mer som den i Strepy-Thieu? Lodrät förflyttning utan skenor och hjul. Och den i Ronquiere är båthissar där "badkar" eller "vattenkammare" rullar på hjul på räls, där hvarken hjul eller räls är i kontakt med vatten, och där pråmarna/båtarna kör in i dessa och hela tiden flyter. Den i Krasnojarsk är något helt annat: Ett rälsfordon, som med ena halvan kör ner i vattnet och lastar pråmar, som ligger torrt på rälsfordonets "däck". En annan skillnad är att båthissarna med vattenkammare har stationär motor, som förflyttar dem med kablar. Rälsfordonet i Krasnojarsk är ett självgående fordon, med strömavtagare till kontaktledning. Så jag tror inte att Du hittar anordningar som den i Krasnojarsk "litet hvar stans".
« Senast ändrad: 06 oktober 2017, 13:31:43 av Risberg »
*
« Svar #5 skrivet: 06 oktober 2017, 13:44:00 »
Nej, du säkert rätt i att den i Sibirien är tekniskt unik men jag menade fartyghissar rent allmänt.

Ligger för resten inte staden Krasnojarsk utefter transsibiriska järnvägen? Har för mig att vi tog en bensträckare på perrongen där.

*
« Svar #6 skrivet: 06 oktober 2017, 14:04:49 »
Sjöfart är väl kanske inte det första man tänker på när Sibirien nämns, men bortsett från fartygshissen finns det även andra intressanta företeelser där.

1981 besökte jag första gången Irkutsk vid Bajkalsjön och såg då till min förvåning en rätt stor men nedgången, upplagd och rostig isbrytare vid namn Angara. Byggd och sammansatt där år 1900, men i likhet med en föregångare, egentligen byggd i Storbritannien och i delar, via järnväg transporterad till Bajkalsjön för montering. Glädjande nog påbörjades en restaurering av den gamla isbrytaren 1989 och fungerar numera som ett museum.

I Titicacasjön (3800 möh) i Peru finns ett liknande udda fartyg vid namn Yavari.

Den byggdes också i Storbritannien, som ett lego i närmare 2.800 delar, och fraktades upp med mulåsnor från Stilla Havskusten. Efter oändliga bekymmer hade man fått ihop fartyget 1870. Därefter har Yavari haft en brokig historia som bla medlem av peruanska flottan och kombinerat passagerar- och fraktfartyg.

1982 var Yavari rejält förfallen där den låg i Punos hamn, då en engelsk dam vi namn Meriel Larken, tog sig ann henne och påbörjande en restauration. Jag var där 2000 och kunde då konstatera att det bla fanns en unik Bolindermaskin från 1914. Numera skall den visst också fungera efter bidrag från bla Volvo. Trevligt museum har det också blivit.
« Svar #7 skrivet: 06 oktober 2017, 14:07:49 »
Ligger för resten inte staden Krasnojarsk utefter transsibiriska järnvägen? Har för mig att vi tog en bensträckare på perrongen där.
Jojomensan! Men det var förbjudet för utlänningar att stiga av där tills 1996. Krasnojarsk är utgångspunkt för en mycket trevlig båtfärd på Jenisej, se min tråd "Två flodbåtar - en jämförelse" under "Kryssningsfartyg". Andra floder man kan åka på i Sibirien är Lena och Amur.
« Senast ändrad: 06 oktober 2017, 14:19:05 av Risberg »
« Svar #8 skrivet: 06 oktober 2017, 14:18:40 »
Sjöfart är väl kanske inte det första man tänker på när Sibirien nämns, men bortsett från fartygshissen finns det även andra intressanta företeelser där.

1981 besökte jag första gången Irkutsk vid Bajkalsjön och såg då till min förvåning en rätt stor men nedgången, upplagd och rostig isbrytare vid namn Angara. Byggd och sammansatt där år 1900, men i likhet med en föregångare, egentligen byggd i Storbritannien och i delar, via järnväg transporterad till Bajkalsjön för montering. Glädjande nog påbörjades en restaurering av den gamla isbrytaren 1989 och fungerar numera som ett museum.

Det fanns till och med en tågfärja; BAJKAL, på Bajkalsjön. Sträckningen förbi sjön var den sista delen av transsibiriska, och intill den var färdig lade man spår på isen om vintern och hade tågfärja om sommaren (hvad man hade under islossningen har jag ingen aning om). Den fraktades också i delar på järnväg från Storbritannien. (Jag åkte f.ö. bärplansbåt på Bajkalsjön 1994.)

Även norska Tinnsjøn hade en bogserbåt, SKARSFOS, hvars ångpanna fraktades på en släde, dragen av 34 hästar.
« Svar #10 skrivet: 13 oktober 2017, 11:33:03 »
Tågfärjan Baikal

Det var det bästa och utförligaste jag har sett om den tågfärjan. Tack!  :)