SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #60 skrivet: 19 oktober 2017, 06:04:16 »
Däremot kan man fråga om Viking Sally inte hade porten till däck 5 i bruk samma år som Saga och Song kom. När tillkom nuvarande kajerna till Stadsgården?

På bilderna från Åbo ser man inga högre konstruktioner till landgångarna före att Amorella kom sent i 1988 och samtidigt invigdes nuvarande Vikingterminalen där.

Turella och Rosella hade det i varje fall. För de hade inga passagerarportar på däck 4, endast fordonsportar. Sally hade portarna så att man kunde välja däck. Dock kunde man bara använda en i taget.

Den gamla lägre landgången på VLs terminaler passar som sagt till portar på  både däck 4 och 5, men inte däck 6.

Poängen med den lite udda lösningen  som VL hade som standard var och är ju annars att man får ett snabbare passagerarutbyte genom att använda dubbla landgångar.

Siljas Serenade och Symphony har som sagt ett liknande arrangemang, men där används den nedre porten för personal.
« Senast ändrad: 19 oktober 2017, 06:05:53 av Mistluren »
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #61 skrivet: 19 oktober 2017, 11:26:35 »
Däremot kan man fråga om Viking Sally inte hade porten till däck 5 i bruk samma år som Saga och Song kom. När tillkom nuvarande kajerna till Stadsgården?

På bilderna från Åbo ser man inga högre konstruktioner till landgångarna före att Amorella kom sent i 1988 och samtidigt invigdes nuvarande Vikingterminalen där.

Turella och Rosella hade det i varje fall. För de hade inga passagerarportar på däck 4, endast fordonsportar. Sally hade portarna så att man kunde välja däck. Dock kunde man bara använda en i taget.

Den gamla lägre landgången på VLs terminaler passar som sagt till portar på  både däck 4 och 5, men inte däck 6.

Poängen med den lite udda lösningen  som VL hade som standard var och är ju annars att man får ett snabbare passagerarutbyte genom att använda dubbla landgångar.

Siljas Serenade och Symphony har som sagt ett liknande arrangemang, men där används den nedre porten för personal.

Fast Rosella och Turella hade porten på däck 4 och det fanns inga andra portar till passagerare:

http://www.vikingline.fi/globalassets/documents/ships_and_on_board/ship_info/rosella_sv-en-fi.pdf

Däremot Diana II verkade ha sina portar på däck 5. Hon trafikerade ju Stockholm ett tag till början. :)
http://www.faktaomfartyg.se/extra_bilder/far_d/diana_II_1979_rit_1.htm

Det roliga är precis att få veta hur infran har följt med i utvecklingen, det är därför jag undrar.
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #62 skrivet: 19 oktober 2017, 11:33:09 »
Däremot kan man fråga om Viking Sally inte hade porten till däck 5 i bruk samma år som Saga och Song kom. När tillkom nuvarande kajerna till Stadsgården?

På bilderna från Åbo ser man inga högre konstruktioner till landgångarna före att Amorella kom sent i 1988 och samtidigt invigdes nuvarande Vikingterminalen där.

Turella och Rosella hade det i varje fall. För de hade inga passagerarportar på däck 4, endast fordonsportar. Sally hade portarna så att man kunde välja däck. Dock kunde man bara använda en i taget.

Den gamla lägre landgången på VLs terminaler passar som sagt till portar på  både däck 4 och 5, men inte däck 6.

Poängen med den lite udda lösningen  som VL hade som standard var och är ju annars att man får ett snabbare passagerarutbyte genom att använda dubbla landgångar.

Siljas Serenade och Symphony har som sagt ett liknande arrangemang, men där används den nedre porten för personal.

Fast Rosella och Turella hade porten på däck 4 och det fanns inga andra portar till passagerare:

http://www.vikingline.fi/globalassets/documents/ships_and_on_board/ship_info/rosella_sv-en-fi.pdf

Däremot Diana II verkade ha sina portar på däck 5. Hon trafikerade ju Stockholm ett tag till början. :)
http://www.faktaomfartyg.se/extra_bilder/far_d/diana_II_1979_rit_1.htm

Det roliga är precis att få veta hur infran har följt med i utvecklingen, det är därför jag undrar.
Rosella byggdes om 1993. Innan dess låg passagerarentrén på däck 5. Turella har den väl fortfarande där?
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #63 skrivet: 19 oktober 2017, 11:40:19 »
Oj så var det! Och att det var så omfattande, med alla hytter till bildäcket samtidigt.

http://www.faktaomfartyg.se/extra_bilder/turella_1979_rit_1.htm

Rosella fick det 1993 men när fick syrran det? Som Lion King redan 1996? När hon var Fantaasia, var det inget garage på däck 5 mer, du ser ju det på planlösning och själva hyttavdelningen på mina bilder ombord Regina della Pace 2012. Och ja, där har dom bytt logik så att det som var däck 4 hos Viking är däck 5.

https://goo.gl/photos/VcXushvzF8vc6wWh7

Syns tydligt på Mirans bilder ombord Fantaasia:
http://www.faktaomfartyg.se/extra_bilder/fantaasia_1979_omb_1.htm
« Senast ändrad: 19 oktober 2017, 11:50:23 av JoonasK »
*
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #64 skrivet: 19 oktober 2017, 12:20:04 »
Som Lion King hade Turella personbildäcket kvar på hyttdäcket.
Har själv parkerat där mellan Halmstad-Grenå.

/ Marre
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #65 skrivet: 19 oktober 2017, 13:09:19 »
Som Lion King hade Turella personbildäcket kvar på hyttdäcket.
Har själv parkerat där mellan Halmstad-Grenå.

/ Marre

Säkert så. I så fall har hyttavdelningen kommit hos Tallink eller sista tider som Lion King. FOF anger enbart en dockning 1996.
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #66 skrivet: 19 oktober 2017, 14:21:10 »
Oj så var det! Och att det var så omfattande, med alla hytter till bildäcket samtidigt.

http://www.faktaomfartyg.se/extra_bilder/turella_1979_rit_1.htm

Rosella fick det 1993 men när fick syrran det? Som Lion King redan 1996? När hon var Fantaasia, var det inget garage på däck 5 mer, du ser ju det på planlösning och själva hyttavdelningen på mina bilder ombord Regina della Pace 2012. Och ja, där har dom bytt logik så att det som var däck 4 hos Viking är däck 5.

https://goo.gl/photos/VcXushvzF8vc6wWh7

Syns tydligt på Mirans bilder ombord Fantaasia:
http://www.faktaomfartyg.se/extra_bilder/fantaasia_1979_omb_1.htm
Rosella nuvarande landgång på däck 4 togs i bruk när hon återigen sattes in på kapellskärlinjen 2008 istället för att
bygga om landgången, porten fanns där sen tidigare och användes till att lassa/lossa bilar när det fanns
ett bildäck på 4:an. Passagerar portarna på 5:an som funnits sen begynnelsen finns ännu kvar, den ena används
som lager för den nya butiken där, den andra användes faktiskt ännu under Tallinn trafiken i vintras.
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #67 skrivet: 19 oktober 2017, 15:09:28 »
Oj så var det! Och att det var så omfattande, med alla hytter till bildäcket samtidigt.

http://www.faktaomfartyg.se/extra_bilder/turella_1979_rit_1.htm

Rosella fick det 1993 men när fick syrran det? Som Lion King redan 1996? När hon var Fantaasia, var det inget garage på däck 5 mer, du ser ju det på planlösning och själva hyttavdelningen på mina bilder ombord Regina della Pace 2012. Och ja, där har dom bytt logik så att det som var däck 4 hos Viking är däck 5.

https://goo.gl/photos/VcXushvzF8vc6wWh7

Syns tydligt på Mirans bilder ombord Fantaasia:
http://www.faktaomfartyg.se/extra_bilder/fantaasia_1979_omb_1.htm
Rosella nuvarande landgång på däck 4 togs i bruk när hon återigen sattes in på kapellskärlinjen 2008 istället för att
bygga om landgången, porten fanns där sen tidigare och användes till att lassa/lossa bilar när det fanns
ett bildäck på 4:an. Passagerar portarna på 5:an som funnits sen begynnelsen finns ännu kvar, den ena används
som lager för den nya butiken där, den andra användes faktiskt ännu under Tallinn trafiken i vintras.

Det där stämmer riktigt, jag klev ju ombord på Tallinn-linjen genom den.