Regina Baltica 3/9 2009 även med Lastfartyg på bild.
« skrivet: 27 september 2017, 15:09:49 »
År 2009 var vi ett gäng som gjorde en kombinerad partykryssning och mupparresa till Riga. Här kommer några bilder från den resan.

Vi är på väg ombord i den långa gången från Terminalen i Frihamnen.

Stäven i lite mera detalj.

Den här motljusbilden ser lite rolig ut då man inte ser bryggan! Tyckte för övrigt att dessa systrar kändes lite gamla redan när Silja presenterade Finlandia och Silvia Regina.

Regina Baltica har ganska stökiga men stora utedäck,  här en återvändsgränd. Till vänster bakom glaset ligger Discot.

Terrassen framför skorstenarna, trevligt ljud här! :)

Dom båda skorsternarna som gav systrarna sitt lite speciella utseende.

Många utedäck är det och nästan allt är öppet.

Bryggvingen

Så tittar vi in i Discot, har för mig att det var Estline som byggde till discot? För växthuset i aktern kom till tidigare under tiden som Braemar.

Mer från Discot, ganska sunkig inredning men det tänker man inte på i mörkret senare.

Dansgolvet med trappan ner mot Nattklubben.

Cafeterian i aktern.

Trapphus styrbords sida i fören.

Trapphus midskepps mellan nöjesvåningarna.

Gången bort mot Nattklubben från trapphuset.

Växthuset som här inte längre var något växthus, byggdes till när hon flyttade till Norge, förutom övervåningen här, så tog man bort lite konferensrum och förstorade nattklubben. Ursprungligen hade Saga/Song en nattklubb mera midskepps och discot i aktern mellan konferensrummen. Den gamla nattklubben blev Ala Carte restaurang.

Se nedan:

http://hhvferry.com/vikingsaga_origdpx.html

Tillverkningsskylten

Det blev ganska mycket party, så jag är förvånad över min ork att fotografera så mycket lastbåtar på väg in till Riga.

M/S West Lynda, ser ut att vara en mindre kemikalietanker? Hemmahörande i Riga, byggd 1981 och har samma namn fortfarande.

M/T Sichem Hiroshima, lite större kemikalietanker? Byggd 2008 så endast ett år gammal här, ser ut att fortfarande ha samma namn och hemmahörande i Singapore.

M/S Diana flaggad i Antigua & Barbuda, byggd 2007 och seglar med samma namn fortfarande.

Bunkerbåt modell äldre, byggd 1968 och har kvar samma namn idag, har en ganska stor kran på däck!

Närmast har vi M/S Lontano med Gibraltarflagga, byggd 2000 och seglar med samma namn idag.
Bakom har vi M/S Alsen som hon hette fram till 2010, nu heter hon Dina och har Cypriotiskt flagg, byggd 2002.

M/S Magnolia 1, hette denna dam år 2009, därefter fick hon namnet M/S Baska och är flaggad i Moldovia, hon byggdes 1983.

En lite trött trålare.

Bogserbåten Tigran byggd 1974, fick för mig det var en fd Röda Bolaget, fast det stämde inte. Okänd flagga men bör väl vara hemmahörande i Riga där hon fortfarande hamnar på bild.

Isbrytare, till vänster skymtar Trafikledningsbyggnaden.

Isbrytaren igen.

Instrumenten på Regina Balticas bryggvinge.

M/S Vera Rambow, byggd 2008 och med tysk flagga vilket hon fortfarande har med samma namn.

Mitt i trånga farleden kan man förstås fiska!

M/S Star Of Sawara, byggd 2008 med Panamaflagg, samma namn och flagga ännu idag.

Sen var vi framme i Riga och skulle ut och åka lite spårvagn...

Fortsättning följer...

//R

« Senast ändrad: 27 september 2017, 15:24:23 av Robert Brink »
SV: Regina Baltica 3/9 2009 även med Lastfartyg på bild.
« Svar #1 skrivet: 27 september 2017, 15:18:21 »

Förutom att åka spårvagn, stod det bussmuppning på schemat! År 2009 kunde man fortfarande hitta fd svenska bussar och även andra äldre bussar i Riga.

Här en fd småländsk Volvo som lastar.

En Mercedes O303.

Vi åkte ut och tog en öl på en lokal pub i detta hus.

Efter en trevlig dag i Rigas förorter, så var det dags att gå ombord igen.

Regina Baltica i Riga.

Växling av kol i hamnen.

Rökrutan!

M/S Via

Efter en trevlig utsegling i kvällssolen verkar kameran fått vila! Ångrar förstås idag, att man inte tog mer bilder på framför allt inredningen.

Men en toalettbild måste ni bara få... ;)

Trailerdäcket.

Ramp ner från övre Trailerdäck.

Regina Baltica var en charmig dam, men för resenärer som inte är fartygsintresserade så var hon nog ganska så sliten på slutet. Folk hade högre krav efter att ha rest med nyare färjor.

//R

« Svar #2 skrivet: 27 september 2017, 15:56:19 »
Kompletterar med tre bilder från en resa med henne år 2006.

Bufférestaurangen.

Rulltrappan.

Nattklubben i aktern.

//R
« Svar #3 skrivet: 27 september 2017, 16:08:28 »
Underbara bilder. Tyckte om den färjan och saknar den på Riga linjen.
« Svar #4 skrivet: 27 september 2017, 17:04:22 »
Tack så mycket för bilderna! Jag åkte tyvärr aldrig med henne men drömde om det ett flertal gånger  :)
Mina bilder hos Flickr: https://www.flickr.com/photos/90555815@N06/

.... .-     . -.     -... .-. .-     -.. .- --. //Kryzzarn
« Svar #5 skrivet: 27 september 2017, 21:39:05 »
Härliga bilder.
"Tropical Garden"var en härlig 2 våningsbar där man gärna satt på väg på Rigaresorna.
Så här såg det ut 2008-05-04 när hon passerade Grinda ut mot Sandhamn-Riga med sitt
karakteristiska dunkande ljud:

Här har Viberö ankommit bryggan vid Södra Grinda och turisterna verkar inte ta någon notis om fartyget där borta.../Ulf
« Svar #6 skrivet: 28 september 2017, 08:14:51 »
Trevliga bilder från ett fartyg jag aldrig lyckades åka med . synda så här i efterhand så borde man gjort det/TT
Resor 2017.
Silja Symphony*2
Baltic Queen
Jewel of the seas i medelhavet
Galaxy
Baltic Princess
Kommande2017:
Freedom of the seas i karibien
Kommande 2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
*
« Svar #7 skrivet: 28 september 2017, 08:56:11 »
Härliga bilder på gamla ReBa som hon kallades bland vissa.
Bogserbåten är gamla Erland från Röda Bolaget.
Här löns int förklarar för den som int begriper
« Svar #8 skrivet: 28 september 2017, 10:28:35 »
Hur sunkig va hon egentligen, jag har alltid haft den bilden att den är väldigt sunkig, dock gillar jag växthuset, ser mysigt ut.
« Svar #9 skrivet: 28 september 2017, 12:31:43 »
Tack för bilderna!!!  :)

Vilken nostalgi! Det var sannerligen en annorlunda skuta, lite som en labyrint och det är stor skillnad mot dagens fartygsdesign med enkla vandringsstråt.

Vad jag särskilt minns är den där amfiteatern ute på däck med sittplatser. Bra vindskyddad placering bakom skorstenarna.

Sedan var ju maten ombord ett kapitel för sig - käkade några gånger på buffen och det var under all kritik. Förfabricerad kokt potatis som smakade skunk (säkert upphälld från konserv), varmrätter som var torra och sega. Prisvärt - knappast - och få gäster. Man förstod snabbt varför.

« Svar #10 skrivet: 29 september 2017, 00:13:56 »
Ojoj! Min gamla ReBa där! Så härligt, tack! Jag minns nu plötsligt när jag stod och drack öl på vägen från Tallinn till Stockholm, åtminstone fram till Mariehamn en varm augustinatt med några ester på vägen till Norge, blev några stycken Saaremaa Tuulik de bjöd på. Vi var tvugna att fortsätta på akterdäcket bakom övre våningen av växthuset eftersom de ville inte ha oss i disco med ölburkar, konstigt nog. Sen en annan vinternatt var man halvsovande vid borden på nattklubben eftersom sittsalongen var fullsatt och det gugnade ganska märkvärt. Och sista gång med henne så vann jag en frågesport på övre våningen av växthuset igen och resten av kvällen spenderades på puben näst till a la carte restaurangen. Jag åt dåtiden alltid i cafeterian och minns bara denna sista gång till Riga att någonsin hade bokat en delad hyttplats med litauiska bönder. :D Studentliv var fattigt med pengar men nog kunde man ha det roligt ändå. Så synd bara att jag dåtiden inte kunde finna plats i minneskort för interiörbilder. Kanske tyckte jag att det var halvtaskigt med sådana när man bara hade en kompaktkamera.
« Senast ändrad: 29 september 2017, 00:15:50 av JoonasK »
*

Penny

• 71
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 29 september 2017, 19:40:14 »
Trevligt reportage! Kan inte minnas att jag åkt med denna fartygsklass, så roligt att få se  :)
http://dayviews.com/Fartygsbilder/523437132/
Här är mitt senaste kryssningsfartygsreportage från 2017! Skriv gärna en fråga/kommentar om du undrar över någonting :)

Kommande
Silja Symphony
« Svar #12 skrivet: 30 september 2017, 18:54:22 »
Hej

Tak for dejlig rapportage sammen med de fine billeder. :D
Fordi Regina Baltica ikke er så stor, syntes jeg faktisk at der er en meget hyggelig maritim atmosfære ombord, og jeg syntes generelt hendes indretning er rigtig fin.

Med venlig hilsen
Carl

DSC00681 by Carl Rasmussen, on Flickr

DSC00669 by Carl Rasmussen, on Flickr
Regina Baltica oktober 2010

« Svar #13 skrivet: 07 november 2017, 12:25:15 »
Jeg reiste flere ganger med henne da hun seilte som Braemar mellom Oslo - Hirtshals - Harwich. Da var hun et elegant, stilig fartøy med klasse! Å se hvor ødelagt og herjet hun er på disse bildene gjør meg bare lessen...
« Svar #14 skrivet: 09 november 2017, 12:24:25 »
Bilderna är ju tagna bara några veckor innan hon togs ur trafik. Man brydde väl sig inte så mycket om henne på slutet.