SV: Atlantic
« Svar #15 skrivet: 25 september 2017, 17:43:33 »
Faroflaggan hade PSC Major i engelsk hamn for 15 dagar sedan,  Baten fick inte ens ga fran kaj.  sedan denna nu,  Kommer valfram lite nar Verket kommer omboard oxa.   Faroarna har val ca 100 Fartyg eller?

I fallet med fartyget i England så var det ju ett Svenskt management som hade den båten och klassad i Lloyds Register. Borde ju då vara topp standard eller?
Men hon var inte detained konstigt nog, men med mer än 5 ISM relaterade brister så blir det med största sannolikhet en ISM audit för att hon skall få gå.

Flaggade ett fartyg från Svensk till Färöarna för en tid sedan, och Färöarna accepterade inte standarden som var under Svensk flagg utan hon fick uppgraderas.
*
SV: Atlantic
« Svar #16 skrivet: 25 september 2017, 18:27:27 »
Ja, märkligt nog har man bestämd uppfattning om att inget är som svenska krusbär. Och det gäller även inom sjöfarten. Man kan ju bara erindra sig protesterna och fasorna i Sverige gällande fartyg under "bekvämlighetsflagg". Ett begrepp som knappast ens SEKO/Sjöfolk numera nyttjar.
SV: Atlantic
« Svar #17 skrivet: 25 september 2017, 19:44:44 »
Nej svensk flagg ar ju tyvarr mycket micky mouse, X antal ar sedan var jag med att byta flagg pa svensk passerarbat,  Klassen var chockad over att hon kunnat segla under svensk flagg med allt omboard.Dar igen var fraga var SEKO var, dom var formodligen bjudna pa det ena och det andra men formodligen mycket varre i norsk kustfart vad jag sjalv erfart.

Det ar val inget som sager att det ar top standard for det ar svenskt manangment eller? Kan saker vara sa att nar PSC inspetorerna ser att det finns par major sa letar dom mera, sedan ar det ju sa att borjar manga PSC bli trotta pa massa shipcharlie ute pa batarna och oftast med ost stats besattningar.

Sedan kan man ju undra att vi kan ha cabotage med en del lander som av en del klassas som FOC, men men.  sa ar det bara.
Walvis Bay anchorage
*
SV: Atlantic
« Svar #18 skrivet: 26 september 2017, 11:07:27 »
SV: Atlantic
« Svar #20 skrivet: 28 september 2017, 20:07:47 »
Ja nu som brukligt har PSC varit omboard.  verkar fatt en gedigen lista pa PSC total 25 st.   Ligger bakom en betalvagg,  men rubriken var, Besiktningen klar – 25 fel på fartyget: "Brustit någonstans"
Walvis Bay anchorage
*
SV: Atlantic
« Svar #21 skrivet: 29 september 2017, 05:40:20 »
Ja nu som brukligt har PSC varit omboard.  verkar fatt en gedigen lista pa PSC total 25 st.   Ligger bakom en betalvagg,  men rubriken var, Besiktningen klar – 25 fel på fartyget: "Brustit någonstans"
Tidigare historia av anmärkningar är inte särskilt vacker, så egentligen är inte 25 någon anmärkningsvärd siffra.
Undrar om det inte blir en liten pittoresk Dansk hamn med plåtsaxar som nästa destination nu, är väl risk för stor strukturella skador i botten?

Edit: tydligen inte så mycket skador, så kanske ute o vinglar snart igen....
http://www.ostrasmaland.se/oskarshamn/manga-fel-pa-fartyget-atlantic/
« Senast ändrad: 29 september 2017, 05:50:59 av TO »
*
SV: Atlantic
« Svar #22 skrivet: 01 oktober 2017, 18:41:41 »
*
« Senast ändrad: 04 oktober 2017, 10:44:27 av Tim S. »
*
SV: Atlantic
« Svar #24 skrivet: 07 november 2017, 10:42:38 »
Rättegången inleds efter Atlantics grundstötning
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=6815244
*
SV: Atlantic
« Svar #25 skrivet: 21 augusti 2018, 21:38:31 »
En till i raden...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/lastfartyg-pa-grund-utanfor-oskarshamn

Av spåret att dömma så är det en klassisk insomning med utebliven sväng som följd som resulterat i att man kört upp på grund. Det enligt texten med hjälp av en avsevärd promillehalt i blodet. Funderar dock lite var man fått uppgifterna om att fartyget skulle vara ryskt, är ju Färöflaggat och vad jag förstått ägt av varvet i Assens. Givetvis kan det väl finnas ryska ägare där bakom också.

Djurgårdsvarvet har fina bilder på fartyget på sin hemsida då hon ligger ute till försäljning via dem just nu.

Kaptenen och styrmannen hade druckit alkohol när fartyget Atlantic gick på grund utanför Oskarshamn den 23 september i fjol. Dessutom hade kaptenen somnat och ett larmsystem var avstängt, skriver Statens haverikommission i sin rapport.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/kapten-somnade-innan-fartyg-gick-pa-grund
SV: Atlantic
« Svar #26 skrivet: 22 augusti 2018, 18:04:07 »
Fanns nog väsentligt viktigare lärdomar from havcom.

Tex, hur kunde DNV genomföra en ISM audit utan findings?

Eller MLC auditen?

Alkoholen är väldigt tydligt ett symptom, inte orsaken
SV: Atlantic
« Svar #27 skrivet: 24 augusti 2018, 00:59:34 »
Den rapporten är en synnerligen trist läsning. Mycket som var som det inte skall vara på den båten. Ännu en gång det här med tvåvaktssystemet och tröttheten kopplad till arbetstid.
« Senast ändrad: 24 augusti 2018, 01:02:27 av kapstans »
Fredrik Ahlman