Forest Wasa
« skrivet: 21 september 2017, 23:36:51 »
Några bilder från Forest Wasa,
Var lättmatros där en törn 1985-86

« Senast ändrad: 21 september 2017, 23:45:21 av Roger.kb »
SV: Forest Wasa
« Svar #1 skrivet: 22 september 2017, 19:06:56 »
Da maste vi nastan varit dar samtidigt savida du inte var dar nar jag var hemma pa vederlag. jag gjorde 2 tornar i Forest Wasa som motorman 85-86
Monstrade pa forsta gangen i Goteborg hosten -85 och gjorde 2 resor till Savanah for att lasta. har glomt var jag monstrade av nagon stans men det var nagonstans utefter norrlandskusten. Andra tornen monstrade jag i Norge, darefter gick vi pa varv i Setubal varvid baten blev sald till Salen i Singapore. (detta var ju efter Salen's konkurs da Transatlantic hade management)
« Svar #2 skrivet: 26 september 2017, 18:22:33 »
Jag mönstrade på i Orrskär, sen till Savanah och lasta för Orrskär igen. Sen till St Johm och last för Tofte i Oslofjorden
så vi seglade nog ihop nån månad över jul/nyår...
*
« Svar #3 skrivet: 27 september 2017, 13:42:45 »
Ser tyvärr inga bilder  :-[
« Svar #4 skrivet: 27 september 2017, 21:00:13 »
Jag mönstrade på i Orrskär, sen till Savanah och lasta för Orrskär igen. Sen till St Johm och last för Tofte i Oslofjorden
så vi seglade nog ihop nån månad över jul/nyår...

Ja det maste vi ha gjort da.
Tackar for paminelsen om ortsnamnet. Orrskar var det det hette som jag inte kom ihag.
Minns en fortojning dar i Orrskar nar det snoade och var kallt. Vi i maskin var ju med pa fortojning pa poopen. Mitt i allt sno och kyla kommer forste masken upprusande fran maskin med enbart overall. Han var i luven pa chiefen i vanlig ordning. De 2 gick inte ihop. Forresten var det nog ingen som gick ihop med chiefen.
« Svar #5 skrivet: 03 november 2017, 16:30:09 »
Hejsan!

Jag googlade Forest Wasa och fick en träff här för någon dag sedan. Nu har jag gått med. Jag skulle gärna se lite bilder (kan inte heller se de inlagda). Min pappa Mauritz var förstemaskinist på Forest Wasa under många år, det var den sista båten inom Salénrederierna han jobbade på. Han slutade ca 1982 (?) då han fick en stroke. Min familj följde med på en resa över Atlanten (augusti 1981?) för att lossa flis i Savannah, Georgia så vi var med honom på båten ca en månad. Jag var 8 år vid det tillfället. Det vore jättekul att få se lite bilder från båten! Kanske t o m några av de personer som pappa jobbade med är bekanta? Han jobbade länge med kapten Karl-Erik Persson, vet jag, och han familj var även de med på denna resa, men vet inte hur länge efter att pappa blev sjukskriven som han jobbade kvar på båten.
« Svar #6 skrivet: 04 november 2017, 01:59:30 »
Hejsan!

Jag googlade Forest Wasa och fick en träff här för någon dag sedan. Nu har jag gått med. Jag skulle gärna se lite bilder (kan inte heller se de inlagda). Min pappa Mauritz var förstemaskinist på Forest Wasa under många år, det var den sista båten inom Salénrederierna han jobbade på. Han slutade ca 1982 (?) då han fick en stroke. Min familj följde med på en resa över Atlanten (augusti 1981?) för att lossa flis i Savannah, Georgia så vi var med honom på båten ca en månad. Jag var 8 år vid det tillfället. Det vore jättekul att få se lite bilder från båten! Kanske t o m några av de personer som pappa jobbade med är bekanta? Han jobbade länge med kapten Karl-Erik Persson, vet jag, och han familj var även de med på denna resa, men vet inte hur länge efter att pappa blev sjukskriven som han jobbade kvar på båten.

hej Linda.
Nar jag var dar ombord 1985-86 hade Salen rederierna gatt i konkurs och det var Handelsbanken som agde fartyget. Bemanningen gjordes da av Transatlantic dar jag jobbade. Tyvarr fanns ingen kvar ombord da fran Salens tid. Men kanske finns har nagon annan som minns. Annars kan du kolla pa Facebook, tror det finns en Salen grupp dar.