SV: Ändrade rutter i höst/vinter pga orkanerna
« Svar #15 skrivet: 22 september 2017, 08:47:27 »
Äsch om en hamn eller två byts ut är väl ingen fara bara man kan komma ut och kryssa. fast de ställerna som är drabbade kanske
är i behov att få igång trafiken så fort som möjligt igen för att få in pengar för sin överlevnad/TT

Jag tror det dröjer innan Puerto Rico, St Maarten och några fler av de värst drabbade öarna kan ta emot turister i en större skala igen.
Det finns liksom ingen kapacitet kvar till att ta emot turister för tillfället. De måste få ta hand om sig och sina öar innan
turisterna kan börja återkomma.

Här är en artikel om Puerto Rico. https://www.nytimes.com/2017/09/21/us/hurricane-maria-puerto-rico.html?mcubz=0
Om St Maarten http://www.miamiherald.com/news/nation-world/world/americas/article173733956.html
*
« Svar #16 skrivet: 22 september 2017, 12:13:39 »
Ja, det kan förstås vara trist för personer som sett fram emot att besöka de nu drabbade öarna.

Själv blir jag inte särskilt uppspelt för någon av dessa, men det är en annan femma.

Brukar hyggligt regelbundet göra transatlantiska resor, även om det i år inte blir någon. Nästa år i november har jag dock återigen tänkt göra en tur med Crystal Serenity. Fördelen - konstigt nog inte bara enligt mig - med detta och även en del andra rederier, är att man bara har max ETT stop, från Medelhavet till Florida.
« Svar #17 skrivet: 22 september 2017, 21:19:20 »
Key West som var en drabbad hamn utav manga oppnar redan pa Sondag enligt Seatrade-Cruise.

http://www.seatrade-cruise.com/news/news-headlines/royal-caribbean-to-call-key-west-sunday-cuba-cruises-resume-as-normal.html
« Svar #18 skrivet: 22 september 2017, 21:46:53 »
Tjockt med amerikaner i Havanna då. Nya tider!
« Svar #19 skrivet: 28 september 2017, 14:25:54 »
Och jag ger mig iväg snart med Independence (slutet på oktober) men har ännu inte hört något.

Rutten är följande:

Southampton - St. Maarten - St. Thomas - San Juan - Labadee - Ft. Lauderdale

Hade vi inte fått en sån bra deal hos NCL med bra pris, barnen fick åka med gratis och gratis dryckespaket så hade vi valt kryssningen med Independence istället som du ska åka på.
*

Mattsana

« Svar #20 skrivet: 28 september 2017, 21:05:39 »
Glömde skriva med St Kitts efter St Maarten med. Det stoppet FÅR fan inte ställas in då blir jag mäkta besviken. Vet att hamnen är öppen men risken är väl att dom gör som NCL och väljer nordligare rutt.
*
« Svar #23 skrivet: 06 oktober 2017, 21:36:55 »
Ny hurricane, nya problem. Västra Karibien den här gången.

https://www.cruisecritic.com/news/news.cfm?ID=8123
« Svar #24 skrivet: 07 oktober 2017, 09:00:30 »
Ska också med NCL Getaway från Köpenhamn 15/10, har inget emot 2 dagar på Bermuda istället för dom karibiska öarna som jag besökt många gånger tidigare.
Men som sagts tidigare i tråden, den nordligare rutten lär ju göra krysningen lite svalare än vad jag hade tänkt mej!

« Svar #25 skrivet: 08 oktober 2017, 17:13:33 »
Ska också med NCL Getaway från Köpenhamn 15/10, har inget emot 2 dagar på Bermuda istället för dom karibiska öarna som jag besökt många gånger tidigare.
Men som sagts tidigare i tråden, den nordligare rutten lär ju göra krysningen lite svalare än vad jag hade tänkt mej!

Då kanske vi ses ombord :-)

Vi nordbor är väl de enda som kommer sitta i bubbelpoolen under de första dagarna :-)
« Svar #26 skrivet: 26 oktober 2017, 03:16:23 »
Royal Caribbean kommer att gora sitt forsta anlop till San Juan, Puerto Rico den 30 November efter orkanernas framfart.
Det ar Freedom of the seas som blir forst.
Samtidigt meddelas det att Grandeur of the seas kommer att anlopa Sant Marteen den 17 December som forsta fartyg efter orkanen.
Tidigare har RCCL meddelat att Adventure of the seas kommer att bli forsta fartyg som anloper St Thomas vilket blir den 10 November.
Carnival har a andra sidan sagt att dom vantar tills nasta ar med sina anlop.
Sakta men sakert sa atervander nu kryssningsfartygen till sina ordinarie hamnar.

RCCL har aven forbundit sig att ateruppbygga valkanda Magens Bay pa St Thomas komplett med nya importerade palmtrad bland annat.
« Svar #27 skrivet: 26 oktober 2017, 19:32:12 »
Jo såg idag att jag skall besöka puerto rico på min resa med Freedom men ej st:marten det blir st.John istället /TT
Resor 2017.
Silja Symphony*2
Baltic Queen
Jewel of the seas i medelhavet
Galaxy
Baltic Princess
Kommande2017:
Freedom of the seas i karibien
Kommande 2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet