(2/9-2017) Första kryssningen med Gabriella efter renoveringen
« skrivet: 08 september 2017, 15:48:17 »
Jag var i Stockholm för ett annat ärende men fick mig en fix idé om att jag skulle boka en kryssning några timmar innan avgång. Jag testade med Cinderella, Amorella och Galaxy som båda vara fullbokade. Testade att ringa till Birka Cruises men där ville man ha 800 kr för en insides hytt.

Så jag gick till Vikingterminalen och frågade om det fanns några avbokningar på Cinderella, det gjorde inte det men däremot så sa personen i incheckningen att det fanns en C-hytt kvar på Gabriella till Helsingfors för drygt 700 kr. Jag bokade på stående fot och klev ombord direkt.

Fartyget:

Jag blev positivt överraskad och måste säga att Gabriella idag är ett av Viking Lines fräschaste fartyg. Gick knappt att känna igen sig på restaurangdäcket. På flera ställen så kändes hon som ett helt nytt fartyg. Gillade framförallt hur man har sammankopplat gamla discot med nattklubben. Däremot kändes kafeterian lite trång för min smak och för litet utbud. Där tycker jag att Mariella är bättre.

Servicen:

Inget att anmärka på, vill ge en eloge till mannen i incheckningen som skakade fram en plats åt mig på Gabriella sådär extremt i sista minuten. Många skrattade ombord när jag berättade hur jag hamnade ombord.

Hytten:

Hytten var en C-hytt på däck 2 och den dög för sitt syfte, men dörrhandtaget till toaletten satt löst men det kunde snabbt åtgärdas. Det var allmänt lugn stämning ombord trots fullsatt båt. Det var en stor andel ryssar och asiater.

Sammanfattat:

Fixar man problemet med en allt för liten kafeteria och dåligt utbud så tror jag att Gabriella kan segla upp och bli min absoluta favorit hos Viking Line.
Livet är för kort för att inte kryssa.
SV: (2/9-2017) Första kryssningen med Gabriella efter renoveringen
« Svar #1 skrivet: 08 september 2017, 18:53:02 »
Kul Gabbe är en mycket fin båt.
« Svar #2 skrivet: 09 september 2017, 09:58:24 »
Jo gabriella har fler hytter där amorella har sin stora cafeteria i fören så det blir en viss skillnad.
Sist jag åkte med gabriella då hon var lutsåld tyckte jag hon kändes lite trån i de publika utrymmena men har som sagt inte testat henne efter ombyggnaden så det kan ha betrats /TT
Resor 2017.
Silja Symphony*2
Baltic Queen
Jewel of the seas i medelhavet
Galaxy
Baltic Princess
Kommande2017:
Freedom of the seas i karibien
Kommande 2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
« Svar #3 skrivet: 09 september 2017, 10:42:40 »
Jag var i Stockholm för ett annat ärende men fick mig en fix idé om att jag skulle boka en kryssning några timmar innan avgång. Jag testade med Cinderella, Amorella och Galaxy som båda vara fullbokade. Testade att ringa till Birka Cruises men där ville man ha 800 kr för en insides hytt.

Så jag gick till Vikingterminalen och frågade om det fanns några avbokningar på Cinderella, det gjorde inte det men däremot så sa personen i incheckningen att det fanns en C-hytt kvar på Gabriella till Helsingfors för drygt 700 kr. Jag bokade på stående fot och klev ombord direkt.

Fartyget:

Jag blev positivt överraskad och måste säga att Gabriella idag är ett av Viking Lines fräschaste fartyg. Gick knappt att känna igen sig på restaurangdäcket. På flera ställen så kändes hon som ett helt nytt fartyg. Gillade framförallt hur man har sammankopplat gamla discot med nattklubben. Däremot kändes kafeterian lite trång för min smak och för litet utbud. Där tycker jag att Mariella är bättre.

Servicen:

Inget att anmärka på, vill ge en eloge till mannen i incheckningen som skakade fram en plats åt mig på Gabriella sådär extremt i sista minuten. Många skrattade ombord när jag berättade hur jag hamnade ombord.

Hytten:

Hytten var en C-hytt på däck 2 och den dög för sitt syfte, men dörrhandtaget till toaletten satt löst men det kunde snabbt åtgärdas. Det var allmänt lugn stämning ombord trots fullsatt båt. Det var en stor andel ryssar och asiater.

Sammanfattat:

Fixar man problemet med en allt för liten kafeteria och dåligt utbud så tror jag att Gabriella kan segla upp och bli min absoluta favorit hos Viking Line.

Jo det är min tanke också, Viking Lines flaggskepp bakom Grace. Har gått om Mariella, som förövrigt var min favorit på Helsingforslinjen förr. Antingen är det jag som blivit antinostalgisk eller så har dom verkligen lyckats med Gabriella. Servicen är också nästintill Mariella klass.
YNWA!
« Svar #4 skrivet: 24 oktober 2017, 14:33:08 »
Det var en väldig reklam för Gabriella i tråd efter tråd. Jobbar ni för VL allihopa?

Ska erkänna en sak, jag har bara åkt med Gabriella en enda gång. Då bestämde jag mig för aldrig mer. Trängre och tristare fartyg på norra Östersjön hade jag aldrig varit med om.

Kanske har det ändrats? Måhända är det värt de 40 kronorna man tar för en kryssning? Men man måste ju fortfarande spendera två nätter ombord.

Är hon värd en ny chans?
« Svar #5 skrivet: 24 oktober 2017, 15:45:03 »
Det var en väldig reklam för Gabriella i tråd efter tråd. Jobbar ni för VL allihopa?

Ska erkänna en sak, jag har bara åkt med Gabriella en enda gång. Då bestämde jag mig för aldrig mer. Trängre och tristare fartyg på norra Östersjön hade jag aldrig varit med om.

Kanske har det ändrats? Måhända är det värt de 40 kronorna man tar för en kryssning? Men man måste ju fortfarande spendera två nätter ombord.

Är hon värd en ny chans?

Fram till 2016 tyckte jag alltid att man inte kunde hitta en tristare holk här och valde Mariella alla dagar i veckar över henne. Ja, renoveringen är precis så bra att hon har blivit min ny favorit med utmärkta hytter som B2T och LXA som vi åkt i samt nu är inbokade till LUX med balkong och B2X en stor insideshytt. Det är så kul hon är nu, Mariellas renovering blev okej, särskilt när alla hyttkorridorer blev nya inte bara däck 6 i fören, men det är inget i jämförelse till hur lyckad Gabriella blev på en gång.
« Senast ändrad: 24 oktober 2017, 15:54:08 av JoonasK »
« Svar #6 skrivet: 24 oktober 2017, 22:46:21 »

Är hon värd en ny chans?

Jadå, ge damen en chans till för dom där två tjugolapparna. Du kommer inte känna igen dig. Boka gärna en 11xxx hytt, insides, utsides eller balkong spelar ingen roll, alla är suveräna (inget fel på de andra hyttkategorierna heller). Men då får du kanske ta fram några fler tjugolappar iofs  ;)
YNWA!