*
Flygplan - hjälp med identifiering tack!
« skrivet: 27 augusti 2017, 15:56:12 »
Går det att identifiera flygplanet (flygplanstypen, märke m.m.) jag fotade igår? Jag har inte mycket koll på sånt. Tacksam för all hjälp jag kan få.







Flygplanet hade hyrts in av Silja Line inför 60-års firandet.
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
*
SV: Flygplan - hjälp med identifiering tack!
« Svar #1 skrivet: 27 augusti 2017, 16:16:54 »
SE-GFF
Typ: SOCATA Rallye 180T Galerien
c/n: 3244
Tillverkad år 1979

SV: Flygplan - hjälp med identifiering tack!
« Svar #2 skrivet: 27 augusti 2017, 17:36:16 »
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=18&t=13834

Har man bara registreringen är det lätt att söka p t ex Google :)
*
SV: Flygplan - hjälp med identifiering tack!
« Svar #3 skrivet: 27 augusti 2017, 18:29:59 »
Det gäller bara att veta att SE-GFF är registreringen då :)

Jag hade ingen aning om det och att det var så enkelt att kolla så jag försökte inte ens och tänkte att så simpelt kan det ju inte vara! Tack för hjälpen!
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
SV: Flygplan - hjälp med identifiering tack!
« Svar #4 skrivet: 27 augusti 2017, 19:21:38 »
SE börjar de svenska registreringarna på, USA har N, Ryssland RA etc
*
SV: Flygplan - hjälp med identifiering tack!
« Svar #5 skrivet: 27 augusti 2017, 19:24:49 »
SE börjar de svenska registreringarna på, USA har N, Ryssland RA etc

SE begriper t.o.m. jag :)

Det jag inte trodde var att det räcker med tre bokstäver för en registreringsuppgift. Gäller det enbart små flygplan... bokstäverna kan ju inte räcka särskilt långt?
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
*
SV: Flygplan - hjälp med identifiering tack!
« Svar #6 skrivet: 27 augusti 2017, 19:52:15 »
Både siffror och bokstäver nyttjas i femställiga kombinationer efter landsidentifikationen. Man räknar med att det fn finns runt 40.000 plan registrerade hos de vi upplever som mer kommersiella flygbolagen. Bara American Airlines har tex ca 1.900 plan.
SV: Flygplan - hjälp med identifiering tack!
« Svar #7 skrivet: 27 augusti 2017, 20:33:24 »
SE börjar de svenska registreringarna på, USA har N, Ryssland RA etc

SE begriper t.o.m. jag :)

Det jag inte trodde var att det räcker med tre bokstäver för en registreringsuppgift. Gäller det enbart små flygplan... bokstäverna kan ju inte räcka särskilt långt?
Nja små och små. Ett Boeing 747 är ju ganska stort flyg ;)
*
SV: Flygplan - hjälp med identifiering tack!
« Svar #8 skrivet: 27 augusti 2017, 20:49:15 »
Nja små och små. Ett Boeing 747 är ju ganska stort flyg ;)

Vänligen läs mitt inlägg igen och gärna ordentligt denna gång ;)
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
SV: Flygplan - hjälp med identifiering tack!
« Svar #9 skrivet: 27 augusti 2017, 22:41:23 »
SE börjar de svenska registreringarna på, USA har N, Ryssland RA etc

SE begriper t.o.m. jag :)

Det jag inte trodde var att det räcker med tre bokstäver för en registreringsuppgift. Gäller det enbart små flygplan... bokstäverna kan ju inte räcka särskilt långt?

I Sverige och de andra skandinaviska länder gäller det alla flygplan.
Lista på SAS nya A320 neo : http://www.airfleets.net/flottecie/SAS-active-a320.htm
I USA börjar alla reg nr som sagt på N och resten av reg beteckningen är en kombination av siffror och bokstäver, t ex N502DN http://www.airfleets.net/ficheapp/plane-a350-135.htm

I Sverige anger också (tror jag) andrapositionen vilket typ av flygplan det handlar om.  Ett exempel: http://swafhf.se/37-se-dxn.html
Ett gammalt Viggenplan som numer tillhör Swedish Airforce Historic flight, detta plan har numer en civil registrering SE-DXN.
Jag kommer inte ihåg exakt hur det är men X betyder i alla fall experimentell (prototyp). D et aktuella exemplaret egentligen är ju egentligen ett serieexemplar
men det registreras som en prototyp när det registreras civilt eftersom flygplansmodellen aldrig har certifierats för civilt bruk.
*
SV: Flygplan - hjälp med identifiering tack!
« Svar #10 skrivet: 28 augusti 2017, 15:12:53 »
I Sverige och de andra skandinaviska länder gäller det alla flygplan.
Lista på SAS nya A320 neo : http://www.airfleets.net/flottecie/SAS-active-a320.htm
I USA börjar alla reg nr som sagt på N och resten av reg beteckningen är en kombination av siffror och bokstäver, t ex N502DN http://www.airfleets.net/ficheapp/plane-a350-135.htm

I Sverige anger också (tror jag) andrapositionen vilket typ av flygplan det handlar om.  Ett exempel: http://swafhf.se/37-se-dxn.html
Ett gammalt Viggenplan som numer tillhör Swedish Airforce Historic flight, detta plan har numer en civil registrering SE-DXN.
Jag kommer inte ihåg exakt hur det är men X betyder i alla fall experimentell (prototyp). D et aktuella exemplaret egentligen är ju egentligen ett serieexemplar
men det registreras som en prototyp när det registreras civilt eftersom flygplansmodellen aldrig har certifierats för civilt bruk.

Tack Il Drago Ruggente för att du tog dig tid för ett mycket informativt svar :)
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
SV: Flygplan - hjälp med identifiering tack!
« Svar #11 skrivet: 28 augusti 2017, 19:57:38 »
Har för mig jag sett en bild för länge sedan på ett plan som påstods tillhöra familjen Wallenberg,
. Beteckningen var då SE-DEL vilket om det stämmer var ganska träffande för en bank familj.
SV: Flygplan - hjälp med identifiering tack!
« Svar #12 skrivet: 28 augusti 2017, 21:10:18 »
Tack Il Drago Ruggente för att du tog dig tid för ett mycket informativt svar :)

Det var som jag kom ihåg det.  SE = Sverige, D = jetplan, X = experimentell / prototyp .

Fler fina flygplan hittar du här http://swafhf.se/flygplanen-01.html
SV: Flygplan - hjälp med identifiering tack!
« Svar #13 skrivet: 28 augusti 2017, 22:12:55 »
Har för mig jag sett en bild för länge sedan på ett plan som påstods tillhöra familjen Wallenberg,
. Beteckningen var då SE-DEL vilket om det stämmer var ganska träffande för en bank familj.

Data om SE-DEL

http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=12&t=5704