SV: US navy, ny kollision
« Svar #15 skrivet: 09 november 2017, 07:20:00 »
En anekdot om US Navy. För ett tjugotal år sedan åt jag middag med en person som under många år arbetat som kärnvapenstrateg i Pentagon. Och då med särskild inriktning på flottan. Han berättade att när han började där var all strategi baserat på hangarfartygens osänkbarhet. Dvs man uttryckte det inte så, men allt gick ut på att skyddet runt dessa var så bastant att hangarfartygen framstod som osänkbara.

Han hade under flera år ställt frågan: men om nu ändå ett hangarfartyg sänks, var är då plan B? Tog några år sa han, innan man ändrat sitt tänkande.

När jag skrattade gott åt detta, var han ofin nog att påpeka att Sverige åren efter Sovjets fall, då det var kaotiskt och allt kunde ha hända, inte vidtog några försiktighetsåtgärder. En enorm flyktingvåg var tex inget orealistiskt scenario. I Pentagon hade den frågan tydligen ingående studerats på den tiden. Gjorde ni något på Gotland tex frågade han mig, fast han förstås visste att vi inte gjort ett skit. Det hade han också frågat Bildt om en gång. Han fick av honom tydligen lika mesigt svar som av mig.

For en del ar sedan var jag inblandat i ett projekt dar ett Amerikanskt foretag grundat av pensionerade US Navy ingenjorer skulle installera en fantastisk apparat som den ena utav dessa gossar uppfunnit och fatt patent pa. Installationen drog ut pa tiden eftersom inget fungerade som det var tankt. 6 manader blev till narmare 3 ar(!). Under tiden som detta pagick blev dessa Navy gossar utsparkade fran sitt eget foretag som dom sjalva grundat. Jag kan bara konstatera att de saknade mycket basal kunskap. Det skyddade livet i navyn tycks inte pa nagot satt hanga ihop med verkligheten till sjoss.