US navy, ny kollision
« skrivet: 21 augusti 2017, 18:22:39 »

http://gcaptain.com/uss-john-mccain-arrives-in-singapore-after-collision/

Igen........
Vi gissade ju rätt förra gången så om vi gissar igen.

USS John McCain har skador babords akter så:

John McCain kör sakta och kemtankern håller på att köra om (i sina 11-12 knop).

Antingen så väjer McCain för fiskebåtar utan att ha situational awareness babord och kommer framför stäven på tankern.

Alt. Två är ett tekniskt fel ombord McCaim som gör att hon girar babord framför stäven på tankern.

Såg att alla operationer i 7:e flottan är suspenderade så ledningen verkar, äntligen, vara oroad över hur man "kör" sina båtar.

Är rätt välkänt att US Navy är duktiga på att skjuta missiler men, "köra båt" inte är deras starka sida
*
SV: US navy, ny kollision
« Svar #1 skrivet: 23 augusti 2017, 13:59:16 »
Chefen för den 7:e flottan har fått sparken efter att fyra fartyg, under kort tid, varit inblandade i olyckor. Även personer i respektive fartyg har fråntagits sitt befäl.

Gott så, men jag förundras över bla två saker.

1. I två av olyckorna har handelsfartyg varit inblandade. Enbart de amerikanska fartygen har fått allvarliga skador. Därtill dödsfall. Får mig att undra hur fartygen är byggda.

2. Vid den senaste olyckan utanför Singapore, slogs all kommunikationsutrustning ut. Därför tog det 30 minuter innan man via en vanlig mobiltelefon!! kunde sända ett Mayday. Uppenbarligen fanns det inte ens en satellittelefon (för en kostnad motsvarande en I-pad) ombord i detta av elektronik fullproppade fartyg. För mig låter det helt ofattbart.

Att, som nu framförts från vissa, olyckan skulle ha berott på att fartyget skulle ha blivit "hackat", låter som en rejäl efterkonstruktion.

Att köra båt inte är US Navys starka sida visste jag sedan förut men jag gick i villfarelsen att fartygen var både rejält byggda och hade hyggliga metoder för att kommunicera med omvärlden.
*
SV: US navy, ny kollision
« Svar #2 skrivet: 08 september 2017, 11:47:01 »
Kommer fram fler och fler bevis på att något inte står rätt till i US Navy.

"Speaking before a House of Representatives Armed Services Committee hearing, John Pendleton, from the U.S. Government Accountability Office (GAO), said that a report had found that 37 percent of U.S. Navy cruisers and destroyers based out of Japan had expired warfare certifications as of June 2017. That was a five-fold increase from the number in May 2015.

The certification is a measurement of whether a ship and its crew are well trained and ready for operations."

http://gcaptain.com/over-a-third-of-u-s-navy-ships-in-pacific-lack-training-certification-watchdog/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Gcaptain+%28gCaptain.com%29&goal=0_f50174ef03-bd0a9f4d5c-169904285&mc_cid=bd0a9f4d5c&mc_eid=2b60416400
« Senast ändrad: 08 september 2017, 11:48:49 av Lars H »
SV: US navy, ny kollision
« Svar #3 skrivet: 08 september 2017, 20:03:33 »
Kommer fram fler och fler bevis på att något inte står rätt till i US Navy.

"Speaking before a House of Representatives Armed Services Committee hearing, John Pendleton, from the U.S. Government Accountability Office (GAO), said that a report had found that 37 percent of U.S. Navy cruisers and destroyers based out of Japan had expired warfare certifications as of June 2017. That was a five-fold increase from the number in May 2015.

The certification is a measurement of whether a ship and its crew are well trained and ready for operations."

http://gcaptain.com/over-a-third-of-u-s-navy-ships-in-pacific-lack-training-certification-watchdog/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Gcaptain+%28gCaptain.com%29&goal=0_f50174ef03-bd0a9f4d5c-169904285&mc_cid=bd0a9f4d5c&mc_eid=2b60416400

Ja jag läste den artikeln i morse också. Det låter ju ganska allvarligt och det är inte utan att man undrar vad dom sysslar med egentligen.

Jag har också sett ett antal artiklar nu om att den skadade Destroyern skall transporteras till Japan med ett tunglyfts fartyg.
https://maritimedanmark.dk/?Id=35865
SV: US navy, ny kollision
« Svar #4 skrivet: 08 september 2017, 22:54:49 »
http://gcaptain.com/separate-equal-look-officer-training-us-navy-merchant-marine/

Tror den här artikeln ligger väldigt nära sanningen varför US navy har så mycket incidenter.

*
SV: US navy, ny kollision
« Svar #5 skrivet: 09 september 2017, 09:47:48 »
http://gcaptain.com/separate-equal-look-officer-training-us-navy-merchant-marine/

Tror den här artikeln ligger väldigt nära sanningen varför US navy har så mycket incidenter.

Håller med. Och det känns igen inte bara från US Navy. Jobbrotationen från kanske flerårigt skrivbordsjobb i land till aktiv tjänst skapar lätt ringrost.

Undrar för övrigt hur stor del av USA:s "handelsflotta", som MSC representerar?

SV: US navy, ny kollision
« Svar #6 skrivet: 19 september 2017, 18:51:35 »
US Navy tycks rensa friskt i den ovre delen av hierakin.
Ytterligare tva hoga officerare har fatt lamna sina poster i kolvattnet av de senaste handelserna.

http://gcaptain.com/u-s-navy-fires-two-commanders-warship-accidents/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Gcaptain+%28gCaptain.com%29&goal=0_f50174ef03-f89744066e-139818985&mc_cid=f89744066e&mc_eid=4057e0a7db

Fragan ar om dessa har nagot med handelserna att gora?
Jag sag en kommentar angaende dessa avskedanden skriven av en Amerikansk befalhavare: "Question is if these guys got a bucket of chicken shit and told to make chicken soup or not".

Som sagt, fragan ar om detta ar ett djupt liggande systemfel eller om det ar sa enkelt att man kan skylla pa ett par personer.
SV: US navy, ny kollision
« Svar #7 skrivet: 21 september 2017, 18:56:38 »
Laste idag i Maritim Danmark att fran och med nu skall US navy anvanda sina AIS sandare nar dom befinner sig i tranga farleder.
Dessutom skall det tydligen bli slut pa langa arbetspass. Det har rapporterats om tjanstegoringspass av uppemot 100 timmar/vecka ombord.

https://maritimedanmark.dk/?Id=36015
SV: US navy, ny kollision
« Svar #8 skrivet: 12 oktober 2017, 17:27:04 »
US navy meddelar idag att kollisionen had kunnat undvikas.
Vidare meddelar man att ansvarigt befal har forflyttats. Man kan nog utga ifran att vidare befodran ar uteslutet.....

http://www.navy.mil/submit/display.asp?story_id=102804
*
SV: US navy, ny kollision
« Svar #9 skrivet: 14 oktober 2017, 11:35:34 »
Intressant artikel om hur det står till inom US Navy.

”Getting hit on your starboard side is a sure sign of not knowing the rules — and what have been the consequences, given the fatalities? In 2007, one of my partners crashed a ship and spilled fuel oil into San Francisco Bay. He went to federal prison for 10 months for killing migratory birds.[2] What is the punishment for officers whose shipmates die due to their lack of knowledge? Did these watch officers get drug tested? Did they go to simulator school? Did they memorize the Rules of the Road? (During one of my reserve tours, the ship’s captain couldn’t believe I knew ALL the rules by heart. Apparently, none of the other Officers of the Deck did.)”

http://gcaptain.com/the-navy-way-is-the-wrong-course/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Gcaptain+%28gCaptain.com%29&goal=0_f50174ef03-4cd5a7543e-169904285&mc_cid=4cd5a7543e&mc_eid=2b60416400

SV: US navy, ny kollision
« Svar #10 skrivet: 25 oktober 2017, 04:23:19 »
Den senaste nyheten om detta drama ar att fartyget fatt en spricka i skrovet pa motsatta sidan dar skadan ar under transport till Japan.
Tunglyftsfartyget med USS Mc Cain ombord har nu dirigerats till Fillipinerna istallet for Japan dit de var pa vag for inspektion.

https://maritimedanmark.dk/?Id=36340
SV: US navy, ny kollision
« Svar #11 skrivet: 02 november 2017, 20:03:45 »
SV: US navy, ny kollision
« Svar #12 skrivet: 04 november 2017, 02:02:49 »
Nar jag nu last rapporten som US Navy har publicerat sa framstar ju dessa gossar ombord pa de gra USN fartygen som verkliga amatorer. Jag hade nog en liiite hogre tilltro till dom, men dar visade det sig att jag tankte fel.
*
SV: US navy, ny kollision
« Svar #13 skrivet: 04 november 2017, 13:32:46 »
*
SV: US navy, ny kollision
« Svar #14 skrivet: 04 november 2017, 14:29:42 »
En anekdot om US Navy. För ett tjugotal år sedan åt jag middag med en person som under många år arbetat som kärnvapenstrateg i Pentagon. Och då med särskild inriktning på flottan. Han berättade att när han började där var all strategi baserat på hangarfartygens osänkbarhet. Dvs man uttryckte det inte så, men allt gick ut på att skyddet runt dessa var så bastant att hangarfartygen framstod som osänkbara.

Han hade under flera år ställt frågan: men om nu ändå ett hangarfartyg sänks, var är då plan B? Tog några år sa han, innan man ändrat sitt tänkande.

När jag skrattade gott åt detta, var han ofin nog att påpeka att Sverige åren efter Sovjets fall, då det var kaotiskt och allt kunde ha hända, inte vidtog några försiktighetsåtgärder. En enorm flyktingvåg var tex inget orealistiskt scenario. I Pentagon hade den frågan tydligen ingående studerats på den tiden. Gjorde ni något på Gotland tex frågade han mig, fast han förstås visste att vi inte gjort ett skit. Det hade han också frågat Bildt om en gång. Han fick av honom tydligen lika mesigt svar som av mig.
« Senast ändrad: 04 november 2017, 14:33:25 av Lars H »