Slut på reallöne ökningar med INT avtalet
« skrivet: 20 augusti 2017, 11:15:00 »
Hej,

Det är så att jag jobbar på ett fartyg med en såkallad Dansk nettolön som Svenska sjöbefälsföreningen har förhandlat fram.

Denna lön fick en ökning av 1 % 2016 då inflationen i Sverige under samma tid var ungefär samma dvs. 1 %, samma gäller även i år också inflationen väntas bli 1,9%, men ökningen skulle bli 2,2% dvs en reallöne ökning på 0,3%. Men nu till min vetskap så blev denna ökningen bara till svenska avtal, övriga avtal som INT avtalen fick bara inflationsmålet i år igen, dvs 1,9%. 

Vad jag inte kan förstå är vad det är som gör en skillnad i procent på en Dansk nettolön mot en Svensk bruttolön?

Procenten ska väl inte ha någon skillnad oavsett om du har nettolön eller bruttolön? Jag påverkas ju lika mycket av inflationen som bor i Sverige oavsett om jag betala skatt på min lön eller inte, eller hur? Så hade jag haft en Svensk bruttolön hade min reallön ökat 0,3% men nu när jag har en Dansk nettolön fick jag till min besvikelse ingen ökning i år igen. Och reallönen stod stilla.

Varför ska det vara på det här sättet? är det någon som kan ge mig ett svar på detta? För ingen på Sjöbefälsföreningen svarar mig på denna fråga. Verkar precis som om dom ignorerar mig på frågan.