SV: Slaget om Göteborgs Hamn
« Svar #15 skrivet: 30 maj 2017, 16:17:39 »
Strejkrätt är väl bra under rätt omständighet. Men om ett företag faktiskt har tecknat kollektivavtal och då följer spelets regler så skall väl företaget få lov att verka i lugn och ro. I just den situationen känns det ju lite fel med strejker som avlöser varann. Men också att utomstående/tredje man drabbas. Självklart drabbas ju alltid tredje man i strejk vilket också är lite av meningen med tilltaget men på just detta vis blir det ju ohållbart.
Fredrik Ahlman
SV: Slaget om Göteborgs Hamn
« Svar #16 skrivet: 08 juni 2017, 16:32:41 »
OOCL avbryter t.v. sin trafik på Göteborg.
SV: Slaget om Göteborgs Hamn
« Svar #17 skrivet: 09 juni 2017, 11:32:44 »
SKF meddelar idag att man styr om sin export från Göteborgs Hamn till Hamburg. Enligt uppgift rör det sig om ca 30% av produktionen vid fabriken i Göteborg.
SV: Slaget om Göteborgs Hamn
« Svar #18 skrivet: 09 juni 2017, 14:25:55 »
Man blir uppriktigt sagt ledsen när det kommer fler och fler indikationer på att företagen ger upp. Samtidigt har man full förståelse för ett sådant beslut under rådande omständigheter. Företagen samt deras kunder måste ha en leveransprecision och kan den inte garanteras måste godset ta annan väg. Bedrövligt.

Jag tycker att framförallt Sveriges Skeppsmäklareförening har tagit tag i frågan på ett otroligt bra vis. Att man jobbat på att få till stånd nya regler. Men att få nya strejkregler tar ju tid, kan dröja upp mot ett år kanske. Det är synd för detta måste egentligen få ett slut nu.
« Senast ändrad: 09 juni 2017, 14:31:47 av kapstans »
Fredrik Ahlman
SV: Slaget om Göteborgs Hamn
« Svar #19 skrivet: 11 juni 2017, 12:48:19 »
Det är ju egentligen bara sex punkter som Hamn4an vill ha igenom;  och dessa har man hittills haft med tidigare arbetsgivaren. Och i ett flertal svenska och även utländska hamnar så har Hamn fortfarande dessa avtal och då även systerorganisationer utomlands. Skall man se det långdraget så kan det ju i slutändan så att fler hamnar mer eller mindre drabbas. Och får då stöd även utomlands.
Ni tror väl att jag är rödgardist men ack nej ser bara till konsekvenserna av att APMT hårdrar det hela.
De andra operatörerna i hamnen kör som tidigare.
D
SV: Slaget om Göteborgs Hamn
« Svar #20 skrivet: 11 juni 2017, 21:35:08 »
Absolut inte Zoroaster jag respekterar din åsikt och ståndpunkt även om jag personligen inte delar den helt. Om arbetsplatsen saknar kollektivavtal, ja kör på och strejka men om det finns ett då hamnar saken i ett helt nytt läge. Då måste man ändra reglerna så att detta täpps till.
Men främst tänker jag ju på drabbade företag och tredje man som helt i onödan drabbas likaledes allt negativt som drabbar hamnen. Sista ordet ör inte vara sagt.
Fredrik Ahlman
SV: Slaget om Göteborgs Hamn
« Svar #21 skrivet: 15 juni 2017, 23:42:48 »
Enligt SST (svensk Sjofarts Tidning) idag sa planerar MSC att drastiskt minska antalet anlop till Goteborg. Detta som en foljd av den pagaende konflikten.

http://www.sjofartstidningen.se/msc-hotar-halvera-anlopen-goteborg/

Om ingen snar losning framkommer sa ar det fara att detta kommer leda till slutet av Goteborg som direkthamn.
SV: Slaget om Göteborgs Hamn
« Svar #22 skrivet: 16 juni 2017, 12:45:26 »
Det är allvarligt läge inte bara för hamnen utan för landet i stort. Jag ser det närmast som samhällsfara. Mycket tråkigt med MSC men förstår ju deras läge fullt ut.
En fara är att företagen börjar fundera över sin lokalisering av produktion och i längre perspektivet avstår investering, drar ner eller kanske rent av flyttar sin verksamhet. Alltså faran är inte isolerad till bara hamnen utan påverkar så mycket mer. Likväl drabbas ju många näringsidkare mycket negativt av den minskande trafiken.
Fredrik Ahlman
SV: Slaget om Göteborgs Hamn
« Svar #24 skrivet: 16 juni 2017, 16:41:56 »
Man måste finna en permanent lösning på detta gamla problem men eftersom det nu försvinner viktiga kunder var dag så kanske man kan finna någon temporärlösning som både hamn och hamnfyran kan godta. Om båda tar i så de storknar så borde det gå.
Fredrik Ahlman
SV: Slaget om Göteborgs Hamn
« Svar #25 skrivet: 18 juni 2017, 10:28:33 »
Att slopa direktanlöp med olika rederier har alltid varit något rederierna hotat med i Göteborg , ibland med , tyvärr , ett avbräck och då slut/vändning i tex Hamburg eller Bremerhaven. Ofta har detta kommit upp vid situationer som vad som nu pågår och ofta vid prisförhandlingar. ACL har ofta hotat med detta och har tidigare testat Aarhus istället men sedan återkommit. Feederlinjer vädrar väl morgonluft om något eller flera rederier slutar med direktanlöp. Och det innebär också att Göteborg får mindre omsättning och den ökar i andra hamnar runt kusten till lycka för dessa. Norrvik ser kanske en ljusnande framtid....
Men tycker också att bägge parter både kika lite på sina framtidsutsikter och bita i det sura äpplet. (vilket väl bägge tycker)
D
SV: Slaget om Göteborgs Hamn
« Svar #26 skrivet: 18 juni 2017, 11:08:13 »
Absolut får man finna någon temporär lösning och sedan utarbeta något permanent vilket naturligtvis blir en jämkning av intressen. Skadan blir för stor att hantera.
Fredrik Ahlman
SV: Slaget om Göteborgs Hamn
« Svar #27 skrivet: 20 juni 2017, 06:22:48 »
Styrelsen för Göteborgs Hamn AB kontaktar regeringen.
 
http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/ingen-l%C3%B6sning-p%C3%A5-hamnkonflikten-nu-kontaktas-regeringen-1.4375697
 
Flera rederier har nu infört frakttillägg för containers till Sverige, vilket innebär högre fraktkostnader för svenska importörer. Några rederier har dessutom infört bokningsstopp för last till Sverige.
 
SV: Slaget om Göteborgs Hamn
« Svar #29 skrivet: 20 juni 2017, 11:33:48 »
Detta är nu en riktig samhällsfara så man måste erhålla lugn och nå en långsiktig lösning. Det är vettigt att Göteborgs Hamn tar regeringshjälp här. Vi har inte råd som land att ta en upptrappning med tanke på hur viktig hamnen är. Varje tappad kund är en stor förlust och kan vara betydligt svårare att vinna åter när de väl funnit andra vägar. Mycket gods skall gå per sjöfart och därmed olyckligt när gods söker sig upp på land.
Varslet är väl egentligen väntat och en konsekvens av minskad volym. En trist konsekvens. Det behövs någon form av kompromiss.
« Senast ändrad: 20 juni 2017, 11:37:39 av kapstans »
Fredrik Ahlman