Slaget om Göteborgs Hamn
« skrivet: 07 maj 2017, 15:31:06 »
Idag lyfte GP åter en artikel över den svårlösta konflikten i Göteborgs Hamn och de svåra konsekvenser den för med sig. Att kunder söker nya vägar för sitt gods vilket förstås är mycket allvarligt. Det här skadar Göteborgs anseende. Vi har ju behandlat frågan utan och innan i tidigare forumet och npg skall vi följa detta till vägs ände. Det måste få ett slut med dessa strejkrelaterade problem.

http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/den-bittra-kampen-om-g%C3%B6teborgs-hamn-1.4262579
Fredrik Ahlman
SV: Slaget om Göteborgs Hamn
« Svar #1 skrivet: 08 maj 2017, 10:35:13 »
Flera godstågsförbindelser ställs in permanent eller leds om till andra hamnar.
SV: Slaget om Göteborgs Hamn
« Svar #2 skrivet: 08 maj 2017, 13:09:09 »
Detta är rent samhällsfarligt och måste få ett slut innan mer gods finner nya vägar och fler oskyldiga företag drabbas.
Fredrik Ahlman
SV: Slaget om Göteborgs Hamn
« Svar #3 skrivet: 09 maj 2017, 08:33:14 »
Hej
Håller med om att Hamn4an och APMs konflikt kan skapa allvarliga följder för både GBGs Hamn och svensk industris export. Givetvis också då kostnader i samband med detta omdirigerande av gods och osäkerhet i flödena.
På sikt kan ju ev direktanlöp av linjerederier sluta och godset flyttas till tex Hamburg, Bremen , Rotterdam för att sedan gå med feeder. OK detta kanske minskar godset på vägarna.
Den konflikt som pågår nu liknar mycket den som var på 70talet. Då hade Hamn4an inga representanter i kommitéer. Vilket man fick sedan. Och visst kanske många tycker att det är sandlådeidioti men man måste även se till andra svenska hamnar där Hamn sitter med i både rekrytering, skyddskommitéer osv.
Det gäller att inte underskatta facket.
Nu tror ni jag försvarar Hamn men ser bara realistiskt på det hela. Och sedan kan man som i allt annat när det strider säga att det finns alltid två parter i en tvist och i detta fall måste man ju se till att Hamn suttit vid bordet i många år för att nu bli utkastade av APM, vilka då hävdar lagen å sin sida.
Z
SV: Slaget om Göteborgs Hamn
« Svar #4 skrivet: 09 maj 2017, 10:10:27 »
På sikt kan ju ev direktanlöp av linjerederier sluta och godset flyttas till tex Hamburg, Bremen , Rotterdam för att sedan gå med feeder. OK detta kanske minskar godset på vägarna.
Eller det går på landsväg hela vägen från Hamburg, Bremen eller Rotterdam och ökar godset på vägarna! ::)
SV: Slaget om Göteborgs Hamn
« Svar #5 skrivet: 09 maj 2017, 11:43:59 »
Detta är det omöjliga myntet med tre sidor, parterna i målet samt alla dem som drabbas. Konsekvensen blir alltför stor för att vara acceptabel. Det är farligt när godset tar nya vägar och riktigt illa om det skulle söka sig upp på land. Samtidigt ser man ju nu samhällets intentioner lite tydligare, läste den strategiska planen för den fossilfria transportsektorn och i den blåser faktiskt många ljumma vindar för sjöfarten. Lyckas den kan det bli mer gods över köl i framtiden.
Men det måste få ett slut i Göteborg med tanke på hur viktig hamnen är.
Fredrik Ahlman
SV: Slaget om Göteborgs Hamn
« Svar #6 skrivet: 11 maj 2017, 09:05:31 »
NU har APM utlyst lockout av Hamn4ans medlemmar. Tycker det är sorgligt och mycket oroväckande att det gått åt detta hållet.
APM som ägs och styrs av Maersk följer ju alla lagar och kör enligt hårda linjen i alla sina företag och så är det väl ävven inom APM.
Hoppas bägge parterna lugnar sig.
Och visst Kapstans så kan det ju om linjerederierna lämnar GBG så kan en stor del av godset ju även hamna på landsväg.
Under min tid i stuveriet så var det ofta tal hos de stora aktörerna om deviationskostnaden att gå till GBG gentemot att vända på kontinenten.
Så fortsättning följer.
D
SV: Slaget om Göteborgs Hamn
« Svar #7 skrivet: 13 maj 2017, 19:42:30 »
G6-alliansen gjorde sitt sista anlöp i Göteborg igår. Framöver går man till Århus och Willhelmshaven istället.
 
 
SV: Slaget om Göteborgs Hamn
« Svar #8 skrivet: 14 maj 2017, 19:58:39 »
Naturligtvis är det trist att G6 upphör med sin trafik, de är ju därtill konkurrenter till Maersk så om det spelar in vill jag inte sia om. Men det är ju klart att ständigt nya konflikthot gynnar ju ingen etablering. Likväl är det oroande att Stora Enso börjar se sig om åt annat håll. Naturligtvis är det fler kunder i hamnen som är besvärade.
Nu börjar man se effekten av att man sågar i grenen man sitter på. Otroligt tråkigt och det måste få ett omedelbart slut.
Fredrik Ahlman
SV: Slaget om Göteborgs Hamn
« Svar #9 skrivet: 23 maj 2017, 19:00:40 »
Man får väl säga att regeringen agerar i grevens tid. Man skall nu utreda om man kan begränsa fackförbunds möjlighet till strejk när företaget redan har ett kollektivavtal. Kommentar från Transportföretagen;

https://www.transportforetagen.se/Nyheter/2017/Sveriges-Hamnar-valkomnar-regeringens-initiativ-om-att-se-over-konfliktreglerna/
Fredrik Ahlman
SV: Slaget om Göteborgs Hamn
« Svar #10 skrivet: 23 maj 2017, 22:32:39 »
Vänd på steken kapstans..... Företag ska kanske kunna skriva kollektivavtal med fler av facken på arbetsplatsen. Tiderna förändras......trots att blåååögda arbetsgivare blundar.
SV: Slaget om Göteborgs Hamn
« Svar #11 skrivet: 24 maj 2017, 10:36:18 »
Vänd på steken kapstans..... Företag ska kanske kunna skriva kollektivavtal med fler av facken på arbetsplatsen. Tiderna förändras......trots att blåååögda arbetsgivare blundar.
Det är väl snarare fackföreningarna som inte vill acceptera att tiderna förändras.
SV: Slaget om Göteborgs Hamn
« Svar #12 skrivet: 28 maj 2017, 12:45:54 »
Håller med dig Risberg att facken lever ofta i en svunnen tid och föråldrad inställning.
Inom olika yrkesgrupper så har ju facken haft väldigt stor betydelse och så även inom hamnverksamheten.
Själv var jag medlem i SALF och ofta var det tur när det gällde just hamnen. Att sedan Hamn4an existerat sedan början av 70 talet och helt klart är mycket rödgardistisk. Man hade stort stöd från olika fraktionern inom vänsterrörelsen både inom landet och utomlands. Man har även systerorganisationer (kanske skall vara broder-) utomlands som stöder dom.
Man kan ju tycka att man kunde slutit fred för många år sedan Men APMT vill ha ut dom och då blir det som det blir. Krig. Får se hur staten kan medla i detta.
D
SV: Slaget om Göteborgs Hamn
« Svar #13 skrivet: 28 maj 2017, 15:36:43 »
Ändrar man bara reglerna så är ju saken ur världen en gång för alla, det är ju ren katastrof när det blir så här.
Fredrik Ahlman
SV: Slaget om Göteborgs Hamn
« Svar #14 skrivet: 29 maj 2017, 21:10:08 »
Strejkrätt eller ej, ja vilket är bäst.
Samtidigt som staten går in och troligen föreslår strejkförbud, så jäser det bland transports medlemmar som kör lastbil. Här vill man att strejkförbudet upphävs för att man skall kunna strejka för sin rätt att motverka social lönedumpning på vägarna.
D