En dag i Stockholm - några frågor
« skrivet: 16 augusti 2017, 12:10:31 »
Jag planerar att åka från Åbo till Stockholm en fredag kväll i september med Baltic Princess, är alltså i Värtahamnen på lördag morgon. Med mig kommer flickvännen och två barn, 11 respektive 16 år. Hur tar man sig enklast från hamnen till centrum? Buss? Über?

Vi har ungefär 10 timmar på oss att fördriva tiden innan det är dags att återvända till Värtahamnen och Galaxy. Så, tar gärna emot förslag på sånt som kan vara kul och intressant. Gärna nåt lokalt som inte finns i turistbroschyrer, t.ex. bra restaurang. Tekniska museet har vi åtminstone tänkt besöka. Finns säkert många andra ställen att läsa om tips osv. men nu väljer jag att höra med er först.
SV: En dag i Stockholm - några frågor
« Svar #1 skrivet: 16 augusti 2017, 12:35:49 »
Jag planerar att åka från Åbo till Stockholm en fredag kväll i september med Baltic Princess, är alltså i Värtahamnen på lördag morgon. Med mig kommer flickvännen och två barn, 11 respektive 16 år. Hur tar man sig enklast från hamnen till centrum? Buss? Über?

Vi har ungefär 10 timmar på oss att fördriva tiden innan det är dags att återvända till Värtahamnen och Galaxy. Så, tar gärna emot förslag på sånt som kan vara kul och intressant. Gärna nåt lokalt som inte finns i turistbroschyrer, t.ex. bra restaurang. Tekniska museet har vi åtminstone tänkt besöka. Finns säkert många andra ställen att läsa om tips osv. men nu väljer jag att höra med er först.
Har Du inte sett det förr tycker jag att Wasa-museet är obligatoriskt.
« Svar #2 skrivet: 16 augusti 2017, 12:36:53 »
Barnen är ju så pass gamla att det inte borde vara något problem att gå till tunnelbanan. Gärdet är fortfarande enklast och den station som man skyltar till. Men gillar man oljecisterner och om man har tur något bulkfartyg som lossar fast bränsle med kran, så är det ungefär lika långt att gå längs kajen till Ropsten.

(Ska man till Wasamuseet från Värtaterminalen är det förstås bäst att ta buss 76 till Djurgårdsbron. Men jag vet inte riktigt om de har öppet direkt på morgonen.)
« Senast ändrad: 16 augusti 2017, 12:43:11 av Mistluren »
« Svar #3 skrivet: 16 augusti 2017, 13:00:04 »
Vasamuseet öppnar kl. 10 under september-maj och 08.30 under juni-augusti.
« Svar #4 skrivet: 16 augusti 2017, 15:51:06 »
Tack för era svar! Ja, barnen orkar nog gå och både buss och tunnelbanan verkar vara enkel att använda. Hämtade en app från AppStore; Resrobot och den verkar lovande. Men printar nog ut en karta över tunnelbanorna ändå för säkerhets skull. Vasamuseet, dit ska vi, tack för tipset. Såg just på deras hemsida att inträdet är gratis till och med 18 år, bra. Det öppnar kl. 10 jo så då hinner vi äta frukost i lugn och ro på nåt bra ställe.
« Svar #5 skrivet: 16 augusti 2017, 15:56:55 »
Lucifer, SL har också en egen app i vilken du kan köpa biljetter direkt eftersom du inte kan köpa biljetter på bussarna.
« Svar #6 skrivet: 16 augusti 2017, 16:05:29 »
Lucifer, SL har också en egen app i vilken du kan köpa biljetter direkt eftersom du inte kan köpa biljetter på bussarna.

Ja, den appen var ju ännu bättre. Tack! Bara att koppla dit kreditkortet nu då. :)
*

Penny

• 70
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 16 augusti 2017, 19:07:55 »
Att se/göra

Du har ju Naturhistoriska museet och Cosmonova vid Tekniska Högskolan. Öppet 10.00-18.00.
En skärgårdstur med lunch på S/S Stockholm
Sjöhistoriska museet
Ett besök på Globen och en tur på den där banan som går runt om för fin utsikt
Aquaria vid Gröna Lund

Tar ni en tur på Drottninggatan så rekommenderas ett besök i Drottninggatans bokhandel. Böcker, kort mm till ett lägre pris än hos Akademibokhandeln och böcker på flera olika språk.

Restauranger:

Restaurang Barcelona (tapas restaurang) på Drottninggatan har god mat. Dock ingen speciell "wow" service
Restaurang Pong finns lite överallt, bland annat på Drottninggatan. Asiatisk mat i Bufféform.

Hoppas att ni får en trevlig resa!  :)
http://dayviews.com/Fartygsbilder/523437132/
Här är mitt senaste kryssningsfartygsreportage från 2017! Skriv gärna en fråga/kommentar om du undrar över någonting :)

Kommande
Silja Symphony
« Svar #8 skrivet: 17 augusti 2017, 07:27:12 »
Låter bra, tack.

Att se/göra

Du har ju Naturhistoriska museet och Cosmonova vid Tekniska Högskolan. Öppet 10.00-18.00.
En skärgårdstur med lunch på S/S Stockholm
Sjöhistoriska museet
Ett besök på Globen och en tur på den där banan som går runt om för fin utsikt
Aquaria vid Gröna Lund

Tar ni en tur på Drottninggatan så rekommenderas ett besök i Drottninggatans bokhandel. Böcker, kort mm till ett lägre pris än hos Akademibokhandeln och böcker på flera olika språk.

Restauranger:

Restaurang Barcelona (tapas restaurang) på Drottninggatan har god mat. Dock ingen speciell "wow" service
Restaurang Pong finns lite överallt, bland annat på Drottninggatan. Asiatisk mat i Bufféform.

Hoppas att ni får en trevlig resa!  :)