Bilder fran Goteborgs innerhamn/Gota Alv
« skrivet: 23 juli 2017, 10:08:00 »
Dagens GP har ett bildreportage fran det sakallade "Sjomanstornet" vid sjofartsmuseet.
En del av bilderna visar det som en gang var en livlig hamn med internationella storvarv bland annat. Pa dagens bilder skymtar man bland nagra enstaka fritidsbatar endast en av lokaltrafikens alvfarjor samt en rundtursbat fran Paddan. Lite langre ut skymtar nagon av Stenas farjor, vet dock inte vilken.
Jag vet att det kallas utveckling och att hamnen flyttat vidare langre ut och att varven sedan lange ar borta.
Men man kan inte lata bli att undra vad det ar som lockar turister att aka en runda med Paddan? Vad finns det att se?
Minns fran min barndom nar jag och mina foraldrar var i Goteborg 1975 och akte en runda med Paddan. Da var det liv och rorelse och Svenska Amerikalinjens bada davarande fartyg lag i hamn samtidigt. Troligen sista gangen det hande innan den trafiken avvecklades.

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/se-g%C3%B6teborg-fr%C3%A5n-sj%C3%B6manstornets-topp-1.4468139
SV: Bilder fran Goteborgs innerhamn/Gota Alv
« Svar #1 skrivet: 23 juli 2017, 16:16:02 »
Jag som jobbar i gamla Transatlantics kontor ser ju att det är en rätt omfattande trafik på älven, främst av hamnfärjorna men även en hel del arbetsfartyg och hamnens egna inspektionsfartyg samt en och annan vänerbåt.
SV: Bilder fran Goteborgs innerhamn/Gota Alv
« Svar #2 skrivet: 27 juli 2017, 09:49:11 »
Själv är jag uppvuxen vid inloppet till Göteborg och minns all sjöfart på väg in och ut ur hamnen samt ankarliggare på Rivöfjorden.
Även den tid jag gick i Majornas Gymnasium när man satt och drömde och tittade på den då livliga trafiken på älven. Vi hade från klassrummet utsikt över älven in i Sannegården och älvenmed Lindholmens varv och delar av Eriksberg. Vilka minnen . Och inte minst tiden där jag växte upp med livlig fraktfart och oceanfart på några meters avstånd. Senare körde jag bogserbåt ett år i slutet av sextiotalet. För att senare helt övergå till stuveriet i både innerhamn och ytterhamn. Ögonen tåras när man minns. Och flaggen i häcken var ju oftast blå/gul. Ja tider som aldrig kommer åter. På gott och ont.

D