*
Trainspotter? Idag invigs Citybanan i Stockholm
« skrivet: 09 juli 2017, 08:37:18 »
Idag invigs Citybanan och allmänheten får för första gången tillgång till de nya stationerna långt, långt under Stockholms stad. Det går även att gratisåka mellan de nya stationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan.

Program och hålltider söndag 9 juli

11.00 På Odenplans torg kan du lyssna på husbandet The Soul Company och Panetoz.

11.30 Den officiella invigningsceremonin startar med intervjuer och tal.

12.45-16.00 Station Stockholm Odenplan är öppen för besök för allmänheten

13.00-16.00 Station Stockholm City är öppen för besök för allmänheten

Läs mer hos SL

I morgon 10 juli öppnas citybanan för ordinarie trafik.
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
*
SV: Trainspotter? Idag invigs Citybanan i Stockholm
« Svar #1 skrivet: 09 juli 2017, 16:53:28 »
Det blev inte så värst mycket riktig trainspotting eftersom tågen fanns bakom stål och glas.

På de nya stationerna har de satt upp hinder för olyckor och självmord bestående av väggar av glas och stål som går längs hela perrongen. Dörrarna i väggen öppnas först när tåget anlänt till stationen och öppnat sina dörrar.

Det var inte bara jag som var nyfiken...

... halva Stockholm var på plats vid Odenplan.

Ny skylt i stan 'Stockholm Odenplan'. Gustaf Vasa kyrka i bakgrunden är 111 år äldre.

Följ med ned i underjorden under tunnelbanestationerna Odenplan och T-Centralen, där de nya pendeltågsstationerna ligger!

Jag har lagt upp en första omgång bilder - de från Stockholm Odenplan. Bilderna från station Stockholm City kommer senare under dagen.

Bilderna är rena snapshots och snabba ögonblicksbilder, bara för att ge en smak av de nya stationerna. Jag ska återkomma när 'kaoset' lagt sig.

Det var dock faktiskt mycket välordnat alltihopa, med ordningsvakter, poliser och massor med annan personal på plats för att bevaka och hjälpa till. Alla var supertrevliga!
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
« Svar #2 skrivet: 09 juli 2017, 17:48:46 »
Tack för att vi fick följa med. Det ser bra ut. Själv gjorde jag annat då jag ändå kommer att åka där i princip varje dag. ;-)
*
« Svar #3 skrivet: 09 juli 2017, 18:18:55 »
Tack för att vi fick följa med. Det ser bra ut. Själv gjorde jag annat då jag ändå kommer att åka där i princip varje dag. ;-)

Tack Kim!

Det är trots allt kul med premiärer (jag hoppade över Statsministerns tal dock) och det var en mycket speciell stämning över alltihopa - även om jag med kommer att åka där ofta. Det ska bli riktigt spännande att se hur allt fungerar imorgon när de drar igång trafiken på sträckan!

Jag har nu lagt upp bilderna från stationen Stockholm City också. Trots höftskotts-kvaliteten hoppas jag de fångar en del av det nya i alla fall :)

Som inbiten Stockholmare och pendlare här känns det mycket märkligt att se ett pendeltåg med destinationen Odenplan  :o
« Senast ändrad: 09 juli 2017, 18:20:44 av FEA »
*
« Svar #4 skrivet: 09 juli 2017, 18:46:32 »
Här kan du plugga så du inte går vilse, Kim ;)

Det är imponerande byggen som pågått i nio år, det förstår man när man besöker stationerna, och då tillkommer förstås alla tunnlarna.

« Svar #5 skrivet: 09 juli 2017, 19:11:30 »
Och som vanligt råkar de tågintresserade farbröderna på Postvagnen i luven på varandra. Stor humor  :)

http://www.postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=1122828#p1122828
*
« Svar #6 skrivet: 10 juli 2017, 06:27:38 »
Det blev inte så värst mycket riktig trainspotting eftersom tågen fanns bakom stål och glas.

På de nya stationerna har de satt upp hinder för olyckor och självmord bestående av väggar av glas och stål som går längs hela perrongen. Dörrarna i väggen öppnas först när tåget anlänt till stationen och öppnat sina dörrar.

Naturligtvis är förhindrandet av olyckor och självmord det viktigaste, men det som kommer att få störst påverkan dagligdags är att idioterna som springer på spåren av olika anledningar, t.ex. för att gena, kommer att stoppas helt!

De orsakar ju stora trafikstörningar eftersom SL och MTR har som rutin att stoppa all trafik när sånt sker, ibland i en timme eller mer.

Jag hoppas systemet fungerar bra på de nya stationerna så att det kan införas på fler stationer.
« Senast ändrad: 10 juli 2017, 06:31:11 av FEA »
*
« Svar #7 skrivet: 10 juli 2017, 10:08:10 »
Införa plattformsdörrar är en dyr investering som då har sina brister, speciellt på tunnelbanan.
Största problemet med spårspring är ju på utomhusstationer där folk gjort sina genvägar för att slippa gå runt.
Bodde i Jordbro för många år sedan och då fanns det ingen utgång mot norra sidan, men där hade folk gjort sin egen gångväg, ja man kånkade över med barnvagnar med mera bara för att slippa gå runt.
Nu har man byggt en utgång så det var ju bra det.
M
Här löns int förklarar för den som int begriper
*
« Svar #8 skrivet: 10 juli 2017, 12:41:31 »
Införa plattformsdörrar är en dyr investering som då har sina brister, speciellt på tunnelbanan.

Systemet har sina brister på de nya stationerna också... eller rättare sagt lite inkörningsproblem bara - förhoppningsvis.

Då ett av tågen till Sumpan ankom Stockholm City i morse så håll den på och körde fram och tillbaka vid dörrarna, det ville sig liksom inte. På perrongen stod vi och tittade på, inuti tåget tryckte nån upprepade gånger på öppningsknappen och trodde kanske att han gjorde något fel.
Till slut stannade tåget i höjd med dörrarna och de kunde öppnas.

På väg in mot stan märktes att det är semestertider då klockan var 08:17 och ändå gott om plats ombord.

Då vi rullade in i den nya tunneln in mot city så meddelade föraren (konduktören?) stolt att i nu minsann skulle åka in i den nya tunneln, och berättade även om de nya stationerna och säkerhetsväggarna. Det är kul när man hör att tågpersonalen är glad över det nya.

Han fick be om ursäkt för att utropsrösten meddelade att nästa station var Stockholms Central... han skojade och sa att alla inte hängde med i utvecklingen.
På vägen ut från stan meddelade utropsrösten att nästa station minsann är Karlberg (som ju alltså inte finns längre) och även på skylten så stod det Karlberg.
- Stationen vi kommer till är Stockholm Odenplan, hördes en röst snabbt korrigera.

Jag har inte hört om några större störningar idag (första trafikdagen med nya Citybanan) utan hittills har allt fungerat som det ska. Det är bra när det fungerar :)
« Svar #9 skrivet: 10 juli 2017, 13:14:43 »

Det är imponerande byggen som pågått i nio år, det förstår man när man besöker stationerna, och då tillkommer förstås alla tunnlarna.

Finns dessa kartor på webben (förutom dina bilder)? Jag har kollat på sl.se men där finns inga kartor/skisser på de nya stationerna.
*
« Svar #10 skrivet: 10 juli 2017, 14:06:04 »

Finns dessa kartor på webben (förutom dina bilder)? Jag har kollat på sl.se men där finns inga kartor/skisser på de nya stationerna.

Jag har inte sett dem på webben tyvärr. De jag fotade av fick jag av personal på plats. De delade ut dem idag med, såg jag.
*
« Svar #11 skrivet: 10 juli 2017, 14:07:59 »
« Senast ändrad: 10 juli 2017, 14:10:17 av FEA »
*
« Svar #12 skrivet: 10 juli 2017, 15:12:39 »
Jag fortsätter i samma spår...

Idag är det faktiskt 140 år sedan den första spårvagnen började gå i trafik i Stockholm. Grattis! :)
« Svar #13 skrivet: 10 juli 2017, 16:19:52 »
Jag hittade en variant på Stockholm City på SL's hemsida!

De lägger väl upp Stockholm Odenplan med, när de kommer på att de glömt den.

Gå in på Reseinfo och bläddra ned till Kartor över SL-trafiken

Tack Fea, jag var inne och kollade där förut men såg inte t-centralen-länken.
« Svar #14 skrivet: 11 juli 2017, 11:56:37 »
Och "kommunikatören" Pia Gillsäter presterade att i gårdagens P4 Stockholm hävda att detta var den första helt nyanlagda järnvägen i Sverige på hundra år! Har hon sovit Törnrosasömn eller aldrig varit utanför tullarna? Tydligen har hon i alla fall aldrig hört talas om Svealandsbanan, Mälarbanan, Bottniabanan, nya Haparandabanan, Västkustbanan förbi Landskrona, Laholm resp. Falkenberg eller Citytunneln i Malmö!