SV: Viking FSTR
« Svar #240 skrivet: 01 november 2017, 14:02:02 »
Jag upprepar:

- Under första kvartalet när man INTE hade FSTR tjänade man 4,5 MEUR mindre än ifjol.
- Under kvartalen 2-4, när man har FSTR, räknar man med att tjäna 4,5 MEUR mer än ifjol. (Q2 tjänade man 1,6 MEUR mer än ifjol)


Detta enligt börsmeddelandet från den 8 september.

Vi lär i så fall få se en fin resultatförbättring för det tredje kvartalet när siffrorna presenteras. Allt tack vare FSTR.

Däremot verkar det ju uppenbart att de tekniska problemen nu varit så omfattande att man kan ifrågasätta om FSTR överhuvudtaget är ett alternativ för 2018. Det har ju också sagts att hon sålts. Dessutom pratade Viking Line i våras om att man övervägde en åretruntlösning. Så det är väl bara att vänta och se när besked om 2018 kommer.

Det spelar ingen roll, så länge kostnadsökningen av att sätta in ett fartyg i trafik, är i realiteten likvärdig eller tom högre än vad det genererar i intäckter, då är det ingen bra affär. Det säger sig självt. Annars hade man fortsatt trafiken. Att man dessutom måste sätta företaget i ett spar program strax efteråt året ut - är också ett ytterligare kvitto. Ja, det är möjligt man lyckades gå in och kapa tillfälliga marknadsandelar, men vad blir nyttan av det om du inte samtidigt tjänar några pengar på det? FSTR kan inte ens beteknas som en plus minus noll affär, hon är ( var? ) en minus affär. Dyrköpta läropengar.
Tjänat pengar är ju exakt vad man ha gjort. Det är inte bara intäkterna som ökat, utan resultatet har förbättrats. Åtminstone enligt information per den 8 september. Men nu får vi snart Q3-rapporten, då får vi titta igen. Det blev ju ingen bra avslutning på säsongen för FSTR.
« Senast ändrad: 01 november 2017, 14:07:44 av Stefan, Tallinn »
SV: Viking FSTR
« Svar #241 skrivet: 01 november 2017, 15:34:00 »
Sparprogramet hör även till att Viking Glory kommer så att är inte bara FSTR.
SV: Viking FSTR
« Svar #242 skrivet: 01 november 2017, 16:54:03 »
Sparprogramet hör även till att Viking Glory kommer så att är inte bara FSTR.

Snälla kan vi sluta prata om Glory då den bara far tankarna till hål i väggen.
*
Viking Line vinstvarnar igen (SV: Viking FSTR)
« Svar #243 skrivet: 10 november 2017, 13:37:17 »
Idag (10 november) gav Viking Line  en vinstvarning där de förväntar sig att resultatet för 2017 kommer att vara lägre än 2016. I föregående vinstvarning (8 september) förväntade de sig att resultatet för 2017 skulle vara på samma nivå som 2016, och innan dess var prognosen att resultatet för 2017 skulle vara bättre än 2016. Det går utför, och tydligen ganska fort.

https://www.vikingline.com/sv/investerare/borsmeddelanden/publicerade-2017/reviderad-resultatprognos-for-verksamhetsaret-20172/
https://www.vikingline.com/sv/investerare/borsmeddelanden/publicerade-2017/reviderad-resultatprognos-for-verksamhetsaret-2017/
SV: Viking FSTR
« Svar #244 skrivet: 10 november 2017, 13:49:08 »
Jag tycker väldigt synd om det här. Jag hoppas verkligen att man hittar en lösning som är billigare i drift och har ändå mer yta för shopping och övrigt bättre reseupplevelse. Visby/Gotland när den nya levereras nästa år från Kina? En sak som kan garantera flera återvändande kunder är hur smart man kommer att använda insin helhet och dra nyttan av Viking Club och Plus-programmer. Det bästa vore att kunna använda båtarna man samlat i år till att uppgradera eller delbetala med båtar+pengar precis som man gör hos TallinkSilja. I övrigt måste jag säga att renoveringarna av hytter och utbudet på varor och mat har blivit bättre nu under senaste året och hoppas verkligen att det går att försälja produkten lättare med hjälp av nya stamgästsystemet.
SV: Viking FSTR
« Svar #245 skrivet: 10 november 2017, 14:00:41 »
Tallink kom med sin Q3-rapport igår, vinst före (och efter) skatt på 48 MEUR.
https://cns.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=809492&messageId=1016628

För niomånadersperioden jan-sep är Tallinks vinst före skatt upp från 40 MEUR ifjol till 50 MEUR i år. Imponerande, men förvisso inte helt ovanligt när nybyggen tagits i drift.

Men Vikings vinstvarningar är onekligen intressanta. En kom den 10 september bara ett par veckor efter Q2-rapporten. Och nu ser man sig (kanske pga Tallinks resultat) uppenbarligen nödgade att gå ut och föregripa Q3-rapporten som kommer om nån vecka.
« Senast ändrad: 10 november 2017, 14:07:22 av Stefan, Tallinn »
SV: Viking FSTR
« Svar #246 skrivet: 12 november 2017, 02:34:55 »
Jag upprepar:

- Under första kvartalet när man INTE hade FSTR tjänade man 4,5 MEUR mindre än ifjol.
- Under kvartalen 2-4, när man har FSTR, räknar man med att tjäna 4,5 MEUR mer än ifjol. (Q2 tjänade man 1,6 MEUR mer än ifjol)


Detta enligt börsmeddelandet från den 8 september.

Vi lär i så fall få se en fin resultatförbättring för det tredje kvartalet när siffrorna presenteras. Allt tack vare FSTR.

Däremot verkar det ju uppenbart att de tekniska problemen nu varit så omfattande att man kan ifrågasätta om FSTR överhuvudtaget är ett alternativ för 2018. Det har ju också sagts att hon sålts. Dessutom pratade Viking Line i våras om att man övervägde en åretruntlösning. Så det är väl bara att vänta och se när besked om 2018 kommer.

Det spelar ingen roll, så länge kostnadsökningen av att sätta in ett fartyg i trafik, är i realiteten likvärdig eller tom högre än vad det genererar i intäckter, då är det ingen bra affär. Det säger sig självt. Annars hade man fortsatt trafiken. Att man dessutom måste sätta företaget i ett spar program strax efteråt året ut - är också ett ytterligare kvitto. Ja, det är möjligt man lyckades gå in och kapa tillfälliga marknadsandelar, men vad blir nyttan av det om du inte samtidigt tjänar några pengar på det? FSTR kan inte ens beteknas som en plus minus noll affär, hon är ( var? ) en minus affär. Dyrköpta läropengar.
Tjänat pengar är ju exakt vad man ha gjort. Det är inte bara intäkterna som ökat, utan resultatet har förbättrats. Åtminstone enligt information per den 8 september. Men nu får vi snart Q3-rapporten, då får vi titta igen. Det blev ju ingen bra avslutning på säsongen för FSTR.

Extrem ökad bunkernota, vinstvarning och sparprogram.... Jepp, det är verkligen ett vinnarkoncept för ökade intäkter.... Går att läsa i vilken ekonomisk Hermods som helst.
SV: Viking FSTR
« Svar #247 skrivet: 12 november 2017, 19:36:23 »
Jag upprepar:

- Under första kvartalet när man INTE hade FSTR tjänade man 4,5 MEUR mindre än ifjol.
- Under kvartalen 2-4, när man har FSTR, räknar man med att tjäna 4,5 MEUR mer än ifjol. (Q2 tjänade man 1,6 MEUR mer än ifjol)


Detta enligt börsmeddelandet från den 8 september.

Vi lär i så fall få se en fin resultatförbättring för det tredje kvartalet när siffrorna presenteras. Allt tack vare FSTR.

Däremot verkar det ju uppenbart att de tekniska problemen nu varit så omfattande att man kan ifrågasätta om FSTR överhuvudtaget är ett alternativ för 2018. Det har ju också sagts att hon sålts. Dessutom pratade Viking Line i våras om att man övervägde en åretruntlösning. Så det är väl bara att vänta och se när besked om 2018 kommer.

Det spelar ingen roll, så länge kostnadsökningen av att sätta in ett fartyg i trafik, är i realiteten likvärdig eller tom högre än vad det genererar i intäckter, då är det ingen bra affär. Det säger sig självt. Annars hade man fortsatt trafiken. Att man dessutom måste sätta företaget i ett spar program strax efteråt året ut - är också ett ytterligare kvitto. Ja, det är möjligt man lyckades gå in och kapa tillfälliga marknadsandelar, men vad blir nyttan av det om du inte samtidigt tjänar några pengar på det? FSTR kan inte ens beteknas som en plus minus noll affär, hon är ( var? ) en minus affär. Dyrköpta läropengar.
Tjänat pengar är ju exakt vad man ha gjort. Det är inte bara intäkterna som ökat, utan resultatet har förbättrats. Åtminstone enligt information per den 8 september. Men nu får vi snart Q3-rapporten, då får vi titta igen. Det blev ju ingen bra avslutning på säsongen för FSTR.

Extrem ökad bunkernota, vinstvarning och sparprogram.... Jepp, det är verkligen ett vinnarkoncept för ökade intäkter.... Går att läsa i vilken ekonomisk Hermods som helst.
Om vi väntar till på fredag så får vi siffror för Q3. Vi vet att Q1 utan FSTR var mycket sämre än ifjol, Q2 med FSTR var mycket bättre än ifjol. Q3 kommer som sagt på fredag.

Q4 är man åter utan FSTR och det verkar av vinstvarningarna som att det blir ett svagt kvartal. Alltså utan FSTR.

I nuläget tyder allt på:

Q1 och Q4 - dåliga kvartal
Q2 och Q3 - bra kvartal

...i jämförelse med ifjol. Och det var som sagt i Q2 och Q3 som man hade tillgång till FSTR.

Däremot så är Vikings vinstvarnande märkligt. Främsta felet var nog vinstvarningen den 8 september som var för mjukt formulerad.
« Senast ändrad: 12 november 2017, 19:43:44 av Stefan, Tallinn »
*
SV: Viking FSTR
« Svar #248 skrivet: 17 november 2017, 09:25:36 »
6,5 miljoner euro kostade FSTR i bunker den här sommaren, om man får tro resultatrapporten: "De ökade driftskostnader[na] hänför sig huvudsakligen till Viking FSTR som trafikerade på linjen Helsingfors–Tallinn under perioden 10 april–16 oktober 2017". Resultatet var 6 miljoner sämre än motsvarande period i fjol (jan-sept). Så resultatmässigt var väl FSTR ingen höjdare (inte ens Q3, -2M€), men lite roligt i alla fall att man lyckas kapa passagerare ett läge när konkurrenten sätter in ett nytt fartyg.

Källa:
https://www.vikingline.com/globalassets/documents/market_specific/corporate/investors/financial-reports/pressmeddelande-171117-verksamhetsoversikt.pdf
SV: Viking FSTR
« Svar #249 skrivet: 17 november 2017, 09:42:44 »
Ja men med förlust? Det vore väl samma sak som att bjuda på passagerare en resa med en annan konkurrent eller bränna pengar och sedan kasta dem i havet...
*
SV: Viking FSTR
« Svar #250 skrivet: 17 november 2017, 11:28:13 »
Det är inte samma sak som att bränna pengarna och kasta dem i havet, för då går passagerarna till Tallink (och Eckerö) och de tjänar pengarna i stället. Det är klart att på sikt måste verksamheten vara vinstbringande. Men ibland kan man taktikera och ta ett plus-minus-nollresultat om det är bort från konkurrenten. Det är, på sikt, inte heller vettigt att låta en konkurrent växa för stor i förhållande till en själv. Dock: under Q3 2017 transporterade Viking Line 177.000 passagereare mer än under samma period 2016, samtidigt som resultatet försämrades med 2 M€. Om vi förenklar och antar att det här beror enbart på FSTR, så kostade var och en av dessa 177.000 passagerare c 11,30 € i form av utebliven vinst. Jämförelsevis: Tallink gjorde under samma persiod (Q3) ett resultat på 19,39 € per passagerare på rutten Estland-Finland (17,92€ år 2016).
SV: Viking FSTR
« Svar #251 skrivet: 17 november 2017, 14:44:35 »
Det är inte samma sak som att bränna pengarna och kasta dem i havet, för då går passagerarna till Tallink (och Eckerö) och de tjänar pengarna i stället. Det är klart att på sikt måste verksamheten vara vinstbringande. Men ibland kan man taktikera och ta ett plus-minus-nollresultat om det är bort från konkurrenten. Det är, på sikt, inte heller vettigt att låta en konkurrent växa för stor i förhållande till en själv. Dock: under Q3 2017 transporterade Viking Line 177.000 passagereare mer än under samma period 2016, samtidigt som resultatet försämrades med 2 M€. Om vi förenklar och antar att det här beror enbart på FSTR, så kostade var och en av dessa 177.000 passagerare c 11,30 € i form av utebliven vinst. Jämförelsevis: Tallink gjorde under samma persiod (Q3) ett resultat på 19,39 € per passagerare på rutten Estland-Finland (17,92€ år 2016).
Förstår inte helt att man skyller det mest på FSTR, nu är jag inte helt på det klara med vad genomsnitts priset för
oljan var 2016 och inte heller hittills i år, men Viking skriver ju att bunkern ökat med 22% och jag vet ändå att
oljan stigit från att ha legat tom under 50 dollar fatet till att nu ligga över 60, från 50 till 60 är redan det en ökning
på 20% och den måste ju gälla alla fartygen.
SV: Viking FSTR
« Svar #252 skrivet: 17 november 2017, 16:49:13 »
Ja, det går förstås inte att härleda FSTRs bunkerkostnad utifrån rapporten idag. Där har vi ju bara totalsiffran.

Men det var verkligen ett bottennapp från Viking Line med dagens rapport, i jämförelse med vad Tallink visade upp. Visst, det är alltid lättare att visa bra siffror med nytt eget tonnage vars avskrivningshastighet man i någon mån styr över själv, än att behöva redovisa faktiska charterkostnader. Tallink var lite i motsatt läge ifjol, då chartern av Superstar tyngde.

Men låt oss skärskåda Viking Line:s uttalanden på sistone angående bolagets resultat:

17 augusti:
"Som helhet bedöms rörelseresultatet för 2017 förbättras jämfört med rörelseresultatet för 2016."

8 september
"Som helhet, med beaktande av utfallet av högsäsongen 2017, bedöms rörelseresultatet för 2017 utfalla i nivå med rörelseresultatet för 2016."

10 november
"Som helhet bedömer styrelsen att rörelseresultatet för 2017 kommer att försämras jämfört med rörelseresultatet för 2016."

Och nu vet vi då att rörelseresultatet för Q3 var 4 MEUR sämre än ifjol. Så sent som den 17 augusti trodde Viking att resultaten för Q3+Q4 skulle bli minst 4,5 MEUR bättre än ifjol.

1) Det är svårt att förstå hur man så sent som den 17 augusti kunde ha så dålig koll på resultatet.
2) Det är svårt att förstå hur det kunde gå så mycket sämre för Viking än för Tallink trots att passagerarsiffrorna pekade i motsatt riktning.

Uppenbarligen har Tallink hållit priserna uppe, medan Viking legat på en helt annan nivå, och inte ens de kraftigt ökade volymerna har kunnat kompensera för detta. Men jag tror också att det är en stor skillnad vad gäller den kultur som finns i bolagen för kostnadskontroll. Jag har tidigare nämnt det faktum att Viking har sina estniska ombordanställda via bemanningsföretag. Varför har man det? Vi vet också att det tog en evig massa år innan man överhuvudtaget flaggade ut XPRS.

Har vi nu möjligtvis kommit ett steg närmare en sammanslagning av Viking och Eckerö?

Beröm till kalle-sand som såg detta hända innan Viking själva såg det. Själv har jag haft en alltför positiv uppfattning om Vikings resultat i år.
« Senast ändrad: 17 november 2017, 16:53:19 av Stefan, Tallinn »
SV: Viking FSTR
« Svar #253 skrivet: 17 november 2017, 19:29:28 »
Försöker att inte bli tjatig men... En färja som INTE har shoppingmöjligheter ombord på denna linje i jämförelse till övriga OCH saknar restaurangkoncept som gör intäkter IHOP med oerhört låga biljettpriser. Ja, det har jag sagt från april, detta var ett dyrt sätt att köpa passagerare från de övriga. Till vilken nytta? Megastar gör vinst därför att trots ungefärligt samma volymer som med Superstar, har man sådant utbud ombord som gör att folk vill köpa det som det finns där. Samma gäller XPRS. Man handlar och vill återvända när man får nästa resa gratis då man handlar. Det gick inte med FSTR. Nästa år måste man komma med ett par som inte haltar i koncept och utbud som det gjort i år. Det var inte svårt att förutse redan i våras.
« Senast ändrad: 17 november 2017, 19:32:38 av JoonasK »
SV: Viking FSTR
« Svar #254 skrivet: 19 november 2017, 09:21:24 »

Bara en liten kort not om uppskattning -
Tack samtliga som bidrar här på tråden. Tycker det är kul med väl genomtänkta åsikter och perspektiv. Summan blir väldigt bra och är en liten kvalitetsstämpel för landgången.

//Skepptikern