SV: Nya LG version 5 om intressen
« Svar #15 skrivet: 20 augusti 2017, 02:18:52 »
Robert;
Lite märkligt kan tyckas att du som frekvent LG-skribent hittade hit genom att Googla ?!? Jag trodde du var en klok och förståndig man och kollade det mesta här på LG och inta bara färjor och kryssningsfartyg.

Jag är ingen gnällspik och ingen gammal bitter gubbe heller! Det skall du och andra veta.
Jag är hur positiv som helst, jag bor i Portugal och lever ett fantastiskt härligt pensionärsliv och är sambo med en några år yngre kvinna som dessutom har ett toppjobb i Spanien! Livet kunde inte blivit så mycket bättre på ålderns höst.

Som en hobby skriver jag en hel del, inte bara minnen från en svunnen tid utan även chefsmanualer och vinkompendium och det håller verkligen min hjärna vid liv. Bara för att man skriver om lite sjöfartshistoria behöver det inte betyda att man är bitter, snarare tvärtom.
Jag lägger alltid ut mina berättelser och e-böcker helt gratis på JL nostalgi men jag har märkt att intresset via LG är mycket svalt om nästintill noll om jag jämför med FB där intresset är mycket hett. Mycket beroende på att de flesta inte har återkommit hit efter kraschen. Jag försöker men jag ger snart upp jag också. Sedan, känns det som att LG fortfarande inte är säkert. Det är min mening.

Men, jag står fortfarande fast vid min uppfattning om att den nya LGv5 har blivit ett stort smörgåsbord för älskare av färjor och kryssningsfartyg med nästan uteslutande foton.  Jag är fortfarande lite osäker på om detta var det egentliga syftet för LG. Det var nog snarare så att syftet var att vara ett brett sjöfartsforum med alla inriktningar och intressen. Utvecklingen numera har visat att så är inte fallet.  Dessutom tycker jag nog att det har blivit mycket ”Stockholmsinriktat”.

Ja, det är alltid trassel med att lägga upp bilder här i motsats till FB, jag hade själv ett jäkla problem bl.a. med skiten från Photobucket, ett par andra jag provade samt problemen med nya Google foto som inte fungerar alls att länka från. Det borde vara mycket enklare i ett forum som LG. Alla har inte Flickr. Men jag förstår att det också är en kostnadsfråga då LG drivs ideellt av ambitiösa mederatorer.

Jag tycker fortfarande att många av reseberättelserna är intressanta när det handlar om text och berättelser samt fina vedeos, inte så mycket om bara inredningar och en massa matbilder i hundratal. Jag tror nog att många resebyråer för kryssningsfartyg är glada då de alla får lite gratisreklam.

Sven-Erik
« Svar #16 skrivet: 20 augusti 2017, 13:02:29 »
Intressant det där med Facebook. Själv är jag betydligt yngre (många år kvar till pension) men har varken Facebook eller smartphone, och känner inte att jag lider ett dugg av det. Gillar inte internetsiter som kräver en inloggning för att bara kunna läsa eller se bilder.

Det fanns förr personer som bidrog mycket till Vänersjöfartstråden på gamla LG, men de lämnade LG redan före senaste kraschen. Kanske är de på Facebook numera, men det får mig inte att skaffa konto där. En av dem ("curt" tror jag hans alias var) har en egen hemsida som jag tittar på ibland, han visar intressanta gamla bilder - dock inte bara om sjöfart. Och det kräver ingen inloggning för att kunna läsa! 

http://ericssonska.se/

« Senast ändrad: 20 augusti 2017, 13:04:58 av Hjnship »
*
« Svar #17 skrivet: 20 augusti 2017, 14:27:20 »
Om det är något jag skulle vilja ha i det här forumet så är det en passagerarfartygsavdelning och då menar jag inte kryssningsfartyg utan snarare linjefartyg (t.ex transatlantiska liners men även övriga typer av linjegående saker).

Just nu känns det bittert att hamna under "Övrig Sjöfart" med dessa.;)

Med tanke på "kriget" om vad som är "riktiga" fartyg kan jag också påpeka att dessa liners löser det problemet elegant eftersom de tog last, post och pax. Allt-i-ett. Dessutom högre lastkapacitet än dåtida lastfartyg.

« Svar #18 skrivet: 20 augusti 2017, 17:25:10 »
Jo, jag får skämmas lite för att jag missat tråden! Jag går sällan längre ner än "övrig sjöfart" tyvärr.

Och självklart är inte alla gamla sjömän bittra... ;) Det är lätt att missförstå varandra ute på nätet, jag ville väl mera dra igång debatten igen då den faktiskt är aktuell eftersom forumet sover en aning undantaget resereportage, kryssningsfartyg och färjor då framför allt här uppe i Östersjön.

Jag har inget bra recept på en lösning. Men att det är krångligt att lägga ut bilder ger så klart FB en stor fördel. Det blev ju inte bättre när Photobucket skulle ha rejält med betalt för att lägga ut bilder till tredje part...

Men jag tror nog att FB gruppens stora andel sjömän och fd sjömän, enkelheten att lägga ut bilder där, samt att gruppen är ordentligt stor tar intresse härifrån Landgången. Jag ser dagligen massor av fina bilder på fartyg och sjömansliv i den gruppen även om jag inte trycker like eller kommenterar. Här sitter man och väntar och väntar innan det dyker upp bilder eller reportage.

Men så måste vi också respektera varandra här, att färjor och kryssningsfartygen är stora på Landgången är inget nytt, så har det nog varit ända sedan jag hittade forumet första gången och det var under "Parismony" tiden.
För bara några år sedan fanns inte tex FB gruppen "Sjömansfoton från förr och nu, klart kanske att fler var här och läste och skrev?
Många som inte är sjömän till yrket, har förstås inte så mycket relation till lastbåtar då man inte kommer i kontakt med dessa. Dessutom numera ännu mera svåra att se även i hamnarna.

Jag kan tänka mig att många bilder som läggs ut på FB helt enkelt är pappersbilder som man fotar med mobilen, då motiven är viktigare än kvalitén som med alla äldre bilder. Alltså väldigt enkelt sätt att visa bilder på jämfört med här.
Samtidigt ger ju omstarten av Landgången alla en möjlighet att åter lägga ut bilder som redan visats, diskutera saker som redan diskuterats osv, det borde ju locka några stycken? Jag har tex ett antal bilder nu att lägga ut framöver som försvann både med Landgångens förlisning, men även med Photobucket.

//R
« Svar #19 skrivet: 21 augusti 2017, 08:36:33 »
Jag delar din uppfattning Robert. Landgången sover. Den tidigare så populära Johnson Line Nostalgi är numera död och ett sminkat lik. Alla håller numera till på FB-gruppen Johnsonseglarna där det är stor aktivitet. Nya bilder, kommentarer, inlägg och gilla läggs upp dagligen och mycket att ta del av och engagera sig i om man vill. Dessutom nya medlemmar med Johnsonanknytning ansluter gruppen varje vecka även om gruppen är sluten.

Jag var själv innan jag blev FB medlem skeptisk till FB, trodde det var krångligt etc, men det är ju tvärtom, i alla fall vad gäller att skriva inlägg och lägga upp bilder. Jag förstår alla som söker sig till grupper på FB. Men, i ärlighetens namn bör man inte ha för många vänner och inte vara medlem i mer än högst två grupper för då översvämmas man av information, bilder och en jäkla massa skräp. Jag har bara 25 vänner och för mig personligen går nog gränsen vid kanske 30 vänner men det är ju så individuellt vad man önskar och vill.

Till sist, jag läser och tar gärna till mig om all information om färjor och kryssningsfartyg då det handlar om fakta och historia. Jag har ju själv en bakgrund inom Silja Line. Att bara titta på nya balkong-båtar och matbilder är inget som ger mig speciellt mycket men jag förstår att många människor älskar att titta på fint tagna bilder på kryssningsfartyg och färjor och den gruppen skall man respektera. LG är till för alla!

/Sven-Erik
« Svar #20 skrivet: 21 augusti 2017, 09:03:41 »
Jag delar din uppfattning Robert. Landgången sover. Den tidigare så populära Johnson Line Nostalgi är numera död och ett sminkat lik. Alla håller numera till på FB-gruppen Johnsonseglarna där det är stor aktivitet. Nya bilder, kommentarer, inlägg och gilla läggs upp dagligen och mycket att ta del av och engagera sig i om man vill. Dessutom nya medlemmar med Johnsonanknytning ansluter gruppen varje vecka även om gruppen är sluten.

Jag var själv innan jag blev FB medlem skeptisk till FB, trodde det var krångligt etc, men det är ju tvärtom, i alla fall vad gäller att skriva inlägg och lägga upp bilder. Jag förstår alla som söker sig till grupper på FB. Men, i ärlighetens namn bör man inte ha för många vänner och inte vara medlem i mer än högst två grupper för då översvämmas man av information, bilder och en jäkla massa skräp. Jag har bara 25 vänner och för mig personligen går nog gränsen vid kanske 30 vänner men det är ju så individuellt vad man önskar och vill.

Till sist, jag läser och tar gärna till mig om all information om färjor och kryssningsfartyg då det handlar om fakta och historia. Jag har ju själv en bakgrund inom Silja Line. Att bara titta på nya balkong-båtar och matbilder är inget som ger mig speciellt mycket men jag förstår att många människor älskar att titta på fint tagna bilder på kryssningsfartyg och färjor och den gruppen skall man respektera. LG är till för alla!

/Sven-Erik

Vi kan nog konstatera att FB grupperna nog tagit några stycken härifrån forumet. Men synd att man inte kan bidra här också med bilder, men där kommer nog det krångliga in när man ska lägga ut bilder. Även jag kan dra mig för att lägga upp bilder då det är tidskrävande.
Jag bara älskade dom trådarna här tidigare där det var bilder från livet ombord på lastfartygen! Minns trådar om Wallenius, Johnson, kustlastfartyg mm! Och när jag ser dessa bilder skymta förbi på FB, så lider jag lite, eftersom jag oftast kollar FB i mobilen där bilderna är så små. Men även att jag vet att dom liksom försvinner bakåt och liksom glöms bort igen. Här på forumet kunde trådarna lyftas upp igen varje gång någon fyllde på med nya bilder och texter.

Men vi ska inte ge upp, om vi kämpar på, så kanske det tar fart! Vi såg ju dom två trevliga bilderna från dopet med Yvonne Ryding! :) Nu hamnade dom i en tråd som kanske inte alla tittar i, men det är sådana bilder som gör livet glatt här! :)

//R
« Svar #21 skrivet: 22 augusti 2017, 02:10:45 »
Absolut Robert, bilden med Yvonne Ryding, Ted Arison och kockumsdirektören är en fantastisk bild och sådant som förgyller. Årets bästa bild och bra sammanfattning av Lars H. Tack, jag blev glad då jag såg bilden! Det är bara synd att en sådan bildskatt inte har visats här tidigare! Fy skäms!

Dessutom, om man vet lite om shipping och kryssningsindustrin vet man också vilken oerhört stor entreprenör Arison var inom detta och hans son Micky har ju verkligen lyckats göra Carnival-koncernen till världens största inom kryssningsindustrin. Det är bara att lyfta på hatten för Familjen Arison.

/Sven-Erik
« Svar #22 skrivet: 26 augusti 2017, 00:42:25 »
Hm.
Undar om inte största anledningen till att folk inte hittat tillbaka till v5.0 inte är att stockhomare som gillar fota finlandsfärjor är problemet utan att länken
http://www.landgangen.se/forum/index.php som användts i x antal år ger svaret:
"Not Found
The requested URL /forum/index.php was not found on this server.
Apache/2.2.32 (FreeBSD) PHP/5.6.30 Server at www.landgangen.se Port 80"

Ni kan ske borde skapa en sida \\forum\index.php som länkar till inloggningsidan och/eller en infosida ang. serverkrachen?