Nya LG version 5 om intressen
« skrivet: 31 maj 2017, 18:07:51 »
Tyvärr har jag noterat att den nya Landgången mest handlar om färjor, kryssningsfartyg och reseberättelser och inte så mycket om sjöfart generellt även om detta är ett sjöfartsforum. Reseberättelserna är bra och de som lägger upp berättelser och foton har lagt ner enormt mycket jobb och det värdesätts mycket. På kryssningsfartyg och färjor är det mest bara bilder och oftast samma fartyg som återkommer och inte så mycket diskussioner heller. Inte så himla intressant egentligen.

På tavlan om lastfartyg händer det inte speciellt mycket i jämförelse med gamla LG. Ej heller övrig sjöfart är så mycket frekventerad även om JL nostalgi fortfarande drar till sig ganska mycket intresse även om läsarna troligen är den samma skara människor.

Den nya LG version 5 ser ut att fungera bra men tappet av medlemmar är ju enormt men det kanske ännu är för tidigt att säga vad anledningen till detta är. Kanske är det så att facebook är en stark konkurrent till LG numera då det ser ut att finnas många sjöfartsforum på facebook även om jag själv inte har facebook.

Sven-Erik
SV: Nya LG version 5 om intressen
« Svar #1 skrivet: 31 maj 2017, 18:15:06 »
Ja tyvärr har inte så många som önskat hittat tillbaka till landgången. Vi hade räknat med att ha runt 500 medlemmar nu efter en månad. Förhoppningsvis tar det fart igen, inte minst när vi får upp vår arkivsida från tidigare år. :)
*
« Svar #2 skrivet: 31 maj 2017, 20:24:28 »
Sven-Erik, jag har lösningen på din undran!

Om du sätter lite fart och är lika aktiv och bidrar med lika många inlägg och bilder som jag ambitiöst gör med mina 'himla ointressanta' bilder på kryssningsfartyg och färjor så ska du se att det blir mer fart på både Lastfartyg och Övrig Sjöfart  :D

Med vänliga hälsningar, Franz
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
« Svar #3 skrivet: 01 juni 2017, 00:42:42 »
Facebook och Landgången är egentligen inte konkurrenter utan kompletterande tjänster. Man kan inte ersätta ett klassiskt forum med något annat. Tyvärr medförde serverkraschen att alla fick omregistrera sig samt att vi får starta från noll igen.

Man har ju en tidigare back-up på landgången som jag verkligen hoppas de kan addera in på något vis så att man kan gå tillbaka till tidigare års skrivande. Vi är väl alla lite ledsna att så mycket förlorades, för mig rök ju 12.000 inlägg även om jag mest ser det som passerat. Vi får hoppas något går att rädda.

Jag försöker lyfta minst ett ämne om dagen som ligger mot den "vanliga sjöfarten" men vill heller inte bara pumpa in nya ämnen eftersom det råder viss koncentration mot just färjor. Men vi får hjälpas åt, så kom igen och posta ämnen som intresserar dig så får vi andra lov att hänga på. Jag begränsar mig medvetet.
« Senast ändrad: 01 juni 2017, 00:44:48 av kapstans »
Fredrik Ahlman
« Svar #4 skrivet: 02 juni 2017, 21:56:18 »
Håller med, Landgången är inget sjöfartsforum längre, utan medlemsblad för gruppen färjenördar. Tror inte dessa färjefotoande och "reseberättande" personer har ett genuint sjöfartsintresse utan vill bara dela ned sig av sina bilder och upplevelser och få positiv respons på sina inlägg. Klubben för inbördes beundran med andra ord. Tack för mig - nu har jag lämnat det sjunkande skeppet.
*
« Svar #5 skrivet: 02 juni 2017, 22:41:38 »
Det jag inte begriper, som jag redan antytt, minst sagt, är varför det klagas på andras inlägg och att det saknas 'vettiga' inlägg och den som klagar bara klagar och inte gör något åt saken!

Givetvis blir det inget sjöfartssnack om ingen orkar bry sig om att skriva sådana inlägg!

De inläggen/artiklarna och även bilderna skriver/postar inte sig själva!

Om du vill se fart i Lastfartyg och Övrig Sjöfart - gör något åt saken och lägg av att gnälla/näthata andra som arbetar för sitt intresse medans du bara tittar på (och gnäller)! Väx upp!
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
« Svar #6 skrivet: 02 juni 2017, 23:50:14 »
Att det tar tid att återbygga något från noll igen är inte konstigt. Samtidigt just nu är vi inne i en säsong som normalt är lite inaktiv. Det är avslutningar, studentfiranden, stressen före midsommar och vad det nu kan vara. Landgången hade väl ca 3900 medlemmar före kraschen och nu drygt 250, men ändå kommer det ut rätt mycket inlägg på bara 250. Ge det lite tid helt enkelt.
Fredrik Ahlman
*
« Svar #7 skrivet: 03 juni 2017, 13:43:05 »
Onödigt att gnälla på vilka inlägg som postas det är bara att låta bli och klicka på dom.
Tanken hos vissa att det här ska vara ett forum för gamla lastfartygsnördar kan vi nog glömma för jag tror inte det finns jättemånga kvar som kan relatera till "den gamla goda tiden" med stor handelsflotta och tusentals svenska sjömän.
Tråkigt nog är återväxten för detta intresse antagligen väldigt lågt också, dels för att sjöfarten är så förändrad och dels för att det knappt finns någon handelsflotta med svenska sjömän kvar.
Vart tar dom som går sjöbefälsskolan idag vägen och hur många är kvar till sjöss efter säg fem år? Det skulle vara kul att veta.

Men missförstå mig rätt, jag önskar inget hellre än gamla anekdoter och bilder från Johnson, Svea,Trans, Salén och så vidare.

*
« Svar #8 skrivet: 03 juni 2017, 14:19:13 »

Tanken hos vissa att det här ska vara ett forum för gamla lastfartygsnördar kan vi nog glömma för jag tror inte det finns jättemånga kvar som kan relatera till "den gamla goda tiden" med stor handelsflotta och tusentals svenska sjömän.

Jag måste få en sak klargjord: har Landgången sagt formellt att det bara ska ett forum till för lastfartyg m.m.? Så har jag inte förstått det.

Hur kommer det i så fall att det finns avdelningar för färjor och kryssningsfartyg?

Jag begriper inte varför inte forumet kan omfatta all slags sjöfart? Varför ska färjor och kryssningsfartyg uteslutas?

Som Floridavatten säger, om du inte gillar en avdelning - gå inte dit då!

Se till att din egen favoritavdelning utvecklas och frodas. Bidra med text och bilder.

Jag tycker gott att forumet kan omfatta all slags sjöfart :)
*

Penny

• 70
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 03 juni 2017, 16:51:43 »
Jag håller helt med FEA!

Varför klaga på andra och starta inlägg som handlar om att klaga? Vi har ju alla olika intressen, låt det vara så. Inte konstigt att forumet tappar medlemmar när vissa bara klagar på andras intressen hela tiden!
http://dayviews.com/Fartygsbilder/523437132/
Här är mitt senaste kryssningsfartygsreportage från 2017! Skriv gärna en fråga/kommentar om du undrar över någonting :)

Kommande
Silja Symphony
« Svar #10 skrivet: 04 juni 2017, 18:05:40 »
Jag känner igen den här diskussionen från gamla LG. Ofta känns det som att de människor som är negativa är samma människor som aldrig någonsin skriver något eller postar en enda bild - ens inom sitt eget favoritämne.

Visst kan även jag som normalt är intresserad av färjor och kryssningsfartyg bli less på den femhundraelfte bilden på Isabella/Isabelle, men då får man gå och göra något annat en stund. Svårare är det inte.
« Svar #11 skrivet: 07 juni 2017, 10:04:26 »
 Synd att så många inte hittat tillbaka till Landgången. Dom flesta som hittat tillbaka är nog dom som är intresserade av färjor. Om man skall vara ärlig så var nog intresset för Lastfartyg ganska litet även på gamla Landgången. Inlägg om dagens sjöfart lockade inte många. Nostalgitrådarna frodades. Idag har dom flyttat till Facebook. Här läggs bilder på gamla Johnsare ut varje dag. Ofta samma bilder som lades ut dagen innan av någon annan. Och det är helt ok! Precis som det är ok med alla färjebilder! Själv har jag följt sjöfarten i Halmstad dom senaste åren och lagt ut bilder på Landgången. Det finns ju många fler hamnar i Sverige med livlig sjöfart. Det hade varit roligt att se vad som händer på andra ställen. Själv maler jag på som tidigare!
« Svar #12 skrivet: 09 juni 2017, 00:06:20 »
FB i all ara, men det kan inte konkurera med ett forum som detta.
Bilder och inlagg pa FB har en tendens att drunka i det ovriga flodet, iallafall sa ar det sa for mig. Ar man pa resande for eller gor nagot annat sa orkar man ju inte scrolla igenom hundratals inlagg. Ifall man vill se nagot intressant sa far man soka sig in pa respektive sida. Nej det ar for "oroligt" for att jag skall tycka att det ar skoj. FB har jag for att halla kontakt med nya och gamla skeppskamrater, slakt ch ovriga vanner, inte for att odla intressen.

Precis som redan sagts i ett inlagg ovan, FB och landgangen ar egentligen inte konkurenter utan kompleterar varandra.
Att det ar overvikt pa farjor, bade pa gamla och nya landgangen beror nog ocksa till stor del pa att den ovriga sjofarten ar utslagen. Det ar ju bara vi nordar som sett ett lastfartyg. Vanliga manniskor kommer ju aldrig i kontakt med dom, speciellt inte sedan hamnarna flyttat ut fran staderna och kringardas av meterhoga taggtradsstaket.
*
« Svar #13 skrivet: 21 juni 2017, 15:33:30 »
Efter att ha följt denna "klassiska" diskussion som funnits ända sedan Landgången v1 (Parsimony-forumet som jag minns det) säger jag väl såhär:

Det är ju bra om all slags sjöfart kan avhandlas. Sedan kan jag ju försiktigt tycka att övervikten på just Finlandsfärjor som det kan bli ibland kanske skulle må bra av att "balanseras" men samtidigt är det förståeligt att det blir en viss slagsida ditåt av olika orsaker. Däremot kan jag kanske känna ibland att de som är väldigt inriktade på just dessa färjor gör sig själva en tjänst om de vidgar vyerna lite eftersom det finns en hel del därute. Det menar jag i all välmening ur den synvinkeln att det finns många olika färjelinjer och att det sker intressant utveckling etc på andra håll också. Exempel är ju t.ex batterikonverteringen på HH-leden o.s.v.

När det gäller lastfartyg och liknande är de helt klart intressanta även om ISPS-hysterin ställer till en hel del när det gäller åtkomligheten för t.ex fotografering och annan mer närgående kontakt.

För egen del är mitt intresse inriktat mot "passagerarfartyg" i olika former, alltså allt från HH-färjorna via kryssningsfartyg till olika linjefartyg ned till kombinerade frakt/passagerarfartyg men även u-båtar, raidfartyg o.s.v.

Rent generellt är min uppfattning att alla fartygstyper som jag kan ha en "tangibel kontakt" med (antingen genom att komma ombord, se med ögna ögon eller via utförliga tekniska beskrivningar à la The Shipbuilder & Marine Engine Builders temanummer) är intressanta. Däremot har jag lite svårt att relatera till väldigt "okända" fartyg (okända i detta fall är när jag inte kan hitta t.ex GA-planer etc och som därmed gör det svårt att få en bra bild).

Däremot säger jag det igen och i all välmening: De som har en stark övervikt på just Finlandsfärjor i sin referensbild kan få ett mycket större utbyte av sitt sjöfartsintresse om ramarna öppnas upp. Detta då det finns sådana stora mängder intressanta fartyg och historier därute.

Samtidigt blir ju forumet vad man gör det till. Kommer arkivet igång från gamla Landgången tror jag det skulle hjälpa på ett bra sätt.

Facebook betraktar jag ingalunda som ett forumalternativ. Då är Google Plus bättre om man skall driva intresseklubbar (FB är allt för mainstream och lite för mycket kaosartat enligt min enkla uppfattning).

« Svar #14 skrivet: 19 augusti 2017, 19:29:15 »
Råkade träffa på denna tråd när jag googlade...

Kan bara hålla med om det tråkiga med dessa gnällspikar! Jag är medlem i FB gruppen "Sjömansfoton fr förr och nu". Det är väldigt många trevliga bilder som läggs ut där hela tiden. Mycket gamla bilder från livet på lastfartygen! Varför inte hitta hit och lägga ut dom här så det blir fart även på lastbåts trådarna? Kanske hittar man inte hit? Kanske är det så mycket enklare att lägga ut bilder på FB?
För jag skulle hellre se dessa bilder här, som någon skrev ovan, på FB försvinner dom ofta i mängden och så kollar man ofta FB i mobilen med dess begränsning av storlek på bilderna.

Men något jag lagt märke till i den FB gruppen, det är att det finns gott om gamla bittra sjömän! Jag trodde gamla järnvägare var bittrast, men ack, dessa sjömän fnyser åt landkrabbor, fnyser åt allt som är nytt, allt som inte har linjer, allt som är stort, allt som är nytt osv!
Otroligt tråkigt och gör att jag börjar tröttna på den gruppen! Och där har vi kanske anledningen till att många inte vill lägga ut bilder här, dom fnyser åt det här forumet då det bara är en massa kryssningsfartyg och färjesnack!  Det är ju bittra människor som inte kan acceptera andras intressen...

Jag saknar mest av allt Foggy och hans alltid så underhållande bilder från sitt liv på sjön, och från olika delar av världen! Han gnällde aldrig på andras intressen, han plåtade även färjor under sina slängar på dom stora haven! :)

//R