SV: Synpunkter landgången 5.0
« Svar #30 skrivet: 09 maj 2017, 10:08:31 »

Risberg skrev.
Jag saknar den gamla hemsidans innehållsförteckning övr de senaste inläggen.

Nere till vänster på startsidan så står det nyliga inlägg, klicka där så kommer innehållsförteckningen upp.
Tack!  :) ;)
« Svar #31 skrivet: 09 maj 2017, 21:40:15 »
Jag tycker listan över nyliga inlägg känns rörigare/otydligare än i förra versionen.

Och så funkar fortfarande inte förhandsgranskningsknappen för mig (kör Chrome i Samsung Galaxy Tab surfplatta -om det nu har betydelse - men det funkade förr...)
*
« Svar #32 skrivet: 10 maj 2017, 12:44:25 »
Finns det möjligen ett svar på min fråga om karusellbilden?

Jag kan visa en skärmbild av mitt skrivbord med webbläsaren öppen så förstår man kanske bättre. Om jag har mitt webbläsarfönster i min vanliga bredd som jag brukar använda, så ser jag alltså en bred bild som är avkapad på höjden.
Om jag smalnar av fönstret så syns hela bilden, eller nästan för fotografens namn (Kevpa) är avkapat. Likaså med Kims bilder, man ser halva 'Kim Viktor' och ordet 'Sjöfartsbloggarna' syns inte alls.

Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
*
« Svar #33 skrivet: 10 maj 2017, 12:50:29 »

Jag vill så klart inte surfa med ett så smalt webbläsarfönster :)

Hur är det för er andra - ser ni också en smal ihoptryckt bild eller ser ni hela?

Det ser alltså bra ut i min mobil, men bara där.

Det är ju märkligt att om jag MINSKAR fönstret så ser jag hela bilden, och ÖKAR jag fönsterbredden så ser jag mindre av bilden. Då jag surfar i helskärm så kapas bilden nästan helt på höjden!

P.S. I gamla Landgången fungerade Veckans Bild alldeles utmärkt, jag såg hela bilden oavsett fönsterstorlek.
« Senast ändrad: 10 maj 2017, 12:58:08 av FEA »
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
« Svar #34 skrivet: 10 maj 2017, 13:08:41 »
Ja det är samma här man ser inte hela bilden. Däremot syns lite mer i Ipad än på min Macbook...Men men spelar kanske inte så stor roll om den klipper av lite.
Fredrik Ahlman
*
« Svar #35 skrivet: 10 maj 2017, 13:33:40 »
Men men spelar kanske inte så stor roll om den klipper av lite.

Jag skulle inte heller tycka det gör något om bilden klipps lite, men mer än halva bilden tycker jag är mycket :)
« Svar #36 skrivet: 11 maj 2017, 12:59:32 »
Att bilderna "klipps" kanske även är en sorts brott mot upphovsrättslagen, om man skall vara petig.
Dvs att bilden inte visas så som fotografen har tänkt sig?

P.S. Tack för att förhandsgranskningen är fixad (eller så funkar den bara på min stationära dator som jag använder just nu).
*
« Svar #37 skrivet: 14 maj 2017, 18:55:46 »
Nu har det blivit ännu konstigare.

Bilderna är jättesmala på höjden, och utsträckta. Som en väldigt smal panoramabild och jag ser knappt någonting längre.

Samtidigt ser det riktigt bra ut i mobilen! Jag ser hela bilden.

Är det kanske så att ni jobbar med sajten på en mobil eller padda, och tror att bara för att karusellbilden ser bra ut på den att allt är OK?

Det är inte OK.
« Svar #38 skrivet: 14 maj 2017, 19:13:23 »

Bilderna är jättesmala på höjden, och utsträckta. Som en väldigt smal panoramabild och jag ser knappt någonting längre.

Är det kanske så att ni jobbar med sajten på en mobil eller padda, och tror att bara för att karusellbilden ser bra ut på den att allt är OK?

Det är inte OK.
Vi vet att det ser olika ut i olika enheter.... och nej jag jobbar på det från en dator med relativt stor skärm. ;)
Men vad bra att du ser det som en panoramabild för det vara det jag vill fixa. (För mig ser det däremot ut precis som innan). Vi har fått klagomål om att bilden för hög och det tycker vi själva också. Vi ska fixa bilder som passar formatet, vi måste bara först bestämma oss vilket format och storlek vi ska ha på själva bannern. :)
*
« Svar #39 skrivet: 14 maj 2017, 19:18:19 »

Det är inte OK.
Vi vet att det ser olika ut i olika enheter.... och nej jag jobbar på det från en dator med relativt stor skärm. ;)
Men vad bra att du ser det som en panoramabild för det vara det jag vill fixa. (För mig ser det däremot ut precis som innan). Vi har fått klagomål om att bilden för hög och det tycker vi själva också. Vi ska fixa bilder som passar formatet, vi måste bara först bestämma oss vilket format och storlek vi ska ha på själva bannern. :)

Tack för svar!

Jag förstår att det är fint med en panoramabild, men då måste ju originalet vara taget (eller ändrat till) panoramaformat INNAN man lägger upp den på sajten. Precis som det var i gamla LG.

Den övre skärmdumpen visar (ett för mig) normalt webbläsarfönster. Den undre skärmdumpen visar hur smal jag måste göra fönstret för att se hela bilden. Kolla t.ex. signaturen 'Kevpa'. Att det står 'Welcome to SMF Tricks' antar jag har att göra med att du jobbar med sajten.

Det ska väl inte vara meningen att jag ska surfa i ett supersmalt fönster för att se bilden ;)
« Senast ändrad: 14 maj 2017, 19:19:57 av FEA »
*
« Svar #40 skrivet: 14 maj 2017, 19:29:22 »
En fråga, förresten, eftersom det ser bra ut på din datorskärm (och alla andras eftersom ingen annan klagar)

Vad gör jag för fel? Kan jag rätta till något?

Alla andra sajter ser bra ut och jag har testat Firefox, Chrome och Edge. Alla visar samma resultat.
« Svar #41 skrivet: 14 maj 2017, 19:32:45 »
En fråga, förresten, eftersom det ser bra ut på din datorskärm (och alla andras eftersom ingen annan klagar)

Vad gör jag för fel? Kan jag rätta till något?

Alla andra sajter ser bra ut och jag har testat Firefox, Chrome och Edge. Alla visar samma resultat.
Jag sa aldrig att det ser bra ut, för det gör det inte. ;) Jag ser också avhuggna skorstenar och master. ;)
« Svar #42 skrivet: 14 maj 2017, 20:02:26 »
Kan man inte bara använda samma version av forumprogramvaran som förra versionen av LG låg i?? Så alla känner igen sig och kan slippa dessa barnsjukdomar?

Och nej FEA, tystnad innebär inte att man tycker allt är bra. Det kan snarare vara ett tecken på uppgivenhet.
*

Mattsana

« Svar #43 skrivet: 15 maj 2017, 09:55:41 »
Riktigt snyggt får jag säga! Det enda jag stör mig lite på när det gäller klassisk IT-lathet och bekvämlighet är att jag måste klicka på logga in varje gång jag kommer till sidan. Innan var man inloggad hela tiden när man kom hit.
« Svar #44 skrivet: 15 maj 2017, 10:05:21 »
Riktigt snyggt får jag säga! Det enda jag stör mig lite på när det gäller klassisk IT-lathet och bekvämlighet är att jag måste klicka på logga in varje gång jag kommer till sidan. Innan var man inloggad hela tiden när man kom hit.
Det måste man inte alls.