Synpunkter landgången 5.0
« skrivet: 05 maj 2017, 19:26:00 »
Kom med dina förslag över vad som kan behöva förbättras. :)
SV: Synpunkter landgången 5.0
« Svar #1 skrivet: 05 maj 2017, 21:11:26 »
Det här ser spännande ut och jag hoppas verkligen nya Landgången blir till en framgång. Vad jag saknar är förstås de tidigare inläggen och den bildskatt som fanns på förra Landgången. Har ni planer på att importera de gamla filerna eller är det hel omstart som gäller?
Stort tack till besättningen på Landgången för det jobb ni lagt ner för att starta plattformen på nytt, den behövs eftersom forumformatet är unikt i sitt utförande.
Fredrik Ahlman
« Svar #2 skrivet: 05 maj 2017, 21:16:20 »
Vi har en äldre backup (innehåller inte de allra senaste inläggen) som vi hoppas kunna göra ett arkiv av.
« Svar #3 skrivet: 05 maj 2017, 21:20:02 »
Kim det låter toppen, det bästa möjliga i ett svårt läge! Vi kan kanske gå tillbaka ett år och köra från det. Synd för det har ju tillkommit mycket intressant information längs vägen. Åter igen, tack!
Fredrik Ahlman
« Svar #4 skrivet: 05 maj 2017, 21:29:32 »
Ett tips som webdeveloper, kom ihåg att spara en backup utanför webhotellet tillräckligt ofta.

Det som ju ofta glöms i dagens digitala värld är det att datorer kan crasha precis när som helst och utan förvarning. Det behöver inte ha nåt att göra med ålder på hårdvaran heller.

Backuppar är ju lite som flytvästar, man hoppas på att de inte skall behövas nånsin men bra att ha om pråmen sjunker. :)
*
« Svar #5 skrivet: 06 maj 2017, 15:50:24 »

Ja det är väl ganska uppenbart: se till att sköta säkerhetskopieringen!

Jag vill verkligen inte klaga och gnälla och det är starkt att ni kommit igång med Landgången men att ordna backuper är ett måste!

Själv har jag (som privatperson) tre uppsättningar med säkerhetskopior av hela mitt system inklusive operativsystem och givetvis alla program, dokument och bilder. Ett av dem har jag på annan plats än hemma i fall det skulle brinna eller liknande katastrof inträffa.

Mina bilder har jag faktiskt en fjärde säkerhetskopia på - lite överdrivet, jag vet, men hellre det än att behöva ångra sig när det väl smäller.

En sak jag inte har säkerhetskopierat är alla mina reportage här på Landgången vilket jag nu verkligen bittert ångrar. Jag tog för givet att det var ordnat på sajten. Jag ska från och med nu kopiera alla mina reportage jag lägger upp. Det var mycket klantigt av mig. Jag har lagt ner en hel del tid och arbete på reportagen.

Nu tar vi nya tag och jag önskar alla medarbetare och medlemmar på Landgången ett stort lycka till  :D
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
« Svar #6 skrivet: 06 maj 2017, 16:01:56 »
Nu syftade jag förstås på vad som behöver förbättras med landgången 5.0. ;)

Vi hade backup på webbhotellet vilket inte visade sig vara tillräckligt...
*
« Svar #7 skrivet: 06 maj 2017, 16:03:50 »

Detta behöver inte förbättras eftersom det redan är bra: att ni fixat att det går att lägga upp större bilder. Tack!
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
*
« Svar #8 skrivet: 06 maj 2017, 16:05:29 »

Ja, det är precis vad jag avsåg! Se till att fixa bättre backup med 5.0 än ni hade tidigare. Var det oklart på något vis? Jag ber om ursäkt i så fall.
« Svar #9 skrivet: 06 maj 2017, 16:18:16 »

Ja, det är precis vad jag avsåg! Se till att fixa bättre backup med 5.0 än ni hade tidigare. Var det oklart på något vis? Jag ber om ursäkt i så fall.
Nej men som du sa var det uppenbart. ;) Men absolut jag lovar att vi ska spara flera backuper kontinuerligt på fler ställen. :)
*
« Svar #10 skrivet: 06 maj 2017, 16:24:31 »

Nej men som du sa var det uppenbart. ;) Men absolut jag lovar att vi ska spara flera backuper kontinuerligt på fler ställen. :)

Jag förstår (nu) :)
« Svar #11 skrivet: 06 maj 2017, 17:40:52 »
Jag skulle gärna se att det fanns en möjlighet att ändra färgschema som det var på Landgången 2.0. Om funktionen finns, så kanske ni kan aktivera den? :)

För övrigt ser det bra ut, i stort sett likadant som innan kraschen. Bra jobbat!

Och ja, en sak till - bilderna i "karusellen" är allt för höga, krymp dem till halva höjden så blir det bättre :)
« Senast ändrad: 06 maj 2017, 17:46:42 av Dennix »
*
« Svar #12 skrivet: 06 maj 2017, 17:57:12 »
Och ja, en sak till - bilderna i "karusellen" är allt för höga, krymp dem till halva höjden så blir det bättre :)

+1

Jag kanske är bakåtsträvande men jag gillade att se en bild i taget, som det var innan. Karusellen är väldigt distraherande, särskilt i den höga hastighet den går i nu. Jag vet att jag kan dölja den helt, men jag vill se en bild. 1 bild :)

(eller åtminstone betydligt långsammare snurrande)
« Svar #13 skrivet: 06 maj 2017, 18:22:13 »
Tack för era förslag! Vi administratörer är inte heller riktigt nöjda med den där karusellen. Även om vi är lite oense om just farten. ;)
*
« Svar #14 skrivet: 06 maj 2017, 18:27:32 »
Bilderna i karusellen ser också lite märkliga ut, de kapas på höjden så fartygen inte syns helt och hållet, just nu funkar enbart bilden  på MSC Fantasia. Det beror kanske på ens webbläsare förstås?