Enligt en artikel i finska tidningen Turen Sanomat så finns det planer inom Tallink Silja att separera på varumärkena Tallink och Silja Line ytterligare. Att fartygen mellan Finland och Sverige strikt ska hamna under Silja och fartygen till Estland och Baltikum ska vara Tallink.

Det pratas om att måla Galaxy och Baltic Princess vita. Bakgrunden sägs vara att Silja Line som varumärke fortfarande är starkt i Finland.
Livet är för kort för att inte kryssa.
*
Så i linje med detta tänk borde alltså Isabelle, Romantika, Victoria 1 och Silja Europa målas om också, eftersom de är (i stort sett) vita nu. De är ju inte Silja Line-fartyg.

De borde då se mer ut som t.ex. Megastar eller Baltic Queen.

Jag har iofs aldrig förstått hur Tallink tänker när det gäller deras fartyg och färgsättningen av dem :)
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
Det är ärligt talat väldigt rörigt alltihop. Silja Europa från västra hamnen med Tallinklogga. ... Bara det !

Personligen tror jag att man skulle tjäna på ett varumärke.  Möjligen kunde man fortsätta att marknadsföra de gamla Siljafartygen, Serenade, Symphony och Europa som "Siljakryssning" eller något sådant, på den finska marknaden.

Typ;

Åk på Siljakryssning till Stockholm eller Tallinn !

Tallink

Livet är för kort för att inte kryssa.
*
Det är det enda rätta att varumärkesförädla och att detta även ska märkas på fartygens utsida. Hoppas bara att Galaxy och Baltic Princess slipper Serenades och Symphonys blå fartränder som ser billiga ut Stilrent helvitt ska det vara.Har vi riktigt tur så har vi snart Silja Galaxy och Silja Princess att resa med...
« Senast ändrad: 18 maj 2017, 10:44:06 av MH »
Citera
Det pratas om att måla Galaxy och Baltic Princess vita. Bakgrunden sägs vara att Silja Line som varumärke fortfarande är starkt i Finland

Och det har de kommit på NU - har ju varit klart hela tiden att Silja är ett oerhört starkt varumärke i Finland. Rena dumheterna att Silja-märket inte framhävts tydligare. Men nu så, efter 10 år har Tallink fattat detta.  ::)
Citera
Det pratas om att måla Galaxy och Baltic Princess vita. Bakgrunden sägs vara att Silja Line som varumärke fortfarande är starkt i Finland

Och det har de kommit på NU - har ju varit klart hela tiden att Silja är ett oerhört starkt varumärke i Finland. Rena dumheterna att Silja-märket inte framhävts tydligare. Men nu så, efter 10 år har Tallink fattat detta.  ::)

Både ja och nej. Idén med sammanslagningen var att dra nytta av alla synergieffekter, och därmed kunna hänga på relativt okända Tallink på Silja brandet. Och det är absolut mer samkörda idag än det var vid sammanslagningen - men ändå, behöver man koppla lösa varumärket från varandra. Det måste nog ses som något av ett misslyckande internt. Men ja det kanske är smart ändå i förlängningen.
*
SV: Tallink Silja funderar på att måla om Galaxy och Baltic Princess
« Svar #8 skrivet: 02 september 2017, 11:08:04 »
Något åt det här hållet skulle jag gått åt om jag fick säga mitt inom Tallink silja..

Sluta censurera och radera!!!
*

Mumin

• 30
  • Vinden drar, skeppet far...
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 02 september 2017, 13:01:57 »
Man får nog se det i sammanhang med försäljningsprocessen. Är bolagen mera separerade går det enklare att sälja delar. Ofta kan ju en del vara värdefullare än hela bolaget.

Och jag misstänker att största delen av vinsten kommer från Helsingfors -Tallin trafiken.

Om den andra trafiken alls är lönsam får nog bara en interessent reda på igenom due dilligence.
Kommande resor: för många för att rymmas här….

Planerade Båtar: Silja Serenade, Viking Mariella, Finnpartner, Nordlink…
« Svar #10 skrivet: 02 september 2017, 19:00:18 »
Galaxy får dom gärna måla om.
« Svar #11 skrivet: 03 september 2017, 11:53:17 »
Galaxy är ju för närvarande inte så lyckad.
Lyssnar man på vad folk talar ombord på utedäck när
de ser Galaxy i Mariehamn eller mötande någonstans,
så tror nog alla, att målarbetet är på hälft eller att färgen
tagit slut!
Ganska få vet, att färgsättningen är sådan med vett och vilja.

SL
*
« Svar #12 skrivet: 14 november 2017, 11:04:24 »
Enligt Nya Åland ska Baltic Princess under sitt varvsuppehåll 2018 få ett helt nytt lekland och uppgraderade butiks och resturanytor
« Svar #13 skrivet: 14 november 2017, 11:52:32 »
Tallink har reklamkampanj i Stockholms Tunnelbana just under namnet Tallink och inte Tallink/Silja som tidigare.

//R
« Svar #14 skrivet: 14 november 2017, 18:02:56 »
Tallink har reklamkampanj i Stockholms Tunnelbana just under namnet Tallink och inte Tallink/Silja som tidigare.

//R

Är inte märket Silja mer känt här i Sverige än vad Tallink är?