*
SV: Kryssningsfartyg i Stockholm 2017
« Svar #420 skrivet: 21 oktober 2017, 12:24:07 »
Ja, det är lite udda med ett kryssningsbesök vid den tiden på året. Åtminstone här i Stockholm. I Norge är det mer vanligt.

Hörde från Stockholms hamn att man nästa år preliminärt väntar något färre kryssningsfartyg till stan. Större men färre verkar ha varit melodin nu en tid. Samtidigt har man problem med många större fartygs vindkänslighet. För vissa gäller nu regler om max 8 m/s. Då gäller det även att klura ut vad det kan tänkas blåsa på utvägen. Inte särskilt uppskattat att bli fast i Stockholm. För vare sig rederi eller passagerare.
SV: Kryssningsfartyg i Stockholm 2017
« Svar #421 skrivet: 21 oktober 2017, 12:43:22 »
Vi får se hur det går 2018, kanske blir en återgång till fler anlöp men mindre storlek på fartygen 2019? :)

//R
SV: Kryssningsfartyg i Stockholm 2017
« Svar #422 skrivet: 21 oktober 2017, 12:57:56 »
Annars är det väl så att de rederier som har olika storleksklasser på fartygen i flottan och som har haft Visby i programmet tillsammans med Stockholm sannolikt kommer att minska på antalet anlöp med de mindre fartygen (Typ Aida:s) i o m att Visby från kommande säsong kan ta emot 300 + m fartyg till kaj
*
SV: Kryssningsfartyg i Stockholm 2017
« Svar #423 skrivet: 21 oktober 2017, 14:51:40 »
För Stockholms del så framstår Horsstensleden mer och mer som ett måste för att dels avlasta Furusundsleden, dels korta infarten och därmed möjligheterna att spara bränsle. Vidare vore det förstås ett stort steg för att öka säkerheten och reducera strandskadorna i skärgården.

Att tro på en framtida trend där kryssningsfartygen blir mindre och mindre är en rätt fåfäng dröm.

Intressant är att 2017 besökte 263 kryssningsfartyg Stockholm. Antalet passagerare uppgick till 600.000. Det var på ett fartyg när lika många som 2014 fast då var antalet passagerare 467.000.