Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 ... 10
1
Övrig sjöfart / SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« Senaste inlägg av Björn Holm skrivet Idag kl. 12:02:54 »
Nej, det är tillåtet att flagga ut till EU flagg
2
Lastfartyg / SV: Några fler bilder från Halmstad
« Senaste inlägg av Göran Olsson skrivet Idag kl. 10:14:01 »


 Först ut idag är Hongkong registrerade Island Bay. Lev. 2014. Dwt.37649. Kommer från Antwerpen för att lasta skrot.



 Igår kväll anlände norska Star Luster för att lasta malt. Senaste hamnar är Brake, Vlissingen och Santos. Byggd 2013. Dwt.50740.



 Två rejäla fartyg till kaj samtidigt. I mitten syn bilbåten Main Highway.



 Island Bay, Elke W och Star Luster.



 Holländska Bergfjord lossar wire rods från Köge. Dwt. 3697. Lev.2000.



 Sist idag är Elke W som lossar stålcoils från Ijmuiden. Byggd 2006. Dwt. 3692. Antigua Barbudaflagg.

   GO
3
Reseberättelser / SV: Två olika sjövägar till Litauen
« Senaste inlägg av JoonasK skrivet Idag kl. 04:55:36 »
Tack så mycket för ett annat häftigt reportage, Kim! Av någon anledning undrade jag alltid som unge hur det kan se ut på insidan av Traveller alltså Patria Seaways. Nu äntligen får man svaret. :D
4
Reseberättelser / SV: Weekendresa med MS Lofoten
« Senaste inlägg av JoonasK skrivet Idag kl. 04:54:13 »
Nej nu blir man riktigt sugen att ta den turen med just Lofoten! Har alltid trott att de nyare fartygen i flottan skulle bjuda på något mer unikt, men det här verkar vara grejen. Tack för ett mycket fint reportage återigen!
5
Pollarsnack / SV: Bebyggeslse kontra transportverksamhet
« Senaste inlägg av Mistluren skrivet Idag kl. 00:25:27 »
Att växla över resten (av ålerdomsvården) från skattebörda till försäkring vore förstås fullt möjligt och sker i andra länder är inte objektivt önskvärt, det är i högsta grad en politiskt subjektivt synpunkt.
Du hävdade att ett företagsekonomiskt synsätt skulle leda till att åldringsvåren skulle läggas ned. Jag påtalade att detta var direkt nonsens. Åldringsvården är en behövd (och företagsekonomiskt lönsam) funktion som skulle existera oavsett hur man politiskt väljer att finansiera den.
Ja just det, för de åldringar som har råd att betala för den själv. Och de andra åldringarna kan vi ju skita i, precis som i USA.
Ja du håller på med ditt politiska dravel. Kan du inte göra det någon annanstans, för det verkar inte som någon är så särskilt sugen på att diskutera det.

Vad gäller saken, så tar vi den igen. Sjukvården är företagsekonomiskt lönsam oavsett vilken finansieringsform man politiskt väljer. Ditt politiska dravel hör alltså inte hit eftersom den frågan saknar betydelse.

Dessutom är din jämförelse nonsens, faktiskt direkt fel, eftersom företagsekonomisk lönsamhet följer den samhällsekonomiska lönsamheten inom sjukvården, precis som överallt annars.

Det ända som vid en första anblick kan tyckas differentiera, är just järnvägsinvesteringar. Norrbotniabanan etcetera är givetvis allt annat än företagsekonomiskt lönsamma. Men bara vid första anblick. Så snart man lyfter på den första sidan i den samhällsekonomiska kalkylen finner man bara politik och bedrägeri.  Den är förstås inte samhällsekonomiskt lönsam heller. Tvärt om ett stort välfärdsslukhål, såsom de flesta järnvägsinvesteringar. Också för järnvägar följs den samhällsekonomiska som företagsekonomiska lönsamheten åt.

Så även för hamnar naturligtvis. Men det är viktigt att hamnen bär sina kostnader själv, om samhället och samhällsekonomin skall funka. De skador man orsakar skall man betala för.
6
Övrig sjöfart / SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« Senaste inlägg av mikael.p skrivet 20 november 2017, 22:34:27  »
Både ja och nej,

Föreningen Svensk Sjöfart med flera gick ju ut med att över 300 inflaggningar skulle komma.

Naturligtvis är det bra att de behåller flaggen och har en strategi för det, men jag skulle gärna vilja se mer resultat av dessa 300 inflaggningar.

Det står i artikeln:

"Små tecken syns nu, som kommer att öka inom några veckor" ?

Frågan är om det är lite på gång.

Om man nu ansluter 10 fartyg till systemet så är det väl inte förbjudet att flagga ut dem så länge företaget är kvar i systemet ?
7
Färjor / SV: Bäst julbord?
« Senaste inlägg av Eugen Cork skrivet 20 november 2017, 21:09:50  »
Finns det någon som helst skillnad mellan Serenade och Symphony vad gäller julbordet?
8
Färjor / SV: Bäst julbord?
« Senaste inlägg av Mr Cool skrivet 20 november 2017, 20:52:44  »
Personligen tycker jag Birkas julbord är sämst, nu är det iofs två år sedan jag senast åkte jul(bords)kryssning med dom, men då saknade dom många klassiska julrätter så som köttbullar och prinskorv, mm mm, deras "julskinka" var kokt ej griljerad och otroligt blaskig rent av vidrig, vilka tydligen dom flesta andra ansåg med då den fick står i stort sett orörd, annars hade dom annan åländsk mat som var helt okej, MEN jag saknade dom tre mest klassiska på julbordet.

Viking har jag inte testat att åka julbordkryss med ännu, kanske blir i år?!  :P

Men åkt mycket med Tallink Silja, och även om inte allt finns så har dom dom klassiska maträtterna samt flera andra man inte äter annars på julbord, bra mix av mat tycker jag.


Kanske finns dom som tycker jag har fel, tyck gärna det, men utan skinka köttbullar och prinskorv är det inget julbord.  ::)

Då hade man ju blivit måttligt besviken med den upplevelsen men det verkar som att dom lärt sig https://www.birka.se/mat-dryck/sjosalen/julbord

9
Färjor / SV: Bäst julbord?
« Senaste inlägg av Lars H skrivet 20 november 2017, 20:51:16  »
Själv har jag ingen susning då jag inte skulle komma mig för att åka och äta julbord. Det gör jag på krogen i stan. Däremot åker jag och äter Eckerölinjens viltbord varje höst. Det är alldeles utmärkt. Blev tom två gånger i år. Kanske tom julbordet är bra?
10
Färjor / SV: Bäst julbord?
« Senaste inlägg av Stefan s skrivet 20 november 2017, 18:49:50  »
Skall käka St Eriks julbord den 5 dec med jobbet. Får se hur det är 8)
Sidor: [1] 2 3 ... 10