Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Robert Brink

Sidor: [1] 2 3 ... 48
1
Färjor / SV: Princess Seaways till Sverige
« skrivet: 16 december 2018, 21:07:00  »
Jo det kanske till och med jag planerar, då man åkt henne som både Peter Pan och Fjord Norway.

Har bara åkt henne som Peter Pan, så det var ett tag sedan. :)

//R

2
Färjor / SV: Princess Seaways till Sverige
« skrivet: 16 december 2018, 15:34:59  »
Intressant, ska försöka planera in en resa helt klart.

//R

3
Reseberättelser / SV: Silja Serenade Dec-18
« skrivet: 14 december 2018, 21:20:57  »
Trevligt reportage! Men man undrar ju lite hur de tänker med priserna, för det priset det kostar att åka till Helsingfors, om du vill ha en någorlunda bra hytt, kan du ju nästan flyga till valfri centraleuropeisk stad och äta och dricka billigare och samtidigt ha bättre utbud och mer tid på destinationen. För det känns ju som att det är weekendresenärerna man vill åt om man kollar hur det ser ut ombord men jag har svårt att tro att valet är svårt om det står mellan Budapest, Wroclaw eller Bratislava och Finlandskryssning med Stockholmspriser ombord och liknande priser i Helsingfors.

Vet inte hur prisnivån är för finnar?
Men kanske försöker man få ombord dom som tycker weekendresor är för bökiga med flyg å transporter?

//R



5
Reseberättelser / SV: Silja Serenade Dec-18
« skrivet: 13 december 2018, 17:02:36  »
Tack Johan, alltid trevligt att åka Serenade eller Symphony, fast personligen är jag en vän av Spitsystrarna tyvärr är inte Anna lika exalterad över dom...  ???  :D

//R

6
Reseberättelser / SV: En kryssning med Amorella
« skrivet: 13 december 2018, 17:01:12  »
Åkte med Amorella för något år sedan, då spelade ett riktigt stort partyband med upp mot 10 musiker. Riktigt bra standard för att vara på en "Ålandsbåt". :)

//R

7
Reseberättelser / Silja Serenade Dec-18
« skrivet: 13 december 2018, 09:32:34  »
Blev nyfiken på hur Serenade blev efter sista uppgraderingen nu i November och bokade in mig och sambon på en Helsingforskryssning.
Vi bodde i en Promenadehytt som vi fick betala 600sek för. Den mörka årstiden kan man lika gärna ha en hytt in mot Promenaden eftersom man ändå inte ser något utanför fönstret. Den ljusare årstiden föredrar jag fönster utåt.

1

Det är måndag 10/12 och jag är på väg till Värtaterminalen som inte direkt är så lätt att ta sig till... Valde att kliva av Tunnelbanan vid Gärdet och promenera bort, alternativet är att åka med buss 76, men tyvärr så har man fortfarande inte fått buss 76 att köra in och vända vid terminalen.

Här låg tidigare den gamla Silja Line terminalen rakt fram, nu tar man till höger och sen går man via både Åbo och Helsingforslinjens gamla gångar.

2

Den nya stora terminalen och Baltic Queen ligger närmast med Serenade i bakgrunden och Romantica skymtar bakom terminalen.

3

Terminalbyggnaden har väldigt stora utrymmen ovanpå taken.

4

När man kommer in så möts man av en stor yta och en Restaurang till höger. Kommer man med buss eller taxi, så kommer man upp lite mera centralt via rulltrappor.

5

Restaurangen från andra hållet, blev förvånad över bristen på sittplatser i Terminalen.

6

Medans jag väntade på min sambo, så tog jag en öl i Restaurangen, här ser vi en extra bar som dom säkert öppnar upp när partytrycket är lite större en en måndag...

7

Ombordstigningen gick smidigt, det är en bit att gå till Helsingfors och Rigabåten efter att man lämnat terminalbyggnaden.
Och det gäller att ha koll på vilken båt man är på väg till, därför kollar dom även boardingkortet en gång till innan man kliver ombord.
Vår hytt låg på däck 10 och i trapphusen har man bytt ut mattorna till snyggt blåa med Östersjön som motiv.

8

Nu med senaste uppgraderingen, så har man nästan fått bort resterna av 90 talet helt utom på ett ställe, och det är badrummen i hytterna. Där är den brunrosa färgen kvar och dom har inte blivit uppgraderade sedan hon byggdes 1990.

När man åker Helsingforskryssning, så har man väldigt mycket tid ombord, fartyget avgår redan 16.45 och det händer inte så mycket före klockan 21 rent nöjesmässigt. Sommartid kan man njuta av skärgården men den här mörka årstiden så blir det nästan lite för lugnt vissa tider och man vet inte riktigt vad man ska göra.

På resan från Stockholm var det väldigt mycket finska barnfamiljer ombord, det var dock totalt sett lite bokat och gott om plats i barer och restauranger.

9

Medans man väntar på hissen kan man stampa på Rigabukten. När det gäller hissarna så måste man ha gjort något med dessa, upplevde som som sega och långsammare än normalt. Eller så skiljer sig Serenade från Symphony? Våra senaste resor har varit med Symphony.

Den största uppgraderingen vid senaste varvsbesöket var att Atlantis Palace skulle renoveras och döpas om till Starlight, nu kommer ett gäng bilder från resultatet.

10

När man kommer in från däck 8 så möts man av den här vyn. Jag kan direkt säga, att man lyckats bra!

11

Den stora baren på styrbordssidan, den på babords är borta och ersatt med sittplatser.

12

Trappan upp från däck 7 är ny och inte svängd från två håll som tidigare.

13

Det är mera glas och neon.

14

Trappan ner till däck 7.

15

Här låg det en bar tidigare(I alla fall på Symphony), nu mera plats för gäster. Under kvällen så hade man även bordsservering, något som inte är så vanligt i trafiken på Östersjön.

16

Nya glasytor runt sittplatserna ger ett luftigare intryck.

17

Man har ändå behållit mycket av ursprunget vilket är helt rätt. Jämför nedan med hur det såg ut på Symphony 2016.

40

39 b

18

I den förliga trevliga baren har man tagit bort bardisken och fått in mera sittplatser.

19

20

Den här baren är en klar favorit på systrarna och konstigt att inte fler hittar hit, jag har nog aldrig varit här när det varit fullsatt.

21

Man har ersatt baren med en ny på babordssidan vid utgången till Starlight. Det var även bordsservering i främre baren.
Prisnivån i barerna var hög, Silja är nog dyrast på Östersjön och priserna är som iland även om alkoholen är något billigare ombord i barerna. En GT kostar mellan 77 och 90SEK beroende på vilken Gin man önskar, en öl mellan 60 och 80SEK beroende på märke, men då är det 50cl i land oftast 40cl.

22

Vi är kvar i Starlight men har flyttat oss till däck 7 och Casinodelen.

23

25

26

27

Och så avslutar vi med en bild på nya trappan upp från däck 7.

Bandet började spela klockan 21, jämfört med tex Viking Lines Amorella, så var det ett väldigt blekt band som inte bjöd till något. Jag kan förstås att det inte är särskilt kul att stå där och spela en måndag/tisdag kväll, men det är deras jobb att skapa bra stämning och då måste man ha lite utstrålning inte se ut som om man lider på scenen. Sen är det för lågt ljud när bandet spelar, så sitter man ner får man inte riktigt någon känsla från musiken, den blir liksom lite hissmusik.
Skillnad när det är show för då blir det riktigt bra tryck i musiken i hela lokalen.

Showen hade tema 1920 tal men med inslag av ny stil. Tyckte den höll bra klass men jag är trots allt ingen älskare av dessa shower. Men den var fartfylld och absolut inte seg på något sett.

28

Fast Lane som är Serenades Cafeteria, finns inte på Symphony som har Mundo här istället. Men har för mig att det kommer bli ett Fast Lane även på Symphony.

29

Här serveras det lite enklare mat, men även smörgåsar kaffe mm.

30

Finkrogen Bon Vivant har fått ny inredning.

31

Utanför Bon Vivant, det ligger även en vinbar här. Bra med mycket sittplatser som man kan sitta och spana på folk ifrån.

32

33

Grillkrogen El Capitan har efter 28 år fått byta namn till Grill House som finns på flertalet av Tallink/Siljas fartyg.

Snyggt och stilrent, vi åt här på vägen till Helsingfors, en grillad Oxfile med Potatisgratäng och Grönpepparsås och var nöjda. Köttet var riktigt bra, men så tar man betalt numera också.  På menyn står det Grill House BBQ and Burgers, men någon burgare fanns inte på menyn vilket faktiskt är lite konstigt med tanke på att det är ganska trendigt just nu med burgare.

På hemvägen åt vi i Tavolata, min sambo var helnöjd med sin Risotto, jag tog en huvudrätt bestående av Kaninrulle. Den rätten var dock väldigt blek och smaklös samt framför allt väldigt dåligt presenterad på tallriken.

34

I aktern har vi SEA PUB som tidigare hette Old Port Pub, på Serenade har man inte alls gjort en lika kraftig ombyggnad som på Symphony. Jag föredrar dock ombyggnaden på Symphony eftersom man har öppnat upp utrymmet bättre så det inte känns så instängt.
Serenades lite mera klassiska stil känns dock bekvämare och lite varmare under vinterhalvåret.

35

Fördelen med att inte släppa in så mycket ljus, är väl att det under ljusa sommarkvällar blir enklare att se sporten på tv:n...

Jämför här med systern:

42

En helt annan stil, inte så mycket pubkänsla, men smaken är olika och jag tycker nog det här passar mig bättre, framför allt att man öppnar upp så man ser ut.

43

Och andra sidan på Symphony!

36

Serenade ser ut så här.

41

Och Symphony igen om man står med ryggen mot aktern. Klart mera öppet och mycket luftigare.

37

I aktern ligger lilla trevliga Coffe & Co, på systern är detta utrymme större så man även serverar Sushi. Men vilka priser, en enkel Espresso kostar 36SEK och en dubbel 42SEK: Tyvärr som så ofta på finlandsbåtarna så är utbudet av smörgåsar väldigt blekt. Man tar mycket betalt för väldigt tråkiga varianter. Varenda Café iland har ett stort utbud av nyskapande intressanta smörgåsar och wraps men inte här, och det gäller även Viking och Birka.

38

Avslutar med en bild från gågatan!

Ännu en trevlig kryssning med Silja till Helsingfors, men tänk på att ha bra ekonomi om ni väljer den här kryssningen, det är två långa kvällar ombord och prisnivån är nu nästan som iland. Så det går åt en hel del slantar!
Personalen var väldigt trevliga, dom flesta pratar svenska även om det finns några som man får prata engelska med. Jämfört med Symphony som är svensk, så är det äldre ålder på personalen ombord på Serenade.

//R

8
Reseberättelser / SV: En kryssning med Amorella
« skrivet: 13 december 2018, 08:36:21  »
Amorella är en trevlig färja helt klart. När vi gick av Serenade igår, så hade Tullen och Polisen stor kontroll med hundar och mycket personal.

//R

9
Färjor / SV: TT-line nybyggen
« skrivet: 10 december 2018, 20:31:07  »
Ser lite ut som Norwegian Epic i fören...

//R

10
Färjor / SV: Nearchos i olycka
« skrivet: 07 december 2018, 12:05:33  »
Hon repareras vid Spanopoulos varv så hon hänger nog med ett tag till  8)

Trevligt! :)

//R

11
Färjor / SV: Dockningar Tallink Silja November 2018-februari 2019
« skrivet: 06 december 2018, 21:37:01  »
Saknar bilder ff. på den slutförda renoveringen på siljas Sto-Hfors skutor!

Dom, redan sedda på valkeatlaivat.fi var för länge sen, då allt var mitt i!

Bilderna jag länkar till är från när hon är klar efter senaste renoveringen.

//R

12
Färjor / SV: M/S Birka dockning 2019
« skrivet: 06 december 2018, 20:23:12  »
Inte en dag försent att Nattklubben görs om, den är riktigt sunkig och kändes inte ens rätt när hon var ny.
Kul att man gör om större delen av däck 5 också. Har länge tyckt att det är M/S Birkas svaghet, den konstiga Puben, Lobbyn och Caféet skriker efter att göras om. :)

Och ja, en lite förlängning skulle inte skada... :)

//R

13
Reseberättelser / Celebrity Reflection 7 nätter 2014
« skrivet: 06 december 2018, 11:10:58  »
Tänkte börja med ännu ett reprisreportage, denna gång från vår kryssning med Celebrity Reflection 7 nätter 2014. Samtliga bilder är nyredigerade, så jag har inte bara tagit dom gamla och lagt ut igen.

Resan började med ett besök hos min sambos moster med familj i Wilmington North Carolina.

01

Det är den 12/1 2014 och vi ska åka upp till Arlanda för att sova på hotell, det var bra hotellpriser så vi passade på och slapp gå upp mitt i natten för vårt tidiga flyg. Dessutom kan man säga att semestern började redan på kvällen före.

02

Vi bodde på Clarion Hotell och här är vårat standard dubbelrum. Hotellet har en väldigt trevlig restaurang/bar högst upp med utsikt över flygplanen.

03

Så är vi ombord på British Airways Airbus 319 och under inflygning till Heathrow och är här över London City.

04

05

Nästa flygning till Miami skull avgå vid 14 tiden så vi hade lite tid att döda, men Terminal 5 erbjuder en hel del restauranger att hänga i. Här har vi dock flyttat över till en av sattelitterminalerna för det börjar bli dags för boarding. Vi skulle flyga med en klassisk 747-400 men fick ingen bild på vår maskin utan bara på denna.
Nästa gång vi flög samma väg 2015, så gick USA flyget från Terminal 3 som inte alls är lika bra.

06

Vi åkte World Traweller Plus med den gamla inredningen vilket betyder äldre men bekvämare stolar.

07

Gott om fönster att se ut genom. :)

08

Middagen ombord, Biff med Bea, köttet var som så ofta på flyg, lite för genomstekt, annars var allt riktigt gott.

09

Inflygning till Miami och vi passerar Fort Lauderdale och ser både flygplats och ett kryssningsfartyg. Synd att det inte alls går lika mycket flyg från Europa hit som till Miami, då flygplatsen ligger riktigt bra till om man ska kryssa härifrån.

10

Och så lämnar vi vår Boeing 747 och ska få tillbringa lång tid i kö till Immigrationen, något som gick betydligt snabbare vid vårt sista besök 2017.

11

Trötta efter resan och med tidsomställning, men vi tog en liten promenad ner och fick lite South Beach känsla. Redan nästa morgon skulle vi flyga upp till Wilmington via Atlanta.

12

Här är vi ombord på Delta Airlines B737-800 på första biten till Atlanta, nedan ser vi en hyfsat rak väg genom Florida.

13

Jag uppskattade att vår maskin hade tv skärmar så man kunde se karta och flyginfo. Något man numera snålar in på när det gäller kort och medeldistans. Tidigare fanns i alla fall dom nerfällbara skärmarna som visade kartan.

14

Så har vi landat i Atlanta och ser en MD80 vid Gate, tillbaka skulle vi flyga med denna klassiska maskin.

15

I Wilmington gjorde vi ett besök på USS NORTH CAROLINA som ligger sär som museum, ganska så mäktig och häftigt att se hur det är ombord. Hoppas hon klarade orkanen som var i höstas.

http://www.battleshipnc.com/

16

17

Här lagades det nog en del mat genom åren...

18

En av turbinerna.

19

Inte direkt singelhytter här...

20

Toaletterna.

21

Tandläkaren

22

Bryggan, ganska så enkel!

23

Sen kom vi ner till hamnen i Wilmington för lunch, här ser vi en Hjulångare som kryssar på floden.

24

Precis som i amerikanska filmer och tv-serier så fick vi se en Volvo 245!

25

Det finns långa sandstränder här, men i Januari var det kall och endast vågsurfare trotsade kylan.

26

Dags att flyga tillbaka till Miami igen efter 2 nätter, Wilmingtons lilla flygplats var väldigt personlig och såg lite granna ut som om man var hemma hos någon.

27

Här sitter vi inträngda i en Bombardier CRJ 200 på väg till Atlanta.

28

Så har vi landat och vi ser en likadan maskin till vänster.

29

Så är vi i Miami innan avresa med Celebrity Reflection mot Östra Karibien.

Fortsättning följer...

//R

14
Kryssningsfartyg / SV: Celebrity Edge levererad
« skrivet: 06 december 2018, 10:38:57  »
När det gäller balkonger, så tror jag inte dessa stora kryssningsfartyg skulle vara snyggare utan med den design dom har idag. Då måste man ändra designen helt och återgå till klassiska linjer.
Lådorna blir ju snyggare med balkonger eftersom dom tillför mycket glas. Hur skulle dessa lådor se ut utan balkonger? Tror inte alls det skulle se bättre ut.

//R

15
Kryssningsfartyg / SV: Celebrity Edge levererad
« skrivet: 05 december 2018, 20:25:44  »
Ser fin ut på insidan, men inte utsidan i mitt tycke. Intressant med IKEA möbler i hytten. Har en likadan byrå som de visar på bilden, fastän jag har i brunt träslag.
Är det stäven Du reagerar mot? Ser ut att vara mode just nu, precis som för etthundratjugo år sedan. Personligen tycker jag nog att det modet, som en omväxling, är ganska OK.

Den raka stäven var ok på fartyg för hundra år sedan, när fartygen i övrigt hade ett längre förskepp och lägre överbyggnad som ändå gav fartygen en balanserad profil. Men att sätta en rak stäv på ett fartyg som Edge som redan är väldigt mycket "låda" gör att hon ser ut som en oerhört ful klumpeduns. Ett exempel på snygg design är däremot stäven på QM2.

Vad är tanken med rak stäv? Att fartyget ska klyva sjön/vågorna istället för att bryta sig igenom dom?

Och just stäven passar inte EDGE, det kan jag hålla med om.

//R

Sidor: [1] 2 3 ... 48