Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Wärtsilä

Sidor: [1] 2
1
Övrig sjöfart / SV: Fråga om rederi
« skrivet: 06 mars 2018, 17:36:36  »
På det glada 70-talet när jag cyklade omkring och fotade godsvagnar såg jag ofta båtar från ett speciellt rederi som låg i Sannegårdshamnen och jag undrar om någon kan lämna lite uppgifter om detta rederi. Ganska små båtar, lastfartyg. Namn som Simplicity. Engelskt tror jag. Skorstensmärket var en liggande rektangel diagonalt uppdelad i 4 fält, 2 röda och två gula tror jag.

Stämmer, är ett engelskt rederi, bet inte om de existerar som självständigt bolag nu men de hade en hel del tirrlastarr och även tankbåtar, alla med -ity i namnet.

De byggde bl a en serie tankfartyg i Kina, med diesel elektriskt maskiner och en av dessa blev såld till norska Bergen Tankers och omdöpt till Bergen Viking. Sen blev visst detta fartyg ombyggd till LNG driven.

2
Övrig sjöfart / SV: Goteborgs Universitet och dess nya forskningsfartyg
« skrivet: 21 februari 2018, 14:00:10  »
. En privat redare hade ju aldrig accepterat en sadan lang forsening, eller kanske inte ens tagit det billigaste anbudet bara for att det ar just billigast.

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/notan-v%C3%A4xer-f%C3%B6r-gu-s-forskningsfartyg-1.4381706

Och med vilken fakta skriver du detta?

Broströms tog en försenad båt, från ett nybyggnadsvarv och färdigställde den på ett annat varv, mkt mkt dyrare blev det.

Ett annat svenskt rederi tog emot två mkt mkt dyra tankbåtar från Singapore, försenade.

Gotlandsbolagets färja, som blev Finnarrow, blev mkt försenad.

3
Övrig sjöfart / SV: Den autonoma framtiden?
« skrivet: 16 februari 2018, 20:01:54  »
Holländska Spliethoff har nästan alltid byggt båtar utan E-0, utan de har gått vakt utan att bemanningen har varit särskilt stora.

De slipper rätt mkt extra kostnader vid klassningar etc.

De är ju som Thun's G båtar, Anders Källson frågade innan beställning av de första G-båtarna  hur ofta de körde värmelast, svaret var 1-2 ggr per år, då beslöt han att inte installera panna i de båtarna, kostnaderna för drift och allt runt omkring var sådana att de hellre skippa värmelaster.

4
Färjor / SV: Obemannade fartyg
« skrivet: 10 februari 2018, 17:42:48  »
Jag tror det är lång väg kvar till obemmanade9fartyg, dels ekonomiskt, vilka ska göra underhållet, sen det tekniska, de klarar ju inte ens göra den automatik de har ombord idag felfri.

Och Rolls Royce Marina, som ligger i "framkant" av de obemannade fartygen, de klarar ju inte av sitt egna övervakni gssystem för sina egna motorer, hur ska de lyckas?

5
Jo, förvisso har de annat sjöfartstänk, men olika länder har dels olika förutsöttningar och olika industriella intressen.

Vad dessa två länder har, som vi har är bl a två världsledande, lastbilstillverkare, så man är bra på olika saker. Och dessa undustrier vi har ger bra mkt mer jobb än deras sjöfartsindustrier.

Och varvsnäringen har inte hafg möjlighet att överleva i Norden utan Norbes olja, vilket räddade deras industri och finlands export av fartyg till Sovjet. Nu är ju Rauma Repola, Hollming och Valmets varv nerlagda.

6
Färjor / SV: Stormvarning inatt
« skrivet: 15 januari 2018, 20:24:40  »
Och ingen av ni som skrivit hitills har en susning om dåligt väder, och risker. ''Gillar att det gungar lite'', skrattretande

7
Ja, varför är detta inte kryssningsfartyg, vad skiljer egentligen, förutom av den speciella känslan att vara på sjön, som nog är oändligt mkt mer intensiv på ett handelsfartyg än på 14 däck bland 3400 andra passagerare.

T ex Stena barbados så gick vi på samma hamnar som de stora bolagen, med den skillnaden att de fick åka tenderbåt in till stränderna mkt längre än vad vi åkte med vår lillxxxxx samt så hade vi en kock som var mer än 5 stjärning, fd kock på svenska ambassaden i Washington, så nog var det minst en kryssning

Och på Swan Bay var det show ombord två av tre helger, egen scen och med fillipinskt ''band'' och

8
''Ariadne'' Atalntkryssning samt kryssning Nord-Sydamerika 6,5 månader.
''Madame Butterfly'': Europa-Japan-Europa 3,5 månader
''Stena Barbados'' Karibien och Sydamerika 3 månader
''OT Moonlight'' Atlantkryssning 3 månader samt Kuba -Ecuador kryssningar 3 månader
''Swan Bay'' Medelhavet Västafrika 3 månader
''Fure West'' Europa-Afrika-Argentina-Las Palmas 8 veckor

Ett litet axplock

9
Övrig sjöfart / SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« skrivet: 09 december 2017, 14:10:34  »
Då väljer Älvtank, Thun och Furetank svensk flagg för totalt 8 fartyg. Det är ju inte illa !!. I dessa är det ju även 2 äldre återinflaggningar.

Har vinden vänt med råge nu mån tro ?

Tarbit som för ett tag sedan fick ett nybygge valde dock Hollänsk flagg.

Intressant dock att inget fartyg flaggas in för att ingå i tonnageskattesystemet. Det kräver ju att fartyg inte får trafikera inom Sverige mer än 25 procent av tiden på ett år. Detta tillsammans med att man måste ingå i systemet i tio år, och några andra besvärande regler, gör att rederierna anser att det blir alldeles för osäkert att ansluta sig.

DIS har också krav på att binda sig under tio år.

Mest förvånande att Thun flaggar in en tankbåt då de ej har någon tankdivision alls i Sverige på landsidan.

10
Övrig sjöfart / SV: Vilka jobbar till sjöss här på forumet?
« skrivet: 09 december 2017, 14:08:17  »
Mch på HSC Helgeland.

Till sjöss sen drygt 34 år tillbaka med lite avbrott som teknisk inspektör samt ny- och ombyggnadsinspektör.

11
Övrig sjöfart / SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« skrivet: 19 november 2017, 21:18:51  »
Nej, det är nog ingen skillnad. Om jag fattat allt rätt så innebar börsinroduktionen dessutom att Wallenius numera inte ens är fartygsägare. Istället är man ett ship-managementbolag åt WWL ASA. Beslut om flagg ligger där. Och tio fartyg under svensk flagg fanns där redan tidigare.

En liten skillnad är det trots allt, de låser båtarna till svenskflagg i ett antal år, tror det är 10 år.

12
Pollarsnack / SV: Bebyggeslse kontra transportverksamhet
« skrivet: 14 november 2017, 10:27:23  »
Klart Bromma skall läggas ner, Arlanda finns ju och Bromma blir utmärkt bostadsområde centralt och nära arbetsplatser.

Bromma behövs inte

13
Pollarsnack / SV: Slaget om Göteborgs Hamn
« skrivet: 14 november 2017, 10:24:31  »
http://arbetsmarknadsnytt.se/dahl-hamnarbetarforbundets-affarside-ar-att-braka/


Och denna tidning är väl väldigt opartisk eller?

Sen, vilka är det som har orsakat mest arbetstidnedläggelse i containerhamnen, APM Terminals eller Hamn 4:an?

14
Lastfartyg / SV: Donia
« skrivet: 14 november 2017, 10:12:35  »
Det råder olika förutsättningar mellan rederier, segment och charteravtal. Låt oss nu glädja oss över denna händelse och hoppas att fler följer vad det lider.

Ser ingen skillnad alls mellan t ex Astina och Scorpius, systerfartyg,samma befraktare, samma seglationsområde men med en svenskflaggad och en DIS. Vad är skillnaden menar du??

Donia är dessutom i samma storlek så förklara skillnaden?

15
Lastfartyg / SV: Gamla Bellona seglar fortfarande (och med samma namn)
« skrivet: 14 november 2017, 10:09:49  »
Så gammal är ju inte Bellona, ny tanklåda,ny maskin,ny inredning sen 90-talet så är ju bara för och alterskepp som är sen hon hette Stella Atlantic

Sidor: [1] 2