Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Kim Viktor

Sidor: [1] 2 3 ... 23
1
Reseberättelser / SV: Danskebåten
« skrivet: 15 juli 2018, 18:36:29  »
Tack för ett som vanligt trevigt reportage.
Stena Saga verkar för sin ålder mycket välhållen och fräsch även om jag börjar tröttna på att alla Stena-färjor har samma möbler och samma namn på de olika restaurangerna, barer etc.
Själv har jag haft förmånen att åka med dessa systrar till Helsingfors när de var nya och tyckte då att de var väldigt imponerande. Inredningen var betydligt murrigare då.
/ Marre
Tack, jo visst gör man. Nu ska visste Stena lansera nya restaurangkoncept när nybygget levereras om två år, kul med lite nytt. :)

Flott reportasje! Interessant at mens det står "Connecting Europe for a sustainable future" på de fleste Stena-ferger så står det "Danskebåten" på STENA SAGA.

Enda mer pittoresk enn Skagen er Gamle Skagen, en promenadeavstand fra nest siste jernbaneholdeplass (trinbræt, som danskene sier) før Skagen.
Tack, hon är väl inte Stenas mest miljövänliga färja. ;) Tack för tipset om gamla Skagen det blir det nästa gång. :)

Trevligt reportage Kim. :)
Har du några nordiska färjor kvar att åka (som du inte har åkt med tidigare) och vilken blir nästa att åka med?

Tack, hehe ett par kvar, men inte många... Nästa blir Norstjernen på fredag (dock ingen färja ;) ) och sen Nova Star i augusti (om hon kommer i trafik ;) ).

Trevligt reportage som vanligt. Ett minus är att man valt att ta bort utsikten föröver.
Kan man komma och gå som man vill på dessa 36 h kryssningarna?
Tack tack :)

Tack för reportaget :)
Tack själv :)

2
Färjor / SV: Varvsbesök 2019 Östersjöfärjor
« skrivet: 15 juli 2018, 18:31:09  »
Ska Baltic Queen byta växellåda mån tro? Isåfall hoppas det går fortare för henne än Baltic Princess. ;)

3
Färjor / SV: Hammerodde såld till Stena!
« skrivet: 14 juli 2018, 19:27:23  »
På Stena Line freights hemsida ser Hammerodde ut att få namnet Stena Vinga.

4
Lastfartyg / Color Line öppnar ny godslinje
« skrivet: 13 juli 2018, 15:54:00  »
Color Line har köpt Finncarrier som kommer att sättas in på Oslo-Kiel i januari 2019.

https://www.colorline.no/polopoly_fs/7.99199.1531481407!/PM%20Color%20Line%20Fraktskip%201.pdf

5
Kryssningsfartyg / SV: Antalet kryssningsfartyg under order vaxer
« skrivet: 13 juli 2018, 13:26:12  »
Det bara fortsätter....

I veckan beställde Norwegian ytterliggare 2 Leonardo-fartyg, som nu är alltså uppe i 6. Samtidigt har även TUI Cruises beställt 2 bjässar från Fincantieri.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/19354-norwegian-orders-two-more-leonardo-class-newbuilds-totaling-six.html

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/19358-tui-cruises-orders-new-ships-from-fincantieri.html

6
Reseberättelser / SV: Mer Strömstad och Sandefjord ... igen
« skrivet: 10 juli 2018, 10:59:54  »
Härligt reportage, Oslofjord är verkligen en toppenfärja!

7
Reseberättelser / Danskebåten
« skrivet: 09 juli 2018, 22:46:16  »

Efter att ha åkt de flesta Stenafärjor i Sverige var det i mitten av juni dags för att testa ett av rederiets få kvarvarande kryssningsfärjor. Resan till Oslo från Stockholm gick smidigt med X2000, med endast en smärre försening. Jag hde gott sällskap under resan av båtologen Niklas Fridéen.   


Vi anlände till Oslo lagom till Navigator of the Seas avgång. Fartyget tillhör Royal Caribbeans fartygsklass Voyager och är nu under sommaren stationerad i Southampton.


Solskenet försvann hastigt och mörka moln började täcka himlen.


Efter en rekorderlig regnskur kom Stena Saga in med solen. Med på båten var också en av Stena Sagas mest hängivna entusiater, Haakon som driver gruppen Stena Sagas venner på Facebook. Det blev en kort, men trevlig pratstund med honom utanför terminalen. Ombord på Stena Saga spelas tv-serien danskebåten därav målningen på skrovet.   


Stena Saga har sin hemmahamn i Stockholm, då hon ägs av Stena fastigheter.


Denna gång blev det en insideshytt. Hytten var fräschare än på många Östersjöfärjor, men inget utöver det vanliga. 


Klockan 19.30 lämnade vi Oslo och operahuset bakom oss.


Högst upp i fartyget ligger discot, namnet Havana Club.


Under denna 36-timmarskryssning var discot stängt, men kan tänka mig att det är bra drag här på helger.


Ingången till spaanläggningen, mer om den senare.


Den luftiga receptionsaulan på däck 4.


Middagen intogs i Steak house. Mig veterligen den enda i Stenas flotta? Till förrätt bjöds det på carpaccio. En stor eloge till de danska servitören Kaj som verkligen bjöd på sig själv. Vilket generellt sätt gällde alla i besättningen, som alla gör sitt yttersta för gästernas trivsel.


Steak house är en del av Metropolitian där det serveras traditionell skandinavisk a l carte. Bilderna är från ett senare tillfälle




C-view nattklubb på däck 7. Ett av de utrymen ombord som tidigare hade fantastisk utsikt. Nu har man placerat scenen mitt framför det stora panoramafönstret, vilket är oerhört trist.


Utformningen av nattklubben gör det också svårt att se scenen från många delar av lokalen.




Så har vi kommit till mynningen av Oslofjorden.




Trapphusen ombord är rätt så lustiga där man får gå 360 grader runt "julgranen" för att komma upp till nästa däck. Tack och lov gick de inte vidare med detta koncept på senare färjor. 


Svenska Chiquita bjöd upp till dans. Eftersom det var en söndag var det inte så mycket mer som hände underhållningsmässigt.


Frukost i bufférestaurangen Taste, där panoramafönstret är kvar.


Inloppet till Frederikshavn sett från restaurangen.


Frukosten har exakt samma utbud som på andra Stenafärjor och kostar runt 140 NOK, inte mycket mer än på Kielfärjan, men betydligt dyrare än på Polenfärjan.






Jag är inte riktigt förtjust i Stenas utformning av självbetjäntningsdelen. Det är inget flöde åt något håll utan folk springer kors och tvärs. 


Bildäcket tömdes fort på personbilar, husbilar och trailers.


Som fartygsnörd blev jag sugen att hoppa ner och hämta upp denna GA. ;)


Från Frederikshavn tog vi dieseltåget ut till Skagen. Skönt att slippa de nedrivna kontaktledningarna. ;)


För en shipspotter som mig är Skagen rena paradiset.


Skagen är en pittoresk stad med mestadels gula hus, som har ett invånarantal på strax över 8000.


Skagen har haft många fyrar genom åren. Den första var en vippfyr som togs i bruk 1626. Skagen fyr däremot är byggd 1858.


Tillbaka i Frederikshavn skulle Stena Saga byta kaj för att ge plats till Stena Gothica.


Stena Gothica som snart byts ut mot nyinköpta Hammerodde.


Margrete Læsø är en av två färjor som trafikerar Læsø. En överfart som tar 90 minuter enkel.


Ombord på Stena Saga igen, Riva bar på däck 8.


Där det var fullt dekorerat för fotbolls-VM.




Vi hade tänkt att inta vår middag i Café Saga, men det höll stängt för renovering. Istället serverades ett ytterst begränsat utbud i C-view. Lite märkligt att inte informera om det innan. Jag vet att C-view var stängd ett par veckor på Stena Scandinavica och det gick att läsa på Stenas hemsida flera månader innan.   


Hmm kunde man inte ha gjort taket lite snyggare? 


Stena har på sin egna reklam valt att ha med ett fartyg från en av konkurrenterna..


På systern Princess Maria (nuvarande Moby Dada) ligger caféet på detta ställe, men ingen utsikt över havet.


Originalinredning, med skyltar på holländska. För er som inte känner till fartygets historia, så började hennes karriär hos Silja Line 1981. 1988 såldes hon vidare till Stena, men sattes i trafik för Stena Line först 1991 mellan Hoek van Holland och Harwich. Efter tre år som Stena Britannica flyttades hon till Oslo, där hon har varit sedan dess och kommer troligtvis att vara en bra bit in i framtiden också.


Eftersom caféet var stängt, blev det steakhouse även denna kväll, med en mycket god oxfilé.


Mitt i hyttkorridoren syns landgången som användes när fartyget gick till Göteborg. Nu ligger hon kvar i Frederikshavn de dagar då det är besättningsbyte.


Efter middagen passade det perfekt med ett besök på spaavdelningen.


Vad mer kan man begära av livet?


Istunnan var en av höjdpunkterna i avdelningen som också bestod av två pooler, äventyrsduschar och bastu.


Denna spaavdelning måste jag säga var ett väldigt bra drag av Stena. Den fick mig t.o.m. att inse att jag är en spakille. Tillskillnad för poolavdelningar på Viking (inte Grace) och Tallink då jag helst har velat gå därifrån...


I Oslofjorden nästa morgon.




Kur med busstidtabell för terminalen i Oslo.


Kranen






Oslo i sikte med rådhuset och Akershus.


Ombyggnaden i caféet, där lekrummet skulle flyttas.


Stena Saga ankom Oslo 07.30 och alla passagerare var tvungna att lämna fartyget, då hon skulle byta kaj för att ge plats till Crown Seaways. Tack till besättningen ombord för en trevliga resa med detta fräscha och mysiga fartyg.


Köpenhamnsbåten Crown Seaways på ingående.


Från Kiel kom Color Magic.


En gammal Göteborgare som nu har fått namnet Nobel.


Tågrean hem gick inte riktigt like smidigt. Ett träd hade fallit över ledningarna och vi blev stående i Charlottenberg i fyra timmar. Jag hade dock ingen tid att passa och var nöjd med att SJ bjöd på pizza på den lokala pizzerian.

Även denna gång är det en liten bonus i form av en film redigerad av bästa kevpa.
https://youtu.be/2XCCWUN0Q8c

/Kim Viktor

8
Kryssningsfartyg / SV: Kryssningsfartyg i Stockholm 2018
« skrivet: 07 juli 2018, 23:18:36  »

Silver Spirit på utgående nu ikväll..

9
Färjor / SV: Sommar, sol och färjor i Strömstad
« skrivet: 07 juli 2018, 23:17:19  »
Härliga bilder, blir intressant hur tonnaget på linjen kommer att se ut om ett par år.

10
Regler, information och hjälp / Problem med Edge
« skrivet: 06 juli 2018, 17:29:01  »
Hej, vi har fått kännedom om att en del medelemmar har problem att skriva inlägg via Microsoft edge, felsökning pågår.

11
Kryssningsfartyg / SV: HAL Prinsedam sald till Phoenix Reisen
« skrivet: 04 juli 2018, 10:08:59  »
Och förra veckan såldes Oriana till Kina. Frågan är hur länge Carnivals 90-talare får vara kvar?

12
Reseberättelser / SV: Silja till Helsingfors 1991 vs 2018
« skrivet: 27 juni 2018, 08:49:44  »
Kul jämförelse! :)

13
Reseberättelser / SV: Tysklandsresa med Stena Scandinavica
« skrivet: 25 juni 2018, 16:38:56  »
Trevligt.

Så det blev ytterligare en resa till Kiel för din del, trots att du väl inte blev så imponerad efter en tidigare resa med Germanica?

Jag håller med om att tysklandsfartygen är bekväma och fräscha invändigt, däremot måste man hålla nere förväntningarna på antalet allmänna utrymmen jämfört med finlandsfärjorna.

Vilken av Germanica/Scandinavica föredrar du?
Jag hade väl inga större invändningar mot Germanica, men Scandinavica känns ändå vara ett strå vassare. :)

Tak for fine billeder og video.  :)
Ja Flensborg er en rigtig, hyggelig by. Her kommer mange turister, om sommeren. Især skandinaviere.
Flensborg. https://da.wikipedia.org/wiki/Flensborg  https://www.flensburger-foerde.de/dk/
Rote Strasse. https://www.rotestrasse.de

Den dag du var i Kiel og Flensborg var, vist den dag jeg var i Kiel.  ;D
Ja det var synd att vi inte visste om varandra, hade varit jul att träffas. :)

Fint repotage med underbar film! Undrar vem som gjort den  ;D ;D
Inte vet jag. ;)

Alltid lika väldokummenterade resereportage, en fröjd att läsa Kim Viktor! Stort tack för din tid!
Tack så hjärtligt! :)

Tack så mycket för ett bra reportage och bra bilder!  :)
Tack själv! :)

Den verkar trevlig den skutan. en fråga finns det någon form av underhållning ombord eller är det helt dött? /TT
En musikquizz, bingo och kryssningsvärden som sjöng ett par låtar. Så helt dött är det ej. :)

14
Färjor / SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« skrivet: 20 juni 2018, 16:09:13  »
Hon har visst fått byta ut propellrarna.

15
Reseberättelser / Tysklandsresa med Stena Scandinavica
« skrivet: 16 juni 2018, 22:19:33  »
I slutet av mars begav jag mig söderut för att uppleva våren.


Efter en behaglig resa med X2000 kom jag fram till Göteborg i god tid innan Stena Scandinavicas avgång. Hur tar man sig till Tysklandsterminalen i Majnabbe om inte med Älvsnabben.


Eftersom det var söndag låg de flesta älvfärjorna och vilade vid Lindholmen.


240 meter långa Stena Scandinavica låg och väntade på mig.


Samtidigt närmade sig dimman ifrån havet.


Älvsborgsbron försvann...


Stena Jutlandica på väg mot Frederikshavn, dit jag också är på väg nu på söndag med Stena Saga.


Hytten denna resa blev en utsideshytt för en person. Hög standard generellt i hytten och framför allt mycket sköna sängar.


Klassiska Stena Danica ankommer.


Nog för att Sveriges framsida bjöd på fint väder, men inte tillräckligt fint för att öppna utebaren.


Livbåtsdäcket kändes charmigt...


Så har vi lagt ut och satt kurs mot Kiel.


Den jättestora tanker Seaways Josefa Camejo med en längd på 250 meter.


Till vänster har vi Melusine, ett roro-fartyg med trafik mellan bl.a. Göteborg och Zeebrugge.


Petunia Seaways med Nya Älvsborgsfästning i förgrunden.


Gefveskär




Vi hann ikapp dimman.


Denna kväll blev det mat i cafeterian. För 115 kr fick jag en torr schnitzel, ätbar men inte mer.




En av de snyggare Tysklandsfärjorna genom åren.


Receptionen är inte öppen dygnet runt.


Frukosten å andra sidan i bufférestaurangen Taste var av god kvalité, men lite dyrare än på Östersjöfärjorna.




Metropolitan är en kombinerad cafeteria och a la carte.






Riva bar


Den automatiska vinprovningen har tagits bort. Rutten är nog i dagsläget inte riktigt anpassat för kunder som är intresserade av detta.


I Tyskland hade gråvädret tagit över. Här syns Kielkanalen.


Hiiumaa upplagd, efter att en ny operatör (Tallins hamn) tog över trafiken till Dagö och Ösel.






Så närmade vi oss Schwedenkai.




Ett område som saknas på linjekollegan Germanica är living room.






Jag hade redan tidigare bokat tågbiljett till Flensburg.


Till Flensburg åkte jag med detta lokaltåg.


Flensburg är en gemytlig stad med en gammal stadskärna. Det var rätt så lugnt i staden här på vårkanten, jag antar att det är mer liv om sommaren.


Resans huvudmål var att få se Irish Ferries nybygge WB Yeats.


Fartyget var från början tänkt att levereras i juli och då sättas in mellan Irland-Frankrike. Byggnadsprocessen har dock blivit försenad och hon har fått ställa in hela sommarsäsongen. Nu är det tänkt att hon i september ska gå in i trafik mellan Dublin-Holyhead.


Tillbaka i Kiel. Jag hade vid detta lag tröttnat på regnet och gick direkt ombord igen.


Förra året firade linjen mellan Göteborg och Kiel 50 år. Rutten har minst sagt haft en imponerande utveckling, även om linjen idag fokuserar främst på frakt.








I fören på däck 8 ligger bufférestaurangen Taste som ser likadan ut som på de flesta Stenafärjor.






Bredvid restaurangen finns C-view, där alla underhållning sker, alltså bingo, frågesport och lite sång.








Denna kväll blev det en trerätters, jämfört med maten kvällen innan, var detta rena himmelriket. En riktigt fin oxfilé och mycket trevlig servicepersonal.




En smärre chock fick jag följande morgon av att se en snöklädd skärgård.




DFDS har beställt fem nya roro-fartyg från Kina, de kommer att ha en kapacitet på hela 6700 lastmeter. Samtliga fartyg är tänkta att sättas in på Nordsjön.


Nej detta är inte ett fartyg som transporterar nötkreatur inom Europa. ;)


En f.d. Stockholmfärja som nyligen har köpts av Styrsöbolaget.


Fröja på väg mot Brännö på sin morgontur från Stenpiren.




Stena Gothica har inte så lång tid kvar i Göteborg. I höst ersätts hon av nuvarande Hammerodde. Gothica kommer då att flyttas för trafik mellan Tyskland och Lettland.

Sammanfattningsvis var det en mycket trevlig resa med Stena Scandinavica. Stena Line erbjuder en bra produkt och detta är min favoritlinje från Sverige till Tyskland. Som passagerare får man inte ha höga förväntningar på själva fartyget, men om man endast vill ha en bekväm sjöresa med sköna hytter och bra mat är detta ett bra val.

En liten film redigerad av kevpa:
https://youtu.be/NWzlG9Mh8Lg


Sidor: [1] 2 3 ... 23