Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Henke H

Sidor: [1] 2 3 ... 16
1
Kryssningsfartyg / SV: Hur stora kan kryssningsfartyg bli?
« skrivet: Idag kl. 01:42:40 »

Man kan även ha i minnet att tex tankfartyg under en period byggdes i allt större storlekar och det ansågs vara framtiden. Men det fick ett abrupt slut och ingen tankredare skulle numera komma på tanken att igen bygga fartyg på 450.000 - 550.000 dwt. Det samma gäller inom det militära. Tidigare vurm för gigantiska hangarfartyg är som bortblåst. Slagskepp exvis återfinns numera endast som museiföremål. På samma sätt kan notera att efterfrågan på Airbus 380 och andra större flygplanstyper stagnerat till förmån för mindre storlekar.

Så det är inget naturtillstånd att allt måste bli större.


Ett par invandningar mot ovanstaende:
Gigantiska hangarfartyg byggs fortfarande iallafall av US navy som har 4 stycken av USS Gerald R Ford klassen i order. Denna klass av hangarfartyg ar planerad till att omfatta 10 stycken fullt utbyggt.
Anledningen till att inga slagskepp byggs numera ar inte for att de blev for stora utan snarare for att vapenteknologien har utvecklats. Idag far man ju 10 faldigad eldkraft av vilken kryssningsmisil som helst. Sa det finns ingen anledning att bygga stort for att fa plats med enorma kanontorn.
Att Airbus 380 saljer daligt tror jag ar en tillfallig svacka. forr eller senare kommer behovet att uppsta for annu storre flyg. Redan for 10 ar sedan nar jag flog strackan Beijing-Shanghai traffikerades den av Boing 747 jumbo. Jag tror knappast att antalet passagerare har minskat sedan dess. lagg dartil problem att fa start och landnings slots pa manga flygplatser sa ser man ju att behovet av allt storre flyg forr eller senare kommer ikapp igen. Ta bara Emirates linje mellan Dubai till Bangkok dar man har 8 dagliga avgangar varav 5 med Airbus 380. Att ersatta dessa storre flyg med mindre kommer att leda till problem pa flygplatserna.

I ovrigt skall vi inte forledas att tro att vi nu ar 2018 har natt den absoluta toppen av utvecklingen. nej den kommer att fortsatta och vi kommer med all sakerhet att fa se allt storre fartyg och flyg.

Jag tror ocksa att vi kommer att fa se allt storre kryssningsfartyg, men da kanske precis som du redan skrivit Lars, att dom blir mer som flytande resorts. iden ar inte speciellt ny.
Den legendariske redaren Knut Kloster planerade redan 1983 projekt Phoenix - World City. En flytande resort pa 250.000 GRT vilket pa den tiden var nagot oerhort stort jamfort med den tidens kryssningsfartyg. Detta projekt kom ganska langt i planeringen men foll pa finansieringen vill jag minnas.

http://www.knudehansen.com/news/knud-e-hansen-in-the-news/2015/phoenix-world-city-the-unrealized-knut-kloster%E2%80%99s-dream/

2
Övrig sjöfart / SV: Goteborgs Universitet och dess nya forskningsfartyg
« skrivet: 23 februari 2018, 03:47:37  »
GU ´ s sida om nybygget

https://loven.gu.se/fartyg/ny-r-v-skagerak/Byggandet-av-ny-RV-Skagerak

Projektledaren är 78 år gammal så vi får väl hoppas han är erfaren. Nästan 100 000:- i månadslön så han kanske inte är ledsen att hans förordnande hela tiden förlängs.....

En liten lustig detalj var att han tydligen inte gjort någon resa i tjänsten under förra året. Bör inte en projektledare besöka varvet nångång.....

Backman har ju tydligt erfarenhet av fartygsbyggen.

https://arcticmarinesolutions.se/advisors/anders-backman/

3
Övrig sjöfart / SV: Goteborgs Universitet och dess nya forskningsfartyg
« skrivet: 22 februari 2018, 03:17:01  »
. En privat redare hade ju aldrig accepterat en sadan lang forsening, eller kanske inte ens tagit det billigaste anbudet bara for att det ar just billigast.

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/notan-v%C3%A4xer-f%C3%B6r-gu-s-forskningsfartyg-1.4381706

Och med vilken fakta skriver du detta?

Broströms tog en försenad båt, från ett nybyggnadsvarv och färdigställde den på ett annat varv, mkt mkt dyrare blev det.

Ett annat svenskt rederi tog emot två mkt mkt dyra tankbåtar från Singapore, försenade.

Gotlandsbolagets färja, som blev Finnarrow, blev mkt försenad.

Exakt min point. Ett kommersiellt vinstbaserat rederi hade antingen avbestallt och begart skadestand eller tagit fartyget till ett annat varv for fardigstallande. Eventuellt bade ock.
Savida inte marknaden har vikit men bedoms starka sig igen inom kort. Da kanske rederiet kan vanta pa leverans men fortfarande med ett skadestandsansprak.
Forsenade byggen fran varv ar som du mycket riktigt papekar ganska vanligt forekommande. men som sagt, om man har ett vinstintresse sa sitter man som redare inte still och bara vantar. Precis sa som nu foreslagits av internrevisorn.

4
Kryssningsfartyg / SV: Hur många svenskar åker på kryssning?
« skrivet: 22 februari 2018, 03:07:25  »
Saledes har mindre an 1% av den svenska befolkningen kryssat under aret.
Enligt nagorlunda farsk statistik sa genomfors cirka 19 miljoner utlandsresor per ar fran Sverige. Da ar aven 24 timmars resor inom norden medraknade. Man raknar dessutom med att cirka 20% av dessa utlandsresor ar charterresor eller omkring 3.8 miljoner resor.
Det finns med andra ord gott om utrymme for expansion for kryssningsresor. Kryssningsresor (rederier) konkurerar ju i forsta hand inte med varandra utan med just charterresor till traditionella landbaserade hotell.
For ovrigt genomfors cirka 600.000 golfresor per ar i Sverige. Alltsa betydligt fler an de som valjer en kryssning.

5
Övrig sjöfart / SV: Goteborgs Universitet och dess nya forskningsfartyg
« skrivet: 21 februari 2018, 01:32:40  »
Historien om Goteborgs Universitets nya forskningsfartyg ar langt ifran klar.
Det Polska varvet har nu missat deadline hela 5 ganger. Ursprungligen skulle fartyget ha levererats for snart 3 ar sedan.
Nu har en internrevisor foreslagit att fartyget byggs fardigt pa annat varv.

https://www.sjofartstidningen.se/forskningsfartyg-fortsatt-forsenat/

6
Kryssningsfartyg / SV: Varldens basta kryssningsfartyg
« skrivet: 21 februari 2018, 01:25:35  »
Ja, nu finns det många såna här listor. Främst amerikanska resetidningar brukar frossa i läsarnas omröstningar för världens bästa kryssningsfartyg, resmål, hotell, flygbolag mm. Cruise Critics baserar sin på sina medlemmars recentioner. Inte helt oväntat blir det alltid översvallande betyg för större fartyg som företrädesvis vänder sig till den amerikanska marknaden, där händelsevis de flesta medlemmar bor, även om det inte heller saknas britter.

Jo visst ar det sa. Manga listor finns det och varje land med sjalvaktning har ju sina egna resegalor med prisutdelningar.
Dock tror jag att listor dar manga medlemmar och helst med manga olika nationaliteter ar betydligt battre skickade att utse bra kryssningsfartyg eller hotell eller vad det mande vara. Jag litar helt enkelt mera pa det an vad en enskild person eller en enskild folkgrupp kommit fram till.
Att nagon enskild skall utse basta fartyget ar ungefar lika dumt som att vinnaren i Amerikanska super bowl kallar sig for Varldsmastare trots att dom spelar i NFL-National Football League.

7
Färjor / SV: M/S Europalink
« skrivet: 21 februari 2018, 01:13:55  »
Man gjorde en port state controll på henne i Palermo när hon vart övertagen.
Inte kul läsning, var några saker som saknades då.

Certificate & Documentation - Documents   Rest period   Missing   1
Emergency Systems   Low level lighting in corridors   Not properly mantained   1
Emergency Systems   Muster list   Not posted   1
Fire safety   Means of escape   Not marked   1
Life saving appliances   Lifeboats   Not properly marked   1
MLC, 2006 Accommodation, recreational facilities, food and catering   Cleanliness   Not as required   1
MLC, 2006 Health protection, medical care, social security   Winches and capstans   Inoperative   1
Safety of Navigation   Pilot ladders   Damaged   1
Structural Conditions   Air intakes machinery and control station spaces   Cracked   1
Structural Conditions   Closing devices watertight doors   Not as required

Tackar, dar fick jag svar pa en del av mina fragor. men det bor val ha genomforts en PSC aven av svenska myndigheter i samband med flaggbytet?

8
Kryssningsfartyg / Varldens basta kryssningsfartyg
« skrivet: 20 februari 2018, 00:44:44  »
Tidningen Cruise Critics lasare har utsett varldens basta kryssningsfartyg i olika kategorier och storlekar.
Basta overall fartyg blev tydligen Celebrity Equinox.

https://www.cruisecritic.com/memberreviews/cruiserschoice_index.cfm

9
Färjor / DFDS, Kopenhamn-Oslo och dess restaurang
« skrivet: 20 februari 2018, 00:42:32  »
Av och till laser man har pa forumet om klagomal pa restauranger ombord men nu tycks DFDS ta ett krafttag iallafall nar det galler batarna mellan Kopenhamn och Oslo. Malsattning ar att maten och upplevelsen skall upp Michelin stjarneniva.

https://maritimedanmark.dk/?Id=37506

10
Övrig sjöfart / Brexit
« skrivet: 18 februari 2018, 02:41:45  »
Laste en artikel i G-Captain idag angaende Brexit och hur hamnen i Rotterdam forsoker forbereda sig.
Bland annat tanker dom sig anstalla 100 nya tullare och dussintals med farskvaruinspektorer. Detta da allt gods till och fran England/UK efter Brexit maste genomga tull och inspektioner.
Jag har inte last om nagot motsvarande i Svenska hamnar. Man undrar ju vad som gors i Goteborgs hamn exempelvis. Hur forbereder dom sig?

http://gcaptain.com/port-of-rotterdam-ceo-preparing-for-the-worst-with-brexit/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Gcaptain+%28gCaptain.com%29&goal=0_f50174ef03-d310b56ec4-139818985&mc_cid=d310b56ec4&mc_eid=4057e0a7db

11
Övrig sjöfart / SV: Den autonoma framtiden?
« skrivet: 17 februari 2018, 00:31:15  »
I dagens utgava av maritime Denmark sa uttalar sig toppchefen i danska Maersk angaende autonoma containerfartyg.
Han tror helt enkelt inte att sadana, i fjarrtrafik, kommer att bli verklighet under hans levnadstid.

https://maritimedanmark.dk/?Id=37494

12
Färjor / Film fran Remontowa
« skrivet: 17 februari 2018, 00:26:27  »

13
Färjor / SV: M/S Europalink
« skrivet: 17 februari 2018, 00:24:19  »
Med dessa arbetsmiljo brister som nu uppdagats undrar man ju hur det star till med sakerheten ombord?
Brandsakerheten och brandutrustningen, ar den underhallen?
Livraddningsutrustningen, hur ar det med den?

14
Övrig sjöfart / SV: Den autonoma framtiden?
« skrivet: 16 februari 2018, 01:15:55  »

Men denna åsikten är som att svära i kyrkan. Den moderna tekniken är helig och får inte kritiseras. De teoretiska teknikerna har fritt spelrum till att låta sin teknikglädje gå ut över ekonomin. Min dröm är att få delta i att bygga ett riktigt "budgetfartyg" som får låga bygg- och driftkostnader men det är dess värre något som jag aldrig kommer att få uppleva. Teknikglädjen har blivit etablerad som en sanning.

Det vore onekligen ett intressant experiment. Tva annars identiska systerfartyg. Det ena automatiserat och det andra 'Plain Basic'.

15
Färjor / SV: Viking Lines helårsrapport 2017
« skrivet: 16 februari 2018, 01:02:14  »
Marginalerna är smala, när man får 1,45 € i rörelsevinst per passagerare (passagerarintäkterna står för över 90% av Viking Lines omsättning). Efter finansiella poster är vinsten en knapp euro per passagerare.

Ja det var verkligen smala marginaler. vad motsvarar det? En ask lakerol i butiken.

Sidor: [1] 2 3 ... 16