Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Henke H

Sidor: [1] 2 3 ... 20
1
Övrig sjöfart / Paris MoU 2017
« skrivet: Idag kl. 21:50:14 »
Forra aret, 2017, gjordes mer an 18000 hamnstats kontroller ombord pa fartyg i de lander som ingar i Paris MoU.
Nu har listan slappts pa de lander vars fartyg kontrollerades.
Det ar bland annat forvanande att USA flyttades fran den vita listan till den gra.
Vidare ar det intressant att se flera sa kallade bekvamlighetsflaggor komma bland de basta och i nagra fall fore Sverige. Sverige hamnade for ovrigt pa 11:e plats av de 73 flagglander som utgor listan.
I topp kommer Frankrike och i absolut botten hamnade Kongo.
I slutet av den lankade artikeln aterfinns en lank till hela listan.

http://gcaptain.com/paris-mous-2017-white-grey-and-black-list-united-states-falls-to-grey-as-korea-poland-move-to-white/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Gcaptain+%28gCaptain.com%29&goal=0_f50174ef03-1f2d5c4a33-139818985&mc_cid=1f2d5c4a33&mc_eid=4057e0a7db

2
Intressant lasning angaende de nya svavel reglerna som ju infors om cirka 18 manader.

Att det kommer att stalla till problem for den sjoburna delen av varldshandeln ar nog ingen underdrift. Enligt artikeln sa kan mellan 10-40% av redarna tanka sig att fuska med bunkeroljan.  Detta da tillgangen till olja med lagre svavel innehall ar begransad och priserna kommer att stiga. Vare sig gemene man vet om detta eller inte sa kommer de okade kostnaderna att laggas pa konsumenterna.

Nu hojs allt fler roster fran redarhall internationellt att datumet for inforandet bor flyttas framat eller att det atminstonde blir en mjuk overgang med ett antal manader for anpassning.
Man kan fraga sig vad ett par manaders respit for anpassning skulle kunna bidra med da valdigt lite gjorts hittills.

http://gcaptain.com/shippings-2020-low-sulphur-fuel-rules-explained/

3
Övrig sjöfart / SV: Upplagda offshore fartyg minskar.
« skrivet: 19 juni 2018, 21:29:07  »
Hej på er!

Dagens siffror på upplagda offshore fartyg på Nordsjön:

Ankarhanterare: 40 st.
Supply: 60 st.

Totalt 100 fartyg upplagda och följer man trenden så sjunker det och på jobbfronten kan man läsa om nya vakanser nästan varje dag.

Sa pa 8 manader har antalet upplagda fartyg minskat med 16 stycken.
Hur manga, om nagon, har gatt till skrot under den har perioden?

Pa riggsidan har man ju skrotat ut en del for att fa balans, men det kanske inte gors i supply branschen?

4
Färjor / FjordLine satsar pa ny hamn i Sandefjord
« skrivet: 19 juni 2018, 21:21:26  »
Fjord Line satsar pa ett nytt hamnbygge i Sandefjord.

https://maritimedanmark.dk/?Id=38687

5
Färjor / Scandinavian Star - One more time.......
« skrivet: 18 juni 2018, 22:38:28  »
Foreningen for anhoriga sager att man har nya och fler bevis for att branden var forsakrings bedrageri.
Vet inte riktigt hur manga ganger jag tycker mig ha hort samma visa forut.

https://maritimedanmark.dk/?Id=38666

6
Pollarsnack / SV: Brittisk version av "Färjan"
« skrivet: 18 juni 2018, 01:08:49  »
Det far vi verkligen inte hoppas da potentiella kryssningsgaster formodligen blir skramda.
Den filmade kryssningen var ingen vanlig kryssning utan en charterkryssning arrangerad av ett foretag som har specialiserat sig pa Urban och House musik samt party, party, party....
Pa charterkryssningar galler delvis andra ombord regler an under vanliga kryssningar. Sa jag hoppas verkligen inte att detta visas och ger en skev och helt felaktig bild av en normal familjekryssning.
De som enligt artikeln hoppade av i forvag visste nog inte riktigt vad det var for slags kryssning de akte pa.

har ar en lank till foretaget som arrangerade kryssningen:
https://www.anchoredcruise.com/

Som man kan se pa hemsidan sa verkar det aven nasta ar arrangeras en liknande kryssning och enligt bilderna aven denna gang ombord pa ett av RCCL's fartyg aven om jag inte kan hitta nagot av deras fartyg i kalendern som verkar ha en charterkryssning inbokad under de namnda datumen.
Men som sagt, det ar en charterkryssning och inget som RCCL arrangerar.

7
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 18 juni 2018, 00:23:42  »
Jag maste ha missat nagot intressant i det hela.
Hur kommer det sig att Tallink-Silja hela tiden bygger nytt medans Viking knappt har rad med nagot nybygge over huvud taget?
Ar intjaning sapass mycket battre for Tallink-Silja an for Viking?

8
Kryssningsfartyg / SV: Royal Caribbean köper Silversea
« skrivet: 14 juni 2018, 19:11:40  »
Har ar en lank till press releasen fran Silversea angaende RCCLs kop av 66.7% av Silverseas aktier.

https://www.silversea.com/other-resources/press-releases/2018/june/royal-caribbean-to-invest-in-silversea-cruises-.html

Precis som Origoxy redan papekat sa ar det orealistiskt att tro att det gar att driva ett kryssningsrederi med endast ett relativt litet nischat fartyg som Kungsholm skulle bli. Man skulle isafall bli tvungen att salja in sig hos nagon som redan har en fardig organisation och rejalt med finansiel backup. Fragan ar om nagon skulle vara intresserad mer an en handfull nostalgiker.

9
Kryssningsfartyg / SV: Besök på Queen Elizabeth II i Dubai
« skrivet: 12 juni 2018, 04:22:06  »
Kul och trevligt reportage.
Tror nog att jag skall kolla upp henne nasta gang man ar i Dubai. kanske rent av bo ombord.
Jag har ju sett henne ligga dar vid kajen i ganska manga ar nu. Jag maste erkanna att jag befarade att skarbrannarna narmade sig efter manga ar av absolut ingen verksamhet ombord.

10
Övrig sjöfart / SV: Trafik på Trollhätte kanal
« skrivet: 12 juni 2018, 04:17:12  »
Fina bilder.

Kul att aven sjofart pa kanalen uppmarksammas.

11
Kryssningsfartyg / Hurtigruten overtar Kleven Verft
« skrivet: 12 juni 2018, 04:15:19  »
Hurtigruten som ju har 2 stycken fartyg under byggnation pa Kleven Verft har beslutat sig for att helt overta det finansiellt anstrangda varvet.
Trots att bada parter gor sitt basta for att forklara att varvet inte riskerade att ga i konkurs och att det inte har nagot som helst att gora med de forseningar som drabbat de nya fartygen, sa far man anda tro att sa var fallet.
Hurtigruten sag sig nog tvungna att ga in som agare for att sakerstalla leverans.

https://e24.no/boers-og-finans/hurtigruten/hurtigruten-overtar-kleven-verft/24358745

12
Kryssningsfartyg / RCCL slutar med engangsplast ombord
« skrivet: 12 juni 2018, 04:10:55  »
RCCL som rederigrupp, det vill saga Royal Caribbean cruises, Celebrity cruises, Azamara, TUI cruises och Pullmantur har beslutat att sluta med engangsplast ombord.
Som ett forsta led i detta miljoarbete sa slutar man att dela ut sugror.
Det kan tyckas som en liten grej och det ar det kanske ocksa. men betank att enbart i USA anvands det 500 miljoner sugror. Varje dag!

Kryssningsindustrin far mycket ofortjant negativ uppmarksamhet, men faktum ar att de arbetar hart med miljoarbete.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/19128-royal-caribbean-to-eliminate-plastic-straws-by-end-of-2018.html

https://get-green-now.com/environmental-impact-plastic-straws/


13
Färjor / Stena och artificial Intelligence - AI
« skrivet: 10 juni 2018, 01:26:43  »
Stena liksom for ovrigt flera andra rederier satsar nu pa AI for att om mojligt fa ner bransleforbrukningen ombord.
jag tror nog att vi kommer att fa se mera av AI satsningar i framtiden, inte bara av Stena.

http://gcaptain.com/stena-line-to-use-artificial-intelligence-technology-to-reduce-fuel-consumption/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Gcaptain+%28gCaptain.com%29&goal=0_f50174ef03-fbf72809f2-139818985&mc_cid=fbf72809f2&mc_eid=4057e0a7db

14
Kryssningsfartyg / Havila Kystruten's nybyggen
« skrivet: 09 juni 2018, 05:17:43  »
Havila Kystruten som ju skall samsegla med Hurtigruten har meddelat att inga Norska varv langre ar aktuella for deras nybyggen.

https://sysla.no/maritim/havila-kystruten-droppar-norske-verft/?utm_source=e24&utm_medium=webwidget&utm_campaign=promo

15
Kryssningsfartyg / SV: Kryssningsfartyg i Stockholm 2018
« skrivet: 08 juni 2018, 17:09:25  »
Lite nyfiken på mein shiff konceptet är man väl . Och språket tror jag nog inte är något problem. Tycker förresten att 1:an är snyggare än sina äldre systrar. tack Robert för dom bilderna/TT

MS1 ar ju dryga 20 meter langre an sina systrar sa kanske har proportionerna satt sig battre.
Precis som Lars H redan skrivit sa ar ju MS/TUI cruises riktat till den tyska marknaden. Jag har haft formanen att vistas ombord pa nagra av systerfartygen under nagra veckors tid och kan bara ge lovord. Valdigt fina fartyg med god service. Maten vagar jag pasta ar flera snapp battre an pa exempelvis RCCL eller Celebrity.
Visst vagar man aka aven som icke tysktalande da personalen beharskar engelska lika bra som tyska men man far vara beredd pa att utrop sker pa tyska och att de flesta, om inte alla medpassagerare ar tysktalande.

Sidor: [1] 2 3 ... 20