Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Henke H

Sidor: [1] 2 3 ... 13
1
Kryssningsfartyg / SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« skrivet: 17 november 2017, 05:29:49  »

2
Kryssningsfartyg / Celebrity bygger mera
« skrivet: 17 november 2017, 05:13:24  »
Celebrity cruises har slappt lite information om ytterligare ett nybygge.
Denna gangen ar det ett fartyg i 'Expedition"klassen. Celebrity Flora som hon skall heta ar specialbyggd for Galapagos.
Tydligen kommer en hel del designelement fran den betydligt storre Edge att anvandas.

http://www.seatrade-cruise.com/news/news-headlines/celebrity-breaks-out-with-first-cruise-newbuild-for-the-galapagos.html

3
Övrig sjöfart / SV: Den autonoma framtiden?
« skrivet: 16 november 2017, 09:45:56  »

Jag håller med.

Den nautiska sidan är komplex, med krav på utkik som skall ersättas av sensorer och algoritmer.
Detta kan dock nog lösas.

På motorsida kan jag bara se ren batteridrift eller batteri/bränsleceller eller liknande. Så fort man blandar in förbränningsmotor, kylning via sjövatten, behandling av bränsle (separering, förvärming, gasifiering eller liknande) så blir systemet  alltför komplext för någon längre resa. Alternativt att man måste skapa en redundans som fyttar kapitalkostnaden bortom rimlighetens gräns.

//Skepptikern

Ja precis, exakt mina tankar ocksa. Batteridrift/bransleceller ar nog det enda som kan fungera.
Alternativet ar ju som du sager att bygga en sadan redundans att det blir ekonomiskt vansinne.

4
Övrig sjöfart / SV: Den autonoma framtiden?
« skrivet: 15 november 2017, 06:14:00  »
Vad jag kan tycka ar lite underligt ar att i alla debattartiklar och seminarier man laser om sa ar det endast fragan om hur fartyget skall framforas rent nautiskt som avhandlas. Jag har inte sett nagon serios artikel som tar upp den tekniska biten med framdrivningsmaskineriet i fokus.
Jag vet inte hur det ar tankt att ett fartyg skall kunna operera utan nagon mansklig narvaro i maskinrummet. Mig veterligen finns det inte ett enda fartyg som nagonsin gjort en resa utan att maskinbesattningen fatt gora nagon form av insats for att fa allt att tuffa pa.
Visst, tar man bort all utrustning som behovs for att en besattning skall kunna bo ombord sa underlattar ju det. men fortfarande finns ju maskineriet kvar med all nodvandig kringutrustning.
Vad hander till exempel om ett ror springer lack pa ett autonomt fartyg utan besattning? eller om en ventil hanger sig? eller om.....???
Visst kan vi flyga till manen utan problem maskinmassigt sett, men det ar ju helt andra saker och budgettar som galler i sadana samanhang.

5
Pollarsnack / SV: Slaget om Göteborgs Hamn
« skrivet: 15 november 2017, 06:06:36  »
http://arbetsmarknadsnytt.se/dahl-hamnarbetarforbundets-affarside-ar-att-braka/


Och denna tidning är väl väldigt opartisk eller?

Sen, vilka är det som har orsakat mest arbetstidnedläggelse i containerhamnen, APM Terminals eller Hamn 4:an?

Det finns ju andra satt att stora planeringen pa an just arbetsnedlaggelse. Maskning ar ju ett valkant satt tille exempel.

6
Kryssningsfartyg / Aldsta Hurtigrutten fartyget pensioneras?
« skrivet: 15 november 2017, 05:43:44  »
Tydligen kan det aldsta annu i trafik varande Hurtigrutt fartyget, M/S Lofoten komma att pensioneras. Detta da det inte langre uppfyller de krav som stallts pa fartygen nar den nya anbudsrundan trader i kraft.

https://sysla.no/maritim/det-eldste-hurtigruteskipet-ma-kanskje-pensjoneres/

7
Kryssningsfartyg / Royal Caribbean testar bransleceller
« skrivet: 15 november 2017, 05:40:19  »
Royal caribbean ska tydligen ta ett stort steg mot fornybar energi och ska testa bransleceller ombord.
Det ar mig veterligen forsta gangen detta gors ombord i nagot storre samanhang.
Det ar en intressant framtid dar traditionelt diesel maskineri mer och mer ersatts med LNG, Metanol och nu kanske aven Hydrogen och bransleceller kommer.

https://sysla.no/maritim/skal-levere-brenselcellesystem-til-cruiseskip/

8
Lastfartyg / SV: Kea Trader- ett dyrt haveri
« skrivet: 14 november 2017, 08:35:21  »
Det ar nu lite drygt 4 manader sedan Kea Trader gick pa revet den 12 Juli.
Redan i oktober beraknades det ha spenderats 30 miljoner US dollar pa bargningen som ju inte ar slut annu pa langa vagar.
Tydligen star cirka 80% av skrovet uppe pa revet.

https://maritimedanmark.dk/?Id=36552

10
Färjor / SV: Saga Lejon på väg till Afrika
« skrivet: 13 november 2017, 06:30:29  »
Redaren, denne Henning Kielberg, har val ett forflutet i Afrika sedan forut.
Ar det nagon som vet mera om de turerna?

Tydligen korde han da (2001) oklassat.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/1408441.stm

11
Kryssningsfartyg / SV: Nya kryssningsfartyg i order - Lista
« skrivet: 11 november 2017, 09:20:34  »
Precis Lars H.
Man kan undra hur lange denna expansion kan halla i sig.
Tittar man pa lite statistik ser man att pa de senaste 10 aren sa har antalet baddar okat fran 346000 till 535000 medans antalet fartyg okat fran 294 till 365.
Ytterligare 10 ar framat itiden, alltsa 2027, beraknas antalet baddar vara 750000 och antalet fartyg 434.

Som kuriosa kan namnas att nar jag en gang borjade arbeta inom kryssningsindustrin sa brukade man saga att det fanns fler hotelrum i Las Vegas an det fanns baddar till sjoss. Det lar finnas cirka 150000 hotelrum i Las Vegas. (finns olika kallor aven har, en del uppger 125000 rum) Numera har man alltsa betydligt fler baddar an det finns hotelrum i Las Vegas.

12
Kryssningsfartyg / SV: Nya kryssningsfartyg i order - Lista
« skrivet: 10 november 2017, 08:58:24  »
Nu nar aret borjar lida mot sitt slut och manga nya kryssningsfartyg har levererats till sina respektive rederier sa kanske det kan vara intressant att veta att det enligt "Cruise Industry News" ar 90 kryssningsfartyg i bestallning till ett samanlagt varde av $58.5 Billion eller omkring 500 miljarder svenska kronor.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/18092-58-5-billion-cruise-ship-orderbook-90-ships.html

13
Färjor / SV: Fartyget på varv....
« skrivet: 10 november 2017, 08:33:57  »
Förr i tiden vart man ju med och städa de allmänna utrymmena, men knappast vid 6 veckers uppehåll.
Själv varit med om Slites och Siljas varvsbesök, dvs. en vecka eller så.

Så, frågan finns, hur kommer dessa påverka ens lön?
TallinSilja Sverige har ju årsarbetstid på närmare 1700 timmar per år, men på finskflaggade fartyg är det lite annorlunda.Är man sjukskriven på TallinkSiljaFinland, så förlorar man ingenting.

 Hur dessa minustimmar åtgärdas på svenskfladdage fartyg? Ifall du ej har innestående ledighet?

TallinkSilja Finland kör ju fortvarande utan årsarbetstid, utan vid varje injobbad dag får du likaså en inbetal dag ledig med ersättning dessutom. Och där vid varje ombordstiding vid den anstellde måste finnas scemalagda arbetstimmar per dag. 10,5 timmar per dygn. Allt förutöver beräknas som övertid.


Att det finns lik mellan Seko´s och Smury´s avtal i dagens ära. Dägge har 10,5 timmar per dygn, snitt. Timmarna måste va schemalagda då du kommer på jobb. Allt utöver räknas som övertid.

Fast svenska avtalet går med på att man ha nån att jobba upp till 12 timmar per dygn utan ersättning. Dessa timmar räknas in i årsarbetstidsavtalet.
Däremot, går ej på finska avtal.

Det jag ville säga att det finns

Enklast blir nog om man kanner att man kan bli berord av detta att kontakta personalavdelningen och fraga.
Annars blir det nog mest ett vilt spekulerande har.

Jag kan inte tala for farjor da jag inte har nagon erfarenhet av de men som redan papekats pa lastfartyg behovs varenda hand. Likasa pa de kryssningsfartyg jag varit med att docka. Dar man under en normal dockning har nagot hundratal contractors ombord som sysslar med allehanda projekt. Dessa skall ju servas med mat och hyttstadning samtidigt som allman storstadning pagar. Dessutom brukar man utnyttja en del av hotellpersonalen som extra brandvakter.

14
Övrig sjöfart / SV: US navy, ny kollision
« skrivet: 09 november 2017, 07:20:00  »
En anekdot om US Navy. För ett tjugotal år sedan åt jag middag med en person som under många år arbetat som kärnvapenstrateg i Pentagon. Och då med särskild inriktning på flottan. Han berättade att när han började där var all strategi baserat på hangarfartygens osänkbarhet. Dvs man uttryckte det inte så, men allt gick ut på att skyddet runt dessa var så bastant att hangarfartygen framstod som osänkbara.

Han hade under flera år ställt frågan: men om nu ändå ett hangarfartyg sänks, var är då plan B? Tog några år sa han, innan man ändrat sitt tänkande.

När jag skrattade gott åt detta, var han ofin nog att påpeka att Sverige åren efter Sovjets fall, då det var kaotiskt och allt kunde ha hända, inte vidtog några försiktighetsåtgärder. En enorm flyktingvåg var tex inget orealistiskt scenario. I Pentagon hade den frågan tydligen ingående studerats på den tiden. Gjorde ni något på Gotland tex frågade han mig, fast han förstås visste att vi inte gjort ett skit. Det hade han också frågat Bildt om en gång. Han fick av honom tydligen lika mesigt svar som av mig.

For en del ar sedan var jag inblandat i ett projekt dar ett Amerikanskt foretag grundat av pensionerade US Navy ingenjorer skulle installera en fantastisk apparat som den ena utav dessa gossar uppfunnit och fatt patent pa. Installationen drog ut pa tiden eftersom inget fungerade som det var tankt. 6 manader blev till narmare 3 ar(!). Under tiden som detta pagick blev dessa Navy gossar utsparkade fran sitt eget foretag som dom sjalva grundat. Jag kan bara konstatera att de saknade mycket basal kunskap. Det skyddade livet i navyn tycks inte pa nagot satt hanga ihop med verkligheten till sjoss.

15
Kryssningsfartyg / SV: Ocean Gala på väg mot Dubai?
« skrivet: 09 november 2017, 07:07:35  »
Tycks ligga kvar pa samma stalle och med samma namn.

https://www.vesselfinder.com/?imo=8002597

Sidor: [1] 2 3 ... 13