Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Lars H

Sidor: [1] 2 3 ... 30
1
Övrig sjöfart / SV: Goteborgs Universitet och dess nya forskningsfartyg
« skrivet: 23 februari 2018, 09:15:12  »
Backman har haft en lång och framgångsrik karriär som FC i isbrytare och isbrytardirektör. Han är sjöofficer i grunden. Men någon skeppsbyggare är han inte. Trevlig som person. Blev lite överraskad när jag tidigare upptäckte att han jobbade med det här. Vid den åldern.

2
Kryssningsfartyg / SV: Hur många svenskar åker på kryssning?
« skrivet: 22 februari 2018, 15:08:52  »
Se på sidan 20 i CLIA:s rapport om Sverige. Där finns även en uppdelning på destinationer. Lägg märke till att där har man numera försökt rensa bort en del i närområdet från 2015.

https://www.cruising.org/docs/default-source/research/europe-statistics-and-markets-2016.pdf?sfvrsn=2

3
Kryssningsfartyg / SV: Hur många svenskar åker på kryssning?
« skrivet: 22 februari 2018, 14:58:58  »
Ja, fast sådana plockas nog i huvudsak upp i CLIA:s statistik men missas i den bristfälliga svenska där bara resebyråernas försäljningssiffror. I den mån man nu vill avslöja de rätta, vill säga.

4
Övrig sjöfart / Upplagda Stenariggar
« skrivet: 22 februari 2018, 11:38:35  »
I början av varje år är några veckor i Las Palmas. Ofta ser man där upplagda oljeriggar. I år dock fler än vanligt. Kunde räkna in åtta drillships inkl tre tillhörande Stena.

https://www.offshoreenergytoday.com/stena-drilling-to-cut-crew-as-three-drillships-remain-idle-in-las-palmas/

5
Övrig sjöfart / SV: Goteborgs Universitet och dess nya forskningsfartyg
« skrivet: 21 februari 2018, 23:53:02  »
Går man in på varvets hemsida inser man snabbt att det inte är några småhandlare till amatörer. Vare sig det gäller nybyggnationer, ombyggnationer eller annat.

Nauta är ett varv med stora ekonomiska problem, och de har stora problem att klara av enkla reparationer. Det är ingen som vill jobba för dem eftersom de inte betalar sina underleverantörer.

Tar på sig jobb men klarar inte att hålla tiden.

Visst, fullt möjligt, men i så fall borde detta kanske ha varit välkänt redan 2013 då beställningen gjordes för leverans maj 2015? Om det nu inte har inträffat helt plötsligt.

Annars verkar man på reparationssidan åtminstone, under årens lopp, ha jobbat med många välkända rederier.

6
Kryssningsfartyg / Hur många svenskar åker på kryssning?
« skrivet: 21 februari 2018, 21:25:11  »
Kryssningsbranschens internationella organisation CLIA, har en lite bräcklig men halvhygglig statistik räknat world wide, men svår att få ned på landnivå när det gäller länder med relativt få passagerare. Totalt uppger organisationen att man inför 2018 räknar med 27,2 miljoner passagerare.

Därtill kommer att definitionen av ”kryssning” inte heller är helt solklar, bortsett från att alla nu inte är med i CLIA.

Söker man sig runt i Sverige efter info stöter man också på problem då siffrorna ofta, inte helt förvånande, inkluderar färjetrafik i Östersjön, dygnsresor till Åland och diverse färjelinjer på västkusten till Tyskland, Danmark och Norge. Samma sak med Hurtigruten. Så att renodla är inte helt lätt.

Själv har jag efter diverse detektivarbete i branschen kommit fram till cirkasiffran 85.000 passagerare per år för vad man kan kalla internationella kryssningar exkl då ovanstående färjetrafik, Ålandsresor, Birkas kryssningar och Hurtigruten.

Vet att på 90-talet bedömde dåvarande VD:n på Globetrottrer (man var då dessutom rätt ensam på marknaden) att antalet svenska kryssningsresenärer uppgick till runt 20.000. Så nog har marknaden ökat rejält, även om min siffra, sannolikt också är behäftade med fel.

Desto märkligare skulle man möjligen kunna säga, att inte fler letat sig fram till detta forum. En befogad misstanke skulle vara att just ordet ”landgången” inte har någon attraktionsförmåga.

Kanske skulle man tänka sig att personerna bakom detta forum skulle starta en särskilt webbplats som i högre grad attraherar denna grupp?

7
Övrig sjöfart / SV: Goteborgs Universitet och dess nya forskningsfartyg
« skrivet: 21 februari 2018, 20:40:41  »
Går man in på varvets hemsida inser man snabbt att det inte är några småhandlare till amatörer. Vare sig det gäller nybyggnationer, ombyggnationer eller annat.

8
Övrig sjöfart / SV: Goteborgs Universitet och dess nya forskningsfartyg
« skrivet: 21 februari 2018, 20:21:14  »
Tjaa, ett forskningsfartyg, där ett otal antal amatörer ohämmat vill få in så mycket som möjligt utan några som helst kunskaper om elementär skeppsbyggnad samt utan kompetent styrning, slafsig varvsspecifikation kryddad med inkompetent upphandling, då blir det inte helt oväntat så här. Inget konstigt med det.

Går inte alls att jämföra med diverse förseningar och problem som vanliga rederier kan råka ut för.

10
Kryssningsfartyg / SV: Varldens basta kryssningsfartyg
« skrivet: 21 februari 2018, 13:28:45  »
Inte ovanligt att medlemmar bedömer hela rederier som katastrofer med anledning av att man serverar Pepsi istället för Coca-Cola. Bara för att ta något enstaka exempel. För det finns värre.

11
Kryssningsfartyg / SV: Varldens basta kryssningsfartyg
« skrivet: 20 februari 2018, 18:14:55  »
Nja, nu vet jag inte om du menar klädkod. Men i så fall kan jag erindra om att av de sju fartyg, som jag Ward klassar som bäst, är det bara ETT, som tillämpar ”formal”.

Inga rederier kräver tex smoking. Men många svenskar, som efter att hålla tal, är mest rädd för att klä sig fel, är ständigt upptagna av frågan om klädsel i kryssningsfartyg. Vet inte hur många svenskar jag försökt lungna med att klädkoder numera inte är några som helst problem.

12
Lastfartyg / SV: Nästa containerrederi som får problem?
« skrivet: 20 februari 2018, 15:54:06  »
Som vanligt skriver Ingvar Bergman insiktsfullt.

https://www.sjofartstidningen.se/bloggar/bergman/cny-samt-hmm/?utm_source=Sjöfartstidningens+nyhetsbrev&utm_campaign=9fe64bd76d-EMAIL_CAMPAIGN_2018_02_20&utm_medium=email&utm_term=0_eaa9b84478-9fe64bd76d-49560001

13
Kryssningsfartyg / SV: Varldens basta kryssningsfartyg
« skrivet: 20 februari 2018, 14:58:20  »
Smaken är ju som baken olika, personligen trivs jag bäst på fartyg där man inte behöver spöka ut sig varje kväll efter olika teman.

Ja, det kan jag hålla med om, men var behöver man ”spöka ut sig varje kväll efter olika teman” ?

14
Kryssningsfartyg / SV: Varldens basta kryssningsfartyg
« skrivet: 20 februari 2018, 12:13:48  »
För övrigt brukar jag vissa perioder överösas av uppmaningar från rederier jag rest med om att delta och rösta på just deras rederi i den här typen omröstningar.

Har jag aldrig gjort, men jag har märkt hur vissa, särskilt i lyxsegment, lägger stor vikt vid sånt här och naturligtvis utnyttjar berömet till bristningsgränsen, om man blir bäst i någon kategori. Halkar man något år ned ett snäpp är man dock inte lika ivrig. Av förståliga skäl.

15
Kryssningsfartyg / SV: Varldens basta kryssningsfartyg
« skrivet: 20 februari 2018, 11:49:30  »
Ja, nu finns det många såna här listor. Främst amerikanska resetidningar brukar frossa i läsarnas omröstningar för världens bästa kryssningsfartyg, resmål, hotell, flygbolag mm. Cruise Critics baserar sin på sina medlemmars recentioner. Inte helt oväntat blir det alltid översvallande betyg för större fartyg som företrädesvis vänder sig till den amerikanska marknaden, där händelsevis de flesta medlemmar bor, även om det inte heller saknas britter.

Douglas Ward har i åratal, via sin Berlitz "Cruising & Cruise Ship" försökt sig på samma sak. I 2018 år upplaga, den 33:e i ordningen, har han via sitt ratingsystem klassificerat över 300 kryssningsfartyg.

Någon evig sanning är det förstås inte tal om, men det ger ändå utifrån hans uppställda kriterier samt oavsett storlek, en hyggligt rättvisande bild.

I årets upplaga (likt förra årets) har enbart sju fartyg ansetts vara värdiga fem stjärnor eller mer. Går vi bara tillbaka några få år pendlade antalet mellan femton och tjugo (2013). Numera återfinns tex inga större fartyg på den listan. Största fartyget fn är Europa 2 med 500 pax.

Här är den listan:
Hapag-Lloyd : Europa 2, Europa, Hanseatic.
Seadream Yacht Club : Seadream I, Seadream II.
Sea Cloud Cruises : Sea Cloud, Sea Cloud II.

Sidor: [1] 2 3 ... 30