Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Lars H

Sidor: [1] 2 3 ... 36
1
Kryssningsfartyg / SV: Kryssningsfartyg i Stockholm 2018
« skrivet: 04 september 2018, 20:47:03  »
Möjligen lika intressant, är att i år har bla Silverseas fartyg Silver Spirit besökt både Sundsvall och Luleå. I detta nu är för övrigt Phoenix Reisens Albatros (ex Royal Viking Sea) på väg till Umeå.

2
Lastfartyg / SV: Några fler bilder från Halmstad
« skrivet: 11 juni 2018, 09:36:21  »
Vi är nog fler än du tror som uppskattar dina bilder!

3
Reseberättelser / SV: MSC Preziosa fr Marseille till Neapel 2013.
« skrivet: 10 juni 2018, 23:14:46  »
Fem år gamla resegrejer. Ingen som har något nytt och krytt? Bortsett från dessa eviga resor med trista färjor i till grannländerna?

Eller det är kanske detta forum verkligen är till för?

Nu tackar jag i alla fall för mig för ett tag framåt.

Lycka till!

4
Kryssningsfartyg / SV: Kryssningsfartyg i Stockholm 2018
« skrivet: 07 juni 2018, 23:51:24  »
Våga vågar man nog men jag misstänker att Du nog blir en lite udda fågel bland passagerarna. Däremot tror jag inte det är några problem att göra sig förstådd bland besättningen.

5
Reseberättelser / SV: En kryssning med Hapag-Lloyds Europa 2
« skrivet: 07 juni 2018, 15:43:53  »
Begriper inte varför jag alltid haft så svårt att stava erinra rätt.

6
Kryssningsfartyg / SV: 500 fartyg och 40 miljoner pax 2027?
« skrivet: 07 juni 2018, 11:19:51  »
Befäl samt däcks- och maskinmanskap kan man nog skaka fram. Värre är att finna kompetent och engelskspråkig servicepersonal. Bristen på kockar, serveringspersonal och diverse mellanchefer inom olika sektorer, är redan nu besvärande för vissa rederier.

7
Reseberättelser / SV: En kryssning med Hapag-Lloyds Europa 2
« skrivet: 07 juni 2018, 11:13:14  »
Erindrar mig att barn under 11 år reste gratis, så det var väl för dessa tillsynen erbjöds.

En helt annan iakttagelse:

Den kvinnliga personalen hade strikta regler att följa. Servitriser fick givetvis inte ha nagellack men inte heller hängande hår. Alla med långt hår hade därför håret antingen uppsatt som en knut i nacken eller högre upp. Såg lite lustigt ut att alla i princip hade samma frisyr. Oavsett syssla fick kvinnor och män inte bära ringar eller ha något i öronen mer än möjligen någon liten pärla. Kvinnor som inte direkt arbetade med mat fick generöst nog ha håret hängande nästan ned till axlarna.


8
Reseberättelser / SV: En kryssning med Hapag-Lloyds Europa 2
« skrivet: 07 juni 2018, 01:17:31  »
Jodå, det fanns nog mellan 5-10 barn ombord runt skolåldern och något yngre. Dessa togs omhand av åtminstone två barnsköterskor som arrangerade diverse jippon inkl åt tillsammans. Stora lekutrymmen fanns dessutom. Policyn är annars: en särskilt anställd på fem barn, men jag kommer inte ihåg för vilka åldrar.

9
Reseberättelser / SV: En kryssning med Hapag-Lloyds Europa 2
« skrivet: 06 juni 2018, 21:20:56  »
Tack Robert. Glömde skriva att jag gjorde kryssningen i maj i år.

10
Pollarsnack / SV: Haller Landgangen pa att do?
« skrivet: 06 juni 2018, 18:58:05  »
Ja, det ligger väl en del i talet om säsongsvariationer. Men det är klart att nog många undrar, efter att tex tagit del av tråden här nedan med rubriken Timrå IK med bla texten ”Timrå IK är i SHL igen”. Känns väl sådär hyggligt långt från sjöfart.

11
Pollarsnack / SV: Haller Landgangen pa att do?
« skrivet: 06 juni 2018, 14:35:16  »
Trist utveckling. Få nya hittar hit och ämnena är ofta skäligen ointressanta. Dessutom, mycket repriser. Kanske är det så att många sjöfartsintresserade istället prioriterar alla de FB-grupper som existerar.

Dessutom tycker jag personligen att en hel del luft gick ur forumet när all historik försvann vid den senaste krashen.
Väldigt trist att inte längre ha tillgång till alla historiska trådar som skrivits om allt mellan himmel och jord.

Stämmer. Sedan kan jag ha förståelse för att sjöfartsintresset, i takt med att den svenska handelsflottan reducerats till nästan ingenting, minskat rejält. Nya grupper borde dock kunna attraheras, som de i år närmare 100.000 svenskar som gör internationella kryssningar. Men då krävs nog ett annat namn på forumet.

12
Pollarsnack / SV: Haller Landgangen pa att do?
« skrivet: 06 juni 2018, 12:26:18  »
Trist utveckling. Få nya hittar hit och ämnena är ofta skäligen ointressanta. Dessutom, mycket repriser. Kanske är det så att många sjöfartsintresserade istället prioriterar alla de FB-grupper som existerar.

13
Kryssningsfartyg / SV: 500 fartyg och 40 miljoner pax 2027?
« skrivet: 06 juni 2018, 09:59:20  »
Vi har ju tidigare här på forumet diskuterat utvecklingen med dess risker och möjligheter. Mina egna tvivel har åtminstone hittills alltid kommit på skam. Expansionen har fortsatt i oförminskad styrka. Driven av både en ökad efterfrågan och en massiv marknadsföring från relativt få men kapitalstarka rederigrupper som inom sig härbärgerar samtliga marknadssegment. 

Även om tidigare ”tråkighetsstämpel” och fördomar om blåhåriga amerikanska damer (som jag själv under snart 30 års kryssande aldrig stött på) fortfarande existerar, så är nog sådana uppfattningar på väg ut och kan bana väg för ytterligare expansion.


14
Reseberättelser / En kryssning med Hapag-Lloyds Europa 2
« skrivet: 06 juni 2018, 00:41:52  »
Tänkte som avbrott till reseskildringar här på forumet, som påfallande ofta handlar om en kort resa med Tallink/Viking eller hur många färjor man hinner klämma på några dagar, skriva några rader (som jag upptäckte blev rätt många!) om en kryssning, som även den, primärt gjordes för intresset av fartyget och inte för resmålen. Lite nördigt det också förstås och gäller en kryssning från Dubai i UAE till Limassol på Cypern. Därför kan det kanske vara på sin plats med en jämförelse med ett välkänt Tallinkfartyg.

Silja Serenade, tex, har en längd på 203 m och kan ta 2.852 pax. Europa 2, har en längd av 226 m med runt 500 pax. Det var med andra ord gott om svängrum där trängsel och köer lyste med sin frånvaro. Snarare kunde det tidvis kännas nästan lite ödsligt även om det nästan var fullsatt. Europa 2 ägs av det tyska Hapag- LLoyd och har av Berlitz fem år på raken (den är byggd 2013) givits det klart högst betyget av runt 300 undersökta kryssningsfartyg. Det näst bästa betyget ges för övrigt till ett annat av rederiets fartyg: Europa.

Apropå nördighet, så hade jag i Dubai tänkt besöka gamla QE2, som i våras smygöppnat som hotell och museum. Den officiella invigningen sker i höst. Nu blev det inte tillfälle utan jag fick nöja mig med att se fartyget på håll. Men hon såg ut som jag minns henne från glansdagarna då jag hade tillfälle att göra en resa.

Har tidigare här på forumet beskrivit ett besök ombord på Europa 2, som jag gjorde förra sommaren i Stockholm. Men ett kort besök med bjudlunch är ändå aldrig samma sak som att göra en kryssning. Vi hade höga förväntningar och jag måste tillstå att dessa infriades. Med råge. Trots att jag själv är rätt grinig när det gäller att hitta fel och brister på fartyg i just lyxsegmentet. Då är jag faktiskt mer förlåtande när det gäller rederier inom andra marknadssegment. Typ Costas fartyg.

Själv tar jag inga foton numera men här är några filmer från You tube. Annars fanns det tex för den som är lagd åt det mer matpornografiska hållet, gott om fotoobjekt. Här om restaurangerna. Sponsrad av rederiet. Men ändå. Ingår i en längre serie.
https://m.youtube.com/watch?v=F-qlFk87jgI

Här om fartyget mer generellt av en oberoende källa.
https://m.youtube.com/watch?v=GHDwDrxesm8

Lovord innebär dock inte att fartyget passar allas smak, för att inte tala om allas plånbok .Därtill kommer att tyska rederier, inte minst Hapag-Lloyd, ofta skiljer sig både kulturellt, i passagerarsammansättning (90 % från tysktalande länder) samt vad gäller åldersstruktur, från såväl brittiska som USA-kontrollerade rederier. I det tyska lyxsegmentet är tex passagerarna avsevärt yngre och antalet barn fler. Vad gäller barn togs dessa, om föräldrarna så önskade, kostnadsfritt hand om av välutbildad personal. För övrigt verkar tyska barn generellt mer väluppfostrade än amerikanska, italienska, eller för den delen: svenska.

Tror det första besökaren slås av när man kommer ombord är överdådet på just utrymme. Dessutom, högt i tak överallt och stora fönster. Sannolikt hade man utan större ansträngning kunna klämt in ett däck till inom befintlig struktur. Inte oväntat är utrymmet per pax det högsta i branschen och det beror inte på att hytterna är anmärkningsvärt stora. Däremot är dessa extremt välutrustade (med bla i-Pad), eleganta och praktiska samt med en walk-in garderob av rejäl storlek. Alla hytter har balkong, den minsta är på 7 kvadrat. Ett säkert gnällobjekt för mig personligen brukar vara att AC:n i hytten producerar alltför torr luft, så att jag på natten vaknar med en känsla i gommen som efter att  ha krökat häftigt. Så icke här ombord. Fungerade utmärkt. Gym och spa är förtjänstfullt placerade i aktern och på sidorna så att dessa inte, som på många andra fartyg, upptar värdefullt utrymme föröver för lounger mm.

Avsaknaden av pråligt sk bling bling ombord var total. Självklart var allt i toppskick, inget slitet, vare sig det gällde mattor, möbler eller annan inredning. Och förstås inga rostfläckar utomhus. Allt andades hög kvalité och utsökt smak in i minsta detalj. Riktiga trädäck, inte bara där man förväntade sig detta, utan också på vissa platser inombords. Tex i hytten i korridoren utanför badrummet och garderoben. Svampiga typer plastdäck eller billiga träimitationer irriterar mig för övrigt alltid omåttligt.

Sju kostnadsfria restauranger fanns att tillgå inkl en asiatisk, japansk, fransk och italiensk. Flertalet öppna även för lunch. Testade alla utom den japanska. Slår tveklöst  andra i samma segment som Silverseas, Regents, Seabourns, Crystals och Seadreams fartyg vad gäller både kvalité och service. Ett litet exempel. Kvällsbuffén i en av restaurangerna innehöll varje kväll, på den kalla sidan, bla ostron, king crabs och halva humrar. Servicenivån i huvud- och specialrestaurangerna var exceptionellt hög. Alltid tex lika många servitörer/servitriser som gäster vid bordet vilket medförde att alla serverades samtidig. Samma sak när det dukades av.

Det fanns sex barer. Apropå sprit så erbjöds en något udda avsmakning från ett urval av fartygets 45 ginsorter. Inget märkvärdigt antal om det gällt maltwhiskey. Men gin! Därtill förstås de mer vanliga avsmakningseanserna av champagne och vin. Golfsimulator som sköttes av ett golfpro fanns att tillgå jämte ett stort och välutrustat cigarr- och rökrum. För övrigt var rökning tillåten på balkongerna. Något som blir mer och mer ovanligt i branschen.

Servicepersonalen kom i huvudsak från tysktalande länder. Trots den markanta tyskheten ombord behövde ingen engelsktalande känna sig som en utböling. All personal talade utmärkt engelska, dagligt program, menyer mm fanns också på engelska jämte en internationell värdinna som tog hand om alla icke tysktalande. Samma föredrag som hölls på tyska hölls även på engelska osv.

En lite märklig, men mycket tysk sedvänja, åtminstone i lyxsegmentet, är avsaknaden av all incl. när det gäller sprit och vin. Något som vi för övrigt märkte när vi tidigare gjorde en längre kryssning i Stilla Havet med rederiets Europa. Sånt anser välbeställda tyskar vara ett tecken på en lågprisprodukt. Lite charterstuk således. Priserna var däremot humana och understiger de flesta massmarketrederiers. Nu saknas ändå inte fritt dryckjom, då det serveras generöst vid de ofta förekommande olika partykvällarna. Öl och softdrinks från barskåpet i hytten var också gratis. Ofta erbjuds man dessutom en ombordcredit som väl täcker utgiften för sprit och vin. Vi fick 300 euro. Dricks ingår i kryssningspriset.

En annan tysk sed, som säkert många har erfarenhet från diverse resmål, är fixeringen att boka solstolar. Så även här. Trots att sådana fanns i överflöd! Tyskarnas välkända intresse för matbröd manifesterades tydligt på frukostbuffén, där det fanns 25 sorter att välja på. Annat mer tyskt, åtminstone om man jämför med ett fartyg med huvudsakligen amerikanska eller brittiska passagerare, är den bristande sociala kontakten passagerarna emellan. Och det beror inte på språkliga svårigheter. Undantaget är diverse partyn, då man släpper loss. Lite svenskt beteende kanske?

För övrigt var klädkoden ombord, till skillnad från halvsystern Europa, inte formel, utan mer avslappnad och påminde om Regents casual. Hade med mig en kavaj, som jag aldrig använde. Och det berodde inte på värmen!

Kryssningen gick som sagt från Dubai till Limassol. Inga stopp och skulle vara på 9 dygn. Men till följd av cyklonen Mikunu, som bla hårt drabbade Salalah i Oman och ön Socotra, tillhörande Yemen, blev resan 11 dygn, inkl ett oplanerat stopp på 16 timmar i Muscat, Oman. För övrigt drabbade cyklonen inte oss på minsta sätt.

Intressant var också att notera säkerhetstänket i piratfarvattnen. Via ett fartyg vid namn MNG Pembroke hämtade vi upp fem tungt beväpnade ex Royal Marines Commandos utanför Fujairah i UAE och som senare steg av vid depåfartyget MNG Captain James Cook som ligger i Röda Havet i höjd med Port Sudan. Grabbarna var ungefär två meter långa och breda som ladugårdsdörrar. Ingen fick fotas. Trevliga killar, som jag efter att ha talat med några, förstod hade varit med om lite av varje. Den här verksamheten är en stor business och det företag som Hapag-Lloyd anlitade har för övrigt nyligen köpt den för oss fartygsnördar välkända RMS St Helena, för liknande uppgifter. Nytt namn är MNG Tahiti.

Efter att ha varit relativt lugnt ett tag i farvattnen runt Yemen och Somalia, har situationen den senaste tiden förvärrats, särskilt utmed Yemens kust. Mer terror- dock numera än piratverksamhet. Annars är kryssningsrederier, av förståeliga skäl, rätt tystlåtna om den här typen av incidenter. För några år var ett av Oceanias fartyg illa ute och ett av Seabourns fartyg angreps med bla granatgevär.

Som jag nämnde blev det ett ofrivilligt stopp i Muscat. Då vi varit där tidigare så vi höll oss ombord. Till detta bidrog även en 40 gradig värme.

Nästa hållpunkt var Suezkanalen, som numera är något mer intressant att passera än tidigare. Dels för att man för ett par år sedan blev klar med en mycket omfattande uppgradering med bla bygget av en helt ny kanal under en rätt lång sträcka, parallellt med den gamla för den nordgående trafiken, så man numera slipper invänta mötande konvoj i Great Bitter Lake, dels att infrastruktur och bostäder byggts ut i omgivningarna. Dubbelfilen, med rätt höga sanddyner emellan, gör att mötande fartyg ser ut att obehindrat plöja genom öknen. Avgiften för passage av just Europa 2, gick den här gången på US 315.000. Men den kan variera beroende på rabatter, prioritet mm. För tillfället åtminstone, är avgiften i allmänhet högre för samma fartyg i Suez än i Panama. Den ”nya” kanalen har ökat kapaciteten väsentligt mätt i fartygsrörelser och medger numera passage av fartyg med ett djupgående på 66 fot. Transittiden sägs generellt ha minskat från 18 till 11 timmar. För oss tog det bra precis just 11 timmar.

Slutligen lite om hur rederiet hanterade två dygns försening till Limassol. Det sköttes snyggt. Alla som inte hade ombokningsbart flyg, erbjöds nya flygbiljetter och i den händelse det blev ett sent flyg, eller kanske dagen därpå, bokades man kostnadsfritt in på ett bra hotel med halvpension samt fri transfer till flygplatsen i Larnaca, som ligger ca 70 km från Limassol.

Och allra sist ändå lite gnäll. TV utbudet var skralt vad gäller nyhetskanaler och nätet segt. Underhållningen var det väl inget större fel men passade inte vår smak. Annars kommer jag inte på något.

15
Lastfartyg / SV: Över Atlanten som passagerare på Containerfartyg.
« skrivet: 04 juni 2018, 10:35:37  »
Det tidigare svenskkontrollerade rederiet ACL, numera ägt av Grimaldi, erbjuder from i april i år atlantresor. Dessvärre upphörde man för ett tag sedan att anlöpa Göteborg, som man trafikerat sedan starten, pga hamnarbetarkonflikten. Annars hade det varit händigt att hoppa på där. Men man går numera i linjetrafik mellan Hamburg, Antwerpen och Liverpool i Europa till Halifax, New York och Baltimore i Nordamerika. En tur på nio dygn från Liverpool till Halifax, eller vice versa, kostar Euro 750 per person i dubbelhytt.

Sidor: [1] 2 3 ... 36