Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Risberg

Sidor: [1] 2 3 ... 21
1
Kryssningsfartyg / SV: Nu bär det av på kryssning igen!
« skrivet: 21 november 2017, 17:27:07  »
Det skall bli intressant att höra (läsa) Din berättelse om man också i de nya slussarna drar fartygen med lokomotiv!

I de gamla slussarna är lokomotivens de s.k. mulornas huvuduppgift inte att dra fartygen utan att hålla fartygen centrerade och i position i slussarna. Fartygen går normalt in för egen maskin.
Korrekt ;)
I de nya slussarna använder man bogserbåtar. Finns att läsa på kanalmyndighetens hemsida.
Så tråkigt! ;)

2
Kryssningsfartyg / SV: Nu bär det av på kryssning igen!
« skrivet: 21 november 2017, 14:34:11  »
De gånger jag gått av eller på i Valparaiso har det varit lite knöligt att flyga till eller från Europa. Har blivit buss eller bil till Santiago och sedan till Buenos Aires för byte av flyg till Europa. Men jag antar det finns smartare sätt numera.
Jag har bara gått av i Iquique i Chile (för att fraktbåten var så sen). Tog sedan bussen till Santiago, tåget till Temuco, buss till Puerto Montt, buss igen till Punta Arenas och Puerto Natales, färja till Puerto Montt, fyra bussar och tre båtar genom två nationalparker till San Carlos de Bariloche, tåg till Viedma, buss till Bahia Blanca, tåg till Buenos Aires och ett annat fraktfartyg därifrån till Rotterdam.

3
Kryssningsfartyg / SV: Nu bär det av på kryssning igen!
« skrivet: 21 november 2017, 14:30:54  »
Jag har inte åkt genom dom gamla Slussarna, men det är säkert intressant med dom nya också! :)

Det är fortfarande buss eller annan transport till Santiago från San Antonio/Valparaiso som gäller innan flyg mot Europa.

Flygbolagen är följande: Lufthansa A321 till München, A330-300 till Miami, skulle varit en A340-600 så nu är jag lite sur. :( KLM Boeing 777 från Santiago till Buenos Aires, och så Lufthansa Boeing 747-800 till Frankfurt med avslutningen i en A321 till ARN.
340-600 och 748 var lite av anledningarna till att jag ville flyga med LH även om priset förstås också spelar in.

//R
Det skall bli intressant att höra (läsa) Din berättelse om man också i de nya slussarna drar fartygen med lokomotiv!

4
Färjor / SV: Varför är det så svårt att åka hiss?
« skrivet: 20 november 2017, 11:21:01  »
Varför är det så svårt att åka hiss på en båt? Pilen visar att hissen går upp men ändå så försöker folk att åka ner varför är det så svårt bara för att man är på en färja?
Detta tas även upp av bloggare som åker mycket kryssningsfartyg så jag velar om vart tråden passar bäst.
Befinner man sig på något mellandäck vid ankomst, och skall till landgångsdäck, händer det att man måste "fånga hissen" i fel riktning, för att den inte skall vara full när den kommer tillbaka i riktig riktning.

5
Kryssningsfartyg / SV: Nu bär det av på kryssning igen!
« skrivet: 20 november 2017, 11:18:32  »
Ha en bra resa!  Ser fram emot ditt reportage från vad jag förstår en kryssning som kommer att gå genom de nya slussarna i Panamakanalen.  Valparaiso, tips, finns en bra restaurang vid hamnen med fin utsikt från terrass på andra våningen, perfekt ställe för att följa livet i hamnen och njuta ett gott glas chilenskt vin. Tror restaurangen numera heter Bote Salvavida, "räddningsbåten".

Nya Slussarna verkar tråkigt! :( Missar man inte en hel del lastfartyg då? Eller får man bara med ännu större på bild?

//R
Har man redan åkt de gamla slussarna måste det ju vara jätteintressant att åka de nya.

6
Pollarsnack / SV: Bebyggeslse kontra transportverksamhet
« skrivet: 17 november 2017, 12:24:47  »
Vad gäller samhällsnyttan. De verksamheter som inte lämnar ett överskott att betala sina skador med är helt enkelt inte samhällsnyttiga. När det gäller de verksamheter som lämnar ett tillräckligt överskott, men ersättning ändå inte utgår, handlar det om, ja just det, egocentrism och egoism.
Samhällsnytta begränsar sig inte till hvad som är företagsekonomiskt lönsamt. Då borde vi ju t.ex. lägga ner alla bibliotek och ålderdomshem.
För det första läggs redan biblioteken ned i hög takt. Der har helt andra orsaker. För det andra finns det ingen anledning att tro att ålderdomshemmen skulle behövas läggas ned på grund av lägre skattefinansieringsgrad. Efterfrågan är hög och de betalas redan till stor del av brukarna. Att växla över resten från skattebörda till försäkring vore förstås fullt möjligt och sker i andra länder.

Dina exempel är således irrelevanta. För övrigt är avvikelserna mellan företagsnytta och samhällsnytta små. De monstruösa skillnader man ibland kan se vid tex ekande av pengar för järnvägsutbyggnader är helt enkelt bedrägeriförsök.

Men nu gällde det hamnar och dessutom att låta hamnen betala sina samhällsekonomiska kostnader. Dvs något som innebär att hamnens företagsekonomiska resultat bättre överensstämmer med samhällsnyttan.
OK. Alla argument som inte stöttar Dig men redovisar oenighet är irrelevanta. Och Ditt bastanta De verksamheter som inte lämnar ett överskott att betala sina skador med är helt enkelt inte samhällsnyttiga gäller plötsligt bara hamnar, även om det lät väldigt generellt. Att växla över resten (av ålerdomsvården) från skattebörda till försäkring vore förstås fullt möjligt och sker i andra länder är inte objektivt önskvärt, det är i högsta grad en politiskt subjektivt synpunkt.

Mot sådan överdriven överbevisning om egna arguments förträfflighet giter jag inte debattera, även om t.ex. De monstruösa skillnader man ibland kan se vid tex ekande av pengar för järnvägsutbyggnader är helt enkelt bedrägeriförsök talar mot bättre vetande och reella erfarenheter.

7
Kryssningsfartyg / SV: Birka till Vasa 2018
« skrivet: 17 november 2017, 09:34:24  »
Citera
Det lär nog inte bli några FEA bilder då han vart utmobbad av en skribent här på landgången

Det var tråkigt  :(
Instämmer! Honom kunde man ha ordskiften med, med humor.

8
Kryssningsfartyg / SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« skrivet: 17 november 2017, 09:33:04  »
Hurtigrutten har beslutat att lagga in anbud pa samtliga "Pakker".

https://e24.no/naeringsliv/hurtigruten/hurtigruten-legger-inn-anbud-paa-ruten-langs-norskekysten/24188630
Det är goda nyheter, enligt min mening. Det värsta hade ju varit om de inte gjort det men ändå seglat leden och "skummat grädden".

När det gäller Color Line och Fjord Line, kunde det ju bli intressant om Fjord Line fick den ena och Hurtigruten de andra två. Då kunde Hurtigruten använda TROLLFJORD och MIDNATSOL till något annat, och LOFOTEN tillfredsställer ju inte tillgänglighet för funksjonshämmade.

Color Line är jag mer skeptisk till, det totalförstörde Scandi Lines' Sandefjord - Strömstad-led enligt min mening.

9
Kryssningsfartyg / SV: Birka till Vasa 2018
« skrivet: 16 november 2017, 09:28:20  »
Citera
Det tror jag också! Luleå tog ju inte precis emot med öppna armar, som Härnösand däremot gjorde.

Aha - ingen entusiasm från Luleå? Var kajen långt ifrån centrum - dålig koll!
Det var den också. Men framförallt var det som om Luleå inte lade märke till att vi var där. Det blev en hamn för löjromsmakning i Kalix (och det var ju fantastiskt gott!). Men i Härnösand blev vi mötta av välkomsthälsning, guidad stadstur, en massa föreningar hade ställt upp och promoterade sig själva, kort sagt "Hjärtligt välkommen till Härnösand".

10
Kryssningsfartyg / SV: Birka till Vasa 2018
« skrivet: 15 november 2017, 21:38:30  »
Nu är det klart att Birka fortsätter med sina höga kusten kryssningar 2018 men med en ny vändplats - Vasa istället för Luleå som tidigare år.

Tror det kan bli riktigt bra!

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/11/15/birka-kryssar-till-vasa-i-sommar
Det tror jag också! Luleå tog ju inte precis emot med öppna armar, som Härnösand däremot gjorde.

11
Kryssningsfartyg / SV: Äldsta Hurtigrutten fartyget pensioneras?
« skrivet: 15 november 2017, 10:05:02  »
Tydligen kan det aldsta annu i trafik varande Hurtigrutt fartyget, M/S Lofoten komma att pensioneras. Detta da det inte langre uppfyller de krav som stallts pa fartygen nar den nya anbudsrundan trader i kraft.

https://sysla.no/maritim/det-eldste-hurtigruteskipet-ma-kanskje-pensjoneres/
Det ville jo være litt trist, men jeg kan jo skjønne at man krever universell utforming, og jeg kan også skjønne at Riksantikvaren motsetter seg omfattende ombygging. Verneregler kommer ofte i konflikt med andre lover, men oftere miljølover, som f.eks. lukket toalett eller ikke på hjuldamperen SKIBLADNER på Mjøsa og slagghaugene på Røros.

12
Pollarsnack / SV: Bebyggeslse kontra transportverksamhet
« skrivet: 14 november 2017, 11:44:56  »
Klart Bromma skall läggas ner, Arlanda finns ju och Bromma blir utmärkt bostadsområde centralt och nära arbetsplatser.

Bromma behövs inte
Det håller jag helt med om. Den har ju ersatts av Arlanda, precis som att Landvetter har ersatt Torslanda, Sturup/Kastrup Bulltofta och Gardermoen Fornebu.

13
Pollarsnack / SV: Bebyggeslse kontra transportverksamhet
« skrivet: 14 november 2017, 11:43:33  »
Vad gäller samhällsnyttan. De verksamheter som inte lämnar ett överskott att betala sina skador med är helt enkelt inte samhällsnyttiga. När det gäller de verksamheter som lämnar ett tillräckligt överskott, men ersättning ändå inte utgår, handlar det om, ja just det, egocentrism och egoism.
Samhällsnytta begränsar sig inte till hvad som är företagsekonomiskt lönsamt. Då borde vi ju t.ex. lägga ner alla bibliotek och ålderdomshem.

14
Färjor / SV: Slutet för gamla Ilmatar
« skrivet: 14 november 2017, 07:25:40  »
Ja, hon var Hurtigrutens (Vesteraalens Dampskibsselskabs) första och totalt misslyckade försök med rent kryssningsfartyg.

15
Reseberättelser / SV: Weekendresa med MS Lofoten
« skrivet: 13 november 2017, 09:35:56  »
Ååååhhhh! Nydelige gamle LOFOTEN, som jeg har reist med så mange ganger, slik hun ser ut nu igjen, med FFR-skorstein, med OVDS-skorstein, med HRG-skorstein, til Svalbard i 1979, til Murmansk i 1993. Et av mine absolutte favorittskip i Hurtigruten! Og så, som kontrast, NORDKAPP, en gang et flott skip som nå tilhører dem, som er blitt fullstendig rasert innvendig.

Sidor: [1] 2 3 ... 21