Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Risberg

Sidor: [1] 2 3 ... 22
1
Pollarsnack / SV: Fråga om Esbjerg Harwich
« skrivet: 23 februari 2018, 07:28:10  »
DFDS stängde jo ner i 2014 efter 150 år på grund av dåligt passagerareunderlag. På 1980 talet gick det bättre med dagliga avgångar. Kommer någon ihåg när de dagliga avgångarna avslutades?
Den officiella orsaken vara att SIRENA SEAWAYS (f.d. DANA SIRENA) inte längre uppfyllde utsläppskraven i Nordsjön (samma orsak som angavs för TRELLEBORG i Östersjön på Trelleborg - Sassnitz, samma år).

2
Färjor / SV: En röd/vit och en blå/gul
« skrivet: 20 februari 2018, 08:43:43  »
Citera
the reason for the lettering TT-Line (and not TT-Linie) is simple and easy: just look at the original lettering "Team Line" of the ships: they just used the available letters (maybe to save paint ?)


Kann es so einfach sein?
Vielen danke für deine Information.
/ Marre
Thank you everybody for the information. Correct, I checked my slide register, it was in 1972, not the 60's, but I believed it was two summers. And I can confirm that the reason for "TT-Line" was the change of "Team Line". It was new to me that one of them was only bow loading but the other drive through, as they both docked by the bow in Trelleborg.

3
Färjor / En röd/vit och en blå/gul
« skrivet: 15 februari 2018, 16:18:32  »
I den annars utmärkta sidan "Fakta om fartyg" saknar jag på TT-Linie/Line-sidan två små Ro/Ro-färjor som gick som lastbilsfärjor på Trelleborg - Travemünde på sextiotalet. Den ene hette WASA och hade gul överbyggnad och blått skrov och den andra hette HANSA och hadde vit överbyggnad och rött skrov. De var systerfartyg. De gick ett par somrar parallellt med NILS HOLGERSSON och PETER PAN - de hade inte ens hytter till lastbilschaufförerna.
Är det någon som vet något om dessa båda?

4
Färjor / SV: DFDS nybyggen
« skrivet: 15 februari 2018, 09:43:52  »
Deutchland class panzerschiff hade samma design. http://www.maritimequest.com/warship_directory/germany/pages/cruisers/admiral_scheer.htm
Jaja, det är ett fartygsmode från förra seklets början, som nu blivit "modernt" igen, som vi konstaterat i flera trådar i detta forum. Gäller bl.a. de nya Hurtigrutskeppen ROALD AMUNDSEN och FRIDTJOF NANSEN.

5
Färjor / SV: DFDS nybyggen
« skrivet: 14 februari 2018, 13:45:48  »
Tittar man på ritningen/bilden så sitter skorstenarna osymetriskt. Babords skorsten är placerad ca 10m framför styrbords. Vidare så ser det ut som att "piporna" sitter längre föröver på babords skorsten. Bodre vara pga maskinernas placering. Undrar varför man valt att göra fartyget osymetriskt. Skulle vara intressant att se detaljritningarna.

Jeg tror det er valgt å tegne sånn, bare for å vise at det skal være 2 stk skorstener, som kommer till å sitte likt på hver sin side.
Jeg tror Andreas S har rett, men det er en elendig tegning, for det er kun for skorstenene at det er en perspektivtegning. For jeg antar att fronten er buet, fordi hvis det også er perspektivtegning fortsetter vinduene rundt babords hjørne!

6
Färjor / SV: TT-line nybyggen
« skrivet: 13 februari 2018, 07:56:45  »
Jag tror mer på Bvb's gissning än på aries'. Men aries har rätt i att TS och HF är mogna för avyttring.

7
Färjor / SV: Erfarenheter av första klass ombord
« skrivet: 12 februari 2018, 11:48:14  »
På Trelleborg - Sassnitz fanns 1. klass, så länge färjorna var statsbaneägda. På TRELLEBORG (1958), SASSNITZ (1959) och RÜGEN var 1. klass ganska tråkiga salonger mitt i fartyget (utan fönster), som jag tror få använde. När DFO tog över från DR blev det en trevlig liten bar i RÜGEN's gamla 1. klass-salon. Om TRELLEBORG (1982) hade 1. klass er jag osäker på, kan inte erinra mig hvar den skulle ha varit. På SASSNITZ (1989) var vilfåtöljsalongerna på babords sida 1. klass, och låsta, så man måste visa upp sin biljett för att få tillträde (eller sitt ärliga ansikte, om man reste med sovvagn, för då hade man ju inte biljetten upp på däck).

8
Kryssningsfartyg / SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« skrivet: 22 januari 2018, 12:27:52  »
Ser jo ikke ut som om det skal kunne ta last. Har departementet glemt krav til kjøle- og frysetransporter av fisk i denne utlysingen også? Der ser jo faktisk ikke en gang ut til å være landgang til skipet.
De kraven som finns på fartygen (utöver miljökraven) är: kapasitet til 320 passasjerplasser, 120 køyplasser i lugar og minimum 150 europaller for frakt av gods nord for Tromsø.
Det var inte mycket. Ingenting om kyl & frys, alltså, denna gången heller. HAVILA-fartyget ser ju ut att vara större än ett fartyg för 320 passagerare, men kanske inte fler än 120 hyttplatser.

9
Kryssningsfartyg / SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« skrivet: 19 januari 2018, 08:29:23  »
Delen av skrovet som saknar fönster är väl lastdelen? Jämför med nuvarande Hurtigrut fartyg. :)
Tänker Du på bakom texten "HAVILA KYSTRUTEN BERGEN-KIRKENES-BERGEN"? Det är inte tillräckligt högt för en lastlucka vid högvatten. Och hvar är lastluckan? Hvar är landgången? Bara en slarvig illustration?

10
Kryssningsfartyg / SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« skrivet: 18 januari 2018, 14:09:52  »
Det Havila-skipet var lite pent, for å si det mildt.
Ser jo ikke ut som om det skal kunne ta last. Har departementet glemt krav til kjøle- og frysetransporter av fisk i denne utlysingen også? Der ser jo faktisk ikke en gang ut til å være landgang til skipet.

11
Kryssningsfartyg / SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« skrivet: 18 januari 2018, 13:25:25  »
Det Havila-skipet var lite pent, for å si det mildt.

12
Kryssningsfartyg / SV: SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« skrivet: 15 januari 2018, 08:25:39  »
liker helheten i den nye stilen, selv om pinnestoler og ski kanskje ikke har noe om bord på et skip å gjøre. Nordnorge har en finere salong oppe på dekk 7, så regner med at Nordlys og RW får samme som Nordnorge
Spørsmål: Liker du dem utfra bilder i Adresseavisa eller har du faktisk opplevd dem?


Godt spørsmål. (for the record: så har jeg reist hele eller delstrekninger med alle Hurtigruten`s skip, inkludert Fram, og besøkt de igjen i havner)

Jeg var skeptisk til bilder og slikt i forkant og syntes det var synd at de skulle "ødelegge" de flotte skipene. Spesielt Kong Harald som var en av de trivligste. Skeptisk var jeg også til at de skulle fjerne en del av Harr-maleriene om bord på Nordkapp. Nordkapp hadde dessuten et visst Samisk preg i farger og detaljer som jeg likte svært godt.

Så var jeg om bord på Polarlys, 4 dager før de skulle begynne å rive. Da innså jeg at den var mer sliten enn man liksom har tillatt seg å tenke. En del av innredningen var så slitt at det ikke så pent ut på nært hold. Helhetlig så ga det fortsatt dette cruise-preget som jeg hadde likt så godt med Polarlys da jeg reiste med den. Men det var veldig OL på Lillehammer 1994, så kanskje ikke så dumt å fornye det?

Jeg hadde også tenkt å ta med noe, eller kjøpe deler av innredningen, men innså at hvis jeg tok en komponent ut av helheten, ville ingen forstå at det var en dings fra en Hurtigrute, så endte opp med ingenting.

Det begynte å dukke opp bilder på nettet og kritikken haglet ettersom skipene kom tilbake fra Fosen, en etter en. Jeg syntes da at det så grått og kjedelig ut. Spesielt om bord på Kong Harald som rett og slett så ut til å ha mistet all form for identitet i innredningen, men jeg likte panoramasalongen utifra bildene.

Så besøkte jeg Polarlys i Molde havn og ble overrasket. Enkelte steder var det litt vel enkelt kanskje, men jeg syntes det var stilig i sin helhet. Spesielt godt likte jeg kafeteriaen på 4. dekket og panoramasalongen forut på dekk 7. Lugarene hadde også godt av en fornyelse. Deretter besøkte jeg Spitsbergen som da var helt ny og ble huggustup forelska. Min tanke var at Spitsbergen er et skip jeg skal ha en hel rundreise på. Og slik ble det. Jeg har besøkt Kong Harald og Nordkapp og kom frem til samme konklusjon, bedre enn på bilder, stilrent og i tiden. Eller rettere sagt litt før tiden. Dette er noe helt nytt som vil komme andre steder etter hvert.

Rundreise med Spitsbergen ble det og i løpet av reisen møtte vi Nordnorge i Rørvik som da kom rett fra Fosen i ny drakt. Alle løp for å komme først om bord for å se, såvel passasjerer som mannskap. Og det var total blink. Nordnorge har de samme endringene men i stedet for pinnestoler på 7. dekk, så har Nordnorge en flott salong som er en Hurtigrute verdig . Spesielt vellykket må det sies å være, at de har åpnet opp inn til kafeteriaen på 4. dekk, slik at når man går opp trappen fra resepsjonen på 3, ser man rett inn til en innbydende kafeteria og restaurant med varm belysning, lun atmosfære og stilig interiør. Larvikitt på dørken foran disken i kafeteriaen, gir et eksklusivt preg. larvikitt er en sort steinart med naturlig glitter og den koster sånn ca. 20 000 pr kvadrat,

Stilen om bord er nordisk og fresh, den begynner å komme etter i butikker og hoteller, men da Hurtigruten startet ombyggingsprogrammet var dette rett før stilen kom, kan man si.

Jeg ble enig med meg selv om at det er stilig og at jeg liker det. Kan vøre enig i at pinnestoler og gamle klokker ikke har noe på et skip å gjøre. men da jeg reiste med Nordkapp rundt juletider, med juletre og sånn oppe på dekk 7, ja så var det en utrolig koselig stemning der og jeg satt oftere der enn i den flotte panoramasalongen forut.

Jeg skal ha meg en tidsreise tibake til 90 tallet med Richard With før den "ramponeres" men det gleder meg at Hurtigruten kjøper tilbake RW og Nordlys, gir de samme overhaling fordi turistene klager så fort de innser at de er på et eldre skip enn andre. Turister fra USA, Australia og Kina, er blitt veldig kresne på standard og med ny innredning bemøter Hurtigrutene fremtiden mer forberedt.

Har stor tro på dette både visuelt, markedsøkonomisk og fremtidsrettet.

Vil man ha nostalgi, så seiler Lofoten og vesterålen med hver sin stilepoke. Trollfjord og Finnmarken burde fredes men Midnatsol begynner å bli sliten og kunne nok bli flott med ny stil om bord.

Så som svar på spørsmålet om jeg likte det utifra bilder eller opplevelse, så er det opplevelsen av det, som er avgjørende. personlig likte jeg detaljer i interiøret så godt at da jeg fornyet kjøkkenet i villaen hjemme, ble det veldig inspirert av Hurtigruten, både i materialvalg og fargekart.


S
Godt innlegg.

Jeg skal være enig med deg i at POLARLYS var sliten, men jeg synes faktisk at TROLLFJORD og MIDNATSOL er enda mer slitne. Men KONG HARALD, RICHARD WITH og NORDLYS, som etter min mening hadde et vanvittig flott interiør når de var ny, fremsto ikke for meg som like slitne, og heller ikke NORDKAPP og NORDNORGE.

Det jeg misliker mest med de nye interiørene er pinnestolene, resepsjonen og inngangen til spisesalen, men også fryktelig kitschy detaljer som vedkubber som lamper i á la carte-restauranten. SPITSBERGEN, selv om den på en måte følger samme konsept, er ikke så ille som dem som er bygget om, og har jo heller ikke pinnestoler. SPITSBERGEN er faktisk et sjarmerende lite skip, og det er godt at hennes vanvittig høye støynivå ikke høres innendørs ombord. Og så er det et poeng at SPITSBERGEN ser ut slik fra starten av. Det har vært tradisjon at Hurtigruteskipene har beholdt sitt opprinnelige interiør, muligens med unntak for ERLING JARL - nå raderer man ut hele nittitallsepoken.

13
Kryssningsfartyg / SV: SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« skrivet: 12 januari 2018, 18:52:41  »
liker helheten i den nye stilen, selv om pinnestoler og ski kanskje ikke har noe om bord på et skip å gjøre. Nordnorge har en finere salong oppe på dekk 7, så regner med at Nordlys og RW får samme som Nordnorge
Spørsmål: Liker du dem utfra bilder i Adresseavisa eller har du faktisk opplevd dem?

14
Kryssningsfartyg / SV: SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« skrivet: 11 januari 2018, 23:59:00  »
Nu køper de tilbake sine skip  :D
Nordlys og Richard With vil nok få samme stilige innredning som Kong Harald, Nordkapp, Nordnorge og Polarlys.
Stilige!? Er du ironisk? KONG HARALD, NORDKAPP, NORDNORGE og POLARLYS er jo fullstendig ramponert, for Søren!

15
Färjor / SV: Bildgåte-tråden
« skrivet: 19 december 2017, 13:08:07  »
Men rätta svaret är Robin Hood.
Med andra ord dagens NILS DACKE.

Sidor: [1] 2 3 ... 22