Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Robert Brink

Sidor: [1] 2 3 4
2
Reseberättelser / Silja Serenade Dec-18
« skrivet: 13 december 2018, 09:32:34  »
Blev nyfiken på hur Serenade blev efter sista uppgraderingen nu i November och bokade in mig och sambon på en Helsingforskryssning.
Vi bodde i en Promenadehytt som vi fick betala 600sek för. Den mörka årstiden kan man lika gärna ha en hytt in mot Promenaden eftersom man ändå inte ser något utanför fönstret. Den ljusare årstiden föredrar jag fönster utåt.

1

Det är måndag 10/12 och jag är på väg till Värtaterminalen som inte direkt är så lätt att ta sig till... Valde att kliva av Tunnelbanan vid Gärdet och promenera bort, alternativet är att åka med buss 76, men tyvärr så har man fortfarande inte fått buss 76 att köra in och vända vid terminalen.

Här låg tidigare den gamla Silja Line terminalen rakt fram, nu tar man till höger och sen går man via både Åbo och Helsingforslinjens gamla gångar.

2

Den nya stora terminalen och Baltic Queen ligger närmast med Serenade i bakgrunden och Romantica skymtar bakom terminalen.

3

Terminalbyggnaden har väldigt stora utrymmen ovanpå taken.

4

När man kommer in så möts man av en stor yta och en Restaurang till höger. Kommer man med buss eller taxi, så kommer man upp lite mera centralt via rulltrappor.

5

Restaurangen från andra hållet, blev förvånad över bristen på sittplatser i Terminalen.

6

Medans jag väntade på min sambo, så tog jag en öl i Restaurangen, här ser vi en extra bar som dom säkert öppnar upp när partytrycket är lite större en en måndag...

7

Ombordstigningen gick smidigt, det är en bit att gå till Helsingfors och Rigabåten efter att man lämnat terminalbyggnaden.
Och det gäller att ha koll på vilken båt man är på väg till, därför kollar dom även boardingkortet en gång till innan man kliver ombord.
Vår hytt låg på däck 10 och i trapphusen har man bytt ut mattorna till snyggt blåa med Östersjön som motiv.

8

Nu med senaste uppgraderingen, så har man nästan fått bort resterna av 90 talet helt utom på ett ställe, och det är badrummen i hytterna. Där är den brunrosa färgen kvar och dom har inte blivit uppgraderade sedan hon byggdes 1990.

När man åker Helsingforskryssning, så har man väldigt mycket tid ombord, fartyget avgår redan 16.45 och det händer inte så mycket före klockan 21 rent nöjesmässigt. Sommartid kan man njuta av skärgården men den här mörka årstiden så blir det nästan lite för lugnt vissa tider och man vet inte riktigt vad man ska göra.

På resan från Stockholm var det väldigt mycket finska barnfamiljer ombord, det var dock totalt sett lite bokat och gott om plats i barer och restauranger.

9

Medans man väntar på hissen kan man stampa på Rigabukten. När det gäller hissarna så måste man ha gjort något med dessa, upplevde som som sega och långsammare än normalt. Eller så skiljer sig Serenade från Symphony? Våra senaste resor har varit med Symphony.

Den största uppgraderingen vid senaste varvsbesöket var att Atlantis Palace skulle renoveras och döpas om till Starlight, nu kommer ett gäng bilder från resultatet.

10

När man kommer in från däck 8 så möts man av den här vyn. Jag kan direkt säga, att man lyckats bra!

11

Den stora baren på styrbordssidan, den på babords är borta och ersatt med sittplatser.

12

Trappan upp från däck 7 är ny och inte svängd från två håll som tidigare.

13

Det är mera glas och neon.

14

Trappan ner till däck 7.

15

Här låg det en bar tidigare(I alla fall på Symphony), nu mera plats för gäster. Under kvällen så hade man även bordsservering, något som inte är så vanligt i trafiken på Östersjön.

16

Nya glasytor runt sittplatserna ger ett luftigare intryck.

17

Man har ändå behållit mycket av ursprunget vilket är helt rätt. Jämför nedan med hur det såg ut på Symphony 2016.

40

39 b

18

I den förliga trevliga baren har man tagit bort bardisken och fått in mera sittplatser.

19

20

Den här baren är en klar favorit på systrarna och konstigt att inte fler hittar hit, jag har nog aldrig varit här när det varit fullsatt.

21

Man har ersatt baren med en ny på babordssidan vid utgången till Starlight. Det var även bordsservering i främre baren.
Prisnivån i barerna var hög, Silja är nog dyrast på Östersjön och priserna är som iland även om alkoholen är något billigare ombord i barerna. En GT kostar mellan 77 och 90SEK beroende på vilken Gin man önskar, en öl mellan 60 och 80SEK beroende på märke, men då är det 50cl i land oftast 40cl.

22

Vi är kvar i Starlight men har flyttat oss till däck 7 och Casinodelen.

23

25

26

27

Och så avslutar vi med en bild på nya trappan upp från däck 7.

Bandet började spela klockan 21, jämfört med tex Viking Lines Amorella, så var det ett väldigt blekt band som inte bjöd till något. Jag kan förstås att det inte är särskilt kul att stå där och spela en måndag/tisdag kväll, men det är deras jobb att skapa bra stämning och då måste man ha lite utstrålning inte se ut som om man lider på scenen. Sen är det för lågt ljud när bandet spelar, så sitter man ner får man inte riktigt någon känsla från musiken, den blir liksom lite hissmusik.
Skillnad när det är show för då blir det riktigt bra tryck i musiken i hela lokalen.

Showen hade tema 1920 tal men med inslag av ny stil. Tyckte den höll bra klass men jag är trots allt ingen älskare av dessa shower. Men den var fartfylld och absolut inte seg på något sett.

28

Fast Lane som är Serenades Cafeteria, finns inte på Symphony som har Mundo här istället. Men har för mig att det kommer bli ett Fast Lane även på Symphony.

29

Här serveras det lite enklare mat, men även smörgåsar kaffe mm.

30

Finkrogen Bon Vivant har fått ny inredning.

31

Utanför Bon Vivant, det ligger även en vinbar här. Bra med mycket sittplatser som man kan sitta och spana på folk ifrån.

32

33

Grillkrogen El Capitan har efter 28 år fått byta namn till Grill House som finns på flertalet av Tallink/Siljas fartyg.

Snyggt och stilrent, vi åt här på vägen till Helsingfors, en grillad Oxfile med Potatisgratäng och Grönpepparsås och var nöjda. Köttet var riktigt bra, men så tar man betalt numera också.  På menyn står det Grill House BBQ and Burgers, men någon burgare fanns inte på menyn vilket faktiskt är lite konstigt med tanke på att det är ganska trendigt just nu med burgare.

På hemvägen åt vi i Tavolata, min sambo var helnöjd med sin Risotto, jag tog en huvudrätt bestående av Kaninrulle. Den rätten var dock väldigt blek och smaklös samt framför allt väldigt dåligt presenterad på tallriken.

34

I aktern har vi SEA PUB som tidigare hette Old Port Pub, på Serenade har man inte alls gjort en lika kraftig ombyggnad som på Symphony. Jag föredrar dock ombyggnaden på Symphony eftersom man har öppnat upp utrymmet bättre så det inte känns så instängt.
Serenades lite mera klassiska stil känns dock bekvämare och lite varmare under vinterhalvåret.

35

Fördelen med att inte släppa in så mycket ljus, är väl att det under ljusa sommarkvällar blir enklare att se sporten på tv:n...

Jämför här med systern:

42

En helt annan stil, inte så mycket pubkänsla, men smaken är olika och jag tycker nog det här passar mig bättre, framför allt att man öppnar upp så man ser ut.

43

Och andra sidan på Symphony!

36

Serenade ser ut så här.

41

Och Symphony igen om man står med ryggen mot aktern. Klart mera öppet och mycket luftigare.

37

I aktern ligger lilla trevliga Coffe & Co, på systern är detta utrymme större så man även serverar Sushi. Men vilka priser, en enkel Espresso kostar 36SEK och en dubbel 42SEK: Tyvärr som så ofta på finlandsbåtarna så är utbudet av smörgåsar väldigt blekt. Man tar mycket betalt för väldigt tråkiga varianter. Varenda Café iland har ett stort utbud av nyskapande intressanta smörgåsar och wraps men inte här, och det gäller även Viking och Birka.

38

Avslutar med en bild från gågatan!

Ännu en trevlig kryssning med Silja till Helsingfors, men tänk på att ha bra ekonomi om ni väljer den här kryssningen, det är två långa kvällar ombord och prisnivån är nu nästan som iland. Så det går åt en hel del slantar!
Personalen var väldigt trevliga, dom flesta pratar svenska även om det finns några som man får prata engelska med. Jämfört med Symphony som är svensk, så är det äldre ålder på personalen ombord på Serenade.

//R

3
Reseberättelser / Celebrity Reflection 7 nätter 2014
« skrivet: 06 december 2018, 11:10:58  »
Tänkte börja med ännu ett reprisreportage, denna gång från vår kryssning med Celebrity Reflection 7 nätter 2014. Samtliga bilder är nyredigerade, så jag har inte bara tagit dom gamla och lagt ut igen.

Resan började med ett besök hos min sambos moster med familj i Wilmington North Carolina.

01

Det är den 12/1 2014 och vi ska åka upp till Arlanda för att sova på hotell, det var bra hotellpriser så vi passade på och slapp gå upp mitt i natten för vårt tidiga flyg. Dessutom kan man säga att semestern började redan på kvällen före.

02

Vi bodde på Clarion Hotell och här är vårat standard dubbelrum. Hotellet har en väldigt trevlig restaurang/bar högst upp med utsikt över flygplanen.

03

Så är vi ombord på British Airways Airbus 319 och under inflygning till Heathrow och är här över London City.

04

05

Nästa flygning till Miami skull avgå vid 14 tiden så vi hade lite tid att döda, men Terminal 5 erbjuder en hel del restauranger att hänga i. Här har vi dock flyttat över till en av sattelitterminalerna för det börjar bli dags för boarding. Vi skulle flyga med en klassisk 747-400 men fick ingen bild på vår maskin utan bara på denna.
Nästa gång vi flög samma väg 2015, så gick USA flyget från Terminal 3 som inte alls är lika bra.

06

Vi åkte World Traweller Plus med den gamla inredningen vilket betyder äldre men bekvämare stolar.

07

Gott om fönster att se ut genom. :)

08

Middagen ombord, Biff med Bea, köttet var som så ofta på flyg, lite för genomstekt, annars var allt riktigt gott.

09

Inflygning till Miami och vi passerar Fort Lauderdale och ser både flygplats och ett kryssningsfartyg. Synd att det inte alls går lika mycket flyg från Europa hit som till Miami, då flygplatsen ligger riktigt bra till om man ska kryssa härifrån.

10

Och så lämnar vi vår Boeing 747 och ska få tillbringa lång tid i kö till Immigrationen, något som gick betydligt snabbare vid vårt sista besök 2017.

11

Trötta efter resan och med tidsomställning, men vi tog en liten promenad ner och fick lite South Beach känsla. Redan nästa morgon skulle vi flyga upp till Wilmington via Atlanta.

12

Här är vi ombord på Delta Airlines B737-800 på första biten till Atlanta, nedan ser vi en hyfsat rak väg genom Florida.

13

Jag uppskattade att vår maskin hade tv skärmar så man kunde se karta och flyginfo. Något man numera snålar in på när det gäller kort och medeldistans. Tidigare fanns i alla fall dom nerfällbara skärmarna som visade kartan.

14

Så har vi landat i Atlanta och ser en MD80 vid Gate, tillbaka skulle vi flyga med denna klassiska maskin.

15

I Wilmington gjorde vi ett besök på USS NORTH CAROLINA som ligger sär som museum, ganska så mäktig och häftigt att se hur det är ombord. Hoppas hon klarade orkanen som var i höstas.

http://www.battleshipnc.com/

16

17

Här lagades det nog en del mat genom åren...

18

En av turbinerna.

19

Inte direkt singelhytter här...

20

Toaletterna.

21

Tandläkaren

22

Bryggan, ganska så enkel!

23

Sen kom vi ner till hamnen i Wilmington för lunch, här ser vi en Hjulångare som kryssar på floden.

24

Precis som i amerikanska filmer och tv-serier så fick vi se en Volvo 245!

25

Det finns långa sandstränder här, men i Januari var det kall och endast vågsurfare trotsade kylan.

26

Dags att flyga tillbaka till Miami igen efter 2 nätter, Wilmingtons lilla flygplats var väldigt personlig och såg lite granna ut som om man var hemma hos någon.

27

Här sitter vi inträngda i en Bombardier CRJ 200 på väg till Atlanta.

28

Så har vi landat och vi ser en likadan maskin till vänster.

29

Så är vi i Miami innan avresa med Celebrity Reflection mot Östra Karibien.

Fortsättning följer...

//R

4
Färjor / Massor med bilder från bygget av BLUE STAR NAXOS i Sydkorea.
« skrivet: 04 december 2018, 18:29:22  »
Här en länk till en mängd bilder från bygget av BLUE STAR NAXOS, ganska intressant att se även om man kanske inte är så intresserad av Grekland.

https://ellinikiaktoploia.net/bwg_gallery/blue-star-naxos-construction/?fbclid=IwAR0sh9XMI4xGoyPCjFizKS75_Feq2zATe2le4w9oAN0OCzfXfOwdkF2RgiI#bwg107833/111487

//R

5
Reseberättelser / Reportage från St. Damian Ex Viking 3!
« skrivet: 21 november 2018, 17:05:15  »
En hel del nya resor med exotiska färjor runt Medelhavet på den klassiska bloggen nedan, bland annat med Papenburgaren Viking 3. :)

https://haynesworld-u-cdolly.blogspot.com/2018/08/ferrying-in-july-2018-part-4-st-damian.html

//R

6
Färjor / Massor med bilder från en klassisk fd Stenafärja.
« skrivet: 01 september 2018, 22:12:43  »
Hittade dom här på Flickr för dom som inte redan har sett dom.

https://www.flickr.com/photos/wisefreeman/albums/72157624842932322/with/4942474659/

http://faktaomfartyg.se/patricia_1967.htm

Stena Saga var namnet hos Stena, jag blev imponerad över hur modernt det ser ut på bryggan. Hon är trots allt byggd 1967 även om hon förstås fått lite ny utrustning sedan dess.
Vi ser på några bilder även en annan fd svensk färja... :)

//R


7
Reseberättelser / Grekland 2018, lite nytt, lite gammalt...
« skrivet: 01 juli 2018, 17:26:50  »
Äsch, börjar med 2018 innan jag är klar med 2012, svårt att  hålla sig. ;)

Det blev Grekland i år, bestämdes väldigt sent, vi köpte flygbiljetter med mindre än en vecka kvar till tänkt avresa och semesterstart.
Vi hittade två väldigt billiga SAS biljetter hos Airtours för 399:-/pers till Mykonos med avresa tidigt lördag 16/6, hem blev det också SAS men dom köptes direkt av SAS och var hem från Rhodos onsdag 27/7. Det finns många destinationer att flyga till/från numera i Grekland, men det gäller att flygtiderna ska vara hyfsat humana också. Tex Norwegian (som jag inte gillar för övrigt) flyger ofta på hemska tider.
Det ska också passa med båttiderna som även dom kan vara hemska mellan vissa öar, om man tex vill flyga hem från Kos, så måste man åka från Syros mitt i natten typ.

Vår resplan såg ut så här, den var inte helt spikad när vi reste ner, det berodde på att marginalen till första färjan inte var allt för stor.

Lördag:
Arlanda - Mykonos avg: 06.15 ank: 10.50. SAS Airbus A320 NEO.
Mykonos - Paros avg: 12.45 ank: 14.00. Golden Star Ferries, M/S SUPERFERRY

Söndag:
Paros

Måndag:
Paros - Astypalea avg: 11.25 ank: 16.25. Blue Star Ferries, BLUE STAR NAXOS
Tisdag till torsdag på Astypalea.

Fredag:
Astypalea - Naxos avg: 18.00 ank: 20.20 Blue Star Ferries, BLUE STAR NAXOS
Lördag till måndag på Naxos.

Tisdag:
Naxos - Rhodos avg: 20.25 ank: 08.00. Hellenic Seways, NISSOS CHIOS operated by: Blue Star Ferries Den här tidtabellen släpptes sent då det är upphandlad trafik, det var den som gjorde att vi kunde flyga hem från Rhodos på onsdagen vid lunch.

Onsdag:
Rhodos - Arlanda, SAS Boeing 737-600.

750

Här är vi på inflygning till Mykonos i ett inte allt för bra väder. :( Vi ser "nya" hamnen nedanför.

751

Vi behövde inte åka buss till Terminalen.

752

Vi fick våra väskor först av alla och tog en taxi ner till hamnen och slapp kön till biljettluckan. Mellan 11 och 14 är det rusningstrafik vid Mykonos då det kommer ett flertal färjor och highspeed. Här ser vi THEOLOGOS P ankomma från Rafina.

http://faktaomfartyg.se/ferry_kochi_2000.htm

753

Nya passagerare strömmar på! Hon har fått någon glasbur uppe på soldäck jag inte sett tidigare.

754

NISSOS MYKONOS ankommer från Pireus och ska vidare mot Samos.

757

758

Klassisk grekisk tilläggning!

759

FAST FERRIES ANDROS som är ny för mig, har inte sett henne tidigare då hon trafikerat helt andra öar innan hon hamnade  hos Fast Ferries.

http://faktaomfartyg.se/shinko_maru_1989.htm

760

Fast Ferries som smygit fram och blivit största rederi mellan Rafina - Andros - Tinos och Mykonos. Det blir allt mer populärt att starta och sluta i Rafina som ligger nära Atens flygplats istället för Aten som många vill undvika.

761

Den hyfsat stora TERAJET låg still.

http://faktaomfartyg.se/scorpio_1999.htm

Hon hade 3 systrar men två är skrotade och en ser ut att bli flytande kontor.

762

NAXOS JET som har ett gäng systrar, bla PATRICIA OLIVIA som trafikerat Gotland, även ATLANTIC III som vi åkte med i vintras över till Uruguay från Argentina.

http://faktaomfartyg.se/seacat_scotland_1992.htm

763

EKATERINI P ankommer från Rafina, hon går vidare ner till Naxos och vänder, på så vis får man en förbindelse dit som inte är higspeed.

764

Här lämnar hon Mykonos och har ca en timme kvar till Naxos.

765

Så kommer vår färja, SUPERFERRY som går på en ny linje för i år tillsammans med SUPERFERRY II. Avgång från Rafina varje morgon via Andros - Tinos - Mykonos vidare mot Paros - Ios - Santorini och slutligen Heraklion på Kreta dit dom ankommer på kvällen. Och omvänt med avgång från Heraklion på förmiddagen men då inte via Ios.

Jag hade inte åkt SUPERFERRY tidigare och hon är ett av dom senaste japanska nytillskotten i Grekland.

http://faktaomfartyg.se/kogane_maru_1995.htm

766

Så backar hon in till kajen med en stolpe i vägen.

767

Så har vi tagit plats på akterdäck för att åka över till Paros, Mykonos "nya" hamn är jättetråkig och har bara en enkel kios. Men det finns en Taverna på gångavstånd om man vill äta lite mera ordentligt och har tid.

768

FAST FERRIES ANDROS väntar på avgång mot Rafina.

769

Översta utedäcket, det fanns inga lösa stolar här, troligen för att dom skulle blåsa iväg!

770

Skorstenen!

771

En trappa ner på akterdäck fanns en Bar/Café.

772

Jag blev imponerad av trapporna, nästan lite kryssningsfartyg över dessa. Dom borde nog vara original från Japan?

773

Jag hade tänkt att i lugn och ro ta bra inredningsbilder, men det gick inte, det var tokmycket folk utom här där det fanns lite plats.

774

Cafédisk.

775

Trapphusen hade motiv från Grekland.

776

Trapporna för av/påstigning som fanns på båda sidor i aktern. Hon var väldigt fin invändigt med snygg inredning men även en hel del design som man mer hittar på kryssningsfartyg.

777

Trapporna på motsatta sidan där det även fanns rulltrappa.

778

Arkad och sittgrupper.

779

Så får vi möte med SANTORINI PALACE som numera seglar för Minoan Lines från Kreta upp till Mykonos via Santorini och Paros. Så sent som i Maj tillhörde hon fortfarande Hellenic Seaways och hette HIGHSPEED 7. Hon drabbades för några år sedan av en brand vid varv som totalförstörde överdelen.
När hon byggdes upp igen så minskade man bildäck och byggde fler salonger.

http://faktaomfartyg.se/highspeed_5_2005.htm

780

Ännu en snygg trappa för att vara på en färja, sofforna ni skymtar till vänster i bild ser ut att vara original från Japan?

781

Så är vi framme på Paros och är på väg till Hotell Oasis för att checka in och jag hoppades förstås på lite utsikt över hamnen...


8
Färjor / Två Vikingar i vintras!
« skrivet: 07 juni 2018, 20:49:34  »
Hittade några fina vinterbilder som jag inte lagt ut!

208

209

M/S Cinderella passerar Kvarnholmen 21/1 2018.

210

M/S Gabriella på väg in mot Stockholm 3/3 2018!

Njut nu av sommaren... :)

//R

9
Färjor / M/S Cinderella möter Amorella vid Kvarnholmen.
« skrivet: 07 juni 2018, 20:45:43  »
Tidigare var vi lite mätta på Finlandsbåtarna här på Landgången, nu är det nästan tvärtom när det gäller bilder! ;)

Här kommer i alla fall 3 bilder från i afton.

94

Cinderella går nära Kvarnholmens kaj för att möta Amorella på väg in, ganska vanligt, men oftast är jag hemma i lägenheten när det händer.

95

Cinderella och M/S Kung Ring på SL linje 80.

96

//R


10
Sommaren 2012 blev suget efter att åka färja i Grekland för stort, och efter ett uppehåll på några år så var det äntligen dags igen.
Jag köpte en flygstol av Ving ner till Kreta och sen skulle jag lyckas pressa in ett gäng färjor på bara en vecka! Hur var det möjligt att få med så många? Häng med på resan så får ni se... :)

01

Vi börjar en regnig Augustidag på Arlanda, nämligen 23/8 och här har vi min fågel. En av Thomas Cooks A330:or.

02

Tror maskinen gjorde sitt sista år hos Thomas Cook och blev senare utbytt mot en nyare maskin. Här verkar det lugnt i kabinen men skenet bedrar. Det var flera musikklasser från något Gymnasium i Uppsala ombord, så det var INTE lugnt.

03

Inflygningen är påbörjad till Heraklion på Kreta vid lunchtid. Här ser vi närmast ön Folegandros och lite längre bort Milos, två öar som kommer tillbaka senare i reportaget.

04

En Thomson Boeing 757, ett vackert flygplan tycker jag.

05

Ryska Transaero som inte längre finns efter konkurs. Här en av deras Tupolev maskiner, dom flög även 747 hit under några år.

06

Jag tog lokalbussen in till stan för att ta in på mitt hotell, nästa förmiddag skulle jag ta färjan upp till Aten vid lunch.

07

Utsikten från balkongen, till vänster Superfast XII som har kvällsavgång till Pireus/Aten, och till höger Knossos Palace som även hon har natturen till Pireus.

08

Blev hungrig och vad passar bättre än Gyros och en kall Mythos? :)

09

En äldre Mercedes lokalbuss passerade...

10

Upplagda GOLDEN PRINCE, byggd i Japan 1973.

http://www.faktaomfartyg.se/wakashio_maru_1973.htm

11

SUPERFAST XII, jag tycker verkligen om designen på dom äldre Superfast byggda i Tyskland och Finland.

http://www.faktaomfartyg.se/superfast_XII_2002.htm

12

Skorstensbild.

13

Vid terminalen hittade jag den här gamla skylten!

14

15

Att gå omkring och fotografera är inget problem. Bara det inte är tåg du ska plåta i Grekland...

16

F/B KNOSSOS PALACE

http://www.faktaomfartyg.se/knossos_palace_2000.htm

Enligt rykten jag läst, så ska Minoan Lines även sätta in en av sina stora Highspeed på linjen till Chania, nämligen MYKONOS PALACE som tidigare hetat EUROPA PALACE.

http://www.faktaomfartyg.se/europa_palace_2002.htm

17

Gick en sväng och spanade in Busstationen där det alltid är full fart, hittade denna fina gamla Mercedes O303.

18

På mitt rum kunde jag njuta av en fantastisk radioanläggning.

19

Och ett minimalt badrum.

20

Nästa dag och dags att åka mot Pireus, bunkrade upp med lite mat innan. Då det fortfarande var tidigt var alternativen få, så det fick bli Donken! Men dom hade i alla fall lite lokal mat. :)

21

Första färjan jag skulle åka med är denna, F/B OLYMPIC CHAMPION byggd i Norge hos Fosen och skrovet i Landskrona.

http://www.faktaomfartyg.se/olympic_champion_2000.htm

Både hon och systern HELLENIC SPIRIT gick länge båda två på linjerna till Grekland, men här har ANEK satt in en av dom på linjen till Kreta tillsammans med Superfast för att konkurera med Minoan Lines.

22

Skorstenen med Kreta.

23

Lastning pågår och avgången var 11.00 tror jag.

24

Även OLYMPIC CHAMPION och systern är snygga Ro/Pax fartyg, dom gör upp mot 29 knop.

25

Dags att gå ombord!

26

Tillverkningsskylten hittade man direkt när man kom upp för rulltrapporna.

27

Soldäcket där det finns en Bar och Taverna.

28

När hon gick på Italien så var poolen i drift, så inte här. Har inte sett någon färja i inrikestrafik som har öppen pool.

29

Skorsten och livbåtar.

30

Man få i stort sett gå på alla utedäck, här är vi högst upp och ser övervåningen på nattklubben framför skorstenen.

31

Ännu en skorstensbild.

32

Och bredvid har vi Minoan Lines.

33

F/B FESTOS PALACE gick en timme före oss, hon är syster till KNOSSOS PALACE. Här passar man på att spola av rampen när den är på väg upp.

34

Så ökar hon farten mot Pireus. Jag tycker inte om designen på dessa lådor.

Slut för första delen i denna repris, dock med helt nyredigerade bilder! :)

Fortsättning följer...

//R



12
Reseberättelser / MSC Preziosa fr Marseille till Neapel 2013.
« skrivet: 22 mars 2018, 08:59:30  »
Det är väldigt lugnt här på forumet, så jag piggar upp er lite med ett reportage från 2013. Visades tidigare på gamla Landgången, men jag lägger ut en nyredigerad här nu.
År 2013 skulle jag introducera kryssningslivet för min nuvarande sambo. Vad passade bättre än en kort kryssning med MSC nere i Medelhavet...
MSC hade flera varianter på korta kryssningar på den här tiden, vet inte hur det är idag. Men man åkte delsträcka på en av deras 7 nätters kryssningar.
Vi valde en 2 nätters från Marseille till Neapel via Genova i en balkonghytt på den då helt nya Preziosa i Juni.



Då vi bokade ganska sent, så var det inte så lätt att hitta flyg, men Norwegian hade lite platser över till Nice. Så här går vi ombord på deras Boeing 737 ute på Arlanda, redan då körde man med boarding även genom bakre dörren något som SAS senare har börjat med för att korta ner tiden.

[url=https://flic.kr/p/25k1sfC]
02

Ljudnivån i kabinen var hög, det var väldigt många barnfamiljer med förväntansfulla barn på väg ner till Rivieran.

03

Inflygningen till Nice börjar och vi flyger över italienska alperna.

04

Sen tog vi bussen till stationen, vi skulle bo nära stationen då planen var att åka tåg till Marseille nästa dag.
Det skulle dock inte bli så lätt att ta sig till Marseille, mer om detta snart.

05

I Nice har dom spårvagnar som  i stadskärnan inte har kontaktledning, utan kör på batteri genom staden. Ser lite konstigt ut...

06

Skulle kunna vara ur en resetidning och en artikel om Rivieran. :)

07

Vi promenerade förstås förbi hamnen.


08

Vissa ska alltid vara lite värre än dom andra...

09

Stranden som består av sten.

Sen skulle vi nästa dag åka till Marseille på förmiddagen, det var dock banarbete på järnvägen något som vi visste om. Vad vi dock inte visste, var att man inte körde någon som helst ersättningstrafik som vi gör i Sverige vid arbeten! Så vad göra? Hyrbil? Nej, det fanns förstås inga... Buss? Nja, dom var förstås fullbokade...
Efter mycket detektivarbete så hittade vi en lokalbuss som gick en bit av sträckan tidigt på morgonen till Cannes.

10

Här ska vi nu åka vidare med tåg, får se hur långt vi kommer...

11

Spartansk inredning.

12

Vi kom till Toulon där planen var att åka vidare med ännu en buss, men den fanns uppenbarligen inte. Så vi blev hänvisade till tåg igen...

13

Vi han inte ens köpa biljetter utan fick springa upp till tåget som rullar in här.

14

Nu var det inte långt kvar till Marseille när det tog stopp igen och vi fick fortsätta med buss, kaos vid dom första bussarna så vi tog det lugnt och klev på en som körde fram när alla stressat på dom två första.

16

Så kom vi äntligen fram till Marseille och kunde pusta ut, snart dags att åka till hamnen.

17

Men först toabesök och lite tågspaning, här ett TGV tåg.

18

Sen tog vi oss ner mot hamnen och lite god lunch i all enkelhet.

19

Jag smet förstås iväg och tog några bilder på färjor, tyvärr är det dock hemska staket som skymmer sikten, lite skillnad mot Pireus där man kan gå omkring fritt.
Här har vi en färja på väg till Algeriet.

20

Och så blev jag glad över att få träffa på en gammal vän från Grekland, Anek Lines El. Venizelos som här var utchartrad. Och för er som undrar, så är hon den tredje Stena systern som byggdes i Polen i slutet av 80 talet, hon färdigställdes dock nere i Grekland.

21

Sen tog vi en taxi till kryssningshamnen som ligger en bra bit bort från centrum, här har vi MSC Preziosa vid kaj.

22

Incheckningen gick väldigt snabbt då vi inte var så många som skulle starta kryssningen här, dom flesta var redan ombord som gäster.

http://www.faktaomfartyg.se/msc_preziosa_2013.htm

Preziosa är den sista systern i Fantasiaklassen, men beställdes från början till Libyen, så här står det i FOF:

Citera
2010 06 04. Beställd av General National Maritime Transport Co (GNMTC), Libyen och skulle få namnet PHOENICIA. Fartygets inredning specifierades av Hannibal Gaddafi (son till Libyens ledare Muammar Al Gaddafi) där bland annat ett akvarium med hajar ombord skulle byggas.

23

Våran trevliga balkonghytt på styrbordssidan, jag gillar MSC:s hytter, tycker dom har snygg design.

24

25

Badrummet var dock ett stort minus, verkligen enkelt och dessutom väldigt litet, förvaringsutrymmerna var minimala! Inga problem för två nätter, men om man åker på längre kryssning...

26

Costa Serena låg också inne.

27

OS BODRUM byggd 1998 och seglar med Antigua/Barbados flagga.

28

Pooldäcket

29

Trevligt med bubbelpool lite högre upp än enbart nere vid huvudpoolen.

30

Med panoramautsikt låg bla nattklubben och en av specialrestaurangerna ombord.

Fortsättning följer...

13
Färjor / Moby beställer i China!
« skrivet: 11 februari 2018, 09:24:34  »
Mobygruppen ser ut att beställa 4 nya RoPax som ska byggas i China.

http://www.ship2shore.it/en/shipping/aponte-to-order-4-new-ferries-in-china_65271.htm

//R

14
Kryssningsfartyg / Norwegian Breakaway i hårt väder!
« skrivet: 12 januari 2018, 14:38:10  »
Här ser man åter igen sårbarheten i många av dom nya stora kryssningsfartygen. Det läcker in vatten lite här och där... :( Ingen säkerhetsfara men är ändå inte helt ok.  Dessutom extremt mycket lösa möbler som kan göra skada invändigt.

https://www.youtube.com/watch?v=n-1QWWaRUZI&feature=player_embedded

//R

15
Kryssningsfartyg / Erfarenheter av AIDA?
« skrivet: 30 december 2017, 11:31:24  »
Klurar lite på om man ska gå utanför boxen lite nästa gång det är kryssningsdags? Har ganska länge varit lite nyfiken på AIDA. Jag är halvtysk, har hyfsat bra tyska kunskaper, tål att umgås med tyskar osv. Även min sambo har ingenting emot Tyskland och tyskar.
AIDA lockar med intressanta fartyg, framför allt dom två nya från Japan men även nästa serie från Meyer.

Någon som har någon erfarenhet? Tycker det är svårt att leta upp reportage från AIDA... Kanske finns om man söker på tyska? Vet att det finns tyska forum där det läggs ut reportage.

Vad tror ni andra?

//R

Sidor: [1] 2 3 4