Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Robert Brink

Sidor: [1] 2 3
1
Kryssningsfartyg / Nu bär det av på kryssning igen!
« skrivet: 20 november 2017, 05:12:54  »
Hej,

I morgon tisdag flyger jag och sambon iväg till Miami via München, och på torsdag kliver vi ombord på Celebrity Infinity för en kryssning till San Antonio i Chilé. Det skulle varit Valparaiso, men man ändrade för någon vecka sedan då det verkar strejkas en hel del i Valparaisos hamn samt att San Antonio tydligen ska ha öppnat en ny terminal. Vi kommer dock att åka upp till Valparaiso och stanna två nätter som planerat då det verkar vara en häftig stad.

Rutten är följande:

Fort Lauderdale - Cayman - Panamakanalen - Manta (Equdador) - Lima med nattstopp (Peru), Pisco(Peru), - Arica(Chile).

Efter Valparaiso så åker vi till Santiago två nätter för att sedan flyga till Buenos Aires där vi stannar i fyra nätter innan vi flyger hem.

Reportage kommer när jag är hemma igen. :)

//R

2
Lastfartyg / M/S Mirva VG passerar Kvarnholmen på väg mot Hässelby!
« skrivet: 19 november 2017, 11:33:41  »
Det är inte allt för vanligt med lastfartyg utanför vårat fönster även om det förekommer lite då och då. Alldeles nyss dök Mirva VG upp, hon är inte direkt gammal och har ett intressant förskepp som numera börjar dyka upp på Kryssningsfartyg förutom segelbåtar och Yachter.





http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2482444

//R

3
Reseberättelser / Kryssning med Norwegian Epic 2011
« skrivet: 26 oktober 2017, 12:39:18  »
Ännu en resa i repris här på Landgången men med nyredigerade bilder. Hösten 2011 åkte vi iväg på en 7 nätters med Epic, att det blev just den fula Epic berodde på flera orsaker, priset var avgörande, vi fick en svit för ett mycket bra pris och fick då tillgång till Svitområdet Haven som är värt mycket på den stimmiga Epic.
Sen var jag nyfiken på NCL och hur det är att kryssa med dom, samt på själva fartyget. Ful som stryk på utsidan men klart bättre insidan som jag ville uppleva, dessutom var hon endast ett år gammal då.

Resan började inte bra, då jag glömde kvar mitt handbagage i taxin, och där låg förstås min nya Canon EOS 50D. :(
Så jag fick köpa en så kallad kompaktkamera för att dokumentera resan, därför blev det färre inredning och sämre kvalité.



Efter två nätter i Miami så var det dags att gå ombord.



Det var lite stökigt och trångt i terminalen men till slut hamnade vi rätt och fick personlig Escort ombord bakvägen via personalutrymmen upp till Haven där vi fick en presentation av utbud och service.

Vi tittar in i hytten däck 12 i aktern med nummer 12317, hyttens namn är: "The Haven Aft-Facing Penthouse with Balcony". Många klagade över att dessa hytter var placerade så långt ifrån själva Havenområdet, så på nyare Breakawayklassen har man alla sviter på samma ställe.



Designen var mins sagt annorlunda, antingen gillar man det eller så gillar man det inte. Jag tycker det är en häftig och annorlunda design. Enda minuset är dock att dörren till toaletten inte direkt tog bort ljud...  :o :-[





Bakom sängen hittar man handfat och badkar.





En liten sittgrupp, hela hytten har asiatiskt tema i designen.





Espressomaskinen skulle få jobba under veckan! :)



Från balkongen kunde jag spana in Carnival Liberty.



Här har vi flyttat upp till Sailawayparty uppe på soldäck och Liberty passerar oss.





Epic har ett ganska rörigt soldäck och runt poolen så är det ganska begränsat med plats, det fanns dock gott om platser som folk inte hittade till vilket jag kommer återkomma om senare. Fördelen med att vara gäst i Haven, är att man har tillgång till egen solterrass som heter The Posh, gäster som inte reser i Haven kan köpa sig in till detta soldäck, eller som NCL säger, Beach Club.





Vi passerar ett mindre containerfartyg på väg ut.



Många som ville uppleva Sailaway!



Södra South Beach, där är vi om lite mindre än 4 veckor.



Vy över poolområdet med Miami i bakgrunden.





Utanför hissarna däck 7, nedanför en bar som heter Cascade, Epic har en öppning i två plan på längden när man går föröver härifrån.



Frukostdags!



The Epic Club är en lounge/restaurang som ligger i Haven, mycket trevlig och med fantastisk utsikt på däck 16.



Man kunde välja från meny, men även hämta från uppdukad buffé med bla kallskuret, frukt, bröd mm.





Sen hamnade jag på en Cruise Critic träff i nattklubben Bliss.





Poolområdet i Haven.



Fördelen med espressomaskin på rummet, man kan lätt fixa en kaffe till stänkaren!



Så är vi i aktern på däck 16 och tittar ner på däck 15, här ligger Spice H20 som är soldäck och pool för alla över 18. Poolen dock för liten och även dom två bubbelpoolerna på sidorna var för små och nästan alltid upptagna.

Fortsättning följer.

4
Då smiter jag in här med lite mera Medelhavet men lite längre österut, nämligen bilder från en resa med Anek Lines El. Venizelos som är syster till Stena Germanica och Scandinavica. Det beställdes fyra systrar i början på 80 talet som skulle byggas i Polen, leveransen drog ut på tiden och endast två hamnade hos Stena försenade.
Den tredje som hade skrovet så gott som klart, bogserades ner till Grekland och färdigställdes till Anek Lines som El. Venizelos. Men innan hon hamnade i Grekland, så var hon en kort tid i Fred Olsens ägo med namnet Bonanza.

1989 började man bygga klart henne och 1992 levererades hon till Anek, hon har varit i deras ägo sedan dess och är det fortfarande. Hon har gått på lite olika linjer både inrikes och på Italien, hon har varit utchartrad lite här och där men sommaren 2012 gick hon i inrikestrafiken på Kreta och jag ville förstås testa henne.



Här ligger hon i Pireus 29/12 på morgonen och ska om någon timme avgå på en dagtur ner till Chania som ligger på västra Kreta. Hon ser alltid stor och mäktig ut när man ser henne.





Jag gör mig redo för att gå ombord, tycker dessa fyra systrar ha en så mäktig akter!





Det är en viss känsla att kliva på ett stort fartyg på en liten ramp i aktern.



Tar rulltrappan upp och sen ut på däck, här har vi skorstenen.



Där stenasystrarna har konferensutrymme, så är det istället pool, dock som vanligt utan vatten.



Det finns även en Snackbar som serverar dryck, smörgåsar och Gyros. Nackdelen här var för lite skugga, när temperaturen är upp mot 30-35 grader och man har vinstilla, så är skugga att önska längre stunder och kortare i solen.



Ganska stor pool, hon var länge Anek Lines flaggskepp på linjerna till Italien.



Bryggvingen.





Stora utrymmen på däck under livbåtarna.



Livflottar lite huller om buller.



Anek Lines hade en tradition på den här tiden att förse sina ombyggda färjor med en tvåvånings nattlubb och det fick även El. Venizelos i aktern.



Akter om nattklubben.



Vi går in en sväng, här har vi ett trapphus.



Rejäla ledstänger i trä.



Den stora Alá Carte krogen där jag skulle äta lite senare, ganska tråkig inredning.



Man kunde gå in från två håll, antingen genom denna branddörr, eller från Arkaden.



Arkaden akterut, inga sittplatser men någon utnyttjar golvet, desto mera växter. Man ser även ingången till restaurangen.







När man passerat trapphuset midskepps kommer man hit till ett Café/bar. Här var det på Stenasystrarna en arkad med lekrum och bar i original. Verkar som om grekerna byggde ett något mindre kök och flyttade in baren så den blev något större?
Längre akterut kommer Self Service, men den tittar vi på nästa gång... ;)

//R

5
Kryssningsfartyg / Celebrity renoverar fyra fartyg!
« skrivet: 16 oktober 2017, 20:20:59  »
https://www.cruisecritic.com/news/news.cfm?ID=8122

Intressant att det verkar vara dom 4 gamlingarna man ska satsa stort på? Vilket då betyder att dom kanske inte försvinner när Edge-klassen kommer?
Kan det vara så, att man ser potential i att ha fartyg i nyskick som inte tillhör dom största bjässarna?

//R

6
Färjor / F/B Nissos Chios fd M/S Kapella!
« skrivet: 04 oktober 2017, 17:43:14  »
För nytillkomna Landgångare och även andra som kanske missat henne på den här grekiska sidan. På länken finns några intressanta bilder, bla är man ombord på henne i miserabelt skick i Aten. Och jag undrar om det inte är en annan fd Viking Line färja som ligger på kajen på en av bilderna?
Glöm inte att titta på bilderna i stort format! ;)

http://www.shipfriends.gr/forum/gallery/image/37753-nissos-chios/?browse=1#

//R

7
Kryssningsfartyg / "lyxkryssningen" på SVT Play!
« skrivet: 02 oktober 2017, 09:38:42  »
Hittar inte att någon länkat till denna miniserie som går på SVT Play.
Såg två avsnitt igår, och det är riktigt töntigt, hoppades på lite mera klass när SVT sänder. :( Det är tramsigt och larvigt, ett program jag aldrig, aldrig skulle visa för någon som frågar om hur det är på kryssningarna. Och som vanligt så missbrukas ordet "lyx"!
Programmet är inspelat ombord på M/S Royal Princess, och man får ändå se lite från besättningens jobb och det kan förstås vara lite intressant.

https://www.svtplay.se/lyxkryssningen

//R

8
Reseberättelser / Snabb rapport från en kryss med Amorella, inga bilder.
« skrivet: 01 oktober 2017, 09:38:06  »
Åkte lite spontant med en vän iväg på en kryssning med Amorella i fredags.

Några reflektioner från resan:
Extremt lite kryssningsresenärer från Stockholm, var några sällskap av invandrare(Får man skriva så?;)  :-\ ) som vi inte såg mycket av ombord. Så det är inga stora pengar denna grupp spenderar ombord, lite kineser på enkelresa också.
Hur Viking ska fylla både nybygget och Cinderella blir en gåta dom får klura på. Helt klart tror jag nog att Cinderella försvinner från sina nuvarande kryssningar och så styr man över kryssningsresenärerna till nybygget på Åbo.

Maten på kvällen åt vi i Food Garden, förrätten var riktigt bra, huvudrätten lite blekare, service trevlig och felfri.
Nöjesutbudet var riktigt bra för att vara så lite kryssningsresenärer på den här linjen. Man har slutat med dansband och kör ett finskt ungt partyband och ett stort bulgariskt showband. Man kör även Disco i "kupolen" med DJ och trubadur u i puben. Så väl godkänt där Viking Line! :)

Dagen efter var jag uppe hyfsat tidigt då det brukar vara kul med finnarna som åker på dagskryssning och håller igång! Mycket riktigt, redan på förmiddagen var det full fart och det finska partybandet spelade finska hits och några utländska hits i Dansbaren.
Tyvärr så gick alla glada finnar av i Mariehamn för att åka tillbaka med Grace, så det blev lite av begravningsstämning ombord efter Mariehamn.
Båda banden var klart bättre än jag förväntade mig på en avgång med Amorella, kul att ännu en gång bli positivt överraskad hos Viking, här får Birka skärpa till sig ordentligt nu. Det bulgariska bandet lyckades till och med få lite fart på dom få som åkte med efter Mariehamn!

Maten även på hemvägen åt vi i Food Garden, jag tog exakt samma rätter som dagen före men båda var betydligt blekare denna gång. En orsak men ingen ursäkt kan vara att man från idag har ny meny!
I Grill Ella´s verkade man enbart köra ett Hamburgertema utan att kunna äta från deras vanliga meny. Där var det inte mycket folk. Annars har man bytt ut möblerna i Grill Ella´s och det såg trevligt ut.

Totalt sett en trevlig kryssning med trevliga Amorella, kul att Viking satsar lite på nöjesutbudet även på henne då hon hamnar så i skymundan av Cinderella.
Kan också nämna att man inte krånglade med dricks i barerna vid kortbetalning! Utan det var bara att slå koden så var det klart. Tydligen bestämt uppifrån. Men i restaurangen där totalbeloppet förstås är mycket högre fick man välja dricks.

Hur framtiden blir när nybygget kommer blir spännande! Klart är i alla fall att Viking har ett tungt jobb framför sig att hitta rätt lösning. För jag tror inte på att båda fartygen kan segla nästan samtidigt 7 dagar i veckan! Kanske Cinderella får ersätta Mariella?

//R


9
Kryssningsfartyg / Navigator Of The Seas i Stockholm!
« skrivet: 27 september 2017, 15:43:10  »
Kryssningsfartygen som besöker Stockholm har blivit större och större, men en av dom tidiga bjässarna att besöka vår huvudstad var Navigator Of The Seas, men någon regelbunden gäst har hon inte varit. Tror det har varit två besök genom åren.



Först en bild på Stockholms Ström 1 som duschar av fören.



Det är den 2/9 2007 och Navigator anländer till Stockholm och Statsgården.





Lite senare plåtade jag henne från Blockhusudden när hon var på väg ut.

//R

10
Kryssningsfartyg / En varm Junikväll år 2007...
« skrivet: 27 september 2017, 15:34:56  »
Så var M/S Astor på väg ut genom Stockholms Skärgård.





Fina linjer och vacker kväll.

//R

11
Reseberättelser / Regina Baltica 3/9 2009 även med Lastfartyg på bild.
« skrivet: 27 september 2017, 15:09:49  »
År 2009 var vi ett gäng som gjorde en kombinerad partykryssning och mupparresa till Riga. Här kommer några bilder från den resan.



Vi är på väg ombord i den långa gången från Terminalen i Frihamnen.



Stäven i lite mera detalj.



Den här motljusbilden ser lite rolig ut då man inte ser bryggan! Tyckte för övrigt att dessa systrar kändes lite gamla redan när Silja presenterade Finlandia och Silvia Regina.



Regina Baltica har ganska stökiga men stora utedäck,  här en återvändsgränd. Till vänster bakom glaset ligger Discot.



Terrassen framför skorstenarna, trevligt ljud här! :)



Dom båda skorsternarna som gav systrarna sitt lite speciella utseende.



Många utedäck är det och nästan allt är öppet.



Bryggvingen



Så tittar vi in i Discot, har för mig att det var Estline som byggde till discot? För växthuset i aktern kom till tidigare under tiden som Braemar.



Mer från Discot, ganska sunkig inredning men det tänker man inte på i mörkret senare.



Dansgolvet med trappan ner mot Nattklubben.



Cafeterian i aktern.



Trapphus styrbords sida i fören.



Trapphus midskepps mellan nöjesvåningarna.



Gången bort mot Nattklubben från trapphuset.



Växthuset som här inte längre var något växthus, byggdes till när hon flyttade till Norge, förutom övervåningen här, så tog man bort lite konferensrum och förstorade nattklubben. Ursprungligen hade Saga/Song en nattklubb mera midskepps och discot i aktern mellan konferensrummen. Den gamla nattklubben blev Ala Carte restaurang.

Se nedan:

http://hhvferry.com/vikingsaga_origdpx.html



Tillverkningsskylten

Det blev ganska mycket party, så jag är förvånad över min ork att fotografera så mycket lastbåtar på väg in till Riga.



M/S West Lynda, ser ut att vara en mindre kemikalietanker? Hemmahörande i Riga, byggd 1981 och har samma namn fortfarande.



M/T Sichem Hiroshima, lite större kemikalietanker? Byggd 2008 så endast ett år gammal här, ser ut att fortfarande ha samma namn och hemmahörande i Singapore.



M/S Diana flaggad i Antigua & Barbuda, byggd 2007 och seglar med samma namn fortfarande.



Bunkerbåt modell äldre, byggd 1968 och har kvar samma namn idag, har en ganska stor kran på däck!



Närmast har vi M/S Lontano med Gibraltarflagga, byggd 2000 och seglar med samma namn idag.
Bakom har vi M/S Alsen som hon hette fram till 2010, nu heter hon Dina och har Cypriotiskt flagg, byggd 2002.



M/S Magnolia 1, hette denna dam år 2009, därefter fick hon namnet M/S Baska och är flaggad i Moldovia, hon byggdes 1983.



En lite trött trålare.



Bogserbåten Tigran byggd 1974, fick för mig det var en fd Röda Bolaget, fast det stämde inte. Okänd flagga men bör väl vara hemmahörande i Riga där hon fortfarande hamnar på bild.



Isbrytare, till vänster skymtar Trafikledningsbyggnaden.



Isbrytaren igen.



Instrumenten på Regina Balticas bryggvinge.



M/S Vera Rambow, byggd 2008 och med tysk flagga vilket hon fortfarande har med samma namn.



Mitt i trånga farleden kan man förstås fiska!



M/S Star Of Sawara, byggd 2008 med Panamaflagg, samma namn och flagga ännu idag.

Sen var vi framme i Riga och skulle ut och åka lite spårvagn...

Fortsättning följer...

//R


12
Övrig sjöfart / Ny bogserbåt i Stockholm.
« skrivet: 20 september 2017, 11:15:44  »
Såg idag en bogserare jag inte sett tidigare i Stockholm, Tug Beaver.


https://www.marinetraffic.com/en/photos/of/ships/shipid:1953808/#forward

//R

13
Färjor / Färjespecial: F/B Theofilos fd Nils Holgersson -75
« skrivet: 14 september 2017, 16:44:24  »
Sommaren 2012 var jag nere i Grekland på ännu en båtluff/färjemuppar resa. En av färjorna jag hade som mål att resa med, var Nel Lines F/B Theofilos som tidigare seglat mellan Trelleborg - Travemünde som M/S Nils Holgersson för TT Line.

Hon byggde 1975 i Rendsburg som ligger vid Kielkanalen i dåvarande Västtyskland tillsammans med systern Peter Pan. Jag åkte några gånger med båda systrarna när dom trafikerade Trelleborg - Travemünde när jag var liten grabb.

Här kommer nu ett reportage från min resa med henne till ön Samos från Pireus. Jag kommer lägga ut hela resan 2012 senare som reportage på Landgången i repris.

http://www.faktaomfartyg.se/nils_holgersson_1975.htm

Sommaren 2012 blev sista sommaren i trafik tror jag, sen har hon legat upplagd i Drapetsona utanför Pireus. Hon är ännu inte skrotad.



Här har vi henne i Pireus en varm het sommardag i Pireus, temperaturen gick upp mot 35-36 grader i skuggan. Senare ska jag äntligen få åka med henne och det är avgång klockan 17:00 mot ön Samos.







Här kan man se hennes tidigare namn Abel Tasman som hon hette under sina år i Australien i trafik på Tasmanien.
Vi ser också den klassiska designen på inbyggd bryggvinge som flertalet färjor byggda i Västtyskland på den tiden fick.



Klassisk bryggvinge.



Spår av TT Line.



Jag minns redan som ung, att dessa systrar hade en ganska hög stäv jämfört med många andra färjor.



Så började klockan närma sig 17 och det är dags att gå ombord.



Stort utedäck under livbåtarna.



Livbåt.



Dessa två systrar hade allt nöje samlat till ett däck och inte som många andra färjor någon bar eller restaurang ett däck upp.
På den här däcksplanen är fortfarande "lådan" med hytter i aktern med, den byggdes när hon skulle över till Australien då personalen skulle ha singelhytter. Togs efter många år bort i Grekland och hon återfick sitt ursprungsutseende.





Främre salongen borde detta vara?



Sittsalong midskepps, jag reagerade på att det var väldigt många trappor upp till utedäck.



Gång med vilstolar till höger i bild, restaurangen till vänster tror jag?



En B2 hytt i nyanser av rött vitt och blått.



Häftigt att den karta satt kvar och inte tagits bort! :) Grekerna måste undrat... Undrar dock vad TT Line gör så långt upp i Östersjön?



Skorstenen.



Lugnt ute på däck när solen var på väg ner.



Här stod tidigare "lådan" med extra hytter.



Mera utedäck.



Solen på väg ner...



Self Service i aktern.



En kall öl, varma vindar, solnedgång och en klassisk färja, behöver man mer?



Kvällsbild på skorstenen.



Trappor, konsten på väggen ser inte ut att vara original.



Den här målningen är dock garanterat original från tiden som Nils Holgersson.



Ingången till restaurangen.



Informationsdäck.



Hyttkorridor



Trapphus ner till bildäcket.



Mitt spartanska badrum.



Morgon och vi ankommer Samos.



Och så säger vi tack för denna trevliga resa som med största säkerhet blev den sista.  Hon lär knappast komma i trafik något mer, det är en tidsfråga innan hon hamnar på stranden.

Hennes syster Peter Pan fick också ett liv i Grekland och trafikerade under några år Italien - Grekland för Minoan Lines som F/B Fedra.

Nedan ett gammalt videoklipp som väl kanske inte är något skolexempel på hur man ska köra båt!

https://www.youtube.com/watch?v=M62FuuJ2H6g

Ett gammalt videoklipp på henne där även en klassisk fd Viking Line färja är med.

https://www.youtube.com/watch?v=JY1ukI6cSY4

//R

14
Färjor / Fd Öresundsfärjan Scania strandad vid Fijiöarna!
« skrivet: 05 september 2017, 20:15:39  »
Såg på FOF att fd Öresundsfärjan Scania strandat förra året efter en orkan. Började förstås googla lite och hittade i alla fall detta:

https://www.instagram.com/p/BCoROzIBe7k/

http://faktaomfartyg.se/scania_1972.htm

//R

15
Färjor / Blue Star Patmos på grund utanför Ios!
« skrivet: 02 september 2017, 18:51:58  »
Blue Star Patmos har tydligen gått på grund precis i inloppet till hamnen i Ios! Ser ut som om hon kommit lite ur kurs...

http://www.keeptalkinggreece.com/2017/08/30/blue-star-patmos-aground-ios/

//R

Sidor: [1] 2 3